Werk & Studie alle pijlers

help! Gesprek examencommissie verdacht van fraude

25-05-2020 13:03 108 berichten
Beste,


Om 16:00 heb ik een gesprek met de examencommissie over een verslag dat ik van het tweede jaar heb ingeleverd. Ik ben zelf 4e jaars. Ik heb de docent gebeld en gemaild om te vragen of ze mij uitleg kan geven in welk stuk ze plagiaat gevonden heeft, maar ze wilt het niet zeggen en geeft aan dat ik dat met de examencommissie moet bespreken. Ik moet dus ter plekke mezelf gaan verdedigen. Dit kan toch niet? Ik vermoed zelfplagiaat, maar het kan ook niet zo zijn. Wat moet ik doen?? Wat zouden de gevolgen kunnen zijn als 4e jaars. Dit is overigens de eerste keer dat ik op gesprek geroepen wordt. Ik studeer aan een Hogeschool.
Alle reacties Link kopieren
Wel vreemd dat de school je niet kan informeren over welk stuk het gaat. Dat is wel lastig voorbereiden. En dan ook nog 2 jaar gleden. Heb je al je werkstukken bewaard? Ik zou die van jaar 2 meenemen, digitaal of op papier, dan heb je het in ieder geval bij de hand.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
heb je echt alles netjes zelf geschreven?
wees vooral eerlijk naar jezelf, als er ergens een risico zit, bedenk dan goed, waar het zit, en hoe het er komt
Alle reacties Link kopieren
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Heb je plagiaat gepleegd of niet? Als je het niet gedaan hebt, hoef jij jezelf geen zorgen te maken en als je het wel gedaan hebt dan is het je eigen schuld.
Alle reacties Link kopieren
Word je verdacht van fraude of van plagiaat? Dat zijn namelijk verschillende dingen.
Alle reacties Link kopieren
Een stagiaire bij ons had iets vergelijkbaars.. zij bleek verwijzingen verkeerd te hebben genoteerd. Is uiteindelijk goed gekomen.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren
Voor de eventuele gevolgen zou ik het OER doornemen. Daar staat goed in beschreven welke consequenties of maatregelen genomen kunnen worden. Overigens vind ik het wel vreemd dat er geen informatie is gegeven over welk stuk.

Je geeft aan; "ik vermoed zelfplagiaat". Waarom? Is er een verslag geweest waarin je stukken van een eerder verslag gebruikt hebt?
Alle reacties Link kopieren
Je mag best bedenktijd vragen voordat je ergens op gaat reageren. Je wordt vanmiddag geconfronteerd met iets dat je schijnbaar jaren geleden hebt gedaan wat je wellicht niet meer helder hebt. Vraag gewoon om bedenktijd en kom er later op terug. Ze overvallen je er mee. Laat je niet verleiden om iets te zeggen wat je niet zeker weet.
Vraag sowieso of ze het op schrift zetten (en neem het gesprek voor jezelf op). Geef ook aan dat je een schriftelijke reactie gaat geven en neem het gesprek van vanmiddag voor kennisneming aan. Je hebt je niet kunnen voorbereiden, dus laat je ook niet uit de tent lokken om iets te verklaren.
De mogelijke gevolgen staan in het OER beschreven, maar variëren over het algemeen van een waarschuwing tot uitsluiting van tentamens voor een bepaalde periode. Dat hangt af van of je vaker fraude hebt gepleegd, hoe ernstig de fraude is en of er in je beroepsuitoefening bijzondere eisen aan integriteit worden gesteld. Het kan ook een rol spelen hoe helder de instructies waren. Iedereen wordt geacht te weten dat je geen plagiaat mag plegen, maar als het in dat vak gangbaar en toegestaan was om samen te werken aan opdrachten of stukken uit eerdere opdrachten te gebruiken kun je dat wel als verzachtende omstandigheid aanvoeren.

Tijdens het gesprek moeten ze je duidelijk maken wat er precies geconstateerd is en heb je de gelegenheid om jouw zienswijze te geven. Als je meer tijd nodig hebt om je te kunnen verweren, zeg dat dan. Bijvoorbeeld om bepaalde stukken op te zoeken.

Als je zelf weet dat je eigenlijk wel fout zat, erken dat dan. Zelfinzicht en spijt betuigen komen beter over dan glashard blijven ontkennen als er bewijs ligt.
Het is een tweedejaars verslag die ik dit jaar ingeleverd heb, ik moest hem nog herkansen. Ik vermoed zelfplagiaat omdat ik het verslag in het tweedejaar had ingeleverd bij toenmalige docent.

Examencommissie geeft aan dat het vermoedens zijn van fraude, dus geen plagiaat... maar het verschil snap ik niet helemaal.
Alle reacties Link kopieren
moon94 schreef:
25-05-2020 13:39
Het is een tweedejaars verslag die ik dit jaar ingeleverd heb, ik moest hem nog herkansen. Ik vermoed zelfplagiaat omdat ik het verslag in het tweedejaar had ingeleverd bij toenmalige docent.

dus jij moest 2 verslagen maken, maar maakte er eentje, en leverde dat 2x in? zonder aan te geven (of te vragen) dat het je verslag uit 2018 was?

oei
dan ga je nat ja
lilalinda schreef:
25-05-2020 13:42
dus jij moest 2 verslagen maken, maar maakte er eentje, en leverde dat 2x in? zonder aan te geven (of te vragen) dat het je verslag uit 2018 was?

oei
dan ga je nat ja
Zo lees ik hem ook

Klopt dat?
lilalinda schreef:
25-05-2020 13:42
dus jij moest 2 verslagen maken, maar maakte er eentje, en leverde dat 2x in? zonder aan te geven (of te vragen) dat het je verslag uit 2018 was?

oei
dan ga je nat ja
nee, het verslag heb ik in 2018 ingeleverd, maar het was niet compleet en kreeg een onvoldoende, dit jaar heb ik het herkanst (aangevuld) en nogmaals ingeleverd.
Alle reacties Link kopieren
moon94 schreef:
25-05-2020 13:39
Examencommissie geeft aan dat het vermoedens zijn van fraude, dus geen plagiaat... maar het verschil snap ik niet helemaal.
Plagiaat is overschrijven, verkeerd citeren, geen goede bronvermelding toepassen.

Fraude is bijvoorbeeld een ander jouw werk laten doen (bijv je werkstuk door een ander laten schrijven, of een ander vragen in jouw plaats een tentamen te maken oid).
Th∅rdis schreef:
25-05-2020 13:43
Zo lees ik hem ook

Klopt dat?
nee in 2018 heb ik het verslag ingeleverd maar niet gehaald omdat het niet compleet was, dit jaar aangevuld nogmaals ingeleverd als herkansing.
Alle reacties Link kopieren
moon94 schreef:
25-05-2020 13:45
nee in 2018 heb ik het verslag ingeleverd maar niet gehaald omdat het niet compleet was, dit jaar aangevuld nogmaals ingeleverd als herkansing.
Heb je het tussen toen en nu ook aan anderen gegeven, die mogelijk met jouw tekst aan de haal kunnen zijn gegaan?
Alle reacties Link kopieren
Probeer rustig te blijven. Mogelijk heb je een fout (je) gemaakt en is het heel logisch te verklaren.
Ik duim voor je, laat je even weten hoe het is gegaan?
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om een herkansing uit jaar 2 lijkt me. Heb je jezelf geplagieerd? Heb je de bronvermelding goed gedaan? Het is gebruikelijk dat je docent er niks meer over zegt nadat het is gemeld bij de examencommissie.
Alle reacties Link kopieren
moon94 schreef:
25-05-2020 13:44
nee, het verslag heb ik in 2018 ingeleverd, maar het was niet compleet en kreeg een onvoldoende, dit jaar heb ik het herkanst (aangevuld) en nogmaals ingeleverd.
Dan kan het dat haast niet zijn

iets anders??
Nummer*Zoveel schreef:
25-05-2020 13:44
Plagiaat is overschrijven, verkeerd citeren, geen goede bronvermelding toepassen.

Fraude is bijvoorbeeld een ander jouw werk laten doen (bijv je werkstuk door een ander laten schrijven, of een ander vragen in jouw plaats een tentamen te maken oid).
Er staat in de mail 'vermoedens van fraude'
Hoe kan ik me hierop verdedigen??
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
25-05-2020 13:46
Heb je het tussen toen en nu ook aan anderen gegeven, die mogelijk met jouw tekst aan de haal kunnen zijn gegaan?
oei... dat zou wat zijn!
(maar het was een onvoldoende in 2018, dus zal wel niet)
Alle reacties Link kopieren
Mag je een verbeterde versie inleveren? Of had je een nieuw onderwerp moeten kiezen?
Alle reacties Link kopieren
moon94 schreef:
25-05-2020 13:48
Er staat in de mail 'vermoedens van fraude'
Hoe kan ik me hierop verdedigen??
door eerst eens te luisteren

en pak het examenreglement er bij, daar staat ook in, wat er mogelijk is na fraude
Alle reacties Link kopieren
moon94 schreef:
25-05-2020 13:48
Er staat in de mail 'vermoedens van fraude'
Hoe kan ik me hierop verdedigen??
Je hoeft je niet te verdedigen. Je moet uitleggen wat er is gebeurd. Als je zeker weet dat je niks hebt gekopieerd en je bronvermelding in orde is, dan klinkt het als zelfplagiaat.

Moest je een nieuw onderwerp kiezen, of mocht je verbeteren?

Als je hebt verbeterd en je oude verslag staat nog in het systeem, dan komt daar een automatische plagiaat-melding uit. Misschien heeft de docent niet goed gekeken en heb je jezelf geplagieerd. Dat is een probleem als je een nieuw onderwerp moest gebruiken voor de herkansing. Dat is geen probleem als je je oude verslag mocht verbeteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven