Werk & Studie alle pijlers

Hoe krijg ik contractverlenging?

07-07-2019 22:43 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van eerdere topics nu deze vraag.

Ik heb nieuw werk en besef dat het vooral aan mijn houding lag dat ik niet kon blijven bij eerdere banen. Ik was te kritisch, onvoorspelbaar in mijn buien, te open over mijn persoonlijke mening en bot naar vervelende klanten in plaats ze te willen behouden. Dat wil ik aanpassen, maar als autist vind ik dat lastig zonder stappenplan.

Dus; welk gedrag wil men zien?
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
07-07-2019 22:54
Waar vind ik die?
“Dankjewel voor dit advies. Zo’n cursus, waar zou ik die kunnen vinden?”

Dat klinkt vriendelijker. Je bent in je reacties nogal een staccato en dwingend. Als je dat je normale manier van doen is, dan begrijp ik dat het mis gaat in het behouden van goede werkrelaties.

Amerikanen schieten over het algemeen door in het thank you and you’re welcome, maar toch zijn dat vormen die communicatie soepel maken.

Bedank mensen voor hun tips en advies, ook als je er niets aan hebt. Dat helpt om relaties goed te houden.
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
07-07-2019 23:02
Je levert geen commentaar op klanten. Je blijft beleefd.

Alleen in het geval van beledigingen vanuit de klant richting jou zeg je er iets van en kap je het beschaafd af.

Wat voor klanten zijn het, wat verkoop je?
Ik werkte een tijd in de sales en dan waren ze soms bot. Ik ging er dan op in.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
In plaats van kritisch zijn, vraag wat de beweegredenen zijn van de ander.

In plaats van steeds je mening te geven, beperk je tot luisteren.

Praat over koetjes en kalfjes, niet over zaken waar jij een sterke persoonlijke mening over hebt.

Wees eerlijk over het feit dat je wispelturige buien kunt hebben, en zeg dat je er aan werkt.

Verdiep je in het gedrag van de klant, wat gaat er om in zijn/haar brein en hoe komt dat? Vaak zijn je klanten toch een bepaalde doelgroep die een set overeenkomsten heeft. Verdiep je daarin en kijk of het plaatsen van gedrag je kan helpen om minder bot te reageren.
Alle reacties Link kopieren
spuka schreef:
07-07-2019 23:03
“Dankjewel voor dit advies. Zo’n cursus, waar zou ik die kunnen vinden?”

Dat klinkt vriendelijker. Je bent in je reacties nogal een staccato en dwingend. Als je dat je normale manier van doen is, dan begrijp ik dat het mis gaat in het behouden van goede werkrelaties.

Amerikanen schieten over het algemeen door in het thank you and you’re welcome, maar toch zijn dat vormen die communicatie soepel maken.

Bedank mensen voor hun tips en advies, ook als je er niets aan hebt. Dat helpt om relaties goed te houden.
Hey dat wist ik niet, thanks!
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
De klant is koning! Onthoud dat altijd! Dus blijf altijd vriendelijk, ook als zij dat niet zijn. Mocht je er niet uit komen omdat een klant vervelend blijft doen dan kan je altijd zeggen dat je het even met je leidinggevende overlegt?!

Maar het is makkelijker om advies te geven als je verteld in welke branche je werkt. Want klant contact is een heel groot begrip als we niet weten om welke sector/branche het gaat.
Sta je in een winkel? Werk je op kantoor? Callcenter werk. Echt van alles valt hieronder.

Je mening gewoon pas geven op het moment dat een klant erom vraagt
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
07-07-2019 23:05
In plaats van kritisch zijn, vraag wat de beweegredenen zijn van de ander.

In plaats van steeds je mening te geven, beperk je tot luisteren.

Praat over koetjes en kalfjes, niet over zaken waar jij een sterke persoonlijke mening over hebt.

Wees eerlijk over het feit dat je wispelturige buien kunt hebben, en zeg dat je er aan werkt.

Verdiep je in het gedrag van de klant, wat gaat er om in zijn/haar brein en hoe komt dat? Vaak zijn je klanten toch een bepaalde doelgroep die een set overeenkomsten heeft. Verdiep je daarin en kijk of het plaatsen van gedrag je kan helpen om minder bot te reageren.
Dank je wel! Over luisteren; men verwacht ook een antwoordlijkt me?
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
07-07-2019 23:03
Die zou je inmiddels wel moeten eten, want zij vrij universeel. Vraag anders je ouders om je te helpen met opnieuw opgevoed te worden.

Wat ik verwacht van collega's: dat ze hun werk goed doen en dat ik geen last van ze heb en dat ze vooral hun mond houden als er niets zinnigs uit komt.
Je bedoelt: zinnig naar jouw maatstaven, kan voor een ander heel anders zijn hoor
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
07-07-2019 23:08
Hey dat wist ik niet, thanks!
En toch is dat je in meerdere topics al uitgelegd. Oa door mij, in een discussie over een teamuitje in de regen. Ik heb toen uitgelegd dat mensen soms een suikerlaagje om de boodschap willen.

Ik denk toch dat het verstandig is om je te gaan verdiepen in jobcoaching, want dit zijn precies de dingen die een coach je uit kan leggen, met je na kan spelen en je er dan feedback op kan geven.
Kandijsuiker schreef:
07-07-2019 23:09
Dank je wel! Over luisteren; men verwacht ook een antwoordlijkt me?
Over het algemeen verwachten mensen een vriendelijke zin of zinnen, met de nodige beleefdheden en bij voorkeur wat in hun eigen denklijn en straatje past.
spuka schreef:
07-07-2019 23:03
“Dankjewel voor dit advies. Zo’n cursus, waar zou ik die kunnen vinden?”

Dat klinkt vriendelijker. Je bent in je reacties nogal een staccato en dwingend. Als je dat je normale manier van doen is, dan begrijp ik dat het mis gaat in het behouden van goede werkrelaties.

Amerikanen schieten over het algemeen door in het thank you and you’re welcome, maar toch zijn dat vormen die communicatie soepel maken.

Bedank mensen voor hun tips en advies, ook als je er niets aan hebt. Dat helpt om relaties goed te houden.
Inderdaad.
Ik dacht overigens op die vraag van TO: serieus, ik geef je een tip en nu moet ik het ook nog voor je opzoeken? Is je google stuk? Ik had het namelijk binnen twee seconden gevonden. Dus het is nogal lomp en lui om mij te vragen terwijl je zelf ook moeite had kunnen doen.

En normaal gesproken zou ik dat dus niet zo expliciet zeggen omdat het niet zo hoort ;-D maar misschien helpt het je?
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 07-07-2019 23:17
6.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
07-07-2019 23:09
Dank je wel! Over luisteren; men verwacht ook een antwoordlijkt me?
Nee, lang niet altijd. En dat antwoord mag ook non-verbaal zijn: knikken, hummen, dat soort dingen.
nlies schreef:
07-07-2019 23:10
Je bedoelt: zinnig naar jouw maatstaven, kan voor een ander heel anders zijn hoor
Ja precies. Staat toch ook wat IK verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Je noemt klanten behouden.

Beantwoord hun vragen. Probeer tot een oplossing te komen. Maak geen aannames over hen. Hoor hun verhaal en gebruik alleen dat. Bedenk wat relevant is.

Fictief voorbeeld: Neem niet aan dat ze een auto hebben. Als die info belangrijk is, weet of ze dat hebben. Uit hun dossier of door te vragen.
Als het gaat om verzekeringen, vraag je af wat verzekerd ze verzekerd willen binnen hun vraag. Willen ze op vakantie? Stel relevante vragen bij hun verzekering dan wel benoem eventueel een of meer verzekering(en) die ontbreekt. Zeg niet dat ze voorzichtig moeten doen. Dit is vanuit verzekeringsagent, niet moeder.

Vraag je af waarom ze contact met ze hebben. Als dat uit de context niet duidelijk is, vraag het hen, door te vragen hoe je ze kan helpen. Als ze iets van je vragen waar je niet van bent gediend, vraag je af of het binnen je functie past. Zo wel, slikken en je werk doen. Als dat niet bevalt, weggaan.

Als het niet binnen je functie valt, zeg iets als "sorry, daar kan ik niet op antwoorden/kan ik niet doen. Bedankt voor het vragen. "
In plaats van iets als (gechargeerd): "Jeez. Je weet toch dat we dat niet doen. Ben je achterlijk of zo? Al die idioten aan de lijn. Ik ben gekke Henkie niet!"

Helpt dit enigszins?
madamzonderm wijzigde dit bericht op 07-07-2019 23:15
1.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
07-07-2019 23:09
Dank je wel! Over luisteren; men verwacht ook een antwoordlijkt me?
Klant die voor de derde keer terugkomt met een kapotte stofzuiger: nu is gvd mijn nieuwe stofzuiger alweer na een week naar z’n klote. Ik eis nu een nieuwe!

Jij: wat vervelend meneer dat uw stofzuiger nu alweer kapot is, ik snap dat u daar flink van baalt. Heeft u de stofzuiger en de bon bij u? Dan overleg ik even met mijn manager.
spuka wijzigde dit bericht op 07-07-2019 23:17
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eens met Spuka en CO2.0
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
07-07-2019 23:13
Inderdaad.
Ik dacht overigens op die vraag van TO: serieus, ik geef je een tip en nu moet ik het ook nog voor je opzoeken? Is je google stuk? Ik had het namelijk binnen twee seconden gevonden. Dus het is nogal lomp en lui om mij te vragen terwijl je zelf ook moeite had kunnen doen.
Door TO haar autisme werken haar executieve functies niet zo goed. Hebben alle ass’ers, zeker in tijden van stress. En de een overziet dan het schoonmaken van het huis niet meer, nummer twee krijgt boodschappen en koken niet meer voor elkaar, bij nummer drie loopt de agenda in de soep en bij TO is het kennelijk zo dat ze de stappen ‘ga naar google’, ‘tik de term in’ en ‘kies iets uit de zoekresultaten’ niet meer overziet.

Dat maakt dat het voor TO irritant is dat andere mensen niet meteen het antwoord geven wat zij nodig heeft (inclusief links) en dat het voor de forummers hier irritant is dat TO zo staccato, bot en eisend overkomt.

En dat soort dingen kan een jobcoach dus mee helpen. Dit soort dingen uitleggen aan zowel TO als werkgever, waardoor er (hopelijk) wederzijds begrip ontstaat.
celaena_aelin wijzigde dit bericht op 07-07-2019 23:21
0.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
07-07-2019 23:13
Inderdaad.
Ik dacht overigens op die vraag van TO: serieus, ik geef je een tip en nu moet ik het ook nog voor je opzoeken? Is je google stuk? Ik had het namelijk binnen twee seconden gevonden. Dus het is nogal lomp en lui om mij te vragen terwijl je zelf ook moeite had kunnen doen.

En normaal gesproken zou ik dat dus niet zo expliciet zeggen omdat het niet zo hoort ;-D maar misschien helpt het je?
Ik wilde eerst ook een lmgtfy link plaatsen, maar dacht: laat ik er een expliciet feedback moment van maken :-)
Celaena_Aelin schreef:
07-07-2019 23:20


En dat soort dingen kan een jobcoach dus mee helpen. Dit soort dingen uitleggen aan zowel TO als werkgever, waardoor er (hopelijk) wederzijds begrip ontstaat.
En het forum kan daarin helemaal niets betekenen.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
07-07-2019 23:20
en dat het voor de forummers hier irritant is dat TO zo staccato, bot en eisend overkomt.
Kan me voorstellen dat forummers dat zo zien. Goed dat je het benoemd. Ik negeer die observatie en probeer een antwoord te geven op haar vraag (en ik benoem dat om nog een ander voorbeeld te tonen van wat kandijsuiker doet bij mensen losmaakt of niet). Een manier die voor haar ook kan werken. Soms kan je benoemen wat je ziet bij de ander. Mooi als je allebei zou kunnen en binnen context toepassen als er 'goed' of 'fout' is.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil niet dat mijn werkgever dat weet.

Bedankt voor de concrete tips. Morgen ga ik er meer op in.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
07-07-2019 23:22
En het forum kan daarin helemaal niets betekenen.
Kandijsuiker kan wellicht gerichter vragen stellen aan de jobcoach.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
07-07-2019 23:25
Ik wil niet dat mijn werkgever dat weet.

Bedankt voor de concrete tips. Morgen ga ik er meer op in.
Dan zoek je een coach buiten je werkgever om.

Maar heel eerlijk: ik denk dat, gezien het gedrag dat je omschrijft en het gedrag dat je hier op het forum laat zien, je meer hebt aan eerlijkheid dan aan trots.
madamzonderm schreef:
07-07-2019 23:28
Kandijsuiker kan wellicht gerichter vragen stellen aan de jobcoach.
Welnee. een jobcoach komt gewoon kijken hoe het gaat en helpt haar nav wat hij/zij ziet.
Celaena_Aelin schreef:
07-07-2019 23:29
Dan zoek je een coach buiten je werkgever om.

Maar heel eerlijk: ik denk dat, gezien het gedrag dat je omschrijft en het gedrag dat je hier op het forum laat zien, je meer hebt aan eerlijkheid dan aan trots.
Alsof al die werkgevers hiervoor niet denken dat ze wat mankeert.
Alle reacties Link kopieren
Behandel een klant/ collega zoals je zelf behandeld wil worden.

Een klant is koning, en heeft gelijk in jouw geval.

Je eigen mening hou je voor je, bij klanten en je collega's, zeker omdat je er nog maar pas werkt.

Wees beleeft! Niet brutaal!

Je bent hier nooit op gewezen door je ouders, op school etc?

Wispelturige buien zijn voor klanten niet fijn, maar voor collega's zeker niet. Ik wil een collega die er onder alle omstandigheden staat. En waar ik geen rekening met buien moet houden. Een collega die gelijkmatig is en waar ik op kan bouwen.

Of je in een sales functie op je plek bent, is ook een vraag die je je zelf kunt stellen.
christiana wijzigde dit bericht op 07-07-2019 23:36
23.44% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven