Werk & Studie alle pijlers

Hoe gaat de verdeling van de fooi in de horeca?

17-09-2021 11:55 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie verschillende topics gaan over fooi in de horeca. Mijn zoon heeft ook jaren in de horeca gewerkt als kok. En bij elk bedrijf golden er andere regels over de verdeling van het fooiengeld.
Bij het ene restaurant deelde de eigenaar ook mee, bij het andere restaurant was er een verdeling naar functie en bij weer een ander restaurant was het afhankelijk van de pet (koksmuts) van de chef: als je hard gewerkt had kreeg je meer.

Wat zijn jullie ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
precies wat je zegt, overal anders.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij ging het bij een naar het goede doel (dierenasiel). Wel zonder overleg. Het was iets wat de baas zo bepaalde. Bij mijn huidige werkgever gaat het in een pot voor teamuitjes.
The only difference between me and a madman is that I’m not mad
Alle reacties Link kopieren
Alles op een hoop en aan het einde van de maand gedeeld door het aantal uur dat je gewerkt had. Ik had een hekel aan die methode, omdat ik elk weekend 's nachts stond te buffelen (en veel fooi kreeg) en Truusje die op maandagochtend theezakjes stond te sorteren kreeg hetzelfde deel. Maar ik vraag me af of er een methode is waar iedereen tevreden mee is :)
Je geeft zelf al antwoord op je vraag.
En bij elk bedrijf golden er andere regels over de verdeling van het fooiengeld.
Alle reacties Link kopieren
Pinaco schreef:
17-09-2021 12:05
Alles op een hoop en aan het einde van de maand gedeeld door het aantal uur dat je gewerkt had. Ik had een hekel aan die methode, omdat ik elk weekend 's nachts stond te buffelen (en veel fooi kreeg) en Truusje die op maandagochtend theezakjes stond te sorteren kreeg hetzelfde deel. Maar ik vraag me af of er een methode is waar iedereen tevreden mee is :)

Dit was bij ons ook, maar dan per jaar en verkapt als 'eindejaars bonus'. Als je voor het einde van het jaar stopte kreeg je geen fooien. Ik vond het zo'n klote regel. Het werd geregeld door een van de collega's en er kwam geen berekening bij ('dit is de fooienpot dit jaar en hier is een excel met hoeveel uren iedereen heeft gewerkt'). Daardoor vond ik het heel onduidelijk en arbitrair. Alsof hij kon bepalen hoeveel fooi ik kreeg ofzo.
https://www.fnvhoreca.nl/juridische-hulp/fooien

Zou dit eens doorlezen..
Alle reacties Link kopieren
In de zaak van mijn broer wordt de fooienpot maandelijks verdeeld over het personeel, ook keukenpersoneel, naar rato van het aantal uren dat ze die maand gemaakt hebben. Hij doet daar zelf niet aan mee. Dat zou ook wel erg zuur zijn, aangezien hij zelf ook veruit de meeste uren maakt.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons ging alles in 1 pot van die dag en werd t verdeeld in gelijke delen aan t eind vd avond. Als iemand een middagdienst had, dus later afwezig was, kreeg deze t in een envelop op n later moment.

De medewerker in de spoelkeuken ontvangt namelijk nooit fooi, een serveerster wel. Dus ik vind het een goed idee om iedereen die fooi te gunnen. Ging dan om een bedrag tussen 5 en 15 euro per dag.

De bedrijfsleider kreeg ook altijd zijn/haar deel. Overigens was t een center Parks locatie dus de bedrijfsleider was de chef van dat restaurant, niet de eigenaar.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
17-09-2021 12:11
Dit was bij ons ook, maar dan per jaar en verkapt als 'eindejaars bonus'. Als je voor het einde van het jaar stopte kreeg je geen fooien.
Zo'n vreselijke hekel aan dit soort constructies! Beloon mensen gewoon voor het werk dat ze doen en neem afscheid van elkaar als het daar tijd voor is. Je wil toch niet dat medewerkers tegen hun wil blijven werken, omdat ze anders geld mislopen? :@@:
PaulP schreef:
17-09-2021 12:17
In de zaak van mijn broer wordt de fooienpot maandelijks verdeeld over het personeel, ook keukenpersoneel, naar rato van het aantal uren dat ze die maand gemaakt hebben.

Netjes!
Ik ben juist tegen het verdelen van de fooi. Zij die achter de schermen werken moeten een loon krijgen waar fooi bij ingegrepen is. Ik geef fooi heel voor de persoon die mij bediend heeft. Voor de service. Dus ja, goede bediening en slecht eten krijgt bij mij fooi. Top eten en slechte bediening niet.

Maar goed, uiteindelijk heb je daar als gast niets over te zeggen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef fooi op de combi, dus kwaliteit eten en de bediening, waarbij de bediening wel het belangrijkst is.
-Dali- schreef:
17-09-2021 11:58
Bij mij ging het bij een naar het goede doel (dierenasiel). Wel zonder overleg. Het was iets wat de baas zo bepaalde. Bij mijn huidige werkgever gaat het in een pot voor teamuitjes.
Het dierenasiel? Nou, daar zou ik zelf nooit aan doneren, maar ja.
PaulP schreef:
17-09-2021 12:35
Ik geef fooi op de combi, dus kwaliteit eten en de bediening, waarbij de bediening wel het belangrijkst is.
Ja, maar ik vind het sowieso al flut als er verdeeld wordt onder de bediening. Je hebt alleen al onder de bediening vaak eentje die lekker staat te beppen en de ander doet alles om het je naar de zin te maken. Verdelen haalt voor mij alle redenen om fooi te geven onderuit. Maar ja, op veel plekken gaat het zo.
koekie1980 schreef:
17-09-2021 12:19
Bij ons ging alles in 1 pot van die dag en werd t verdeeld in gelijke delen aan t eind vd avond. Als iemand een middagdienst had, dus later afwezig was, kreeg deze t in een envelop op n later moment.

De medewerker in de spoelkeuken ontvangt namelijk nooit fooi, een serveerster wel. Dus ik vind het een goed idee om iedereen die fooi te gunnen. Ging dan om een bedrag tussen 5 en 15 euro per dag.

De bedrijfsleider kreeg ook altijd zijn/haar deel. Overigens was t een center Parks locatie dus de bedrijfsleider was de chef van dat restaurant, niet de eigenaar.
Maar als je fooi wil moet je dan toch maar serveerder worden ipv in de spoelkeuken gaan staan?
FoxtrotAlpha schreef:
17-09-2021 12:39
Maar als je fooi wil moet je dan toch maar serveerder worden ipv in de spoelkeuken gaan staan?
Inderdaad. Daar valt ook weinig extra’s aan te doen. Ja, oké. Zorgen dat het gebeurt, maar daar houdt het wel mee op. Staat haaks op het principe van fooi, wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
Ik werkte lang geleden twee jaar als bijbaan in de horeca. Bij ons werd fooi opgespaard voor een teamuitje aan het eind van de zomerdrukte. Niet dat ik daar iets aan heb gehad, want het eerste jaar was ik zelf op vakantie toen het teamuitje gehouden werd en het tweede jaar kon ik wegens een fysieke beperking niet meedoen aan de activiteit.

Ik ben overigens tegen een systeem van fooi geven. Neem dat gewoon mee in de prijs op de menukaart en betaal je personeel daarvan een wat hoger loon. Dan heeft iedereen er wat aan.
stippensokken wijzigde dit bericht op 17-09-2021 12:49
0.10% gewijzigd
FoxtrotAlpha schreef:
17-09-2021 12:39
Maar als je fooi wil moet je dan toch maar serveerder worden ipv in de spoelkeuken gaan staan?
Maar je mag eerder qua leeftijd in de spoelkeuken staan dan bedienen. En die mensen werken ook hard.
Als jij een vies bord/glas krijgt in een restaurant zeg je er toch ook wat van.
Naar mijn mening werkt iedereen in de horeca hard om het de gasten naar de zin te maken. Ook de mensen die je niet ziet 😊
Fooi gaat niet om hard werken. We werken allemaal hard. Hard werken is juist altijd het argument van de mensen die geen fooi geven (verpleging, stratenmaker, etc.).

Fooi gaat om hoe bediening hun best doet het de gast naar de zin te maken. Ook als de keuken niet doorkomt of een taaie biefstuk levert. Ook als een glas niet goed schoon is. Dat kan gebeuren, maar het is aan de bediening om een oplossing te vinden en te communiceren met de gast. Keuken en spoelkeuken zijn essentieel, maar dat is gewoon een ander vak.

Omgekeerd kun je door een vervelende bediening ondanks heerlijk eten en schoon bestek een rotavond hebben.
Alle reacties Link kopieren
Werk al mijn halve leven in de Horeca en bij alle bedrijven waar ik heb gewerkt werd alles eerlijk verdeeld.
Bediening/keuken/afwas alles gaat bij elkaar en na 1 maand verdelen over het aantal uren wat je heb gewerkt.
Dit is in mijn ogen het eerlijkste.
Je doet het namelijk met zijn allen en dan naar de rato uren is ook eerlijk.

Overigens in geen van deze bedrijven deelde de eigenaar mee in de fooi (zoals het hoort)
Hitman47 schreef:
17-09-2021 12:57
Werk al mijn halve leven in de Horeca en bij alle bedrijven waar ik heb gewerkt werd alles eerlijk verdeeld.
Bediening/keuken/afwas alles gaat bij elkaar en na 1 maand verdelen over het aantal uren wat je heb gewerkt.
Dit is in mijn ogen het eerlijkste.
Je doet het namelijk met zijn allen en dan naar de rato uren is ook eerlijk.

Overigens in geen van deze bedrijven deelde de eigenaar mee in de fooi (zoals het hoort)
Punt is juist dat ze het vaak helemaal niet met z’n allen doen. Je ziet onderling echt wel verschil bij de bediening bijvoorbeeld. Dan maakt het ook weinig uit wie er meer fooi genereert dan een ander.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
17-09-2021 13:02
Punt is juist dat ze het vaak helemaal niet met z’n allen doen. Je ziet onderling echt wel verschil bij de bediening bijvoorbeeld. Dan maakt het ook weinig uit wie er meer fooi genereert dan een ander.
Als ik in zo’n bedrijf zou werken zou ik ook snel weg zijn..
Nogmaals ik vind wel dat je het met zijn allen doet.
Want je bent altijd afhankelijk van wat een gast evt aan fooi wil/kan geven.
Ik weet van mezelf dat ik altijd mijn best doe voor de gast en mijn collega’s gelukkig ook.
Maar dan nog heb ik avonden dat je van bijna elke tafel in je wijk een fooitje krijgt. Maar ook dat ik bijna geen fooi krijg en een collega misschien wel weer heel veel.
Ik verwacht sowieso geen fooi je kan niet in iemands portemonnee kijken.
Altijd fijn als we het wel krijgen natuurlijk.

En je hebt ook avonden dat het gewoon rustig is dan kun je moeilijk tegen je collega’s zeggen ja maar ik heb gister veel harder gewerkt want de hele zaak zat vol.. kunnen je collega’s toch weinig aan doen.
Die week daarop is het misschien weer andersom.

Al ben ik het met je eens dat je in sommige bedrijven misschien het gevoel hebt alles in je eentje te moeten doen en je collega’s lopen de kantjes er van af.. bij zo’n bedrijf zou ik dan ook snel weg zijn.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
17-09-2021 12:53
Fooi gaat niet om hard werken. We werken allemaal hard. Hard werken is juist altijd het argument van de mensen die geen fooi geven (verpleging, stratenmaker, etc.).

Fooi gaat om hoe bediening hun best doet het de gast naar de zin te maken. Ook als de keuken niet doorkomt of een taaie biefstuk levert. Ook als een glas niet goed schoon is. Dat kan gebeuren, maar het is aan de bediening om een oplossing te vinden en te communiceren met de gast. Keuken en spoelkeuken zijn essentieel, maar dat is gewoon een ander vak.

Omgekeerd kun je door een vervelende bediening ondanks heerlijk eten en schoon bestek een rotavond hebben.
Bij mijn studentenbaantje bij de kapper werd de fooienpot verdeeld, evenredig met het aantal gewerkte uren.

Gasten naar de zin maken is toch juist wat het werk inhoudt ? Als een glas niet schoon is, is het nogal normaal dat dat netjes opgelost wordt door de bediening. Daar moet je toch geen extra waardering voor verwachten ?
Alle reacties Link kopieren
Bij het bedrijf waar ik werkte werd alles in een pot gedaan. Eind de maand werd er gekeken hoeveel uur er totaal was gewerkt.

Laten we zeggen, alle uren van al het personeel bij elkaar is 2000 uur, en de fooienpot zat 1500 euro.

1500:2000 = 0,75 per gewerkt uur.

Had ik in die maand 130 uur gewerkt, kreeg ik dus 130 x 0,75 = 97,50.

Interessant was wel dat na 6 jaar daar gewerkt te hebben, de chef kok de fooien ging verdelen, voor betere transparantie.

Al die jaren hield ik bij hoeveel fooi ik gemiddeld per uur kreeg, schommelde altijd zo tussen de 60 en 80 cent per uur. Daarna schoot dat structureel naar over de euro per uur aan fooi, zonder dat er qua gasten / drukte iets wijzigde. De baas snoepte dus aardig mee uit de fooienpot, bleek later.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven