Werk & Studie alle pijlers

Hoe vaak werk je over?

15-02-2020 22:19 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een staffunctie in het onderwijs en werk regelmatig over, enerzijds omdat het druk is en anderzijds omdat ik het werk erg leuk vindt. Ik kan de tijd terugnemen tijdens vakanties maar werk ook graag in vakanties dus onder de streep houd ik van een deel van mijn overwerk niets over. Mijn hele afdeling werkt exact de overeengekomen tijd of minder...en zal nooit iets in het weekend doen of s avonds en liefst ook niet op een niet-werkdag in geval van parttimers.

Dan voel ik me soms een beetje apart, Daarom de vraag , werk jij weleens over< omdat het moet of omdat je het leuk vind of ..... ? En in welke branche werk je ?
dolfje schreef:
15-02-2020 23:46
Klopt in mijn geval wel maar dan wil ik die uren ook wel uitbetaald krijgen en niet zoals iemand hier ergens zegt structureel elke dag een half uur tot uur gratis overwerken.
Nee, het moet wel betaald worden of je moet kunnen compenseren. Als jonge twintiger werkte in bij een Amerikaans bedrijf waar ik minimaal een uur per dag overwerkte. Ik vond het ook superleuk en het betaalde goed, dus ik had er echt geen probleem mee. Mijn huidige baan is intensiever, voor mijn gevoel maar dat kan ook door de leeftijd komen, dus meestal ben ik aan het eind van mijn werkuren ook echt wel moe.
moonenz schreef:
15-02-2020 23:50
Ik kreeg mail waar ik op reageerde dat ik het niet ging redden om dat te doen, collega reageerde netjes dat ie iemand anders ging vragen en vervolgens kreeg ik weer een mail met dezelfde opdrachten + uitroepteken met handtekening van die collega vanuit een algemeen emailadres (dat nog niet eens gebruikt wordt)... Zag in eerste instantie emailadres niet meteen dus riep al naar um dat ie het weer naar mij stuurde... Maar hij had die ander gemaild... Die dus blijkbaar een deel van de email heeft zitten verwijderen en weer stuurt naar mij om uit z'n neus te kunnen blijven vreten.... Had op dat moment het tedruk om me er druk om te zitten maken... Maar na werktijd ben gefrustreerd geïrriteerd en weet nu niet of er wat mee gebeurd is en zo niet of ik de schuld in m'n schoenen geschoven krijg... Baal gewn dat het op deze manier moet...

Wat een gemene rotstreek.
Voor zulke mensen zou ik ook geen stap harder zetten.
Alle reacties Link kopieren
Nooit 😊 Ik werk 32 uur op de afdeling planning en capaciteitsmanagement.
Iedere 4 weken moeten de planningen klaar zijn. Kan wel zelf mijn tijd indelen dus het kan voorkomen dat ik de ene dag wat langer werk en een andere dag korter. Of op mijn vrije dag thuis inlog om nog wat af te werken maar meer als 32 uur in de week is het nooit. Als ik structureel overuren zou maken zou dat in mijn functie inhouden dat ik mijn werk niet goed doe 😉
Be true to Yourself & follow your Heart
Alle reacties Link kopieren
Snoetje-80 schreef:
15-02-2020 23:56
Wat een gemene rotstreek.
Voor zulke mensen zou ik ook geen stap harder zetten.
Dat doe ik juist al wel maar als iets ook voor een bepaalde tijd bij de volgende partij moet zijn lukt het mij niet om anderhalf uur werk in 3 kwartier te doen dus schoof ik een halfuur werk terug om de rest wel te redden met een tandje erbij. En dan krijg je dat gemier. Dag ervoor gaf ik ook schoorvoetend toe over te lopen en kwam diegene die me zou helpen na anderhalfuur aansloffen... Dan kunnen de managers wel de hele tijd roepen tis teveel voor 1 we moeten kijken hoe we het oplossen maar ondertussen word ik eerder tegen gewerkt
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
moonenz schreef:
16-02-2020 00:05
Dat doe ik juist al wel maar als iets ook voor een bepaalde tijd bij de volgende partij moet zijn lukt het mij niet om anderhalf uur werk in 3 kwartier te doen dus schoof ik een halfuur werk terug om de rest wel te redden met een tandje erbij. En dan krijg je dat gemier. Dag ervoor gaf ik ook schoorvoetend toe over te lopen en kwam diegene die me zou helpen na anderhalfuur aansloffen... Dan kunnen de managers wel de hele tijd roepen tis teveel voor 1 we moeten kijken hoe we het oplossen maar ondertussen word ik eerder tegen gewerkt

Nou, dan vind ik het extra hufterig dat je collega's zo'n streek leveren.
Als jij je inzet en het nu een keer niet lukt, dan is het dus extra gemeen.
Het is makkelijk gezegd door een ander, maar probeer om dat kutgevoel van je af te zetten.
Het ligt aan hun. Niet aan jou.
MinkeDeWit schreef:
15-02-2020 23:31
Als je normaal 24 uur werk en in geval van ziekte of vakantie eens 32 vind ik dat eigenlijk geen overwerken. Dat begint bij 40+ uur.
wat een onzin zeg. Ik werk 32 uur en daar heb ik bewust voor gekozen. Als mijn manager wil dat ik structureel overwerk, dan gaat hij/zij dat maar betalen. En in mijn geval maar iemand voor aannemen, want ik wil niet meer dan die uren werken. Ik ben altijd bereid om een keer in te vallen bij ziekte, maar die uren neem ik zo snel mogelijk weer op, die werk ik niet 'gratis'
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog voor de klas stond, werkte ik elke dag en in het weekend en vakanties over. In een rustige week maakte ik 45-50 uur, in een drukke week 60. Anders lukte het me niet om m’n lessen goed voor te bereiden, alle toetsen na te kijken of alle gesprekken met ouders te kunnen doen (ik had nogal wat zorgintensieve mentorleerlingen).

Dat hield ik niet lang vol, dus na een aantal jaar geswitcht naar het bedrijfsleven. Daar werkte ik ook wel vaak over, maar werd er in het begin ook niet moeilijk gedaan over een uur later beginnen of een keer wat later beginnen. Toen ik echter kinderen kreeg en van fulltime terug ging naar 32 uur, bleek dat toch een stuk lastiger. Op papier was het geen probleem, maar in de praktijk vond men het toch maar heel inflexibel van mij dat ik niet last minute tot 19:00 uur op kantoor kon blijven of op m’n vrije dag kon inbellen in een conference call (een collega heeft letterlijk een keer gezegd:”Dan leg je je baby toch gewoon in bed en zet je je peuter voor de tv, kun jij lekker werken.”).

Inmiddels heb ik een nieuwe werkgever waar overwerken helaas ook de norm is, maar ik weiger daar nu pertinent aan mee te doen. Ik weet van mezelf dat ik hard en efficiënt werk, dus als ik het niet afkrijg in 32 uur, is het dus gewoon teveel. Voor alsnog wordt dat geaccepteerd.

Overigens heb ik nog nooit een baan gehad waar ik overuren mocht schrijven. Het was altijd onbetaald en ook geen tijd voor tijd.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn vorige functie was overwerken vrij standaard. Programmeurs gingen op in hun werk en wilden vaak doorgaan tot het af was. Dit werd niet gecompenseerd, alhoewel je wel bijvoorbeeld de volgende dag een uur later kon komen als je wil, dat was helemaal aan jezelf.
Mijn functie was minder druk, ik werkte niet echt over, ik maakte wel dankbaar gebruik van de flexibele werktijd.

Nu werk ik in de zorg. Collega's vinden dat ze vaak moeten overwerken. Dan hebben we het echt over een halfuurtje, omdat er last-minute nog een onderzoek gedaan moet worden bijvoorbeeld. Ik vind dat er echt sporadisch wordt overgewerkt en al die halve uurtjes worden ook nog eens gecompenseerd (tijd voor tijd). Vaak denk ik dat mijn collega's niet weten hoe goed te het hebben.
(Flexibele werktijden kan dan weer totaal niet natuurlijk, das het enige nadeel).
Sinjoren schreef:
15-02-2020 22:45
De dag begint wanneer ie begint en stopt wanneer ie stopt; wat gedaan moet zijn is gedaan, easy as that.

Geen klokkijker hier en wil ook zo geen mensen in mijn teams dus die komen er sowieso niet in.
Dus als ik goed kan timen heb ik een probleem bij jou.
Dat nodigt dan ook niet uit tot iets extra's doen of een collega helpen.
Ik heb ooit op zo'n club gewerkt, oi oi oi wat werkte iedereen over maar niemand had zijn werk af. Hele dag ouwehoeren, facebooken en opscheppen over wat er wel gedaan werd en hoeveel overuren er gedraaid werden.
En raad eens wie bij een extern assessment aangewezen werd als 'de 20% die 80 % van het werk deed'?
Het Groepje die gewoon op tijd bij het kdv stond en in het weekend leuke dingen deed.
Alle reacties Link kopieren
Regelmatig.

Ik heb piekperiodes in mijn werk. Dan werk ik meer dan 36 uur. We hebben tijd-voor-tijd dus in de rustige periodes neem ik die uren weer op.

Mijn weekenden zijn wel heilig, dan wil ik niet met werken bezig zijn.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Ik werk zelden over. Alleen als het echt nodig is, zo'n 1-2x per jaar. Parttimers werken wel wat vaker extra bij zieke oid, maar ik als fulltimer niet omdat ik er vaak al ben.

Wel hebben we 3-4x per jaar werkbespreking/cursus na werktijd, er wordt verwacht dat je hier bij bent en we mogen er uren voor schrijven. In de zorg trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk fulltime in het onderwijs en werk elke week over, helaas. Ik werk doordeweeks van 7-17 en dan nog vaak een aantal uur op zondag. 50 uur per week red ik wel.
Niet, ik werk 40 uur per week, ben 50 jaar en heb veel vrijheid qua uren indelen.
Ondanks dat ik geen partner/ gezin heb, is mijn vrije tijd me heilig. En ik vind vanaf mijn 20e fulltime werken wel genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Overheid ik werk over tijdens schoolvakanties maar krijg dat ook vaak betaald of ik neem zelf tijd op.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn werk hebben we te maken met piekperiodes. Dan werk ik wel over en vind dat ook totaal geen probleem. Tijdens rustige periodes in de zomer ga ik vaak last minute naar het strand als het een keer mooi weer is, het komt dus ook wel van twee kanten. Ik heb ook geen vaste tijden. Ik heb wel ergens gewerkt waar iedereen stipt op tijd stopte, maar ik heb dat altijd vreemd gevonden. Je rond toch af waar je mee bezig bent lijkt me en als het niet de moeite is om met iets nieuws te starten ga je eerder naar huis.

Structureel overwerken begin ik niet aan. Dan moeten ze maar voor meer personeel zorgen. Ik heb ook nog een hobby waar heel veel tijd in gaat zitten en mijn leven draait niet om werk.
Ik had gisteren nog wat uurtjes gewerkt en ging daarna even de wedstrijd van mijn jongens kijken, waar ik met te laat kwam. Raakte daar weer verzeild in een discussie hoe je in het onderwijs nou op zaterdag over kon gaan werken? De kinderen waren immers vrij?

Leuke discussies altijd, zeker nu het onderwijs toch al zo vaak (negatief) in het nieuws is. Als mensen met banen in het bedrijfsleven over werken dan gaat het goed met de zaak en dan is het druk, druk, druk. In het onderwijs zal je dan wel weer te veel hooi op je vork hebben genomen.
Alle reacties Link kopieren
Als docent werkte ik (te) vaak over, en dan was je nog niet klaar...

Mijn huidige manager (winkel) maakt hele duidelijke roosters, dus overwerken komt haast niet meer voor. Wel word ik soms opgeroepen om eerder te komen, of gevraagd om langer te blijven en ik zeg meestal toe.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
16-02-2020 01:23
En raad eens wie bij een extern assessment aangewezen werd als 'de 20% die 80 % van het werk deed'?
Het Groepje die gewoon op tijd bij het kdv stond en in het weekend leuke dingen deed.
Heel herkenbaar! Ik kreeg in m’n vorige baan dus weleens het verwijt dat ik zo vroeg naar huis ging (17:15) om de kinderen van de crèche te halen of commentaar omdat ik niet op m’n vrije dag wilde werken. Veel collega’s zaten elke dag tot 20:00 uur op kantoor en hadden het ‘o zo druk’.

Volgens mij bleven ze alleen maar zolang hangen omdat ze dan hun avondeten bij de baas konden declareren. Want toen er eens gekeken werd naar het aantal projecten dat iedereen deed, bleek dat ik in de 32 uur die ik werkte bijna 2x zoveel projecten deed als de gemiddelde fulltimer.
Aan wie heb je dan meer als werkgever?
Nooit, ik ga 17 uur gewoon naar huis. Wat nog niet af is kan morgen ook.
edit: ik heb 1-2 keer in 3 jaar tijd thuis iets gedaan. Kon ook tot morgen wachten maar ik wilde het af hebben. Maar was 5 minuten werk.
anoniem_387931 wijzigde dit bericht op 16-02-2020 09:00
48.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
15-02-2020 23:09
Als je niet kan lezen wat er staat, of op basis van wat er staat maar wat dingen gaat aanvullen, dan zou je idd niet thuishoren in management :).
Dat er structureel teveel werk ligt en er dus structureel overwerk moet gedaan worden, staat er nergens, dat maak jij er van.

Maar als jij mordicus vast gaat houden aan dat stipt om 17h naar huis gaan (of aan nooit overwerken, nooit 's avonds, nooit in een weekend of op een vrije dag of nooit whatever), dan kom je er inderdaad niet in; dat lees je goed. Met zo'n types ben je niets in een team.
Want als iemand 's ochtends extra vroeg begint om de benodigde extra uren te maken en de normale tijd naar huis gaat is dat ineens niet ok?
roseaux wijzigde dit bericht op 16-02-2020 08:40
0.86% gewijzigd
In principe niet.
Morgen ben ik weer fris en fruitig om verder te werken.

Maar natuurlijk, is uitzonderingen, bij deadlines ben ik daar niet te beroerd voor.

Ik vind het dus raar als mensen standaard overwerken, hoe leuk het werk ook is.

Mijn gezinsleven en vrije tijd vind ik ook heel leuk, en daar hecht ik misschien ook wat extra waarde aan.
Alle reacties Link kopieren
Bancaire sector.

Ik in principe ook niet, tenzij echt iets echt af moet. Morgen is er weer een dag en als ik zou willen zou ik wel 80u kunnen werken, dus daarom denk ik ook, tijd om naar huis te gaan. Morgen ligt het werk er ook nog steeds.

Heb wel tijden gehad dat ik veel overwerkte, maar als er bezuinigingen zijn en er moeten mensen weg dan ben je gewoon een nummer.

Waarom zou ik dan prive tijd inleveren, als ze op zon moment je zo opzij kunnen zetten. Iedereen is zo vervangbaar.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
16-02-2020 08:40
[...]
Ik vind het dus raar als mensen standaard overwerken, hoe leuk het werk ook is.

Mijn gezinsleven en vrije tijd vind ik ook heel leuk, en daar hecht ik misschien ook wat extra waarde aan.
Bij sommige functies hoort het er standaard bij, maar als het goed is, is het salaris daar dan ook naar. Mijn salaris is er niet naar, dus ik werk alleen over bij pieken en plan dan ook gelijk wanneer ik de extra uren als tijd voor tijd ga opnemen.
Letsgetlosttonight schreef:
16-02-2020 08:29
Nooit, ik ga 17 uur gewoon naar huis. Wat nog niet af is kan morgen ook.
Precies

Ik ook nooit. En zit er ook zo in als jij, wat niet af is doe ik morgen wel weer om 08.30.
Al hangt dat ook van de baan af natuurlijk,
Ik werk zelf op kantoor in de ICT en kan makkelijk om 17 uur de deur achter me dichttrekken.
Roseaux schreef:
16-02-2020 08:49
Bij sommige functies hoort het er standaard bij, maar als het goed is, is het salaris daar dan ook naar. Mijn salaris is er niet naar, dus ik werk alleen over bij pieken en plan dan ook gelijk wanneer ik de extra uren als tijd voor tijd ga opnemen.
Maar als het er standaard bij hoort dan heb je niet een 40 uur contract, maar zeg 45 of 50 uur.
En dat staat dan ook zo in de voorwaarden en contract. Niet andersom: je krijgt een hoog salaris dus weet je dat je moet overwerken.
Er zijn zoveel banen waar je gewoon de afgesproken uren maakt en ook een goede boterham verdiend.

Als er standaard MOET worden overgewerkt dan klopt er toch iets niet met de bedrijfsethos?
Ergens vanuit gaan terwijl het helemaal niet logisch is (bv want je krijgt een hoog loon) vind ik gewoon raar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven