Werk & Studie alle pijlers

Hoe 'laagdrempelig' solliciteren?

06-08-2019 13:36 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Titel klinkt misschien negatief, maar zo is het niet. Ik ben reeds afgestudeerd als HBO-verpleegkundige, zit nu thuis om te revalideren van een ongeluk en wil graag gaan beginnen met solliciteren.

Ooit heb ik gesolliciteerd om mijn opleiding duaal te vervolgen in een academisch ziekenhuis. Dit is dan ook mijn enige ervaring met een sollicitatieprocedure. Voor stages en gesprekken hiervoor werd ik meteen aangenomen, zonder een officiële procedure in te gaan.

Nu is de arbeidsmarkt zeer gunstig voor net afgestudeerde HBO-v-ers en zie ik al maandenlang een aantal vacatures die mij leuk lijken. Omdat ik nog niet precies weet wat ik wil, zou ik graag laagdrempelig op meerdere vacatures willen reageren. Ik heb bijvoorbeeld al een meeloopdag gepland staan, zonder überhaupt een brief te hoeven schrijven of op gesprek te komen, dat zal misschien dan later komen.

IK ben dus behoorlijk bleu in solliciteren, maar wordt aan alle kanten gerekruteerd. Echter vraag ik mij nu af in hoeverre het 'normaal' is om geen motivatiebrief te schrijven als je op een vacature wilt reageren. Ik weet dat veel klasgenoten dit bijvoorbeeld niet hebben gedaan. Hoe is jullie ervaring daarin? Of kwamen jullie meteen op gesprek?


Graag ervaringen en/of tips :)
maída wijzigde dit bericht op 06-08-2019 13:36
Reden: spelfout
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
06-08-2019 14:54
Is een traineeship niet wat voor je, dan kan je kijken wat je ligt en er weer een beetje inkomen?

Een meeloopdag in rolstoel trouwens :P hoe zie je dat praktisch voor je als verpleegkundige, dat is toch niet te doen?
Ik heb gekeken naar traineeships, maar hierbij wordt verwacht fulltime te werken en dat past niet in mijn planning (ivm premaster en master die ik ga volgen). Ik kan dus alleen parttime aan de slag. Tevens verdient dat erg summier en zeker met weinig uren, en ik moet mijn studie ook nog kunnen betalen. Mijn max is ongeveer 27 uur. Vanuit de studie wordt aangeraden niet meer dan 21 uren te werken. 36 zal dan niet lukken helaas.

Haha en die meeloopdag had ik in eerste instantie afgemeld, toen zei de arts dat ik ook zeer welkom in een rolstoel was, om een indruk te krijgen van de dag. Ik heb overigens op een setting stagegelopen waar je eigen spreekuur hield en dus niet veel hoefde te lopen. Dus het kan wel. Of het handig is, nop.
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
06-08-2019 14:37
Magic, dat is een goede tip, dankjewel. Over het algemeen dacht ik dat het 'normaal' was om eerst een brief te schrijven, op gesprek te komen en dan een meeloopdag te hebben (zo ging het op vorige stageplek bij aannemen nieuwe collega's).

Maar ineens werd mij gevraagd of ik wilde komen meelopen ergens, wat ik persoonlijk fijner vind, omdat ik mij dan beter weet voor te bereiden voor een motivatiebrief en gesprek.
In de zorg zijn we zo wanhopig dat we voor alles openstaan 😋
Hoor regelmatig dat er mensen meelopen, is bij ons al niet meer gek.
Alle reacties Link kopieren
Magick88 schreef:
06-08-2019 15:03
In de zorg zijn we zo wanhopig dat we voor alles openstaan 😋
Hoor regelmatig dat er mensen meelopen, is bij ons al niet meer gek.

Extra handjes, al is het maar voor een dag. :proud:
.
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
06-08-2019 14:58
Ik heb gekeken naar traineeships, maar hierbij wordt verwacht fulltime te werken en dat past niet in mijn planning (ivm premaster en master die ik ga volgen). Ik kan dus alleen parttime aan de slag. Tevens verdient dat erg summier en zeker met weinig uren, en ik moet mijn studie ook nog kunnen betalen. Mijn max is ongeveer 27 uur. Vanuit de studie wordt aangeraden niet meer dan 21 uren te werken. 36 zal dan niet lukken helaas.

Haha en die meeloopdag had ik in eerste instantie afgemeld, toen zei de arts dat ik ook zeer welkom in een rolstoel was, om een indruk te krijgen van de dag. Ik heb overigens op een setting stagegelopen waar je eigen spreekuur hield en dus niet veel hoefde te lopen. Dus het kan wel. Of het handig is, nop.

Oh dat is jammer! Dan toch meer inzetten op meeloopdagen in plaats van sollicitaties denk ik. Succes!
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
06-08-2019 15:08
Extra handjes, al is het maar voor een dag. :proud:
Daar is het natuurlijk niet voor bedoeld :biggrin: al heb ik die ervaring als stagiaire wel heel erg, ook met meelopers. De meeloopdagen van andere collega's gingen vooral om meekijken. In de settingen waar ik solliciteer sta je in principe weinig/niet aan het bed en is het vooral begeleiding en coördinatie. En vp-technische handelingen. Ik ben heel benieuwd en heb er zin in :)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eerlijk gezegd dat jij het jezelf onnodig moeilijk maakt.

Het gaat er in eerste instantie toch om om én geld te verdienen ën relevante ervaring op te doen.

Je staat aan het begin van je carriere, je weet niet welk aspect van het vak je het beste bij je past.

Je kan blijven wikken en wegen, wel een motivatie niet een motivatie schrijven etc etc. Tijd voor actie. Accepteer en baan, en wanneer je na een aantal maanden er achter komt dat dit toch niet het werkveld is wat je echt ligt. Dan ga je opzoek naar een andere functie. Ondertussen bouw je werkervaring op.

Het gaat volgens mij om je eerste echte baan, een baan om te leren. Je kan vooraf niet weten wat wel of niet bij je past. Mensen zullen je cv gelezen hebben, en weten dat je direct uit de schoolbanken komt en dat je werkervaring vooral gerelateerd is aan je studie. Je kan jezelf niet vergelijken met iemand die al 2, 5 of 10 jaar zelfstandig functioneert.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Als je een vacature ziet die je wel interessant lijkt maar waarvan je niet precies weet wat de baan inhoudt, dan kun je ook altijd het telefoonnummer bellen wat er bij staat en vragen om wat meer informatie (bedenk van te voren wat vragen, bijvoorbeeld: hoe zou mijn dag eruit zien in die functie? wat zijn mijn taken? hoe ziet het team eruit? etc).

Wat je ook kunt doen is eens kijken/rondvragen in je (linkedin) netwerk naar organisaties/functies die je interessant lijken en dan vragen of je eens koffie zou kunnen drinken met iemand die daar werkt. Je kunt daarvoor een oproepje plaatsen, maar wat beter werkt is kijken of je iemand die je goed kent kunt vragen om je met iemand/een organisatie in contact te brengen. Dit soort orienterende gesprekken staan mensen/organisaties vaak wel voor open, is helemaal niet gek om hier om te vragen.

En ik denk dat eens vrijblijvend (een aantal) gesprekken aan te gaan met (verschillende) recruiters je ook goed kan helpen. Aan hen kun je prima je probleem voorleggen en vragen of zij jou in contact kunnen brengen met iemand waarmee je eens koffie kunt drinken of kunt meelopen. Recruiters hebben een groot netwerk en zijn er ook juist voor om een goede match te vinden, niet alleen vanuit de werkgever, maar juist ook vanuit jou als werkzoekende.
(Ik zou alleen wel van te voren goed nadenken of je ook echt daadwerkelijk via een recruiter ergens aan de slag wil of niet, zijn vaak ontzettend commerciele partijen en dat moet je wel zien zitten. Maargoed, het zijn soms erg fijne opstapjes om ergens binnen te komen)

Als laatste misschien nog de tip om misschien wat meer te kijken naar de (soort) organisatie waar je wil werken dan te focussen op een specifieke functie. Zijn er bijvoorbeeld doelgroepen die je wel/niet aanspreken of spreekt een bepaalde visie van een organisatie je aan of niet etc. Dit kan ook onderdeel zijn van je motivatie in een eventuele brief, los van of de functie je aanspreekt.

En wat dan ook nog een optie is als je duidelijk hebt bij welke organisatie je graag zou willen werken (en er zijn op dat moment geen passende vacatures) is een open sollicitatie schrijven. Wie weet wat daar uit komt. Soms worden functies al ingevuld zonder dat er een advertentie is gezet.

Veel succes
Alle reacties Link kopieren
"Je staat aan het begin van je carriere, je weet niet welk aspect van het vak je het beste bij je past."

Hamerhaai, ik denk dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat. Echter wil ik het liefst natuurlijk wel een leuke baan. Ik heb slechts één stage gehad waar ik het naar mijn zin heb gehad en het beangstigd me dat de rest van mijn ervaringen zo negatief waren en ik er zo weinig plezier in had. En dat waren slechts stages van 5 maanden. Het idee om ergens lang aan vast te zitten, tja, dan liefst meteen goed, vandaar mijn behoefte aan meeloopdagen en op meerdere vacatures reageren. Al kan ik dit van tevoren natuurlijk niet weten. Mijn laatste stage was zo leuk, waardoor ik weer enthousiast ben geworden.

Bedankt voor je uitgebreide reactie :)
Alle reacties Link kopieren
Oh ik denk trouwens helemaal niet dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt. Ik vind het juist heel professioneel dat je je eerst goed wil orienteren op wat je wil. Je hebt het in deze markt voor het uitkiezen, ze staan overal om je te springen, dus daar zou ik lekker van profiteren zodat je een weloverwogen keuze kan maken.
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
06-08-2019 14:25
Dit vooral. Ik ben niet bang niet uitgenodigd te worden, ik heb al meerdere opties staan waar ik direct kan beginnen.
Maar als er meerdere opties zijn waar je direct kan beginnen dan zou je daar het vertrouwen uit kunnen putten en kunnen bedenken dat je vast een set competenties hebt waar vraag naar is.

Niemand voldoet ooit 100% aan alle vereisten die er in een vacature genoemd zijn. Het is een soort beschrijving van een droomkandidaat, maar het is niet zo dat als je niet aan de vereisten voldoet je nooit in aanmerking komt.

Maar stel nou he, je matcht niet 100% met het profiel en je schrijft toch een brief, dan zou je dus niet uitgenodigd kunnen worden en dan? Maar stel nou dat je wel uitgenodigd wordt, en misschien zelfs de baan krijgt. Gewoon schrijven dus!
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
06-08-2019 15:47
"Je staat aan het begin van je carriere, je weet niet welk aspect van het vak je het beste bij je past."

Hamerhaai, ik denk dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat. Echter wil ik het liefst natuurlijk wel een leuke baan. Ik heb slechts één stage gehad waar ik het naar mijn zin heb gehad en het beangstigd me dat de rest van mijn ervaringen zo negatief waren en ik er zo weinig plezier in had. En dat waren slechts stages van 5 maanden. Het idee om ergens lang aan vast te zitten, tja, dan liefst meteen goed, vandaar mijn behoefte aan meeloopdagen en op meerdere vacatures reageren. Al kan ik dit van tevoren natuurlijk niet weten. Mijn laatste stage was zo leuk, waardoor ik weer enthousiast ben geworden.

Bedankt voor je uitgebreide reactie :)

Maar dan is solliciteren juist fijn. Want in een sollicitatiegesprek gaat het niet alleen over of zei jou willen, maar ook of jij daar wel terecht wilt!
Alle reacties Link kopieren
Vicky, bedankt voor al je goede tips. Ik zou graag vrijblijvende gesprekken hebben, echter is het voor mij bijna niet mogelijk om gesprekken te plannen ivm mijn herstel en dat ik niet mag belasten op mijn been. Mijn vriend moet dus vrij nemen om mij te brengen.

Dat van dat bellen vind ik een hele fijne! Goede tip, bedankt. En dat van die open sollicitatie, zo ben ik aan mijn stage gekomen. Er was toen geen vacature, maar ik heb de directie toen een open brief gestuurd (via via, via linkedin aan die connectie gekomen). Dat werd goed ontvangen :) .

Ik weet inmiddels een beetje welk soort organisatie ik zou willen. Richting GGZ sowieso. Misschien wel me een raakvlak op somatische zorg. Maar dat weet ik nog niet zo goed. Ik heb echt een paar leuke vacatures gezien nu en heb zojuist mijn brief voor mijn nummer-1 keuze geschreven. Duimen!
Ga eerst gewoon herstellen van je ongeluk. Steek daar al je energie in. Neem daar de tijd voor. Ik vind het raar om een meeloopdag te hebben als verpleegkundige terwijl je in een rolstoel zit! In andere branches zou het kunnen, maar niet in dit vak. Vind het ook te gek voor woorden.
Werk zat in de zorg, dus je hebt zo een baan als je er aan toe bent.
Een goed motivatiebrief kost je hooguit 3 uurtjes dus daar hoef je ook niet nu al mee bezig te zijn.
Succes verder, maar niet zo hard van stapel lopen. En dat solliciteren uitstellen tot je weer fit en gezond bent
Alle reacties Link kopieren
Waterlelieke, deels eens, maar aan de andere kant word ik gek van thuiszitten terwijl mijn vakantie niet is doorgegaan. Het ongeluk heeft ook veel onkosten meegebracht. Daarbij komt dat ik me rot verveel.

Ik ben het overigens niet eens met dat een meeloopdag in een rolstoel 'raar' zou zijn. Het is om mee te kijken, niet om de benen onder je lijf uit te rennen als extra paar handen. En de dokter die me rekruteerde stelde het zelf voor om een indruk te krijgen van het werk. Wat ik super netjes en fijn vind eigenlijk.

Daartegenover staat wel dat ik nog niet hersteld ben en op dit moment ook niet weet wanneer ik weer kan lopen etc. Over 4 weken heb ik een foto, als het dan niet goed genoeg is moet ik geopereerd worden.

Wel bedankt voor je lieve bericht :-). Door je reactie ben ik eigenlijk nog verbaasder over dat ik door sommigen werd afgeschilderd als iemand die geen moeite wil doen, terwijl ik in deze situatie bereid ben om op gesprek te gaan en meeloopdagen te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Update, ik heb een contract aangeboden gekregen :-D en ik ga hem aannemen! :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!!!
I'm not lazy
I'm on energy saving mode

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven