Werk & Studie alle pijlers

Het huishouden zat zijn

24-11-2020 09:16 516 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend werkt veel. Standaard 41 uur per week en 1x per maand 45 uur per week en 1 week per 6 weken nooddiensten waarmee er rustig 6 uur in de week bij komt (ook in de nacht). En hij studeert 2 avonden in de week, nu 3,5 jaar.
Ikzelf heb mijn 2 kinderen en werk 30 uur in een luizenbaantje waarbij ik me aardig verveel.
Niet gek om dan te zeggen dat alle huishouding voor mij is. En dat is ook wat er gebeurt. Alles in huis is voor mij.
Ik ruim op, ik was, ik zuig, doe de boodschappen, kook bijna altijd, leeg de prullenbakken, ruim de koelkast uit enz. En ik heb de zorg voor mijn kinderen wat op zich logisch is aangezien het alleen mijn kinderen zijn. En ik klus veel in ons nieuwe huis. Bekleed de trap, schilder binnen en buiten, enz. Mijn vriend doet ook klusjes in huis en zorgt voor het onderhoud van onze vervoermiddelen.
Maar de afgelopen dagen ben ik het gewoon even zat. (Komt misschien ook een beetje door de corona tijd en de herfst).
Ik huil makkelijk sinds zaterdag en wil geen lichamelijk contact meer met mijn vriend. Hij is enorm knuffelig, ik minder, maar meestal vind ik het wel heel fijn. Maar nu ben ik dat geplak ook zat. In de nacht geeft hij me 40cm om te liggen terwijl hij in zijn slaap steeds met me knuffelt. Ik word er zo vaak wakker van. Ik geef mijn grenzen wel aan maar dan vindt hij me een zeur en gaat zielig doen. Het gaat dan een paar dagen goed en dan vervallen we weer in dezelfde patronen.
Ik ben mijn moeder geworden, een huisvrouw die alles voor haar gezin doet omdat dat makkelijker is dan een gezin opvoeden. En het geeft me vervulling van het leven.
Ik moet dus niet zeuren. Dit is het leven wat ikzelf gekozen heb.
Maar ja, hoe kom ik dan van dat ontevreden gevoel af????
Alle reacties Link kopieren
moizer schreef:
24-11-2020 09:25
Spreek dit ook eens uit naar je vriend! En dan op een serieuze manier.
Als jij straks ‘omvalt’ gaat je gezin mee om, er moet dus iets veranderen! Leuk dat je vriend zoveel wil werken, maar dat hoeft niet ten koste van jouw welzijn te gaan. Misschien kan hij eens wat eerder thuis zijn, in het weekend het koken en de boodschappen op zich nemen, etc.
En een hulp zou ook geen slecht idee zijn als jullie samen zoveel werk-uren maken!

En waarom doe je een luizenbaantje waarbij je je verveelt? Zoek eens iets leuks waar je uitdaging in vindt!
Ik kan mij ook best voorstellen dat als je het zo druk hebt naast je werk, dat je niet een te moeilijke baan wilt hebben.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Pantera88 schreef:
24-11-2020 09:54
Hij wil als hij thuis komt dat ik de deur voor hem open doe (zijn sleutels zijn lastig te vinden in zijn motorpak)
nee
Pantera88 schreef:
24-11-2020 09:38
Hij brengt geen meer geld in ook al werkt hij zo hard.
Ik krijg gewoon goed betaald voor wat ik sta te doen op mijn werk. Hij werkt zich de blubbers voor hetzelfde salaris. Komt gedeeltelijk ook wel omdat hij nog wat jonger is.
We hebben wel afgesproken dat in de tijd dat hij studeert dat ik meer op me neem. Maar ja, dat was voor 2 jaar. Toen wist ik nog niet dat hij er 2 jaar aan vast ging plakken. Op zich bewonderingswaardig dat hij zijn gezin financieel wil onderhouden en dus verder leert maar ik ben een beetje moe na al die jaren.

En ja, ander werk zoeken zou geen kwaad kunnen. Eentje met uitdaging. Maar waar vind ik een baan die me alle vrijheid van de wereld geeft en me goed betaalt? Het geeft me de mogelijkheid er altijd voor de kinderen te zijn.

Een huishoudster zou ik fijn vinden maar om ons leven te kunnen betalen ben ik zelf naast mijn contract werk schoonmaakster bij andere mensen voor 5 uur in de week gemiddeld. Tsja, dan is het een beetje gek om een schoonmaakster in dienst te nemen als ik wel andermans huizen schoon maak, haha.

Ik heb het gevoel een beetje knel te zitten.
En toch zou ik het doen. Ik zou die schoonmaakbaan dumpen als je die uren op je andere baan kan nemen? Of gewoon stoppen als je bijna hetzelfde verdient.

Neem dan toch een schoonmaker en ook wat meer terug bij hem leggen qua eigen deel huishouden.

Ga om de tafel zitten of denk je dat het ruzie word als je aangeeft dat je geen zin meer hebt om de huishouder te spelen in je eentje?
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 24-11-2020 09:58
5.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pantera88 schreef:
24-11-2020 09:54
Ik denk dat het moment is aangebroken dat wij ook eens naar zo een balans moeten zoeken.

Ik denk dat het grootste probleem is dat ik een pleaser ben. Mijn vriend zegt dat hij het liefst een ouderwetse rolverdeling heeft. Vrouw thuis en man aan het werk. Hij wil als hij thuis komt dat ik de deur voor hem open doe (zijn sleutels zijn lastig te vinden in zijn motorpak), hij aanschuift aan tafel en dat hij daarna de rest van de avond voor de tv geploft zit. En ik ben een pleaser. Maar mijn hemel, ik word echt niet gelukkig van zo een leven.
Run Forrest, run.

Echt, werkelijk waar. Ik zou ook wel bediend willen worden in mijn leven. Lijkt me heerlijk. Maar helaas, daar heb ik geen geld voor. En ik ben niet zo'n trut dat ik verwacht dat een ander mij gratis gaat bedienen. Jouw vent is wel zo'n lul blijkbaar.

Ik zou hem snel vertellen dat je niet alles krijgt in het leven. En ik zou stoppen met de deur open doen. Je kan namelijk gewoon je handschoenen uitdoen en je sleutels pakken.

Serieus, je vriend klinkt als een hele nare man.
Alle reacties Link kopieren
Pantera88 schreef:
24-11-2020 09:49
In totaal 30 uur.
Wij leven op zich niet zo duur (denk ik) maar hebben nu wel in een dure tijd aan onze top een huis gekocht (we huurden maar aangezien we 2 verdieners zijn ging de huur zover omhoog).
Als ik niet schoonmaak kunnen we weinig doen. Nu kan ik nog eens met de kids naar de dierentuin of de mcdonalds ofzo. Anders kan dat niet meer.
Jeetje joh, ik denk dan echt dat jullie leven te duur is t.o.v. inkomen. Hebben jullie een goed financieel overzicht?

Ik ben ook zat van het huishouden hoor, met 3 kleine kinderen die slecht slapen en een man als ondernemer. Ik zou wel een dag niet alle kruimels willen stofzuigen en een keer geen wassen draaien maar ik vind jullie verdeling ook niet eerlijk, jij hebt namelijk ook nog eens 2 kinderen die dus niet van hem zijn waar je de zorg over hebt.
Pantera88 schreef:
24-11-2020 09:54
Ik denk dat het moment is aangebroken dat wij ook eens naar zo een balans moeten zoeken.

Ik denk dat het grootste probleem is dat ik een pleaser ben. Mijn vriend zegt dat hij het liefst een ouderwetse rolverdeling heeft. Vrouw thuis en man aan het werk. Hij wil als hij thuis komt dat ik de deur voor hem open doe (zijn sleutels zijn lastig te vinden in zijn motorpak), hij aanschuift aan tafel en dat hij daarna de rest van de avond voor de tv geploft zit. En ik ben een pleaser. Maar mijn hemel, ik word echt niet gelukkig van zo een leven.
Nou stop dan met pleasen. Mijn hemel wat een afknapper, zo'n vent die te beroerd is om een poot uit te steken.

Wil je dit voorbeeld voor je kinderen?
En wil je dit zelf nog 10... 20... 30 jaar?

Dit wordt of een burnout (van jou) of een scheiding, of beide in die volgorde.
Alle reacties Link kopieren
Pantera88 schreef:
24-11-2020 09:54
Ik denk dat het moment is aangebroken dat wij ook eens naar zo een balans moeten zoeken.

Ik denk dat het grootste probleem is dat ik een pleaser ben. Mijn vriend zegt dat hij het liefst een ouderwetse rolverdeling heeft. Vrouw thuis en man aan het werk. Hij wil als hij thuis komt dat ik de deur voor hem open doe (zijn sleutels zijn lastig te vinden in zijn motorpak), hij aanschuift aan tafel en dat hij daarna de rest van de avond voor de tv geploft zit. En ik ben een pleaser. Maar mijn hemel, ik word echt niet gelukkig van zo een leven.
Nou blijkbaar ben je dus niet zo'n pleaser, want anders zou je er wel gelukkig van worden. Denk je ook niet???!!
Tijd om rond de tafel te gaan zitten en taken te herverdelen. Jij hebt ook recht op tijd voor jezelf!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ow, hij wil ook niets doen, want ouderwetse rolverdeling. Hij vind de vrouw maar een tool voor hem? Iemand die hem en huis moet verzorgen?

Wat moet je met zo'n vent in godesnaam dan? En voor je kinderen ook niet echt een fijn voorbeeld he?
Jouw probleem is niet dat je een pleaser bent, je probleem is dat je vriend een egoïstische klootzak is.
Pantera88 schreef:
24-11-2020 09:54
Ik denk dat het moment is aangebroken dat wij ook eens naar zo een balans moeten zoeken.

Ik denk dat het grootste probleem is dat ik een pleaser ben. Mijn vriend zegt dat hij het liefst een ouderwetse rolverdeling heeft. Vrouw thuis en man aan het werk. Hij wil als hij thuis komt dat ik de deur voor hem open doe (zijn sleutels zijn lastig te vinden in zijn motorpak), hij aanschuift aan tafel en dat hij daarna de rest van de avond voor de tv geploft zit. En ik ben een pleaser. Maar mijn hemel, ik word echt niet gelukkig van zo een leven.

Wat een enorme afknapper! Maar echt, enorm! Dat zulke mannen nog bestaan. Dit wil je toch niet de rest van je leven? En eerlijk gezegd denk ik niet dat hij verandert, hoe vaak je ook om de tafel gaat zitten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is echt een schatje. En als ik huilend met hem praat zegt hij "schat, koop lekker die nieuwe jas voor jezelf". En hij werkt heel hard. Maar ja, dat harde werken is omdat hij nooit nee zegt tegen zijn baas. Net als ik thuis nooit nee zeg. Dat ben ik wel zat.
Deze week zijn grotendeels mijn kinderen bij hun vader. Ik heb mijn kinderen niet fulltime. Maar ex vindt het ook zo makkelijk dat hij fulltime werkt en ik dus alles voor de kinderen regel. Fietsen repareren, contact met scholen, schoenen kopen, bibliotheek, clubjes enz.
Ik heb de mannen in mijn leven gewoon stront verwend.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zie je de toekomst? Zou het je meer rust en vervulling geven om je baan op te zeggen en fulltime huishouden en kinderzorg te gaan doen? Dat wil hij graag, maar is dat ook wat jij wil (inclusief minder inkomsten)?

Of wil je een leukere baan zoeken en het huishouden meer verdelen? Dan moet je dat met hem bespreken.

Door die opmerking over zijn ideale rolverdeling denk ik dat je hier een verschil van inzicht in gaat hebben, maar het is echt belangrijk ook te benoemen wat jij wil, ook als dat niet is wat hij wil horen!
Alle reacties Link kopieren
Gouden tip: zoek een nieuwe vriend :proud:

Nee, maar even serieus, wat een denkwijze van hem! Bah, afknapper :frusty: . Zou hij wel open staan voor een herverdeling van de rollen?
Alle reacties Link kopieren
Pantera88 schreef:
24-11-2020 09:41
Nou, dat inderdaad. Ik heb het geprobeerd om huisvrouw te zijn. Ik wilde het echt graag goed doen. Maar ik denk dat ik er niet echt voor in de wieg gelegd ben. Het zou zoveel makkelijker zijn als ik dat wel was. Ik ben meer de man denk ik, haha. Lijkt me heerlijk om 40 uur te werken en dan thuis te komen en mijn potje staat op tafel. Ik word ook gelukkig van al dat geklus.

Ik vind het altijd een gevaarlijk idee dat mensen denken dat alleen vrouwen het huishoudgen hebben. Daarbij houd je de hoofdverantwoordelijkheid ook bij jou/de vrouw. Alle mensen kunnen in principe huishouden doen, niet iedereen vindt het leuk.

Verder: bespreek met je man hoe dit kan veranderen, want jij bent niet gelukkig zo. En als je van 2 inkomens maar amper kunt rondkomen, waar valt dan op te bezuinigen, zodat je in elk geval dat schoonmaakwerk bij een ander kunt laten vallen?

En misschien kun je de lat thuis qua huishouden wat lager leggen.
Later is nu
Dreamer schreef:
24-11-2020 10:10
Ik vind het altijd een gevaarlijk idee dat mensen denken dat alleen vrouwen het huishoudgen hebben. Daarbij houd je de hoofdverantwoordelijkheid ook bij jou/de vrouw. Alle mensen kunnen in principe huishouden doen, niet iedereen vindt het leuk.

Verder: bespreek met je man hoe dit kan veranderen, want jij bent niet gelukkig zo. En als je van 2 inkomens maar amper kunt rondkomen, waar valt dan op te bezuinigen, zodat je in elk geval dat schoonmaakwerk bij een ander kunt laten vallen?

En misschien kun je de lat thuis qua huishouden wat lager leggen.
Dat dus.
Alle reacties Link kopieren
Pantera88 schreef:
24-11-2020 09:38
Hij brengt geen meer geld in ook al werkt hij zo hard.
Ik krijg gewoon goed betaald voor wat ik sta te doen op mijn werk. Hij werkt zich de blubbers voor hetzelfde salaris. Komt gedeeltelijk ook wel omdat hij nog wat jonger is.
We hebben wel afgesproken dat in de tijd dat hij studeert dat ik meer op me neem. Maar ja, dat was voor 2 jaar. Toen wist ik nog niet dat hij er 2 jaar aan vast ging plakken. Op zich bewonderingswaardig dat hij zijn gezin financieel wil onderhouden en dus verder leert maar ik ben een beetje moe na al die jaren.

En ja, ander werk zoeken zou geen kwaad kunnen. Eentje met uitdaging. Maar waar vind ik een baan die me alle vrijheid van de wereld geeft en me goed betaalt? Het geeft me de mogelijkheid er altijd voor de kinderen te zijn.

Een huishoudster zou ik fijn vinden maar om ons leven te kunnen betalen ben ik zelf naast mijn contract werk schoonmaakster bij andere mensen voor 5 uur in de week gemiddeld. Tsja, dan is het een beetje gek om een schoonmaakster in dienst te nemen als ik wel andermans huizen schoon maak, haha.

Ik heb het gevoel een beetje knel te zitten.
Wacht even: je werkt dus 35 uur per week?

Klinkt meer alsof je je kapot werkt om zijn leven te vergemakkelijken. En dan gaat hij ook nog lopen zemelen om aandacht als je moe het bed in gaat?

Ben je niet beter af met je kinderen als je wat kleiner ging wonen met hen en met hem gaat latten? Zie niet in wat hij nu zo bijdraagt, terwijl je voor hem van alles verzorgt.
Alle reacties Link kopieren
Pantera88 schreef:
24-11-2020 09:54
Ik denk dat het moment is aangebroken dat wij ook eens naar zo een balans moeten zoeken.

Ik denk dat het grootste probleem is dat ik een pleaser ben. Mijn vriend zegt dat hij het liefst een ouderwetse rolverdeling heeft. Vrouw thuis en man aan het werk. Hij wil als hij thuis komt dat ik de deur voor hem open doe (zijn sleutels zijn lastig te vinden in zijn motorpak), hij aanschuift aan tafel en dat hij daarna de rest van de avond voor de tv geploft zit. En ik ben een pleaser. Maar mijn hemel, ik word echt niet gelukkig van zo een leven.
Ik wilde eerst niks zeggen over uit elkaar gaan, maar nu ik dit lees...

Je hebt een soort van kleuter in huis gehaald, die jou alleen extra werk oplevert.
Alle reacties Link kopieren
Zonmuis schreef:
24-11-2020 09:52
Hoezo is het dan niet gek dat jij ALLES doet?

Je werkt 30 uur per week en hebt ook zorg voor kinderen.
Hij werkt 11 uur per week meer (soms iets meer).

Dan zou je denken dat jij 11 uur in het huishouden meer doet, maar alles boven de 11 uur wordt samen gedeeld.

Pas op dat je niet overspannen raakt.

Heb je dit al besproken met vriend?
ik denk dat je met elke dag koken en elke dag een was al snel aan de 11 uur zit, eerlijk gezegd.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Pantera88 schreef:
24-11-2020 09:54
Ik denk dat het moment is aangebroken dat wij ook eens naar zo een balans moeten zoeken.

Ik denk dat het grootste probleem is dat ik een pleaser ben. Mijn vriend zegt dat hij het liefst een ouderwetse rolverdeling heeft. Vrouw thuis en man aan het werk. Hij wil als hij thuis komt dat ik de deur voor hem open doe (zijn sleutels zijn lastig te vinden in zijn motorpak), hij aanschuift aan tafel en dat hij daarna de rest van de avond voor de tv geploft zit. En ik ben een pleaser. Maar mijn hemel, ik word echt niet gelukkig van zo een leven.

Ha, maar dat wil jij ook, maar dan andersom! Leg het hem eens voor, dat je dat ideaal vindt.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Pantera88 schreef:
24-11-2020 09:54
Mijn vriend zegt dat hij het liefst een ouderwetse rolverdeling heeft. Vrouw thuis en man aan het werk. Hij wil als hij thuis komt dat ik de deur voor hem open doe (zijn sleutels zijn lastig te vinden in zijn motorpak), hij aanschuift aan tafel en dat hij daarna de rest van de avond voor de tv geploft zit. En ik ben een pleaser. Maar mijn hemel, ik word echt niet gelukkig van zo een leven.
Als hij daadwerkelijk een ouderwetse rolverdeling wil (en dat is op zich ieders goed recht om dat te willen) dan zal hij dus zelf ook zijn aandeel moeten pakken in die ouderwetse rolverdeling. Dat betekent dus dat hij moet zorgen voor de inkomsten van het gehele gezin. Op dit moment wil hij het financiële comfort van een dubbel inkomen met een werkende vrouw en het (voornamelijk voor mannen) traditionele comfort van een tot in de puntjes geregeld huishouden.

Hij heeft nu alle twee.
Jij zorgt nu voor alle twee.
Geen wonder dat je het zat bent.

Daarnaast werk je geen 30 uur. Je kinderen verzorgen is óók werk. Het kost tijd en inspanning, je krijgt er alleen niet voor betaald.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
24-11-2020 10:14
ik denk dat je met elke dag koken en elke dag een was al snel aan de 11 uur zit, eerlijk gezegd.
Ja. Eens.
Is dit dat schatje dat in het voorjaar met je vriendin aan het seksberichten en liefdesverklaringen aan het appen was?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het uiteraard wel besproken met hem. Maar zijn werk en studie gaat niet veranderen. En dan weet hij gewoon niet hoe hij het moet organiseren. Hij lijkt niet echt in staat om vooruit te denken. Dus zondag boodschappen doen voor de rest van de week doet hij gewoon niet. Hij kijkt per dag. En dat betekent dat ik mijn eten pas tussen 19 en 21 uur krijg en de was allemaal op zondag gedaan wordt (ik heb geen plek in huis voor 3 trommels wasgoed).
Maar goed, er moet wel iets gaan veranderen.
Ik ga er deze week eens rustig met hem voor zitten.
Echt, kweek wat eigenwaarde en leer je kinderen dat ook meteen.
Alle reacties Link kopieren
sprankelend schreef:
24-11-2020 10:15
Als hij daadwerkelijk een ouderwetse rolverdeling wil (en dat is op zich ieders goed recht om dat te willen) dan zal hij dus zelf ook zijn aandeel moeten pakken in die ouderwetse rolverdeling. Dat betekent dus dat hij moet zorgen voor de inkomsten van het gehele gezin. Op dit moment wil hij het financiële comfort van een dubbel inkomen met een werkende vrouw en het (voornamelijk voor mannen) traditionele comfort van een tot in de puntjes geregeld huishouden.

Hij heeft nu alle twee.
Jij zorgt nu voor alle twee.
Geen wonder dat je het zat bent.

Daarnaast werk je geen 30 uur. Je kinderen verzorgen is óók werk. Het kost tijd en inspanning, je krijgt er alleen niet voor betaald.
Goed gezegd. TO doet nu zowel de mannen als vrouwenrol, en hij ploft lekker neer.

'traditioneel' is vaak een mooi woord voor: mannen kunnen luieren, vrouwen kunnen sloven.

En zelfs bij mijn grootouders, die meer zo'n rolverdeling hadden en niet een vrouw die 30/35 uur werkte, kon mijn opa zelf de deur open doen en haalde hij af en toe een stofzuiger door het huis. En die werkte het grootste gedeelte van zijn leven meer dan 41 uur per week.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven