Werk & Studie alle pijlers

Hoe vaak werk je over?

15-02-2020 22:19 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een staffunctie in het onderwijs en werk regelmatig over, enerzijds omdat het druk is en anderzijds omdat ik het werk erg leuk vindt. Ik kan de tijd terugnemen tijdens vakanties maar werk ook graag in vakanties dus onder de streep houd ik van een deel van mijn overwerk niets over. Mijn hele afdeling werkt exact de overeengekomen tijd of minder...en zal nooit iets in het weekend doen of s avonds en liefst ook niet op een niet-werkdag in geval van parttimers.

Dan voel ik me soms een beetje apart, Daarom de vraag , werk jij weleens over< omdat het moet of omdat je het leuk vind of ..... ? En in welke branche werk je ?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de financiële sector. Ik werk normaal gesproken gewoon mijn uren en maak geen overuren. Ik kijk niet op een kwartiertje maar gemiddeld zit ik ongeveer op de uren dit ik betaald krijg.

Mijn team vangt ook een bepaalt soort crisissituaties op, als dat het geval is dan is 60 uur werken in de week niet raar. Die uren krijg ik betaald tegen een gunstig overwerk tarief of mag ik opnemen als anderhalf keer tijd voor tijd. Zo'n periode duurt van een paar dagen tot een paar weken en gebeurt 1 á 2 keer per jaar.
Boarn schreef:
15-02-2020 23:03
Dus als ik stipt om 5 uur naar huis wil omdat ik ook een gezinsleven heb, afspraken heb staan, voor anderen moet zorgen, of gewoon la guit op de bank ga liggen omdat ik moe ben.... zou ik niet voor jou hoeven werken? 🤔 Nou ja, ik zou ook pas om 10 uur aan komen lopen omdat dat schijnbaar ook geen issue is 😂

Ik vind het namelijk van slecht management en slecht werkgeverschap getuigen als er structureel te veel werk ligt voor het aantal uren dat je een contract hebt. Of omdat iemand niet kan plannen. Of omdat mn collega's de kantjes er vanaf lopen en je pas naar huis mag als alles af is.
Als je niet kan lezen wat er staat, of op basis van wat er staat maar wat dingen gaat aanvullen, dan zou je idd niet thuishoren in management :).
Dat er structureel teveel werk ligt en er dus structureel overwerk moet gedaan worden, staat er nergens, dat maak jij er van.

Maar als jij mordicus vast gaat houden aan dat stipt om 17h naar huis gaan (of aan nooit overwerken, nooit 's avonds, nooit in een weekend of op een vrije dag of nooit whatever), dan kom je er inderdaad niet in; dat lees je goed. Met zo'n types ben je niets in een team.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog in loondienst was dagelijks . Gezondheidszorg.
Tsja, wat is overwerken? Kom nu niet met een flauwe definitie van Google, ik bedoel het in de eerder filosofische benadering. Ik werk graag en zie mijn extra uren niet echt alsoveruren. Daarnaast moet m’n werk ook gewoon af zijn, en dan zit ik soms wel langer te werken. Persoonlijk vind ik mijn reistijd, net geen 2 uur van deur tot deur (100% betaald door werkgever, dat dan weer wel), iets vervelender dan overuren.

Ik werk meestal van 8:10 tot 17:00, soms stop ik rond 16:15 en soms werk ik tot 18:25... Ik bouw heel wat overuren op die ik beperkt (6 dagen per 4 maanden) kan opnemen, de rest ben ik kwijt. Ik heb nog nooit overuren te weinig gedraaid en op het einde van de 4 maanden durf ik al eens wat vaker van 8:30 tot 16:15 te werken, maar dat haalt urentechnisch weinig uit.

Ik werk overigens bij de overheid.
Bijna wekelijks. Sommige weken een paar uurtjes, maar andere weken heel veel uren. Ik schrijf alle overuren op maar heb tot nu toe geen tijd om ze op te nemen
Sinjoren schreef:
15-02-2020 23:09
Als je niet kan lezen wat er staat, of op basis van wat er staat maar wat dingen gaat aanvullen, dan zou je idd niet thuishoren in management :).
Dat er structureel teveel werk ligt en er dus structureel overwerk moet gedaan worden, staat er nergens, dat maak jij er van.

Maar als jij mordicus vast gaat houden aan dat stipt om 17h naar huis gaan (of aan nooit overwerken, nooit 's avonds, nooit in een weekend of op een vrije dag of nooit whatever), dan kom je er inderdaad niet in; dat lees je goed. Met zo'n types ben je niets in een team.
Ik zou nooit voor zo'n werkgever zoals jij je profileert willen werken. Dus dat komt goed uit.
Luci_Morgenster schreef:
15-02-2020 23:21
Ik zou nooit voor zo'n werkgever zoals jij je profileert willen werken. Dus dat komt goed uit.
Top! Iedereen tevreden :)
Alle reacties Link kopieren
Als er zieken zijn werk ik extra, 270 overuren gemaakt vorig jaar op deze manier. Overwerk na mijn eigen werk hooguit een half uur, voordeel van de zorg, je wordt afgelost door dag, avond of nachtdienst.
icequeen2000 schreef:
15-02-2020 22:43
bij mij doen ze moeilijk als je s'avonds te lang blijft!
Maar jij bent stagiair toch? Die stuur ik ook op tijd naar huis.
Sinjoren schreef:
15-02-2020 22:45
De dag begint wanneer ie begint en stopt wanneer ie stopt; wat gedaan moet zijn is gedaan, easy as that.

Geen klokkijker hier en wil ook zo geen mensen in mijn teams dus die komen er sowieso niet in.


Dit klinkt wel heel simplistisch, maar vooral onrealistisch.

De meeste mensen willen gewoon een regelmatig werkschema.
Ik ook. Ik begin met werken als mijn werk begint en stop als het tijd is. Soms ietsje eerder, soms ietsje later.
Als je normaal 24 uur werk en in geval van ziekte of vakantie eens 32 vind ik dat eigenlijk geen overwerken. Dat begint bij 40+ uur.
Alle reacties Link kopieren
Heb enkele maanden in de e-commerce branche gewerkt en m'n leidinggevende gaf altijd 5 minuten voor ik naar huis zou gaan een hele lijst nieuwe taken met verwachtingen dat ik het werk mee naar huis zou nemen... Deed ik nooit... Liet het alijd liggen voor de volgende dag, gelukkig maar, want anders zou ik echt een burn-out krijgen!
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
15-02-2020 23:31
Als je normaal 24 uur werk en in geval van ziekte of vakantie eens 32 vind ik dat eigenlijk geen overwerken. Dat begint bij 40+ uur.
Vind ik niet. Ik vind overwerken meer werken dan er in je contract staat.

Ik heb een contract met een stukje flexibele uren, de ene week werk ik iets onder mijn contract en de andere er boven. Aan het eind van het jaar wordt alles wat ik uiteindelijk meer gewerkt heb betaald.
MinkeDeWit schreef:
15-02-2020 23:31
Als je normaal 24 uur werk en in geval van ziekte of vakantie eens 32 vind ik dat eigenlijk geen overwerken. Dat begint bij 40+ uur.
Ja maar zo werkt het dus niet.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
15-02-2020 23:29
Maar jij bent stagiair toch? Die stuur ik ook op tijd naar huis.
ik stagiair? waar haal jij dat uit????
Alle reacties Link kopieren
Was geen reactie op mij, maar wilde toch even reageren; dat het slecht management is. Mijn team stuur ik altijd wel op tijd naar huis. Maar ik vind zelf altijd nog wat te doen, uitgebreide handover met medemanager, even bijpraten met een teamlid, nog een online cursus waar ik eerder geen tijd voor had doen, een andere afdeling waar het druk is even helpen. Oh en dan kan ik net zo goed avondeten in de kantine, scheelt weer boodschappen doen. Dan kom ik tussen de kantine en de lockers nog het een en ander of iemand tegen, heeft een kok een nieuw gerecht gemaakt en wil graag dat er geproefd wordt etc. dus dat kost weer tijd. En zodoende spendeer ik met gemak 10 tot 12 uur op werk. Wellicht manage ik mijzelf slecht, maar als je je werk leuk vindt is dat geen probleem.

En mijn managers vinden die extra tijd niet erg, mijn ‘opperbaas’ woont zelfs in het hotel dus hij is er sowieso altijd. In de hotelwereld wordt veel tijd aan je job spenderen meestal gezien als goede inzet en niet als bad management. (Maar wij hebben dan ook geen gezin en geen ander leven 😂).
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Zo min mogelijk, wordt niet uitbetaald en gezien ik nu in m'n eentje zit (waar ik aangenomen werd als 2e kracht omdat het teveel is voor 1 persoon) en de piek in de laatste uren ligt, kan ik ook niet even een halfuurtje eerder gaan. Daarom heb ik deze week geëxperimenteerd met dat rare woord "nee"... En ben ik met een kut gevoel het weekend ingegaan omdat er achterbakse streken na m'n nee volgden vrijdagmiddag.
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
moonenz schreef:
15-02-2020 23:38
Zo min mogelijk, wordt niet uitbetaald en gezien ik nu in m'n eentje zit (waar ik aangenomen werd als 2e kracht omdat het teveel is voor 1 persoon) en de piek in de laatste uren ligt, kan ik ook niet even een halfuurtje eerder gaan. Daarom heb ik deze week geëxperimenteerd met dat rare woord "nee"... En ben ik met een kut gevoel het weekend ingegaan omdat er achterbakse streken na m'n nee volgden vrijdagmiddag.


Echt? :cry: Wat voor streken?
dolfje schreef:
15-02-2020 23:33
Vind ik niet. Ik vind overwerken meer werken dan er in je contract staat.

Ik heb een contract met een stukje flexibele uren, de ene week werk ik iets onder mijn contract en de andere er boven. Aan het eind van het jaar wordt alles wat ik uiteindelijk meer gewerkt heb betaald.
Het is dan wel minder erg, vind ik. Structureel heel veel uren werken is gewoon niet zo gezond. Met 24 of 32 uur heb je nog ruimte zat.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
15-02-2020 23:09
Maar als jij mordicus vast gaat houden aan dat stipt om 17h naar huis gaan (of aan nooit overwerken, nooit 's avonds, nooit in een weekend of op een vrije dag of nooit whatever), dan kom je er inderdaad niet in; dat lees je goed. Met zo'n types ben je niets in een team.
Mooi dat jij denkt dat mijn arbeidsethos alleen door betaalde werkuren bepaald kan worden. Als ik om 5 uur de deur achter mn werk dichttrek dan ga ik naar mn vrijwilligerswerk, waar ik gemiddeld 25-30 uren per week insteek. Onbetaald, gewoon uit passie. Dus op mn vrije avonden, in mn vrije weekenden, op zon- en feestdagen.
Dus ja, ik werk niet over, nee.... Want er rekent een ander team op mij. Als mn werkgever wil dat ik langer blijf moet hij een goede reden hebben en moet het wel een hele bijzondere uitzondering zijn. Hij plant het werk maar beter of hij neemt maar meer mensen aan.
MinkeDeWit schreef:
15-02-2020 23:41
Het is dan wel minder erg, vind ik. Structureel heel veel uren werken is gewoon niet zo gezond. Met 24 of 32 uur heb je nog ruimte zat.
Hangt ook van je gezondheid en je gezins-situatie af.

Ik ken mensen genoeg die héél bewust kiezen voor 3 dagen omdat ze het anders thuis niet bolgewerkt krijgen.
Die maar effe dwingen om toch 40 uur te werken "omdat ze nog ruimte zat hebben" ... zorgt alleen maar voor extra burn outs.

Zelfde met mensen die 20 of 24 uur werken om gezondheidsredenen.


(Ik weet dat ik mijn huidig overwerk binnenkort cash betaal gezondheidsgewijs.
Maar let's hope dat tegen dan mijn collega terug is.

Ik zit niet voor niets al 10 jaar op halftijdse invaliditeit.)
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 15-02-2020 23:46
14.86% gewijzigd
Ik werk voor een jeugdorganisatie en overwerk / avondwerk hoort er gewoon bij. Ik heb genoeg werk liggen om als het moet elke week 50 uur te maken, maar er staan er maar 36 in mijn contract. Ik heb niet super veel vrije dagen, maar door veel overwerk dat we wel geacht worden te compenseren (uitbetalen is geen optie) heb ik vaak een aantal weken extra vakantie om op te nemen. Dit werk is wel echt wat ik vroeger al zei dat ik wilde doen dus ik vind het totaal geen issue om extra te werken, echt mijn droombaan. :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
15-02-2020 23:41
Het is dan wel minder erg, vind ik. Structureel heel veel uren werken is gewoon niet zo gezond. Met 24 of 32 uur heb je nog ruimte zat.
Klopt in mijn geval wel maar dan wil ik die uren ook wel uitbetaald krijgen en niet zoals iemand hier ergens zegt structureel elke dag een half uur tot uur gratis overwerken.
MinkeDeWit schreef:
15-02-2020 23:41
Het is dan wel minder erg, vind ik. Structureel heel veel uren werken is gewoon niet zo gezond. Met 24 of 32 uur heb je nog ruimte zat.
Wat een rare redenering. En bijzonder dat je denkt dat je andermans tijdsindeling kent of kan bepalen. Bovendien wordt overwerk in mijn geval niet betaald, dus dan slaat jouw redenering al helemaal nergens op.
Alle reacties Link kopieren
Snoetje-80 schreef:
15-02-2020 23:40
Echt? :cry: Wat voor streken?
Ik kreeg mail waar ik op reageerde dat ik het niet ging redden om dat te doen, collega reageerde netjes dat ie iemand anders ging vragen en vervolgens kreeg ik weer een mail met dezelfde opdrachten + uitroepteken met handtekening van die collega vanuit een algemeen emailadres (dat nog niet eens gebruikt wordt)... Zag in eerste instantie emailadres niet meteen dus riep al naar um dat ie het weer naar mij stuurde... Maar hij had die ander gemaild... Die dus blijkbaar een deel van de email heeft zitten verwijderen en weer stuurt naar mij om uit z'n neus te kunnen blijven vreten.... Had op dat moment het tedruk om me er druk om te zitten maken... Maar na werktijd ben gefrustreerd geïrriteerd en weet nu niet of er wat mee gebeurd is en zo niet of ik de schuld in m'n schoenen geschoven krijg... Baal gewn dat het op deze manier moet...
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven