Werk & Studie alle pijlers

Hoe veel mensen gaan hun pensioen nog halen?

24-05-2018 21:39 998 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het was me al verteld, maar deze week werd het nog even bevestigd door een brief van mijn pensioenmaatschappij waarin nog even duidelijk werd gemaakt dat mijn pensioenleeftijd nu op 68 staat. Ik ben nu 54, dus best mogelijk dat er over 4 jaar opeens een brief op de mat ligt waarin het 69 wordt, of 70. Ik zou er niet verbaasd van opkijken.

Mijn man is 4 jaar jonger dan ik. Dus tegen de tijd dat we dan allebei van ons pensioen kunnen gaan "genieten", ben ik zowat 75, als het zo doorgaat. Of die geweldige wereldreizen er dan nog in zitten, of andere geweldige dingen die gepensioneerden volgens de algemene opinie doen, moeten we dan nog maar afwachten. Voor hetzelfde geld is mijn wereldreis dan een wandeling naar de supermarkt op de hoek, met rollator.

De argumentatie onder dit alles is dat mensen steeds ouder worden en dat wordt onbetaalbaar. Nu valt op die cijfers één en ander af te dingen, maar dat is mijn bedoeling van dit topic niet. Dus laten we dat voor het gemak even als gegeven aannemen.

Mijn persoonlijke idee is dan (met de nadruk op mijn persoonlijke idee, dus er ligt geen statistiek onder): waarom worden huidige oudere gezonder (wat) ouder dan vroeger?

En dan denk ik zomaar dat dat komt omdat tot voor kort die mensen met gemiddeld 60 met pensioen of VUT konden gaan. Ze waren dus nog gezond, niet uitgeput, hadden nog levenslust, en konden nog van het leven genieten dus. Na veelal 40 jaar werken. En ja, als je rond je 60e klaar bent met de stress van je werk, het rustiger aan kunt gaan doen, je krachten en energie wat kunt sparen, dat scheelt al een slok op de borrel bij het gezonder ouder worden. En ja, dan kun je op je 62e of 63e nog best een rondreis Indonesië maken, of op je 70e een maand naar Frankrijk met de camper.

Maar wat als je dan opeens 8 jaar langer moet werken, 8 jaar langer de stress of de lichamelijke inspanning van je baan van 9 tot 5, elke dag weer? Ga je dan net zo gezond met pensioen als wanneer je dat 8 jaar éérder had kunnen doen en word je dan inderdaad nog steeds zo veel ouder dan vroeger? Ik vraag het me af.

Ik zie mezelf over pakweg 7 jaar best nog een keer een lange reis maken, als ik 61 ben. Of ik dat over 21 jaar, als ik 75 ben en we allebei eindelijke gepensioneerd zijn, nog steeds ga volbrengen, vraag ik me af. Ik hoop het. Maar de waarschijnlijkheid is gewoon kleiner.

Zomaar wat gedachten. Ik denk zelf dat door het omhoog schroeven van de pensioenleeftijd, ook steeds minder mensen gezond oud(er) gaan worden. Die jaren extra die gewerkt moeten gaan worden, leggen hoe dan ook een tol op je ouder geworden lijf en geest. Bezorgen je nog een extra stukje slijtage. Ik denk dan ook dat het over 10 of 20 jaar weer heel normaal wordt dat mensen tussen de 75 en 80 overlijden. Gewoon omdat ze helemaal opgebruikt worden alvorens met pensioen te mogen, in plaats van nog een klein beetje energie en levenskracht te mogen gebruiken voor de laatste periode van hun leven.

Bedoeling van dit verhaal? Sommigen zullen het ermee eens zijn, sommigen niet. Maar ik ben gewoon benieuwd hoe anderen er tegenaan kijken. Mijn visie weet je nu. Ik ben benieuwd naar die van jullie.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
-jolijn- schreef:
18-06-2018 13:31
Maar dat doen we toch al? Als iemand zijn of haar werk niet meer kan doen vanwege medische redenen, dan is daar toch WIA voor?

Ik bedoelde een keuring vanaf 65 jaar, en dat iemand die wordt afgekeurd vanaf die datum dan gewoon AOW ontvangt, en pensioen. (Met behoud van je pensioenrechten, dus geen korting omdat je vroeger stopt.)

Voor de duidelijkheid: ik bedoel dus niet dat iedere vijfenzestigjarige gekeurd moet worden; alleen de mensen die arbeidsongeschikt zijn/aangeven dat ze hun werk niet meer aankunnen. Dat zou dus ook op zesenzestigjarige leeftijd kunnen zijn bijvoorbeeld.


Aan de andere kant zouden dan de mogelijkheden voor mensen die juist langer door willen werken verruimd kunnen worden.
https://www.telegraaf.nl/financieel/218 ... vanaf-2019

Kleine pensioenen vervallen vanaf 2019
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
19-06-2018 09:36
https://www.telegraaf.nl/financieel/218 ... vanaf-2019

Kleine pensioenen vervallen vanaf 2019
Wat een goede en verstandige maatregelen!
Alle reacties Link kopieren
Waarom geven ze al die mensen niet gewoon in één uitkering hun inleg terug, met wettelijke rente? Dan zijn ze ervan af en hebben de deelnemers aan die pensioenen nog wat terug voor hun inleg, zoals het hoort. Hebben ze in elk geval een eenmalig meevallertje van een paar honderd euro.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-06-2018 17:56
Waarom geven ze al die mensen niet gewoon in één uitkering hun inleg terug, met wettelijke rente? Dan zijn ze ervan af en hebben de deelnemers aan die pensioenen nog wat terug voor hun inleg, zoals het hoort. Hebben ze in elk geval een eenmalig meevallertje van een paar honderd euro.
Heb je het bericht gelzen of dacht je alleen maar "Yes, ik kan weer ergens over zeiken".

Heb je gezien om hoe klein die pensioenen zijn? Het gaat om pensioenen van minder dan 2 euro per jaar. Daar heb je echt geen bakken geld voor ingelegd. En die inleg uitkeren kost nog steeds bakken met geld. Dus prima maatregel.

De bijkomende maatregel dat kleine pensioenen overgedragen kunnen worden aan de pensioenverzekeraar wordt opgebouwd vind ik ook wel okay, maar heeft natuurlijk wel wat meer haken en ogen.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag door het CBS gepubliceerd:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/25 ... n-gestegen.
"De gemiddelde leeftijd waarop werknemers met pensioen gingen was 64 jaar en 10 maanden, 5 maanden hoger dan in 2016"
2006: gemiddeld 60,9 jaar - officiele pensioenleeftijd 65
2017: gemiddeld 64,8 jaar - officieel 65,75 jaar


Wat betreft de discussie over over het besteedbaar inkomen, kwam ik dit Rabo rapport tegen:
https://economie.rabobank.com/publicati ... jwel-stil/
..."Een gemiddeld huishouden uit 2014 heeft, gecorrigeerd voor inflatie, vrijwel hetzelfde besteedbaar inkomen als een huishouden uit 1977 ".
..."Een deel van het inkomen is gebleven bij de overheid, wiens aandeel in het nationaal inkomen sinds de eeuwwisseling sterk is toegenomen ....daardoor kunnen huishoudens niet zelf beslissen waaraan ze inkomen besteden.
..."Alleen de hoogste inkomensgroepen hebben een reële inkomensstijging gezien, de lagere en middelste decielen zijn er in inkomen zelfs sterk op achteruit gegaan".


Edit:
De pensioenleeftijd wordt steeds verder opgeschroefd, maar ambtenaren zijn van alle beroepsgroepen nog het jongst als ze stoppen met werken. De gemiddelde pensioenleeftijd van de hele arbeidsmarkt was vorig jaar 64 jaar en 5 maanden. Werknemers in het openbaar bestuur, overheidsdiensten, onderwijs en zorg gingen een klein jaar eerder met pensioen, namelijk met 63 jaar en 7 maanden. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
https://www.binnenlandsbestuur.nl/ambte ... 0434.lynkx
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
19-06-2018 19:55
Heb je het bericht gelzen of dacht je alleen maar "Yes, ik kan weer ergens over zeiken".

Heb je gezien om hoe klein die pensioenen zijn? Het gaat om pensioenen van minder dan 2 euro per jaar. Daar heb je echt geen bakken geld voor ingelegd. En die inleg uitkeren kost nog steeds bakken met geld. Dus prima maatregel.

De bijkomende maatregel dat kleine pensioenen overgedragen kunnen worden aan de pensioenverzekeraar wordt opgebouwd vind ik ook wel okay, maar heeft natuurlijk wel wat meer haken en ogen.
Al heb je maar 200 of 300 euro ingelegd, als men ophoudt met uitkeren (en ik snap de reden waarom) heb je gewoon recht op je inleg terug. Of vind je dat die maatschappijen dat dan maar gewoon in eigen zak mogen steken? Die hebben misschien wel tienduizenden van die kleine pensioenen onder beheer, dus die kunnen dan zomaar even een paar miljoen opstrijken van het geld dat hun verzekerden ingelegd hebben?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
20-06-2018 17:32
Al heb je maar 200 of 300 euro ingelegd, als men ophoudt met uitkeren (en ik snap de reden waarom) heb je gewoon recht op je inleg terug. Of vind je dat die maatschappijen dat dan maar gewoon in eigen zak mogen steken? Die hebben misschien wel tienduizenden van die kleine pensioenen onder beheer, dus die kunnen dan zomaar even een paar miljoen opstrijken van het geld dat hun verzekerden ingelegd hebben?
Eh, voor 2 euro per jaar heb je geen 200 of 300 euro ingelegd hoor. Daar kun je meer dan 100 jaar van uitkeren... En die pensioenfondsen zijn dat geld al drie keer kwijt geweest aan administratie- en beheerkosten.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
20-06-2018 17:32
Al heb je maar 200 of 300 euro ingelegd, als men ophoudt met uitkeren (en ik snap de reden waarom) heb je gewoon recht op je inleg terug. Of vind je dat die maatschappijen dat dan maar gewoon in eigen zak mogen steken? Die hebben misschien wel tienduizenden van die kleine pensioenen onder beheer, dus die kunnen dan zomaar even een paar miljoen opstrijken van het geld dat hun verzekerden ingelegd hebben?
Of je denkt anders. Voor elk pensioenpotje dat voor jou vervalt is er bij 1 van je andere potjes vast ook iets wat vervalt. Daardoor worden er ,inder kosten gemaakt en hpudt je meer geld over uit je andere potjes..... probleem ook opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
20-06-2018 19:53
Of je denkt anders. Voor elk pensioenpotje dat voor jou vervalt is er bij 1 van je andere potjes vast ook iets wat vervalt. Daardoor worden er ,inder kosten gemaakt en hpudt je meer geld over uit je andere potjes..... probleem ook opgelost.
Want jij denkt dat de pensioenmaatschappijen het geld dat ze zomaar in de schoot geworpen krijgen door die kleine pensioenen stop te zetten, gaan gebruiken om mensen die een wat groter pensioen hebben wat extra's te geven? Of zouden die maatschappijen dat zomaar heel misschien gewoon als "winst" beschouwen en profiteren alleen de aandeelhouders ervan?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
21-06-2018 19:58
Of zouden die maatschappijen dat zomaar heel misschien gewoon als "winst" beschouwen en profiteren alleen de aandeelhouders ervan?
Pensioenfondsen hebben geen aandeelhouders maar zijn aandeelhouders... Maar blaat lekker verder.
Alle reacties Link kopieren
VRaag me af hoe werkgevers het gaan betalen. Mensen in zware beroepen zullen doordat ze zich letterlijk kapot gewerkt hebben vaker ziek moeten melden.
Gewoon omdat ze niet anders kunnen.
Bij de grote bedrijven is er altijd welnemen aangepaste werkplek, maar bij kleinere bedrijven is dat er niet.

Regering zou iets doen voor zware beroepen maar tot nu toe nog niets.
Volgens mij gaat dit topic het pensioen van pejeka nog wel halen.
Alle reacties Link kopieren
woesjje schreef:
21-06-2018 21:06
VRaag me af hoe werkgevers het gaan betalen. Mensen in zware beroepen zullen doordat ze zich letterlijk kapot gewerkt hebben vaker ziek moeten melden.
Gewoon omdat ze niet anders kunnen.
Bij de grote bedrijven is er altijd welnemen aangepaste werkplek, maar bij kleinere bedrijven is dat er niet.

Regering zou iets doen voor zware beroepen maar tot nu toe nog niets.
Er zijn briljante plannen voor. Een stratenmaker die op zijn 16e begonnen is en nooit iets te doen heeft gehad met administratie of computers, kan best vanaf zijn 62e of 60e "planner" worden en alles administratief besturen (bij kleinere bedrijven hebben ze dan zomaar opeens 10 planners op 5 arbeidskrachten, maar goed). Of die kan opleidingen gaan doen. Of op de facturatie meehelpen... wat ze dan moeten met de mensen die tot dan toe de facturatie deden, laat staan dat die stratenmaker überhaupt snap hoe facturatie werkt en opgevolgd moet worden... tja...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
23-06-2018 19:29
Er zijn briljante plannen voor. Een stratenmaker die op zijn 16e begonnen is en nooit iets te doen heeft gehad met administratie of computers, kan best vanaf zijn 62e of 60e "planner" worden en alles administratief besturen (bij kleinere bedrijven hebben ze dan zomaar opeens 10 planners op 5 arbeidskrachten, maar goed). Of die kan opleidingen gaan doen. Of op de facturatie meehelpen... wat ze dan moeten met de mensen die tot dan toe de facturatie deden, laat staan dat die stratenmaker überhaupt snap hoe facturatie werkt en opgevolgd moet worden... tja...
Ja precies. Totaal onmogelijk. Ik praat uit eigen ervaring. Partner met slechte gezondheid , 4 bypass gehad, meerdere keren gedotterd, versleten knieeen, op stapel staat nog operatie aan heup, pols rechts en duim links. O ja vergeet nekhernia. 60+ en zwaar werk.
Moet koste wat kost aan werk blijven wat niet gaat. Maar wat moet je ? Werkgever heeft al genoeg ondersteunend personeel.
Dus maar werken, poosje thuis, werken, poosje thuis. Denk dat dit bij veel zo gaat.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-06-2018 19:58
Want jij denkt dat de pensioenmaatschappijen het geld dat ze zomaar in de schoot geworpen krijgen door die kleine pensioenen stop te zetten, gaan gebruiken om mensen die een wat groter pensioen hebben wat extra's te geven? Of zouden die maatschappijen dat zomaar heel misschien gewoon als "winst" beschouwen en profiteren alleen de aandeelhouders ervan?
Nou, ik ben het eens voor een keer met je eens.


Geld niet teruggeven wat je wel hebt ingelegd is gewoon diefstal.


Moet je eens 2 euro van je belastingaanslag aftrekken, dan schuwen ze geen duur administratief middel om het met rente en boete bij je terug te halen.
Alle reacties Link kopieren
mienbillekesjeuken schreef:
26-06-2018 11:16
Nou, ik ben het eens voor een keer met je eens.
Geld niet teruggeven wat je wel hebt ingelegd is gewoon diefstal.
Moet je eens 2 euro van je belastingaanslag aftrekken, dan schuwen ze geen duur administratief middel om het met rente en boete bij je terug te halen.
Helemaal mee eens.
Pensioenfondsen zijn geen weldoeners: die hoopten goede winst te maken met al die verplicht aangesloten werknemers.
Voor werknemers was er vaak geen keuze: de werkgever hield premie in die werd afgedragen aan het pensioenfonds.
En er zijn heel veel mensen die, bijvoorbeeld in de horeca, schoonmaak, etc. veel kleine baantjes hebben gehad.
Die pensioenaanspraken bedragen dan misschien per stuk maar 1,80 per jaar maar dat bedrag moet dan wel –na pensionering- levenslang uitgekeerd worden.
Dat kan dus behoorlijk aantikken als je al die bedragen optelt.

Nu willen die graag fondsen besparen op die administratiekosten.
Op zich begrijpelijk.
Maar ook al is het een pensioen van 1,80 bruto per jaar: dan kan men toch gewoon één keer Y euro naar zo'n deelnemer sturen?
Bijvoorbeeld bij gemiddelde 'levenslange' uitbetaling gedurende 12 pensioenjaren, kan men gewoon 12 x 1,80 (in dit voorbeeld) naar die voormalige deelnemer sturen.
Dan heeft de deelnemer zijn inleg terug en is het pensioenfonds van verdere administratie af.

1,80 x 12 jaar uitkering x bijvoorbeeld 1,5 miljoen van dat soort hele kleine pensioenen, betekent dat het gaat over 32.400.000,- euro.
Dus ik snap dat ‘vervallen’ ook niet zo.
Jullie gaan uit van een verkeerde vooronderstelling. Namelijk dat het geld van al die kleine pensioentjes overgemaakt wordt naar de bankrekening van de directeur van het pensioenfonds of zo (want nee, aandeelhouders zijn er niet). Of dat alle medewerkers van een pensioenfonds er een keer gezellig van uit eten gaan met elkaar. Het gaat gewoon op de grote hoop en komt zo uiteindelijk weer bij alle deelnemers terecht, alleen in een iets andere verhouding.
Alle reacties Link kopieren
Jest schreef:
26-06-2018 19:13
Jullie gaan uit van een verkeerde vooronderstelling. Namelijk dat het geld van al die kleine pensioentjes overgemaakt wordt naar de bankrekening van de directeur van het pensioenfonds of zo (want nee, aandeelhouders zijn er niet). Of dat alle medewerkers van een pensioenfonds er een keer gezellig van uit eten gaan met elkaar. Het gaat gewoon op de grote hoop en komt zo uiteindelijk weer bij alle deelnemers terecht, alleen in een iets andere verhouding.
Interesseer me geen moer. Als ik heb bijgedragen in het goede vertrouwen dat ik iets zou ontvangen later, en het pensioenfonds besluit nu dat het te duur is om mijn kleine bedragje per jaar uit te keren, dan geven ze maar mijn inleg terug. Misschien is dat 100 euro, of 200 euro, of 500 euro. Maar ik kan er dan in elk geval weer een keer boodschappen van doen, of gaan winkelen voor iets noodzakelijks. Geen enkele reden waarom het pensioenfonds MIJN 500 euro in eigen zak zou moeten steken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
26-06-2018 20:32
Interesseer me geen moer. Als ik heb bijgedragen in het goede vertrouwen dat ik iets zou ontvangen later, en het pensioenfonds besluit nu dat het te duur is om mijn kleine bedragje per jaar uit te keren, dan geven ze maar mijn inleg terug. Misschien is dat 100 euro, of 200 euro, of 500 euro. Maar ik kan er dan in elk geval weer een keer boodschappen van doen, of gaan winkelen voor iets noodzakelijks. Geen enkele reden waarom het pensioenfonds MIJN 500 euro in eigen zak zou moeten steken.
Nou, als ik zou horen dat ik ( ten hoogste) twee euro op jaarbasis zou krijgen, dan zouden ze het van mij mogen houden. Echt waar gaat het over. Voor zover ik me al zou kunnen herinneren dat ik iets had ingelegd, want veel en lang kan dat nooit geweest zijn.

Als je twee euro op jaarbasis krijgt en je geniet twintig jaar van je pensioen dan is je totale uitkering over al die jaren maar liefst veertig euro. Dan kan je inleg volgens mij nooit vijfhonderd euro zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
popita schreef:
26-06-2018 21:00
Nou, als ik zou horen dat ik ( ten hoogste) twee euro op jaarbasis zou krijgen, dan zouden ze het van mij mogen houden. Echt waar gaat het over. Voor zover ik me al zou kunnen herinneren dat ik iets had ingelegd, want veel en lang kan dat nooit geweest zijn.

Als je twee euro op jaarbasis krijgt en je geniet twintig jaar van je pensioen dan is je totale uitkering over al die jaren maar liefst veertig euro. Dan kan je inleg volgens mij nooit vijfhonderd euro zijn geweest.
Maakt niet uit of het 50 of 500 euro is. Het is niet HUN geld. Het is het geld van de inleggers die dat in goed vertrouwen voor tientallen jaren bij hen gedeponeerd hebben. Dus dat kan je niet zomaar in eigen zak steken.

Als jij 500 euro leent van een vriendin, en die vriendin is aardig genoeg om tegen jou te zeggen "joh, 5 euro per maand terugbetalen is OK"... denk je dan ook dat je met droge ogen tegen die vriendin kan zeggen na een jaar "Sorry, maar elke maand 5 euro overmaken is zo'n gedoe, ik beschouw de lening nu als beëindigd, dus je krijgt niks meer"... En dan denk je dat die vriendin zou zeggen "Oh, nee joh, OK, snap ik wel, laat maar zitten dan die 500 euro..."...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
26-06-2018 21:05
Maakt niet uit of het 50 of 500 euro is. Het is niet HUN geld. Het is het geld van de inleggers die dat in goed vertrouwen voor tientallen jaren bij hen gedeponeerd hebben. Dus dat kan je niet zomaar in eigen zak steken.

Als jij 500 euro leent van een vriendin, en die vriendin is aardig genoeg om tegen jou te zeggen "joh, 5 euro per maand terugbetalen is OK"... denk je dan ook dat je met droge ogen tegen die vriendin kan zeggen na een jaar "Sorry, maar elke maand 5 euro overmaken is zo'n gedoe, ik beschouw de lening nu als beëindigd, dus je krijgt niks meer"... En dan denk je dat die vriendin zou zeggen "Oh, nee joh, OK, snap ik wel, laat maar zitten dan die 500 euro..."...

Maar Pejeka, als je een uitkering krijgt van twee euro ( of minder) op jaarbasis, dan kan je toch nooit tientallen jaren lang hebben ingelegd? Dat is hooguit een tussenbaantje geweest, of een bijbaantje als student of zo. Ik zou er echt geen emotionele band mee hebben.

En nogmaals: vijfhonderd euro inleg voor hooguit veertig of vijftig euro uitkering in totaal over al je pensioenjaren lijkt mij erg veel (al ken ik de verhoudingen inleg/uitkering niet).
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-06-2018 21:05
Het is niet HUN geld. Het is het geld van de inleggers die dat in goed vertrouwen voor tientallen jaren bij hen gedeponeerd hebben.

Tsja. Afhankelijk van het soort pensioensysteem (defined benefits of defined contribution) kan het theoretisch in extreme gevallen ook zomaar zijn dat het pensioenfonds een lagere beleggingsopbrengst heeft dan verwacht, waardoor je niet eens je eigen inleg terugkrijgt. Dan kun je tekeer gaan wat je wilt, maar daarmee krijg je je inleg niet terug.
pejeka schreef:
26-06-2018 20:32
Interesseer me geen moer. Als ik heb bijgedragen in het goede vertrouwen dat ik iets zou ontvangen later, en het pensioenfonds besluit nu dat het te duur is om mijn kleine bedragje per jaar uit te keren, dan geven ze maar mijn inleg terug. Misschien is dat 100 euro, of 200 euro, of 500 euro. Maar ik kan er dan in elk geval weer een keer boodschappen van doen, of gaan winkelen voor iets noodzakelijks. Geen enkele reden waarom het pensioenfonds MIJN 500 euro in eigen zak zou moeten steken.

En wederom ben je niet erg solidair met de generaties na jou. Het uitbetalen van de 2 euro kost meer dan twee euro, dat gaat van de opbrengst van de andere pensioenen af. Maar dat maakt jou niet uit, zolang jij maar krijgt waar je denkt/vindt dat je recht op hebt. Als je slechts twee euro per jaar vangt gaat dat over een baan waarin je maar een paar weken hebt ingelegd, dus waarschijnlijk niet je hele pensioen. Als jij nou die twee euro niet opeist bij dat fonds en ik mijn twee euro niet bij mijn fonds houdt IEDEREEN hopelijk meer over. Dat is solidariteit.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
27-06-2018 17:25
En wederom ben je niet erg solidair met de generaties na jou. Het uitbetalen van de 2 euro kost meer dan twee euro, dat gaat van de opbrengst van de andere pensioenen af. Maar dat maakt jou niet uit, zolang jij maar krijgt waar je denkt/vindt dat je recht op hebt. Als je slechts twee euro per jaar vangt gaat dat over een baan waarin je maar een paar weken hebt ingelegd, dus waarschijnlijk niet je hele pensioen. Als jij nou die twee euro niet opeist bij dat fonds en ik mijn twee euro niet bij mijn fonds houdt IEDEREEN hopelijk meer over. Dat is solidariteit.
Zie ik anders. Als ik 400 euro hebt ingelegd, dan is dat 400 euro van mijn geld. Mocht de pensioenmaatschappij het te duur vinden om dan elk jaar 10 euro ofzo uit te betalen, is dat hun goed recht, maar dan heb ik in elk geval recht op teruggave van mijn inleg. Daar doe ik andere pensioengerechtigden niet mee te kort, want ik kom niet aan HUN inleg. Ik wil alleen terug wat ik zelf betaald heb.

Stel dat jij 500 euro bij een vriend in bewaring geeft, en hij belooft jou ieder jaar 10 euro terug te betalen, en na 2 jaar zegt hij "pff dat gedoe en die overmakingskosten vind ik te veel, dus ik houd ermee op uit te betalen". Dan zou ik tegen die vriend zeggen: prima joh, betaal me dan maar die 500 euro in één keer terug, dan zijn we ervan af. Maar jij zou dan dus zeggen: joh, snap ik helemaal, weet je wat, houd jij lekker mijn 500 euro, dan praten we nergens meer over.

Wat is dat voor onzin?

Als die pensioenmaatschappijen 10.000 of 100.000 kleine pensioenen in beheer hebben, en ze steken al die ingelegde bedragen gewoon in eigen zak omdat ze geen zin meer hebben om uit te keren, dan steken ze dus in totaal gewoon tientallen miljoenen in eigen zak. Is dat normaal? En nee, die tientallen miljoenen gaan ze dan heus niet verdelen over de andere pensioengerechtigden, dat is dan een "meevallertje" voor de aandeelhouders.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven