Werk & Studie alle pijlers

hoeveel sparen jullie in de maand?

06-03-2008 14:29 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou de titel zegt het eigenlijk al.....hoeveel sparen jullie per maand?
Alle reacties Link kopieren
WIj boeken elke maand zo;n 800 euro over naar de spaarrekening wat ongeveer 20% vh salaris is. Bewust sparen doen we eigenlijk niet, als ik alles bereken zou ik na aftrek vaste lasten wel 2000 euro kunnen sparen maar ja, koop gewoon ontzettend veel, waar ik niet voor hoef te lenen om het aan te schaffen dus is eigenlijk ook sparen..



Net bv een nieuwe auto besteld waar we 20.000 op bij moeten betalen wat we wel gespaard hebben, of over gehouden hebben de laatste 3 jaar.



Met 2 salarissen kan je ook makkelijk wat sparen. Ik denk dat als je 1 inkomen hebt je tegenwoordig al blij mag zijn dat je uit komt per maand.
Alle reacties Link kopieren
La Vie en Rose schreef op 07 maart 2008 @ 11:05:



Daarnaast heb ik ontdekt dat wat wij aan boodschappen uitgeven per maand echt belachelijk veel is. Als ik zeg mintens 500 euro per maand dat lieg ik niet, het zal zelfs nog wel meer zijn..
Uh dat doen wij ook :-$ en ben me er ook van bewust dat dat wel anders kan, maar ik snoep nooit dus heb ik geen zin om op mijn eten te gaan bezuinigen.
Alle reacties Link kopieren
Fame schreef op 06 maart 2008 @ 22:03:

Nee, Ik vind de manier van leven leuk. Ik haal bij de goedkope supermarkten natuurlijk wel de luxe artikelen a la de Appie. :-) En dan hou ik geld over om nog meer leuke dingen te doen, en zo gaat het maar door. En het allerleukste, maar niet algemeengoed, is dat iedereen het kan. Jij ook....
Met als verschil dat jij 1500 euro (jouw salaris) aan de kant kunt zetten omdat je ega veel verdient. Mijn salaris is ongeveer de jouwe, en dus kan ik zoveel besparen als ik wil, en zoveel mogelijk naar de Aldi gaan, maar meer dan 100 euro sparen zit er echt niet in zonder ega!
Ik heb niet echt het streven om heel rijk te worden. Wel het streven om zo leuk mogelijk te leven van mijn geld :)
Alle reacties Link kopieren
:-$ sparen? Tis dat?
giensie schreef op 07 maart 2008 @ 07:58:

Wij sparen ong. 3000 euro per maand, en nee dat is geen tikfout.
bluffer! :-p
Alle reacties Link kopieren
Vinyl schreef op 07 maart 2008 @ 11:21:

[...]





Met als verschil dat jij 1500 euro (jouw salaris) aan de kant kunt zetten omdat je ega veel verdient. Mijn salaris is ongeveer de jouwe, en dus kan ik zoveel besparen als ik wil, en zoveel mogelijk naar de Aldi gaan, maar meer dan 100 euro sparen zit er echt niet in zonder ega!




Als je geen ega hebt, kost die natuurlijk ook niets. ;-)



En ik geef overigens voor ene gezin met 2 pubers en twee volwassenen en nog eens twee katten nog geen 500 euro uit per maand aan alle boodschappen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Jetty1969 schreef op 07 maart 2008 @ 11:13:

Net bv een nieuwe auto besteld waar we even 20.000 op bij moeten betalen






Sorry maar dat woordje "even" stoort me echt enorm.

En dat moest ik even kwijt!
Alle reacties Link kopieren
enne, wanneer stoppen jullie met sparen... wat is zeg maar de 0 van jullie spaarrekening? Bij mij en vriendlief ligt de grens op 2000 euro... maar ik heb al door dat dat niet de ondergrens kan zijn van iedereen hier...
Alle reacties Link kopieren
Vroeger (zeg maar toen ik net zelfstandig ging wonen) zorgde ik er in ieder geval altijd voor dat er voldoende spaarsaldo was om direct een nieuwe wasmachine te kunnen kopen of dure autoreparaties te betalen. En natuurlijk nooit geld geleend voor iets anders dan een huis.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kan niet iedereen veel sparen, want dat hangt natuurlijk samen met je inkomen. Maar echt iedereen kan wel sparen, zelfs zonder daar dingen voor te laten. Maar dat moet je natuurlijk wel willen......
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
dat iedereen kan sparen bestrijd ik... ik heb veel gewerkt met mensen die op bijstandsniveau leven... en ik heb echt respect als ze rond komen zonder schulden te maken!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mensen met megaschulden in de bijstand (zonder schuldsanering) uit de schulden geholpen en die sparen nu zelfs ook. En leven gewoon....
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Prol schreef op 07 maart 2008 @ 12:53:

enne, wanneer stoppen jullie met sparen... wat is zeg maar de 0 van jullie spaarrekening? Bij mij en vriendlief ligt de grens op 2000 euro... maar ik heb al door dat dat niet de ondergrens kan zijn van iedereen hier...




Je kan nooit teveel spaargeld hebben toch??? Op dit moment hebben wij rond de 65.000 euro op de spaarrekening staan. Moet erbij zeggen dat wij binnenkort een huis moeten inrichten dus er gaat zo'n 15.000 euro ervan af. Een ondergrens hebben wij niet maar hoop toch minimaal voor altijd 40.000 euro op de rekening te hebben staan.

Tegenwoordig geven spaarrekingen 4,5% rente, op jaar basis is dit toch zo'n 1800 euro netto :) leuk extraatje.
Alle reacties Link kopieren
750 euro samen met martini-mate (da's 20% netto salaris ongeveer) en daarnaast spaar ik mijn 13e maand, aandelen uitkering, bonus, winstuitkering en allebei vakantiegeld.



Wij hebben geen plannen om te stoppen met sparen..want dit jaar gaat er wel een flinke hap uit ivm vakantie en volgend jaar moet er weer een nieuwe auto komen voor martini-mate. Deze moet nieuw zijn, anders wordt de benodigde aanpassing (a 10.000) niet vergoed..
Alle reacties Link kopieren
@Reine: moet je daar dan geen belasting over gaan betalen?? dat lijkt me nl. echt r*k..doe je eerst moeite om te sparen en daarna mag je als dank ook nog eens belasting gaan betalen!!
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie ook allemaal een spaarloonregeling op werk of maken jullie gebruik van de levensloopregeling?
Alle reacties Link kopieren
1500 euro in de maand sparen.... Ja dat zou leuk zijn, alleen waarvan betaal ik dan de hypotheek, boodschappen en verzekering? Ik woon alleen, en dan hou je idd meestal gewoon minder over dan met zijn tweeen. Ik spaarde altijd 100 euro in de maand (= ongeveer 6% van mijn salaris). Iets meer had misschien wel gekund, maar ik vind het niet prettig om de hele dag te bedenken of iets niet goedkoper kan. En de Appie ligt tussen mijn werk en huis, dus ga ik daar gewoon heen, en niet een kwartier omfietsen voor iets anders. (Toen ik dat laatst wel een keer deed omdat de appie tijdelijk dicht was, bleek die 'goedkope supermarkt' trouwens met een heleboel dingen duurder te zijn!).

Momenteel werk ik tijdelijk part-time ipv full time, dus nu spaar ik niks en moet ik mijn spaargeld gebruiken om van te leven (geeft niet hoor, ik ben blij dat ik het heb). Als ik straks weer een beter salaris heb, ben ik van plan om weer te beginnen, en dan hopelijk 200 euro/maand.



Mijn vriend verdient al jaren een heel behoorlijk salaris (heel veel meer dan ik in ieder geval), en heeft nog nooit een cent gespaard. Dat betekent dus altijd stress als er ineens iets betaald moet worden. Dat snap ik dus niet zo goed, als het niet kan, kan het niet, maar dat is hier dus niet het geval. We gaan van de zomer samenwonen, en hij heeft al gezegd dat ik de financien maar moet doen (lijkt me een goed plan). Ik geloof dat ik dan alle rekeningen maar net ietsje hoger maak dan ze zijn, en ook geld naar een spaarrekening overmaak (gezamelijk natuurlijk, ik wil zijn geld niet stelen of zo, ik heb alleen geen zin in voortdurend stress terwijl dat niet nodig is).
Nausicaa, dat valt mij ook altijd op! De 'goedkope' supermarkt die op de weg tussen werk en huis ligt, is bijna overal duurder in dan de AH. Ik hou het dus bij de AH. En nee, ik ben niet honderden euro's per maand aan mijn eten kwijt :)
Alle reacties Link kopieren
Dat van het zonde van de brandstof vinden om naar de Aldi of de Lidl rijden is pas echte onzin.



Miniscuul voorbeeldje;



Plus Danerole Croissaintdeeg ¤ 2.49

Aldi croissaintdeeg ¤ 0.89 (Exact de zelfde ingredienten als bovenstaand bij de Plus)



Even rekenen; 2.49 - .089 = ¤ 1.60 prijsverschil op 1 blikje croissaintdeeg.

Dus dat kan je al wegschrijven tegen de verbruikte brandstof naar de winkel.

Allicht dat er nog meer artikelen goedkoper zijn waardoor je nog meer brandstofgeld verdient?

Hoeveel brandstof slurpen jullie auto's dan wel niet als het te duur is om naar zo'n goedkope supermarkt te rijden?



Als je geen auto hebt gaat dat niet op natuurlijk.....Ik neem wel eens collega-moeders van het schoolplein mee die zelf geen auto hebben om gezellig samen boodschappen te gaan doen. Doe ik ook nog eens iemand een plezier en zo besparen zij ook weer het nodige...
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Martini schreef op 07 maart 2008 @ 14:34:

@Reine: moet je daar dan geen belasting over gaan betalen?? dat lijkt me nl. echt r*k..doe je eerst moeite om te sparen en daarna mag je als dank ook nog eens belasting gaan betalen!!
Hooguit dat je belasting gaat betalen over de ontvangen rente, maar dan heb je wel heel veel rente ontvangen hoor als dat mee gaat spelen...
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Fame schreef op 07 maart 2008 @ 17:34:

[...]





Hooguit dat je belasting gaat betalen over de ontvangen rente, maar dan heb je wel heel veel rente ontvangen hoor als dat mee gaat spelen...
Dat is niet waar, als je vermogen (dus ook spaargeld) hebt dat boven de 20.014 euro komt, moet je daar belasting over betalen. De belastingdienst gaat er van uit dat je 4% winst maakt op je vermogen, en heft daar belasting over in box 3. Hiervan mag je eventuele schulden wel weer aftrekken (maar het lijkt me strek dat je enorme schulden hebt EN 60.000 euro op de bank). Als je dus 65.000 euro spaargeld hebt, moet je daar wel degelijk belasting over betalen. Of jij dat ook doet is natuurlijk een tweede....
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef op 07 maart 2008 @ 18:12:

[...]





Dat is niet waar, als je vermogen (dus ook spaargeld) hebt dat boven de 20.014 euro komt, moet je daar belasting over betalen. De belastingdienst gaat er van uit dat je 4% winst maakt op je vermogen, en heft daar belasting over in box 3. Hiervan mag je eventuele schulden wel weer aftrekken (maar het lijkt me strek dat je enorme schulden hebt EN 60.000 euro op de bank). Als je dus 65.000 euro spaargeld hebt, moet je daar wel degelijk belasting over betalen. Of jij dat ook doet is natuurlijk een tweede....
Tuurlijk betaal ik belasting, maar dat gaat dan nog steeds over de zgn winst en dat is nog steeds de rente...
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Fame schreef op 07 maart 2008 @ 19:16:

[...]





Tuurlijk betaal ik belasting, maar dat gaat dan nog steeds over de zgn winst en dat is nog steeds de rente...
Slim zou dan zijn groenfondsen aan t schaffen of groenbankbrieven, netto rendement ook zo'n 4,5% en belastingvrij tot ca 50.000 pp.
Alle reacties Link kopieren
revival schreef op 07 maart 2008 @ 12:53:

[...]





Sorry maar dat woordje "even" stoort me echt enorm.

En dat moest ik even kwijt!
Kan ik me voorstellen, zo bedoelde ik het ook niet..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven