Werk & Studie alle pijlers

Hoe vaak werk je over?

15-02-2020 22:19 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een staffunctie in het onderwijs en werk regelmatig over, enerzijds omdat het druk is en anderzijds omdat ik het werk erg leuk vindt. Ik kan de tijd terugnemen tijdens vakanties maar werk ook graag in vakanties dus onder de streep houd ik van een deel van mijn overwerk niets over. Mijn hele afdeling werkt exact de overeengekomen tijd of minder...en zal nooit iets in het weekend doen of s avonds en liefst ook niet op een niet-werkdag in geval van parttimers.

Dan voel ik me soms een beetje apart, Daarom de vraag , werk jij weleens over< omdat het moet of omdat je het leuk vind of ..... ? En in welke branche werk je ?
Snoetje-80 schreef:
16-02-2020 11:09
Jij zet mensen die een 9-5 mentalitiet hebben weg als ongeschikt, niet loyaal, weet ik veel wat.
Voor JOUW team.

Mag hoor, maar daar komen uiteraard reacties op.
Laat reacties gerust komen; daar dient een forum voor weet je.
Sommige van die reacties zullen een serieuze reactie waard zijn; anderen zijn dan weer weinig meer dan wat hysterische aandachtstrekkerij, en die mag je ook als dusdanig behandelen. Ook daar dient een forum voor :D.
Sinjoren schreef:
16-02-2020 11:09
Goh, er staat dan ook nergens dat dit automatisch voor elk bedrijf en elk type werk kan werken, maar dat neemt niet weg dat het een gegeven blijft dat het een veel flexibeler manier van werken toelaat en het een veel volwassener manier van interageren toelaat. Je mag dat gerust te algemeen als opinie vinden, maar daarom moet die mening niet aangepast worden. Na 16+ jaar ervaring met teams, weet ik gewoon dat dat werkt, en dat het zelfs benefits heeft in werkomstandigheden waar dat typisch niet direct als haalbaar gezien wordt (zuiver uitvoerende arbeiders in ploegen bijvoorbeeld). De haalbaarheid ervan is typisch een keuze, geen gegeven.

Maar verder is het zoals Wennas aangeeft: wil je dat niet, ga dan ook niet in zo'n teams werken. Iedereen tevreden.
Je mag dan wel superveel ervaring enzo hebben, normaal schrijven wil niet echt lukken.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-02-2020 10:54
Heel veel uren dat je er gewoon moet zijn omdat het werk juist dan plaatsvindt.
Dat is bij ons ook, ik werk aan een balie en tijdens openingstijden moeten er 2 mensen zijn. Kan niet een kwartier of half uur eerder gaan of gewoon zeggen dat ik niet kom omdat de zon schijnt.
Met mijn bureaudienst schuif ik wel vaak, soms moet ik op mijn “vrije dag” komen voor het een of ander ( vergadering, activiteit)en dan plak ik er bureaudienst aan vast en kan dan op een andere dag eerder naar huis of later komen. Ik ben 6 dagen per week beschikbaar. Dat staat ook in mijn contract. Maar ik kan op die vrije dag dus ook invullen dat ik niet ingepland kan worden voor een baliedienst maar dat doe ik eigenlijk alleen als ik echt iets heb die dag of de avond ervoor. Of als ik al weken wel op die dag heb moeten komen voor iets.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
16-02-2020 11:09
Goh, er staat dan ook nergens dat dit automatisch voor elk bedrijf en elk type werk kan werken, maar dat neemt niet weg dat het een gegeven blijft dat het een veel flexibeler manier van werken toelaat en het een veel volwassener manier van interageren toelaat. Je mag dat gerust te algemeen als opinie vinden, maar daarom moet die mening niet aangepast worden. Na 16+ jaar ervaring met teams, weet ik gewoon dat dat werkt, en dat het zelfs benefits heeft in werkomstandigheden waar dat typisch niet direct als haalbaar gezien wordt (zuiver uitvoerende arbeiders in ploegen bijvoorbeeld). De haalbaarheid ervan is typisch een keuze, geen gegeven.

Maar verder is het zoals Wennas aangeeft: wil je dat niet, ga dan ook niet in zo'n teams werken. Iedereen tevreden.
Hiermee zeg je eigenlijk dat als je minder of niet flexibel bent, je dus ook verminderd volwassen reageert. Nogal veroordelend dus.
En jij bent niet de enige met een bepaalde ervaring (in dit geval met flexibel werken), anderen hebben weer ruimschoots de positieve ervaring met in meer of mindere mate van gestructureerd werken. Jouw ervaring is alleen leidend voor jouw team/werk/bedrijf.
In this mad house we must all survive
Oo en mensen bijna verplichten om over te werken door middel van sociale druk vind ik achterlijk en onacceptabel. Ik hoor het steeds vaker en vind het een zorgelijke trend in een maatschappij waarin mensen al bij bosjes uitvallen door een burn out.

Meer uren maken dan je voor betaald krijgt is nog altijd een gunst en moet niet de norm gaan worden want dan zou ik mij daar ook tegenaf zetten.
SallySpectra* schreef:
16-02-2020 11:14
Je mag dan wel superveel ervaring enzo hebben, normaal schrijven wil niet echt lukken.
Normaal reageren wil jou ook niet echt lukken, dus big deal :)
Zijdehoentje schreef:
16-02-2020 11:21
Hiermee zeg je eigenlijk dat als je minder of niet flexibel bent, je dus ook verminderd volwassen reageert. Nogal veroordelend dus.
En jij bent niet de enige met een bepaalde ervaring (in dit geval met flexibel werken), anderen hebben weer ruimschoots de positieve ervaring met in meer of mindere mate van gestructureerd werken. Jouw ervaring is alleen leidend voor jouw team/werk/bedrijf.
Zo is het ook bedoeld. Geen enkele positieve ervaring hier met klokkijkende 9-to-5 mensen.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg een all-inn loon. Overwerken hoort er soms bij maar meestal is dat niet nodig.

In de avond of in het weekend kan ik nog wel eens gebeld worden voor meldingen m.b.t. het alarm of andere calamiteiten maar dat is hooguit een paar keer per jaar. Groot deel daarvan heb ik ook zelf in de hand door het op de voorgrond goed te organiseren.

Ik hecht veel waarde aan flexibiliteit. Ik kan ergens tussen 7 en 9 uur beginnen met werken, dat vind ik heerlijk.
Sinjoren schreef:
16-02-2020 11:27
Normaal reageren wil jou ook niet echt lukken, dus big deal :)
Als jij van die vreemde dingen post moet je geen normale reactie verwachten. Zou jij moeten weten met al je ervaring :thumbsup:
Mij stoort dat niet als mensen zeggen iets te hebben tegen een 9-5 mentaliteit. Dat is dan geen plek voor mij, maar ik gedij ook niet goed in een cultuur waar mensen vooral voor hun eigen ego werken, of in een grote groep vrouwen. En zo zoek je allemaal iets wat bij je past. Overigens is dat 9-5 voor mij nu niet meer zo heel erg nodig (geen kinderopvang meer). Liefst zou ik werken van 11 tot 19 of zo, maar er wordt nu nog even (een paar jaar) op me gerekend om eten op tafel te zetten.
SallySpectra* schreef:
16-02-2020 11:32
Als jij van die vreemde dingen post moet je geen normale reactie verwachten. Zou jij moeten weten met al je ervaring :thumbsup:
Van jou verwacht ik de facto geen normale reactie snoes; daarvoor heb ik hier al genoeg ervaring :popcorn:
Sinjoren schreef:
16-02-2020 11:34
Van jou verwacht ik de facto geen normale reactie snoes; daarvoor heb ik hier al genoeg ervaring :popcorn:
Ja jij kijkt niet veel verder dan je neus lang is, dat demonstreer je steeds heel mooi :biggrin:
Kom maar op met je volgende voorspelbare reactie.
Sinjoren schreef:
16-02-2020 11:29
Zo is het ook bedoeld. Geen enkele positieve ervaring hier met klokkijkende 9-to-5 mensen.
hangt ook van je werk af he, ik heb weinig over te werken, als mijn cliënten er niet zijn. En ik kan ook niet later beginnen, want dan zijn mijn cliënten er. Dus denk dat je niet veroordelend moet zijn, naar iemand die wel op de tijden werkt.
Zijdehoentje schreef:
16-02-2020 11:21
Hiermee zeg je eigenlijk dat als je minder of niet flexibel bent, je dus ook verminderd volwassen reageert. Nogal veroordelend dus.
En jij bent niet de enige met een bepaalde ervaring (in dit geval met flexibel werken), anderen hebben weer ruimschoots de positieve ervaring met in meer of mindere mate van gestructureerd werken. Jouw ervaring is alleen leidend voor jouw team/werk/bedrijf.

Bij ons (onderwijs) wordt er verwacht dat we er tussen 8:00 en 16:00 allemaal zijn. De overige uren kun je flexibel en in goed vertrouwen zelf invullen. Iedereen doet dat ook, op eentje na, die is er precies die tijden neemt nooit iets mee, doet nooit iets thuis. Heeft altijd stress bij de weinige deadlines die er zijn. Moet op de middag voor de rapportuitreiking nog alles printen en in mapjes doen en is dan verongelijkt dat niemand even een handje toesteekt. Vervolgens laat de directie de stagiair van een andere groep even helpen en zit mevrouw weer om 15:59 op haar fiets.

Flexibiliteit werkt voor sommige mensen gewoon echt niet. Te veel vrijheid voor de een leidt dan tot hogere werkdruk voor de anderen.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
16-02-2020 11:29
Zo is het ook bedoeld. Geen enkele positieve ervaring hier met klokkijkende 9-to-5 mensen.
Kennelijk begrijp je de strekking van mijn posts niet. Geeft niet hoor. Jij mag misschien wel flexibel zijn, maar andere dingen gaan jou blijkbaar minder goed af. Ik vind je behoorlijk stigmatiserend en veralgemeniserend ten opzichte van mensen die om wat voor reden dan ook minder of niet flexibel zijn.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-02-2020 11:39
Bij ons (onderwijs) wordt er verwacht dat we er tussen 8:00 en 16:00 allemaal zijn. De overige uren kun je flexibel en in goed vertrouwen zelf invullen. Iedereen doet dat ook, op eentje na, die is er precies die tijden neemt nooit iets mee, doet nooit iets thuis. Heeft altijd stress bij de weinige deadlines die er zijn. Moet op de middag voor de rapportuitreiking nog alles printen en in mapjes doen en is dan verongelijkt dat niemand even een handje toesteekt. Vervolgens laat de directie de stagiair van een andere groep even helpen en zit mevrouw weer om 15:59 op haar fiets.

Flexibiliteit werkt voor sommige mensen gewoon echt niet. Te veel vrijheid voor de een leidt dan tot hogere werkdruk voor de anderen.
Herkenbaar. In mijn werk zijn we afhankelijk van de aanlevertijden van het werk en voor hoe laat het af moet zijn. Als er dan meer werk is dan gebruikelijk, dan zie ik bij mij in het team soms mensen ook gestrest reageren. Het fijne is dat we - over het algemeen - elkaar helpen als het nodig is. Soms heb je wel eens dat je met een bepaalde afspraak zit (ziekenhuis bijvoorbeeld) en dat er toch wat meer werk blijkt te zijn dan verwacht / gepland. Dan is daar gelukkig begrip voor (tenzij je er misbruik van maakt). Flexibiliteit gaat bij mij tot op zekere hoogte goed, mits het binnen bepaalde 'kaders' is zeg maar (ik kan bijvoorbeeld niet goed tegen onregelmatige werktijden en daarnaast vind ik bepaalde werktijden wel fijn en dat je daarbinnen een bepaalde mate van flexibiliteit hebt). En zo werkt het voor iedereen weer anders.
In this mad house we must all survive
Ik vind flexibiliteit en structureel veel (moeten) overwerken twee heel verschillende zaken.
Flexibiliteit vind ik fijn, maar als dat betekent dat ik onbetaald veel meer uren maak dan contractueel is vastgelegd, omdat mijn baas vindt dat ik niet in het team pas als ik geen 50 uur per week wil werken en 40 betaald krijg, dan pas ik inderdaad niet in dat team.
Want hoe vaak is het nu echt zo rustig dat je al die overuren kunt opnemen zonder dat dat dan weer oncollegiaal wordt gevonden?

Ooit werkte ik op een afdeling waar een soort wedloop was wie het meeste overwerkte , tot er binnen een paar maanden 4 mensen met een burn-out uitvielen. Vanaf toen werden mensen op tijd naar huis gestuurd.

Ik ben in die zin flexibel dat ik best een keer vroeg wil beginnen of als het echt nodig is ‘ s avonds nog een uurtje wil inloggen om iets af te maken, maar als dat structureel nodig zou zijn, geef ik bij mijn leidinggevende aan dat er teveel op mijn bordje ligt en ik dus taken ga afstoten. Want zo rustig dat ik n uur eerder weg kan is het ook zelden.
Zijdehoentje schreef:
16-02-2020 11:48
Kennelijk begrijp je de strekking van mijn posts niet. Geeft niet hoor. Jij mag misschien wel flexibel zijn, maar andere dingen gaan jou blijkbaar minder goed af. Ik vind je behoorlijk stigmatiserend en veralgemeniserend ten opzichte van mensen die om wat voor reden dan ook minder of niet flexibel zijn.
Daarbij moet het niet van één kant komen. Als je als leidinggevende zoveel verwacht van een medewerker en daar zo stellig en uitgesproken over bent, kan het al bijna niet meer goed gaan. Komt over als een ongelijkwaardige relatie. Voor wederzijds begrip of een goed gesprek is in zo’n situatie nauwelijks nog ruimte.
forumfossiel schreef:
16-02-2020 11:56
Ik vind flexibiliteit en structureel veel (moeten) overwerken twee heel verschillende zaken.
Klopt helemaal, dat is eigenlijk ook wat ik eerder wilde schrijven. Die tweede situatie is ongelijkwaardig. Er zijn hoge verwachtingen, maar er staat nagenoeg niets tegenover, behalve afstraffing als niet aan de verwachtingen wordt voldaan; dan ‘pas je niet in het team’.

Flexibiliteit komt van twee kanten als het goed is. Als je van je werknemer flexibiliteit verwacht, dan mag een werknemer dat ook van de werkgever verwachten.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
16-02-2020 11:57
Daarbij moet het niet van één kant komen. Als je als leidinggevende zoveel verwacht van een medewerker en daar zo stellig en uitgesproken over bent, kan het al bijna niet meer goed gaan. Komt over als een ongelijkwaardige relatie. Voor wederzijds begrip of een goed gesprek is in zo’n situatie nauwelijks nog ruimte.
Mee eens.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in het onderwijs en werk in principe niet over.
Voor een studiedag terugkomen op mijn vrije dag doe ik alleen als het gecompenseerd wordt.
Ouderavonden etc. zitten in mijn normjaartaak.
Mijn werk is geen vrijwilligerswerk, dus draai ik niet gratis extra uren.
Soms lukt een bepaalde taak niet in de aantal uren die ik heb en dan vraag ik een gesprek aan met de teamleider om te kijken hoe we dit oplossen.
SallySpectra* schreef:
16-02-2020 11:37
Ja jij kijkt niet veel verder dan je neus lang is, dat demonstreer je steeds heel mooi :biggrin:
Kom maar op met je volgende voorspelbare reactie.
*pat pat* :biggrin:
friezinnetje2014 schreef:
16-02-2020 11:38
hangt ook van je werk af he, ik heb weinig over te werken, als mijn cliënten er niet zijn. En ik kan ook niet later beginnen, want dan zijn mijn cliënten er. Dus denk dat je niet veroordelend moet zijn, naar iemand die wel op de tijden werkt.
Het moet niet, maar het mag wel degelijk. Het veroordelende zit hem trouwens eerder in de mentaliteit zelf dan in het simpele gegeven dat de functie zelf dat in sommige gevallen dat gewoon opdringt. Like it or not, 9-to-5 mentaliteit of klokkijkers-mentaliteit is zelden een constructieve eigenschap binnen een team. Dat zijn typisch de eersten die gaan klagen als het team niet alles laat vallen voor hen en de laatsten om nog maar een tikje flexibiliteit te geven wanneer het team dat nodig heeft. Beetje een ambtenaren mentaliteit, en die ben je liever kwijt dan rijk.
Zijdehoentje schreef:
16-02-2020 11:48
Kennelijk begrijp je de strekking van mijn posts niet. Geeft niet hoor. Jij mag misschien wel flexibel zijn, maar andere dingen gaan jou blijkbaar minder goed af. Ik vind je behoorlijk stigmatiserend en veralgemeniserend ten opzichte van mensen die om wat voor reden dan ook minder of niet flexibel zijn.
Goed mogelijk en dan is dat maar zo; het zal niets aan dat standpunt veranderen, het zal de samenstelling van mijn teams niet wijzigen en het zal de selectiecriteria van die teams niet afzwakken. Het is ieders volste recht om om welke reden dan ook niet flexibel te zijn, maar 't is net zozeer ieders volste recht om dan niet met die mensen te willen werken. Vrijheid blijheid en zo.
Sinjoren schreef:
16-02-2020 12:36
Het moet niet, maar het mag wel degelijk. Het veroordelende zit hem trouwens eerder in de mentaliteit zelf dan in het simpele gegeven dat de functie zelf dat in sommige gevallen dat gewoon opdringt. Like it or not, 9-to-5 mentaliteit of klokkijkers-mentaliteit is zelden een constructieve eigenschap binnen een team. Dat zijn typisch de eersten die gaan klagen als het team niet alles laat vallen voor hen en de laatsten om nog maar een tikje flexibiliteit te geven wanneer het team dat nodig heeft. Beetje een ambtenaren mentaliteit, en die ben je liever kwijt dan rijk.

Mensen zoals jij zin ook altijd de eersten die vinden dat anderen een negen-tot-vijf-mentaliteit hebben.

Zelf ook ooit dat verwijt gekregen. Werkte drie dagen bij de bank aan de balie. Na sluitingstijd en kasopmaak niet veel meer te doen. Toch was ik altijd ruim op tijd en ging ik zelden echt op tijd weg. Behalve die dag in de week dat ik de kinderen van het kdv moest halen. Vooral dat werd door mijn leidinggevende gezien want de op de andere twee dagen had ze of haar vaste vrije dag of haar dag op andere locatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven