Werk & Studie alle pijlers

Hoe veel mensen gaan hun pensioen nog halen?

24-05-2018 21:39 998 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het was me al verteld, maar deze week werd het nog even bevestigd door een brief van mijn pensioenmaatschappij waarin nog even duidelijk werd gemaakt dat mijn pensioenleeftijd nu op 68 staat. Ik ben nu 54, dus best mogelijk dat er over 4 jaar opeens een brief op de mat ligt waarin het 69 wordt, of 70. Ik zou er niet verbaasd van opkijken.

Mijn man is 4 jaar jonger dan ik. Dus tegen de tijd dat we dan allebei van ons pensioen kunnen gaan "genieten", ben ik zowat 75, als het zo doorgaat. Of die geweldige wereldreizen er dan nog in zitten, of andere geweldige dingen die gepensioneerden volgens de algemene opinie doen, moeten we dan nog maar afwachten. Voor hetzelfde geld is mijn wereldreis dan een wandeling naar de supermarkt op de hoek, met rollator.

De argumentatie onder dit alles is dat mensen steeds ouder worden en dat wordt onbetaalbaar. Nu valt op die cijfers één en ander af te dingen, maar dat is mijn bedoeling van dit topic niet. Dus laten we dat voor het gemak even als gegeven aannemen.

Mijn persoonlijke idee is dan (met de nadruk op mijn persoonlijke idee, dus er ligt geen statistiek onder): waarom worden huidige oudere gezonder (wat) ouder dan vroeger?

En dan denk ik zomaar dat dat komt omdat tot voor kort die mensen met gemiddeld 60 met pensioen of VUT konden gaan. Ze waren dus nog gezond, niet uitgeput, hadden nog levenslust, en konden nog van het leven genieten dus. Na veelal 40 jaar werken. En ja, als je rond je 60e klaar bent met de stress van je werk, het rustiger aan kunt gaan doen, je krachten en energie wat kunt sparen, dat scheelt al een slok op de borrel bij het gezonder ouder worden. En ja, dan kun je op je 62e of 63e nog best een rondreis Indonesië maken, of op je 70e een maand naar Frankrijk met de camper.

Maar wat als je dan opeens 8 jaar langer moet werken, 8 jaar langer de stress of de lichamelijke inspanning van je baan van 9 tot 5, elke dag weer? Ga je dan net zo gezond met pensioen als wanneer je dat 8 jaar éérder had kunnen doen en word je dan inderdaad nog steeds zo veel ouder dan vroeger? Ik vraag het me af.

Ik zie mezelf over pakweg 7 jaar best nog een keer een lange reis maken, als ik 61 ben. Of ik dat over 21 jaar, als ik 75 ben en we allebei eindelijke gepensioneerd zijn, nog steeds ga volbrengen, vraag ik me af. Ik hoop het. Maar de waarschijnlijkheid is gewoon kleiner.

Zomaar wat gedachten. Ik denk zelf dat door het omhoog schroeven van de pensioenleeftijd, ook steeds minder mensen gezond oud(er) gaan worden. Die jaren extra die gewerkt moeten gaan worden, leggen hoe dan ook een tol op je ouder geworden lijf en geest. Bezorgen je nog een extra stukje slijtage. Ik denk dan ook dat het over 10 of 20 jaar weer heel normaal wordt dat mensen tussen de 75 en 80 overlijden. Gewoon omdat ze helemaal opgebruikt worden alvorens met pensioen te mogen, in plaats van nog een klein beetje energie en levenskracht te mogen gebruiken voor de laatste periode van hun leven.

Bedoeling van dit verhaal? Sommigen zullen het ermee eens zijn, sommigen niet. Maar ik ben gewoon benieuwd hoe anderen er tegenaan kijken. Mijn visie weet je nu. Ik ben benieuwd naar die van jullie.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Marana-- schreef:
24-05-2018 21:54
Ik denk dat de levensverwachting blijft toenemen. En dat denk ik niet alleen, dat zijn de geleerden het met mij over eens. Zie bijv hier voor wat interessante grafieken: https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... erwachting

In de jaren 60 was de levensverwachting voor mannen 71 en voor vrouwen 76, in de jaren 90 was dat 75 en 80 jaar. Op dit moment is het 80 en 83.
De AOW-regeling is eind jaren 50 bedacht. Ongeveer 10 jaar tussen AOW-leeftijd en sterven dus, destijds. Ik vind niet dat het perse ons recht is om nu bijna 20 jaar AOW te mogen ontvangen.
Dit.

AOW/Pensioen was bedoeld om nog een periode van 5 tot 10 jaar te overbruggen.

Ik ga ervan uit dat ik zeker tot mijn 70 ste en waarschijnlijk 75 ste zal moeten werken. Ik heb nu al een pensioengat dus eerder stoppen is al zeker niet aan de orde. Ik zal tegen die tijd waarschijnlijk ook een deel van mijn huis moeten verhuren om voldoende inkomsten te hebben. Het is niet anders.

De huidige babyboomers die hun hele leven in luxe hebben geleefd terwijl hun ouders het land weer opbouwden en er met eindloonregelingen op hun 57 ste tussenuit kunnen hebben geluk gehad. Het is helaas niet de standaard voor volgende generaties.

Gelukkig heb ik werk dat nog tot op hoge leeftijd gedaan kan worden (jurist) en waarbij grijze haren niet perse tegen je werken.

Als ik overigens in mijn omgeving kijk dan zijn er echt nog heel veel 75 plussers die hele leuke reizen maken, fit zijn en volop leuke dingen ondernemen. Die takelen pas af na hun 80 ste.
pejeka schreef:
24-05-2018 21:58
Voor de pensioenen en AOW is alleen de levensverwachting ná het 65e levensjaar belangrijk. Die is tussen eind jaren '50 en 2010 met 1,6 jaar gemiddeld omhoog gegaan (zie de statistieken van CBS als je het niet gelooft).


De statistieken van het CBS vind je hier: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/44 ... 65-jarigen
En daarin staat dit:

Op basis van de huidige stand van de volksgezondheid en de medische technologie hebben 65-jarigen in 2016 gemiddeld nog 19,8 jaar te leven. Deze levensverwachting van 2016 is ruim vijf jaar hoger dan in 1956, het jaar waarin de Algemene Ouderdomswet werd aangenomen. Vooruitgang in medische kennis en technologie en betere hygiëne, voeding en leefomstandigheden leidden ertoe dat het risico om voortijdig te overlijden sterk terugliep.

De toename in de levensverwachting verloopt niet gelijkmatig over de jaren. Er zijn perioden waarin de trend versnelt of stagneert. Over het algemeen is, net als in andere West-Europese landen, een duidelijke toename van de levensverwachting op 65-jarige leeftijd te zien sinds 1950. Voor 2023 wordt verwacht dat deze 20,5 jaar zal zijn.


Dus niet 1,7 jaar maar ruim 5 jaar (2016 vs 1956)
Madeliefjees schreef:
24-05-2018 22:04
Ja, ik heb t al uitgerekend. Als mijn man stopt met 62, dan moeten we 5 jaar zien te overbruggen met 3 ton. Dat is 60 duizend per jaar! We huren een flatje van 1000 per maand, is er nog 48 duizend over.
Dus als je eindelijk vrij bent zou je op 'n flatje zonder tuin gaan zitten? En dan nog voor een schrikbarend hoge huurprijs ook?
Alle reacties Link kopieren
Echt totaal off topic maar pejeka; 54?!?! echt dacht dat jij veel jonger was ( lees begin de 20)
redbulletje schreef:
24-05-2018 21:58
Hoeveel 75-plussers zijn er nog gezond en fit om leuke dingen te doen? Die gezondheid neemt na de 80 helemaal flink af. Dat iemand nog leeft wil niet zeggen dat ie nog kwaliteit van leven heeft. Denk dat veel mensen die de gemiddelde leeftijd opdrijven door 100 te worden, weinig kwaliteit meer hebben en vooral heel veel zorg nodig hebben.


Pensioen/AOW is niet per definitie bedoeld om te reizen en leuke dingen te doen, maar om de laatste jaren van je leven niet meer te hoeven werken. Alle leuke dingen die je wilt doen moet je doen wanneer het kan, je weet nooit of je de gemiddelde sterfteleeftijd wel haalt he.
pejeka schreef:
24-05-2018 21:56
Vergis je niet. Als je je pensioen eerder in wilt laten gaan (zeg 8 jaar), dan wordt je maandbedrag evenredig verlaagd. En je betaalt 8 jaar minder aan het uiteindelijke bedrag. Dus als je dan 300 euro per maand mag ontvangen, ben je spekkoper.
300 ??? Moet zeggen dat het ABP ( bouw ik heel mijn leven al op ) fors, fors hogere bedragen laat zien als ik stop op mijn 60e.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
24-05-2018 22:01
Zeg dat wel, deprimerend...
Wat me nog het meest deprimeert, is de onzekerheid. Voor hetzelfde geld verzinnen ze over 2 jaar dat 70 eigenlijk ook wel een leuke leeftijd is, dus dan kan ik er nog een paar jaar bij optellen, en ga zo maar door. En tegen de tijd dat we dán samen gepensioneerd zijn, zit ik in een gemaksfauteuil te wachten tot de wijkzuster (als die dan nog bestaat) 's morgens om half acht mijn steunkousen komt aantrekken...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Hillegonda1 schreef:
24-05-2018 22:05
Als ik overigens in mijn omgeving kijk dan zijn er echt nog heel veel 75 plussers die hele leuke reizen maken, fit zijn en volop leuke dingen ondernemen. Die takelen pas af na hun 80 ste.
Maar die 75-plussers zijn wel al vanaf hun 60e aan 't freewheelen, dus zij zijn mentaal minder afgetakeld dan de generatie die tot over hun 70e door moet ploeteren. En waar doe je het dan allemaal voor? Voor die 5 jaar dat je misschien nog in redelijke gezondheid leeft?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
24-05-2018 22:06
Dus als je eindelijk vrij bent zou je op 'n flatje zonder tuin gaan zitten? En dan nog voor een schrikbarend hoge huurprijs ook?
Dat zijn de huren hier. En we gaan natuurlijk reizen en overwinteren in Spanje.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik zie t bij mn ouders en schoonouders (mijn vader ging met 57 met pensioen), boven de 80 is t niet veel meer. Allerlei kwalen, versleten heupen, en ook geen zin meer om reizen te maken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
24-05-2018 22:07
Pensioen/AOW is niet per definitie bedoeld om te reizen en leuke dingen te doen, maar om de laatste jaren van je leven niet meer te hoeven werken. Alle leuke dingen die je wilt doen moet je doen wanneer het kan, je weet nooit of je de gemiddelde sterfteleeftijd wel haalt he.
Klopt. Ieder wordt geacht zijn bijdrage aan de maatschappij te leveren zolang dat kan, en wordt verzorgd door allen die bijdragen zodra dat niet meer kan. Omdat met langer bij kan dragen (en dus minder lang verzorging nodig heeft) is de pensioenleeftijd nu verhoogd, en dat moest ook wel, want door de vergrijzing werd het anders onbetaalbaar om met de werkende bevolking de kosten voor de niet-werkenden op te hoesten.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
24-05-2018 22:06
De statistieken van het CBS vind je hier: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/44 ... 65-jarigen
En daarin staat dit:

Op basis van de huidige stand van de volksgezondheid en de medische technologie hebben 65-jarigen in 2016 gemiddeld nog 19,8 jaar te leven. Deze levensverwachting van 2016 is ruim vijf jaar hoger dan in 1956, het jaar waarin de Algemene Ouderdomswet werd aangenomen. Vooruitgang in medische kennis en technologie en betere hygiëne, voeding en leefomstandigheden leidden ertoe dat het risico om voortijdig te overlijden sterk terugliep.

De toename in de levensverwachting verloopt niet gelijkmatig over de jaren. Er zijn perioden waarin de trend versnelt of stagneert. Over het algemeen is, net als in andere West-Europese landen, een duidelijke toename van de levensverwachting op 65-jarige leeftijd te zien sinds 1950. Voor 2023 wordt verwacht dat deze 20,5 jaar zal zijn.


Dus niet 1,7 jaar maar ruim 5 jaar (2016 vs 1956)

Deze cijfers zeggen niks over gezonder ouder worden, of over daadwerkelijke cijfers. Men VERWACHT één en ander gebaseerd op de stand van de technologie en de medische kennis. De cijfers die ik noemde waren gebaseerd op daadwerkelijke overlijdensstatistieken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik zie het niet zo somber in. Wij verwachten in de verre toekomst een grote erfenis (mijn moeder is vermogend), ons huis is tegen die tijd afbetaald. We kunnen dan makkelijk van ons spaargeld leven en beiden al stoppen met werken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heeft nog van de VUT gebruik kunnen maken, wij hebben er alleen maar voor betaalt en dat was het dan. Pensioenleeftijd is hier ook die van Pejeka. Mijn man is 6 jaar ouder dan ik. Dankzij allerlei spaarregelingen kunnen wij ons inkomen redelijk aanvullen tegen die tijd.. Ik ga er niet van wakker liggen iig.. Wie dan leeft etc..
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
24-05-2018 22:12
Klopt. Ieder wordt geacht zijn bijdrage aan de maatschappij te leveren zolang dat kan, en wordt verzorgd door allen die bijdragen zodra dat niet meer kan. Omdat met langer bij kan dragen (en dus minder lang verzorging nodig heeft) is de pensioenleeftijd nu verhoogd, en dat moest ook wel, want door de vergrijzing werd het anders onbetaalbaar om met de werkende bevolking de kosten voor de niet-werkenden op te hoesten.
Ik denk eerder dat we een te grote groep niet-werkenden ónder de 65 hebben binnengehaald in Nederland, die het merendeel van de gelden opsnoepen. Méér dan de mensen die er heel hun leven voor gewerkt hebben, in elk geval.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Tja, als we het niet doen kunnen mijn kinderen helemaal niet meer met pensioen, want dan is het geld op. En ze moeten dan een steeds hogere premie gaan betalen waardoor ze minder inkomsten hebben. Want iemand moet toch die AOW en dat pensioen gaan ophoesten als die leeftijd niet zou worden verhoogd. We leven nu eenmaal langer dus maken we ook langer gebruik van de AOW en van ons pensioen en dat kost geld.

Maar als ik naar mezelf kijk; ik heb een kantoorbaan. Ik ben op mijn 70ste echt nog niet versleten hoor. Mijn plan is om zo rond mijn 60ste minder te gaan werken. En ja, daar moet ik nu al rekening mee houden dus zorgen wij ervoor dat tegen die tijd ons huis grotendeels afbetaalt is bijvoorbeeld.

Mijn ouders zijn trouwens 72 en 80 en bepaalt niet oud en krakkemikkig. Mijn moeder werkt zelfs nog gewoon. We maken er wel eens grapjes over, dat ze moet uitkijken dat ze bij het naar huis gaan niet wordt tegengehouden omdat ze denken dat ze een bewoner is die op de vlucht slaat. (Ze werkt met demente bejaarden)
Creativity is intelligence having fun
Iedereen wordt ouder, dat klopt. Maar wordt je ook gezond oud? Statistisch gezien heb je na je 60e meer kans op kanker en hart- en vaatziekten.

Waar ik over twijfel is of er veel mensen zijn die de pensioen leeftijd halen en hoe de kwaliteit van leven is.

Heb je je hele leven gewerkt, mag je eindelijk met pensioen en dan heb je geen fut meer over om nog te genieten...
Alle reacties Link kopieren
aatjuhh123 schreef:
24-05-2018 22:07
300 ??? Moet zeggen dat het ABP ( bouw ik heel mijn leven al op ) fors, fors hogere bedragen laat zien als ik stop op mijn 60e.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar een jaar of 15 terug waren diezelfde bedragen bij het ABP fors hoger. Veel ABPers kunnen een vroegpensioen nu niet meer betalen. En dat is vooral heel zuur voor degenen die net buiten de boot vallen door de “nieuwe” regels.
Nummer*Zoveel schreef:
24-05-2018 22:12
Klopt. Ieder wordt geacht zijn bijdrage aan de maatschappij te leveren zolang dat kan, en wordt verzorgd door allen die bijdragen zodra dat niet meer kan. Omdat met langer bij kan dragen (en dus minder lang verzorging nodig heeft) is de pensioenleeftijd nu verhoogd, en dat moest ook wel, want door de vergrijzing werd het anders onbetaalbaar om met de werkende bevolking de kosten voor de niet-werkenden op te hoesten.
Maar o.a. door deze maatregel vallen mensen eerder uit door burnouts e.d. dus moet er linksom of rechtsom toch door de maatschappij bijgedragen worden. Mijn idee is dat hoe dichterbij de eindstreep ligt, hoe meer mensen ook bereid zijn door te bikkelen tot die eindstreep. Maar met de uitzichtloosheid van tot je bijna 70e moeten voort slepen, krijg je juist veel meer uitvallers.
redbulletje schreef:
24-05-2018 22:09
Maar die 75-plussers zijn wel al vanaf hun 60e aan 't freewheelen, dus zij zijn mentaal minder afgetakeld dan de generatie die tot over hun 70e door moet ploeteren. En waar doe je het dan allemaal voor? Voor die 5 jaar dat je misschien nog in redelijke gezondheid leeft?
Ik denk dat mensen niet zo hard slijten van westers werk (een paar fysieke beroepen uitgezonderd), in ieder geval niet zodanig dat dat tot een eerdere dood zal leiden.

De kunst is om het tijdens je werkende leven al genoeg naar je zin te hebben en te genieten en leuke dingen te doen. En het is verstandig om na te denken op welke manier je je werk lang kunt volhouden en op welke wijze je de laatste 10 jaar wil invullen. Meer dan 40 jaar op topniveau werken is natuurlijk niet haalbaar. Werkgevers moeten daar ook mee aan de slag: hoe benutten we de kennis en ervaring van de 60 plussers zonder ze over de kling te jagen. Dat je dan de laatste jaren niet meer maar juist wat minder gaat verdienen moet bespreekbaar zijn.

Tussen je 60 ste en 80 ste permanent in goede gezondheid op luxe cruise gaan wil natuurlijk iedereen maar is voor velen gewoonweg niet haalbaar. Jammerdebammer dan maar. Het is onzin om je ongelukkig of tekort gedaan te voelen omdat dat er niet in zit.

De laatste fase van het leven waarbij je in je gemaksstoel steunkousen krijgt aangetrokken is sowieso niet leuk, maar dat heeft niet zoveel met pensioen te maken en hoe je dat hebt ingevuld. Bovendien denk ik dat die fase vooral angstaanjagend is als je nog jong bent, tegen die tijd komen je wensen ook wel overeen met je energie niveau.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
24-05-2018 22:13
Ik zie het niet zo somber in. Wij verwachten in de verre toekomst een grote erfenis (mijn moeder is vermogend), ons huis is tegen die tijd afbetaald. We kunnen dan makkelijk van ons spaargeld leven en beiden al stoppen met werken.
En hoe zie je die toekomst voor een stratenmaker of een boekhouder die geen grote erfenissen in het verschiet hebben en die gewoon in een huurwoning wonen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
En daarom gaan we nu al genieten van ons leven! Niet wachten tot je oud bent.
ik geef mn bek ook maar een douw
pejeka schreef:
24-05-2018 22:12
Deze cijfers zeggen niks over gezonder ouder worden, of over daadwerkelijke cijfers. Men VERWACHT één en ander gebaseerd op de stand van de technologie en de medische kennis. De cijfers die ik noemde waren gebaseerd op daadwerkelijke overlijdensstatistieken.

Bedoel je dan de gemiddelde leeftijd bij sterven? Dat staat hier: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... TB=G1&VW=T
In 1960 was de gemiddelde leeftijd bij sterfte 66,1; in 2016 was het 78,1. Maar liefst 12 jaar later.

En ja, in de gemiddelde sterfteleeftijd zitten ook de sterfgevallen die de 65 niet eens haalden. Als je deze cijfers ook niet bedoeld, dan wil ik graag het juiste linkje zien van de site van het CBS. Want ik ga niet discussieren op basis van een getal wat jij meent te hebben onthouden.
Marana-- schreef:
24-05-2018 21:54

(...)

Willen we Nederland betaalbaar houden, dan moeten er keuzes gemaakt worden. Ik vind de keuze om de AOW- en pensioenleeftijden op te schuiven vrij logisch. Langer inkomsten uit inkomstenbelasting, en minder lang uitgaven aan AOW.
Wil je perse eerder met pensioen? Dan moet je zorgen dat je genoeg geld spaart, zodat je het zelf kunt betalen, en niet afhankelijk bent van anderen.
Dat ben ik wel met je eens en ik ben ook niet tegen de verhoging van de pensioenleeftijd. Wat ik wel heel vervelend vind is dat het niet vaststaat. Ik ben bijna zestig en ik heb eigenlijk geen idee. Ja, ik kan een redelijke inschatting maken, maar op ieder moment kan dat weer worden veranderd/aangepast (althans, die indruk heb ik). Als bijvoorbeeld per vijf jaar een vaste datum wordt gesteld met de garantie dat dat zo blijft, dan zou het volgens mij minder onrust geven. Dat speelt natuurlijk veel minder als je dertig of veertig bent en je pensioen is sowieso nog ver weg.

En sparen is voor mensen van mijn generatie een beetje laat. Bovendien heb je ook spaargeld nodig voor je zorgkosten later. Jongeren raad ik wel aan om te kijken naar de mogelijkheid voor een pensioenspaarplan.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
24-05-2018 22:17
En hoe zie je die toekomst voor een stratenmaker of een boekhouder die geen grote erfenissen in het verschiet hebben en die gewoon in een huurwoning wonen?
Die moeten door tot ze 70 zijn.
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven