Werk & Studie alle pijlers

Iemand ervaring met online volgen cursus (virtual classroom)

12-08-2020 10:44 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me aan het oriënteren op het volgen van een (HRM) cursus. Wordt waarschijnlijk niet in de buurt aangeboden (afhankelijk van aanmeldingen) maar wordt wel via virtual classroom online aangeboden. Je hebt dan de keus uit een dag- en avondopleiding (respectievelijk 10 en 20 keer).

Heeft iemand van jullie ervaring met het volgen van een online cursus?
Hoe is die ervaring?
Wat viel je mee en wat viel je tegen?
Heb je eventueel tips?

Dank voor jullie reactie!
Zorg dat je internet via de kabel hebt.

Meeste studenten bij ons zijn erg blij met de virtual classroom. Maar als hun webcams aanmoeten blijkt hun WiFi vaak niet sterk genoeg.

Persoonlijk stel ik alle cursussen uit tot het weer fysiek kan. Ik word zelf niet goed als ik de hele dag naar een scherm moet staren.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tip MarvelousMrsMaisel! Dit staat thuis nog op de 'to do' dus zou dan sneller opgepakt moeten worden.

Als ik dit ga doen, kies ik ook voor de avondopleiding; een hele dag lijkt me inderdaad ook pittig. Voordeel voor mij is dat ik niet (ver) hoef te reizen omdat de opleiding niet in de buurt wordt aangeboden.
Wat wil je precies gaan doen? Een cursus of een opleiding (met een diploma?)?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het er ook aan ligt hoe de insteek verder is. Is het vooral veel zelfstudie en de lessen meer toelichting/verdieping of is het meer bespreken van de antwoorden voor vragen?

Voor mijn master heb ik gewoon klassikaal les gehad. Dat was 3 uur per module, maar een les ging deels over de antwoorden op de opdrachten (ongeveer 1 uur) en deels verdieping/toelichting.
Bij sommige modules had je het best zonder toelichting kunnen doen, maar die vakken zitten er altijd bij.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Een opleiding met een diploma.
Happy07 schreef:
12-08-2020 10:53
Een opleiding met een diploma.
Ok. Dan kan ik je geen input geven. Succes :D
Alle reacties Link kopieren
Maar je hebt dus wel ervaring met een cursus online volgen? Hoe ging dat dan? (Alle beetjes helpen ;-)).
Happy07 schreef:
12-08-2020 10:58
Maar je hebt dus wel ervaring met een cursus online volgen? Hoe ging dat dan? (Alle beetjes helpen ;-)).
Ja, bijv. Photoshop en premiere pro. Ik vond het fijn. Maar dat zijn computerprogramma's en die lenen zich goed voor online cursussen omdat er vaak handelingen worden getoond in beeld.

Heb ook wel eens een marketing cursus gedaan. Daarbij zag je alleen een powerpoint in beeld en daarvan werd de tekst letterlijk voorgelezen. Heel slecht.

Ik zou voor een opleiding letten op de volgende dingen:
Zijn de lessen interactief?
Is er een mogelijkheid om direct vragen te stellen? Zo niet, hoe is dat dan geregeld.
Is er extra informatie beschikbaar online
Hoe is de verhouding instructie en zelfstudie.
Hoe uitgebreid en gebruiksvriendelijk is de digitale leeromgeving.
Is er een besloten groep voor klasgenoten en wat kun je daar allemaal mee.
Alle reacties Link kopieren
Top, dank je wel voor de tips. Ik ga uitzoeken hoe dat allemaal zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe via de LOI een opleiding, is volledig online. Heb af en toe een virtual classroom les. Moet zeggen dat ik dat wel fijn vindt. Hoe het is om het volledig via een classroom te doen weet ik niet, maar mij lijkt het wel prettig. Vooral inderdaad omdat je dan geen reistijd hebt.

Tijdens de virtuele lessen die ik heb gehad ging het allemaal heel duidelijk. Niet door elkaar heen praten, heldere uitleg (maar dat hangt ook weer van je docent af). Ik heb ook een aantal webcolleges gevolgd. Daarbij kan je alleen via chat reageren. Dat waren vooral powerpoints met een klein beetje duiding. Die vond ik heel slecht. Ook omdat het niveau echt heel laag was en de docenten dat echt niet kunnen. Ze vertellen vooral veel en er is weinig interactie. Behalve als ze dan een vraag lezen die in de chat gevraagd werd gesteld, maar een echt gesprek krijg je dan niet.

Inderdaad vooral (vanuit mijn optiek) even checken of het interactief is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de laatste lessen van mijn talencursus via een (goed) class room programma gedaan. "Big Blue Button" heet het.

Het programma zelf was aardig goed, twaalf webcams kon hij ook aan (onze interactie was erg belangrijk) maar ik hield de twee uren amper vol, een uur lijkt mijn max.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Dank je Hecamel!

De lessen zijn volledig interactief. De groepjes zijn klein (maximaal 12 personen). Er is uitleg, er zijn 'break-out sessies'; dan werk je in subgroepjes aan een opdracht. Op papier ziet dat er dus goed uit. Los van die online lessen heb je nog huiswerk en zelfstudie (3-5 uur per week).
Ik vond het zelf wat rommelig. Die heeft geen webcam, die geen microfoon, van die viel de verbinding steeds weg. Break-out sessies waren moeizaam omdat je elkaar niet ziet of mensen een heel afwachtende houding aannemen. Je bent wel erg afhankelijk van hoe andere mensen erin staan, vond ik. Ook al heb je zelf altijd je microfoon aan, je webcam aan, let je goed op, als anderen dat niet doet krijg je al snel een hele slome vibe wat ook weer invloed heeft op jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Welke opleiding ga je doen Happy? En bij welk instituut?

Ik mag voor mijn werk ook een HR cursus volgen, maar ik weet nog niet goed welke ik moet (en mag) gaan doen. Ik moet zelf een motivatie schrijven en dan krijg ik daar een go of een no-go op van mijn manager. Als ik een goeie motivatie schrijf, dan krijgt manager veel gedaan bij mijn directeur, weet ik :)

Maar er zijn zo veel opleiders en zo veel opties, dat ik het eigenlijk niet goed weet. Ik heb al een bachelor (WO) maar niet in deze richting. Dus ik ben benieuwd wat jij gaat doen!
Alle reacties Link kopieren
@Zeewater8669: dank voor je reactie. Het kan inderdaad zo zijn dat mensen het 'eng' vinden en dan afwachtend worden. Goed om te weten. Dan kan ik het gesprek zelf misschien aangieren ;-). In een klas ben je natuurlijk ook afhankelijk van hoe actief mensen zijn maar de kans dat het niet lekker loopt zal online vast groter zijn.

@thee_leutje101: ik ben aan het kijken naar Personeelsmanagement (HRM) bij ICM.
https://www.icm.nl/opleidingen-en-train ... anagement/
Ik vind het ook lastig om iets te vinden hoor. Een vriendin van mij is heel tevreden over ICM.

Heb ook gekeken naar een volledige HBO-opleiding maar omdat ik al een HBO heb, gaat dat iets van EUR 8.000 per jaar kosten. No way dat mijn werkgever dat 4 jaar lang gaat betalen (en zo'n 'schuld' wil ik ook niet bij mijn werkgever hebben).
Alle reacties Link kopieren
Ah, die staat ook op mijn lijstje inderdaad! Ik heb ook een collega die enthousiast was over ICM.

Ik heb ook gekeken naar de volledige HBO opleiding en bij mij hetzelfde verhaal. Zou me graag omscholen, maar helaas. Mijn werk zou dat niet betalen trouwens, dat moet ik dan zelf doen.

Ik heb ook gekeken naar de professional master HRM bij NCOI. Maar dat lijkt me wel pittig en ik denk ook niet dat ik het voor elkaar krijg dat ze €10.000 in me gaan investeren.
Alle reacties Link kopieren
Ja balen hè dat dat zo bizar duur is geworden. Ik vind het echt een soort ontmoedigingsbeleid. Gezien mijn eerdere HBO is er ook sprake van veel overlap.

NCOI heb ik ook naar gekeken ja. Heb ik in het verleden ook wel opleidingen gedaan en daar was ik gematigd tevreden over. € 10.000 is ook wel veel! Verder vind ik dit al erg op het niveau van strategisch HRM en op dat niveau werk ik niet.

De opleiding waar ik naar kijk kost ca. € 3.000. Dat is nog te overzien en die investering willen ze ook zeker wel in mij doen.

Succes met oriënteren en het schrijven van je voorstel natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Denken jullie ook om het potje van duo dat je kan gebruiken voor een opleiding?

Verder kan je opleidingen ook aftrekken van de belastingdienst.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de aanvulling suzyqfive! Bedoel je met het potje van duo de mogelijkheid om tot je 56e geld te lenen of bedoel je iets anders?

In mijn geval is mijn werkgever wel bereid om te betalen (maar geen volledige HBO of opleiding van € 10.000).
Alle reacties Link kopieren
En dat 'potje van de duo' levert weer een studieschuld op, met alle gevolgen van dien. (en ik betaal mijn ouwe op het moment nog af en daar wil ik niet nóg meer van maken)
Alle reacties Link kopieren
thee_leutje101 schreef:
12-08-2020 14:23
En dat 'potje van de duo' levert weer een studieschuld op, met alle gevolgen van dien. (en ik betaal mijn ouwe op het moment nog af en daar wil ik niet nóg meer van maken)
Een extra lening dus. Dat doe ik ook niet. Mijn werkgever wil in mij investeren - binnen redelijke grenzen - dus daar maak ik ook gebruik van.
Alle reacties Link kopieren
Happy07 schreef:
12-08-2020 11:37
Dank je Hecamel!

De lessen zijn volledig interactief. De groepjes zijn klein (maximaal 12 personen). Er is uitleg, er zijn 'break-out sessies'; dan werk je in subgroepjes aan een opdracht. Op papier ziet dat er dus goed uit. Los van die online lessen heb je nog huiswerk en zelfstudie (3-5 uur per week).
Ooh dat is zeker te doen.

Die breakoutsessies vond ik het leukste. Even snel de opdracht doen en dan even met medestudenten kletsen.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
12-08-2020 11:05

Ik zou voor een opleiding letten op de volgende dingen:
Zijn de lessen interactief?
Is er een mogelijkheid om direct vragen te stellen? Zo niet, hoe is dat dan geregeld.
Is er extra informatie beschikbaar online
Hoe is de verhouding instructie en zelfstudie.
Hoe uitgebreid en gebruiksvriendelijk is de digitale leeromgeving.
Is er een besloten groep voor klasgenoten en wat kun je daar allemaal mee.
Er is ook een digitale leeromgeving waar je mede studiegenoten kunt treffen en vragen aan de docent kunt stellen. Op 27-8 is er een online open avond. Daar ga ik nog “heen”
maar denk wel dat dit ‘m gaat worden.

Dank allen voor de input 🙏🏻
Happy07 schreef:
13-08-2020 08:34
Er is ook een digitale leeromgeving waar je mede studiegenoten kunt treffen en vragen aan de docent kunt stellen. Op 27-8 is er een online open avond. Daar ga ik nog “heen”
maar denk wel dat dit ‘m gaat worden.

Dank allen voor de input 🙏🏻
Dat klinkt goed, veel plezier en succes met de opleiding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven