Werk & Studie alle pijlers

Hoe vaak werk je over?

15-02-2020 22:19 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een staffunctie in het onderwijs en werk regelmatig over, enerzijds omdat het druk is en anderzijds omdat ik het werk erg leuk vindt. Ik kan de tijd terugnemen tijdens vakanties maar werk ook graag in vakanties dus onder de streep houd ik van een deel van mijn overwerk niets over. Mijn hele afdeling werkt exact de overeengekomen tijd of minder...en zal nooit iets in het weekend doen of s avonds en liefst ook niet op een niet-werkdag in geval van parttimers.

Dan voel ik me soms een beetje apart, Daarom de vraag , werk jij weleens over< omdat het moet of omdat je het leuk vind of ..... ? En in welke branche werk je ?
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
15-02-2020 22:43
Op dit moment?
Zowat elke dag als ik er zit. Ik werk 3 dagen en draai er de laatste tijd nog af en toe 1 extra.

Collega al bijna 2 maanden afwezig en het is "pompen of verzuipen" en "dweilen met de kraan open" en some-how moet het werk wel af raken.

Ineens hoor ik mijn bazen niet meer :-).


Wanneer dat ik die ondingen allemaal ga opnemen?
Geen flauw idee.
Want extra betaald krijg ik er dus niet voor en als collega misschien ooit een keer terugkomt kan ik eindelijk aan de stapel "minder dringende taken" beginnen.
Ik zou er gauw me ophouden... niemand vind het blijkbaar nodig dat het af komt, anders waren er wel afspraken over extra uren/ werk gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk per week gemiddeld 4 uur extra denk ik. Soms wat meer als ik voor werk naar het buitenland moet. Wij hebben geen strikt beleid qua compenseren. Wij werken wel een beetje met het principe dat het er bij ons werk soms bij hoort, maar er staat tegenover dat niemand er moeilijk over doet als ik een keer een uurtje later kom of wegga als het rustig is. Geven en nemen dus. Er wordt soms wel wat flexibiliteit gevraagd maar blijft altijd binnen het mogelijke/haalbare gelet op de gezinssituatie van collegas.

Werk bij Rijksoverheid (beleidsfunctie).
Snoetje-80 schreef:
15-02-2020 23:29
Dit klinkt wel heel simplistisch, maar vooral onrealistisch.

De meeste mensen willen gewoon een regelmatig werkschema.
Ik ook. Ik begin met werken als mijn werk begint en stop als het tijd is. Soms ietsje eerder, soms ietsje later.
't Is hier nochtans realiteit voor een team van zowat 100 mensen, dus zo onrealistisch is dat niet. Maar in de ervaring is regelmaat en stabiliteit niet zozeer wat mensen zoeken; flexibiliteit is hun veel meer waard en die kunnen ze perfect krijgen, zolang daar evenveel flexibiliteit tegenover staat van hun kant uit. Concreet wil dat zeggen dat we inderdaad geen boodschap hebben aan klokkijkers, maar dat we ook niet op de klok kijken als mensen inderdaad eens later binnen komen/vroeger vertrekken (om welke reden dan ook) wanneer dat wel binnen de activiteiten past. We hebben als team inderdaad geen boodschap aan mensen die mordicus aan vrije dagen of avonden vasthouden, maar we houden zelf ook niet vast aan locatie en hebben dus ook geen issue met flexibel thuiswerk.

Afstappen van klokkijken opent een veel flexibeler manier van werken en veel meer volwassen manier van interactie.
Boarn schreef:
15-02-2020 23:41
Mooi dat jij denkt dat mijn arbeidsethos alleen door betaalde werkuren bepaald kan worden. Als ik om 5 uur de deur achter mn werk dichttrek dan ga ik naar mn vrijwilligerswerk, waar ik gemiddeld 25-30 uren per week insteek. Onbetaald, gewoon uit passie. Dus op mn vrije avonden, in mn vrije weekenden, op zon- en feestdagen.
Dus ja, ik werk niet over, nee.... Want er rekent een ander team op mij. Als mn werkgever wil dat ik langer blijf moet hij een goede reden hebben en moet het wel een hele bijzondere uitzondering zijn. Hij plant het werk maar beter of hij neemt maar meer mensen aan.
Prima voor jou; alleen hoor je dan niet in mijn teams. Dat heeft meer met jouw reliability als teamlid te maken dan met je arbeidsethos.
Sinjoren schreef:
16-02-2020 09:38
Prima voor jou; alleen hoor je dan niet in mijn teams. Dat heeft meer met jouw reliability als teamlid te maken dan met je arbeidsethos.
Wat een gelul.
Het-groepje schreef:
16-02-2020 01:23
Dus als ik goed kan timen heb ik een probleem bij jou.
Als je zo'n type bent wel ja.
Geen zorg, er zijn ongetwijfeld genoeg andere jobs waar je wel je ding in kwijt kan.
Alle reacties Link kopieren
Zeevaart

Wanneer is part time eigenlijk part time dan. Zoals ik vaar een vrolijke 8 week op, 8 week af. Maar ooit eens was dat 3 maand op, 6 week af. Nog genoeg rederijen in NL waar de NL-ers zo varen 3maand, 6 week.

Goed is totaal anders natuurlijk dan 24-32-36-40 uur per week. Maar als iedereen op een gegeven moment 24 uur werkt is dat toch geen part time meer.

Moet eigenlijk de hele tijd bij dit topic al denken aan "the jetsons" cartoon. Waar George Jetson een fulltime baan heeft van 6 uur per week.
fietsen varen vrouwelijk doen
SallySpectra* schreef:
16-02-2020 09:41
Wat een gelul.
:biggrin: :biggrin: :biggrin:
*pat pat pat*
Sinjoren schreef:
16-02-2020 09:41
Als je zo'n type bent wel ja.
Geen zorg, er zijn ongetwijfeld genoeg andere jobs waar je wel je ding in kwijt kan.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
16-02-2020 09:35
't Is hier nochtans realiteit voor een team van zowat 100 mensen, dus zo onrealistisch is dat niet. Maar in de ervaring is regelmaat en stabiliteit niet zozeer wat mensen zoeken; flexibiliteit is hun veel meer waard en die kunnen ze perfect krijgen, zolang daar evenveel flexibiliteit tegenover staat van hun kant uit. Concreet wil dat zeggen dat we inderdaad geen boodschap hebben aan klokkijkers, maar dat we ook niet op de klok kijken als mensen inderdaad eens later binnen komen/vroeger vertrekken (om welke reden dan ook) wanneer dat wel binnen de activiteiten past. We hebben als team inderdaad geen boodschap aan mensen die mordicus aan vrije dagen of avonden vasthouden, maar we houden zelf ook niet vast aan locatie en hebben dus ook geen issue met flexibel thuiswerk.

Afstappen van klokkijken opent een veel flexibeler manier van werken en veel meer volwassen manier van interactie.
Zo is het.
Sinjoren schreef:
16-02-2020 09:35
't Is hier nochtans realiteit voor een team van zowat 100 mensen, dus zo onrealistisch is dat niet. Maar in de ervaring is regelmaat en stabiliteit niet zozeer wat mensen zoeken; flexibiliteit is hun veel meer waard en die kunnen ze perfect krijgen, zolang daar evenveel flexibiliteit tegenover staat van hun kant uit. Concreet wil dat zeggen dat we inderdaad geen boodschap hebben aan klokkijkers, maar dat we ook niet op de klok kijken als mensen inderdaad eens later binnen komen/vroeger vertrekken (om welke reden dan ook) wanneer dat wel binnen de activiteiten past. We hebben als team inderdaad geen boodschap aan mensen die mordicus aan vrije dagen of avonden vasthouden, maar we houden zelf ook niet vast aan locatie en hebben dus ook geen issue met flexibel thuiswerk.

Afstappen van klokkijken opent een veel flexibeler manier van werken en veel meer volwassen manier van interactie.

Dan is het heel mooi dat je een team hebt waar iedereen er zo over denkt. Maar verwachten dat dat in elk team zo kan is echt een stap te ver.

Ik heb in mijn privéleven ook vaste verplichtingen waar ik wel op tijd wordt verwacht. Bijvoorbeeld sport, als de training dinsdag van 20:00 tot 21:00 uur is, dan kan ik die avond dus alleen bij zeer hoge uitzondering en keer werken en ga ik elke dinsdag dus wel 'op de klok' naar huis. Er is meer in het leven dan werken.
Alle reacties Link kopieren
Ligt door dat ene uurtje de hele dag vast dan? Bij mij niet hoor. Ik heb een zeer tijdrovende hobby met soms wel 3 keer per week vaste (rot) tijden. Toch krijg ik dat ook in drukke perioden met veel overwerk rond. Juist door het stuk flexibiliteit. Ik kan eerder beginnen, werk mee naar huis nemen etc.

En als ik zeg "joe, ik vind het veel te lekker weer om te werken, ik ga naar het strand" dan is dat ook geen enkel probleem. Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
16-02-2020 08:59
Maar als het er standaard bij hoort dan heb je niet een 40 uur contract, maar zeg 45 of 50 uur.
En dat staat dan ook zo in de voorwaarden en contract. Niet andersom: je krijgt een hoog salaris dus weet je dat je moet overwerken.
Er zijn zoveel banen waar je gewoon de afgesproken uren maakt en ook een goede boterham verdiend.

Als er standaard MOET worden overgewerkt dan klopt er toch iets niet met de bedrijfsethos?
Ergens vanuit gaan terwijl het helemaal niet logisch is (bv want je krijgt een hoog loon) vind ik gewoon raar.
Toch werkt het echt zo. Ik krijg veel geld om af te maken wat er af moet. Dat is soms veel werk en soms weinig. Soms spoedeisend en soms best relaxed. Soms besteed ik het uit en soms doe ik alles zelf. Niemand kijkt op wanneer ik kom en wat ik doe. Mijn manager spreekt mijn talen niet (ja Engels) en werkt aan de westkust van de VS. Ik hou hier de boel aan de gang en als dat meer dan 40 uur kost dan is dat zo.

Verre van ideaal overigens met een gezin. Ik zoek nu iets anders dat iets meer relaxed is; met name minder reizen.
Wennas schreef:
16-02-2020 10:26
Ligt door dat ene uurtje de hele dag vast dan? Bij mij niet hoor. Ik heb een zeer tijdrovende hobby met soms wel 3 keer per week vaste (rot) tijden. Toch krijg ik dat ook in drukke perioden met veel overwerk rond. Juist door het stuk flexibiliteit. Ik kan eerder beginnen, werk mee naar huis nemen etc.

En als ik zeg "joe, ik vind het veel te lekker weer om te werken, ik ga naar het strand" dan is dat ook geen enkel probleem. Heerlijk.

Nee, maar wel de tijd dat ik van werk vertrek. In een grijs verleden zonder gezin zou ik dan nog wel van werk zo door kunnen zijn gegaan naar sport maar met een gezin ligt dat voor mij toch echt wel anders. Ik kan pas met een goed gevoel van sporten als de rest ook goed geregeld is.
Ik zet in het weekend regelmatig mijn computer een uurtje aan om nog wat werk te verzetten. Ik werk een stuk sneller vanuit huis, geen last van collegas die continu tegen je aanlullen, overleggen/vergaderingen en heb sowieso meer focus wanneer ik in mijn eigen omgeving werk.
Voor mij een ideale manier om veel weg te werken in weinig tijd en het maakt dat het allemaal een stuk relaxter is op kantoordagen.
Heb nooit stress.

Dusja; eens in de twee/drie weken, denk ik concreet.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
15-02-2020 22:28
Om beide redenen, omdat ik het leuk vind en omdat het moet, werk ik regelmatig over. Ik heb een management functie.

Ik vind het niet erg omdat het nu in balans is. Iedereen in mijn team werkt wel eens over, en we compenseren dat regelmatig door een uurtje eerder weg te gaan of later te beginnen. De rest van de teams doet dat niet, wat wel eens voor scheve ogen zorgt. Daar baal ik behoorlijk van. Het geeft mij het gevoel dat zij het werk minder serieus nemen. Overwerk bij ons ontstaat bijna altijd door een crisissituatie, die niet tot de volgende dag kan wachten. Dit is ongeveer eens per maand.

Vroeger was ik vaak op reis voor het werk. Dan vertrok ik regelmatig al zondagmiddag en kwam dan dinsdagavond rond 11.00 weer thuis. Dat kreeg ik niet gecompenseerd en er werd wel verwacht dat ik woensdag, donderdag en vrijdag mijn uren maakte. Dat trok ik op een gegeven moment echt niet meer. Nu komt dat nog heel sporadisch voor en dan is het prima. Vaak is het dan ook voor leuke tripjes waardoor het minder energie kost.
Ik vind dat altijd zo krom... je wordt aangenomen voor een bepaald aantal uur en als je je daar aan houdt dan krijg je scheve ogen van je collegas...

Als.er veel mensen regelmatig moeten overwerken heeft het bedrijf dus te weinig personeel. Je maakt van te voren afspraken over het aantal uur wat je werkt en kijkt of het past in je privé leven. Dan moet het bedrijf zich ook daar aan houden.
Alle reacties Link kopieren
Wennas schreef:
16-02-2020 10:26
Ligt door dat ene uurtje de hele dag vast dan? Bij mij niet hoor. Ik heb een zeer tijdrovende hobby met soms wel 3 keer per week vaste (rot) tijden. Toch krijg ik dat ook in drukke perioden met veel overwerk rond. Juist door het stuk flexibiliteit. Ik kan eerder beginnen, werk mee naar huis nemen etc.

En als ik zeg "joe, ik vind het veel te lekker weer om te werken, ik ga naar het strand" dan is dat ook geen enkel probleem. Heerlijk.
Flexibiliteit is toch geen algemeen, overheersende 'waarheid' die voor iedereen van toepassing is? Er spelen meer factoren mee. Als je zelf de behoefte hebt aan flexibiliteit, daarmee kan omgaan en je werkt bij een bedrijf die flexibel werken toestaat, dan is dat alleen maar mooi meegenomen. Niet iedereen heeft de behoefte aan flexibiliteit of wil (veelvuldig) overwerken.
Zat banen waarin en zat omstandigheden waardoor men behoefte heeft aan een bepaalde mate van structuur, omdat je bijvoorbeeld voor een bepaald(e) dag(deel) vastzit aan een bepaalde tijd.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 32 uur in de week (op papier) in realiteit is dit vaak 34 uur of meer.
Overuren mag ik gewoon schrijven alleen ben ik zo iemand die het vaak vergeet te noteren.

Vind het niet erger om langer te blijven, zeker niet als het me helpt om dingen op orde te krijgen.

Werkzaam in de scheepvaart sector
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren meldt hier geen klokkijkers te willen, daar volgt commentaar op. Daar reageer ik op. Als jij er gelukkig van wordt om elke dag stipt op tijd ergens te zijn dan is dat prima, maar dan pas je dus niet tussen het team van Sinjoren of dat van mij. Je wordt hier dan dus ook niet aangenomen. Simpel toch? Wat is nou het probleem?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk graag regelmatig over. Nou ja, overwerken... Ik werk parttime en vind mijn werk erg leuk. Ik zie in mijn geval overwerken ook niet echt als overwerken. Hoeveel ik overwerk is afhankelijk hoeveel werk er is. Hierbij ben ik wel gebonden aan bepaalde tijden (in principe moet het werk voor 17:00 af zijn, in overleg mag het eventueel uiterlijk een uur later zijn). De extra gewerkte tijd krijg ik gelukkig betaald en daarnaast bouw je (bij ons) met extra werk extra verlof op.
In mijn werk ben ik afhankelijk van de aanlevertijden, de werkvoorraad an sich en dat je voor 17.00 je werk gedaan moet hebben. 's Avonds ben ik nog wel eens bezig om werkgerelateerde informatie te lezen of nog even een mailtje te sturen. Maar daar kies ik zelf voor en verwacht ook niet van mijn collega's dat zij dat ook doen.
zijdehoentje wijzigde dit bericht op 16-02-2020 10:59
0.37% gewijzigd
In this mad house we must all survive
Zijdehoentje schreef:
16-02-2020 10:46
Flexibiliteit is toch geen algemeen, overheersende 'waarheid' die voor iedereen van toepassing is? Er spelen meer factoren mee. Als je zelf de behoefte hebt aan flexibiliteit, daarmee kan omgaan en je werkt bij een bedrijf die flexibel werken toestaat, dan is dat alleen maar mooi meegenomen. Niet iedereen heeft de behoefte aan flexibiliteit of wil (veelvuldig) overwerken.
Zat banen waarin en zat omstandigheden waardoor men behoefte heeft aan een bepaalde mate van structuur, omdat je bijvoorbeeld voor een bepaald(e) dag(deel) vastzit aan een bepaalde tijd.

Dit inderdaad, ik werkte bij een winkel daarna bij een bank aan de balie en nu in het onderwijs. Heel veel uren dat je er gewoon moet zijn omdat het werk juist dan plaatsvindt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat Sinjoren zijn/haar opinie veralgemeniseert, vooral na de opmerking 'Afstappen van klokkijken opent een veel flexibeler manier van werken en veel meer volwassen manier van interactie.' Prima als dat voor Sinjoren geldt en diens team, maar dat geldt niet voor iedereen, niet voor ieder bedrijf, niet voor ieder soort werk, enz.
In this mad house we must all survive
Zijdehoentje schreef:
16-02-2020 10:58
Ik vind dat Sinjoren zijn/haar opinie veralgemeniseert, vooral na de opmerking 'Afstappen van klokkijken opent een veel flexibeler manier van werken en veel meer volwassen manier van interactie.' Prima als dat voor Sinjoren geldt en diens team, maar dat geldt niet voor iedereen, niet voor ieder bedrijf, niet voor ieder soort werk, enz.
Goh, er staat dan ook nergens dat dit automatisch voor elk bedrijf en elk type werk kan werken, maar dat neemt niet weg dat het een gegeven blijft dat het een veel flexibeler manier van werken toelaat en het een veel volwassener manier van interageren toelaat. Je mag dat gerust te algemeen als opinie vinden, maar daarom moet die mening niet aangepast worden. Na 16+ jaar ervaring met teams, weet ik gewoon dat dat werkt, en dat het zelfs benefits heeft in werkomstandigheden waar dat typisch niet direct als haalbaar gezien wordt (zuiver uitvoerende arbeiders in ploegen bijvoorbeeld). De haalbaarheid ervan is typisch een keuze, geen gegeven.

Maar verder is het zoals Wennas aangeeft: wil je dat niet, ga dan ook niet in zo'n teams werken. Iedereen tevreden.
anoniem_65340bc703a11 wijzigde dit bericht op 16-02-2020 11:10
5.22% gewijzigd
Sinjoren schreef:
16-02-2020 09:44
:biggrin: :biggrin: :biggrin:
*pat pat pat*


Jij zet mensen die een 9-5 mentalitiet hebben weg als ongeschikt, niet loyaal, weet ik veel wat.
Voor JOUW team.

Mag hoor, maar daar komen uiteraard reacties op.
Andersom schreef:
16-02-2020 10:07
Dan is het heel mooi dat je een team hebt waar iedereen er zo over denkt. Maar verwachten dat dat in elk team zo kan is echt een stap te ver.

Ik heb in mijn privéleven ook vaste verplichtingen waar ik wel op tijd wordt verwacht. Bijvoorbeeld sport, als de training dinsdag van 20:00 tot 21:00 uur is, dan kan ik die avond dus alleen bij zeer hoge uitzondering en keer werken en ga ik elke dinsdag dus wel 'op de klok' naar huis. Er is meer in het leven dan werken.

Precies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven