Werk & Studie alle pijlers

Iemand hier met een klein restaurant of cateringbedrijf?

17-10-2018 15:49 579 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er een forummer/ster met een klein restaurant, eethuisje of eventueel cateringbedrijf, met wie ik een beetje kan sparren? Ik heb plannen, maar ook nog heel veel vragen en bedenkingen. Het zou fijn zijn als ik wat praktische vragen kan stellen en een beetje sparren met iemand die al in het vak zit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het plaatsen van een plattegrond heeft niet zo veel zin, ik had natuurlijk vooraf voor mezelf ook plattegronden gemaakt maar het ziet er toch heel anders uit als je de kasten in de ruimte ziet staan. Ik ben de afgelopen dagen en daarnet ook weer flink aan het schuiven geweest en heb er inmiddels ook weer een kast bij gekocht, met een inductiekookplaat erin. Die staat nu ruggelings tegen het grote losse fornuis, zo passen beide kookunits, zeg maar, onder de afzuigkap. Er moet nog een grote plank op maat uitgezaagd worden, die om het fornuis heen oppast. Want de losse keukenelementen die ik heb, hebben allemaal weer andere maten en passen niet naadloos aan elkaar, ook zit er een soort kolommetje, een bolling in de wand op de plek waar gekookt moet worden (enige plek waar de afzuigkap kon hangen). Dat maakt het puzzelen met de plaatsing ook zo lastig. Inmiddels ben ik een kei geworden in het toch verplaatsen van die zware kasten zonder hulp (alleen van een karretje dan), haha.
Foto's plaatsen is me nog nooit gelukt op het forum, ondanks instructies.

Nu wordt het stilaan echt tijd voor het opstellen van een heel goed programma en communicatie/PR-plan. Soms kan ik echt overvallen worden door een vlaag van wanhoop: gaat er ooit íemand naar mijn workshops en cursussen komen??!!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, die wanhoop ken ik wel! Toen ik begon dacht ik 'mensen komen wel, maar vast nooit terug!' maar in de loop van de jaren bleek dat een groot misverstand in mijn hoofd te zijn. Ik moest zelfs dingen gaan splitsen: het was te veel. In het begin maakte ik vrijwel elke dag een 'omzetlijstje' van verwachte omzet op basis van toegezegde inkomsten, maar ik vertrouwde het nog niet. De onkosten rezen de pan uit, zou ik het redden? Iedereen die ik kende zei "Niet doen!" maar moet je kijken wat ik bereikt heb. Gewoon volhouden en erin geloven.
Maar de belangrijkste les is: doe het zolang je er echt nog plezier in hebt. Natuurlijk zijn er 'mindere dagen' en echt gruwelijk vervelende k-mensen, maar ik moet zeggen: in al die jaren heb ik maar een handjevol echt vervelende klieren meegemaakt. Zolang je nog de passie voelt en positief kunt zijn voor je klanten krijg je meestal ook positieve energie terug: dat is heerlijk en geeft steun, ook in zware tijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank je voor de inspirerende woorden!

De laatste tijd ben ik weer onzeker over mijn kookcapaciteiten. Die vind ik gewoon nog niet goed genoeg, of geroutineerd genoeg, maar misschien leg ik de lat ook wel te hoog. Ik bepaal straks natuurlijk zelf de gerechten in en het niveau van de workshops en cursussen, en ik mik niet op ervaren topkoks.
Vandaag heb ik zelf weer les gehad, een vervolgcursus vegetarisch koken volgens de natuurvoedingsprincipes, bij een collega. Zij huurde voorheen ruimte bij een kookstudio, maar heeft er nu zelf een ingericht in een deel van haar restaurant. Dat heeft me weer vele gezichtspunten gegeven voor mijn eigen inrichting. Ik vond dat we (de deelnemers) elkaar vaak in de weg liepen, de werkbanken niet echt handig opgesteld waren en de benodigde spullen en ingrediënten niet logisch gestald. De gerechten daarentegen waren prima, de recepten niet te moeilijk en zeer bruikbaar ook straks voor mijn eigen lessen.

En in mijn eigen ruimte ben ik nog steeds driftig aan het passen, meten en schuiven. Wel vandaag tijdens de les ook weer gemerkt dat je ook heel prima op een eenvoudig losstaand kookplaatje iets klaar kunt maken, ook in een professionele kookstudio, en dat het geen probleem is als dat niet direct onder een afzuiging staat. En ook dat twee grote fornuizen naast elkaar tegen de muur dus echt niet handig zijn als je iets wilt demonstreren. Dus ik blijf bij mijn opstelling van twee kookpunten (groot fornuis en een ander kookpunt, geïntegreerd in een werkbank) ruggelings tegen elkaar (want daar ging ik over twijfelen, omdat ik het grote fornuis niet precies kan inpassen met de losse keukenelementen die ik heb).
Inmiddels heb ik de voorraad van die kasten weer aardig uitgebreid, als het eenmaal naar wens staat, ga ik een deel van de overblijvende kasten weer verkopen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
En weer even een update.
De fornuizen zijn aangesloten! Na heel veel schuiven en weer schuiven en nog eens verschuiven, hebben de werkbanken min of meer een goede plek gekregen. Alle wandplanken hangen. En nu ben ik echt bezig met de finishing touch, zelfs al met neerzetten van spulletjes op de wandplanken. Dit is echt de allerleukste fase, ik geniet ervan. Het echt heel mooi maken, maar nog nét niet echt aan de bak hoeven, zeg maar. Dinsdagavond komt er een groepje dames voor een 'party' van een andere dame (schoonmaakspullen), ik verzorg hapjes en drankjes. Ik ken iedereen, wil de ruimte zoals die nu is graag laten zien. Ben benieuwd!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat fijn dat het nu bijna klaar is. Je bent er al zo'n tijd mee bezig. Het lijkt me heerlijk dat je straks eindelijk lekker los kunt gaan.

Hint, hint. Natuurlijk maak je een heerlijk etentje klaar voor de meeleef-viva-dames. ;-)
Leuk dat het bijna af is Yella! Ik ben benieuwd wanneer je de eerste workshop gaat plaatsvinden.
Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat super! Bijna klaar! Nu wordt het echt, heel spannend.

Heel veel succes en ik ben benieuwd naar je eerste ervaringen.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanochtend een brief in de bus van de gemeente. Wat men eerder aangaf over de bestemming en dat eten ter plekke niet zou mogen bij mij, blijkt (surprise surprise, not!) onzin. Mijn activiteiten passen toch, ik hoef geen omgevingsvergunning aan te vragen. De vlag kan uit!
En daarnet kregen mijn ouders goed nieuws over een zakelijke kwestie, dus dubbel feest!

Op dit moment is de tegelzetter bezig, hij heeft maanden geleden verkeerd voegsel en voegsel door elkaar gebruikt en probeert dat nu te herstellen op de lelijkste plekken. Mijn man is een oven aan het installeren, de timmerman komt morgen voor wat hersteldingetjes. Mijn moeder is zo'n 15 nostalgische metalen reclameborden (allemaal in het thema) langs de lange gang aan het positioneren. Het logo is klaar, ik kan reclame-uitingen gaan bestellen.
Het punt is alleen wel dat ik tot over mijn oren in mijn andere werk zit en daar voorlopig nog niet uit ben. Aan de ene kant fijn voor de financiën, aan de andere kant bijna geen tijd over voor de keuken. Dat blijft wel een worsteling, het zal nog wel even duren voor ik de balans heb gevonden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Komt net mijn huurbaas binnen. Een pandje dat grenst aan het mijne (en waar zelfs een dichtgemaakte deur tussen zit, die dus na weer open maken rechtstreekse verbinding geeft), met een eigen ingang om de hoek in het steegje, komt vrij. Toevallig droomde ik daar laatst hardop over tegen de huurbaas, als het allemaal heel goed zou gaan lopen met mijn keuken en het afhalen, dan zou ik dat pandje er heel graag bij hebben, zodat daar een uitgiftepunt zou kunnen komen en mensen er dus in de steeg maaltijden kunnen afhalen. Die ruimte was al sinds jaar en dag verhuurd aan een politieke partij, dat het gebruikte voor opslag en als vergaderruimte. En nu gaan ze er dus uit. Voor mij komt dat natuurlijk te vroeg, ik moet nog gaan opstarten. De huurbaas is wel genegen mee te denken, hij wil het graag aan mij verhuren blijkbaar. Als zich een andere huurder zou aandienen, zei hij net, zou hij de ruimte ook per jaar kunnen verhuren, zodat hij eventueel toch snel voor mij beschikbaar zou kunnen zijn. Interessant!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
wat een goed nieuws allemaal!!
Wat leuk allemaal zeg!
Wel echt een project voor de lange adem, als ik zo allemaal lees waar je druk mee bezig bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Helaas is het niet helemaal gelukt om de tegelvoegen mooi te krijgen. De tegelzetter heeft geprobeerd om een nieuw laagje voegsel aan te brengen op bepaalde plekken, maar de kleur was toch weer anders en het lukte ook niet bij alle voegen. Eigenlijk was het na zijn pogingen nog minder mooi. Maar ik wilde toch de plekken waar het lijkt alsof er vuil in de voegen zit, terwijl dat donkerder voegsel is, bijgewerkt hebben. Toen maar een voegenstift besteld. Daar is hij nu vanochtend mee in de weer geweest. De lelijkste voegen zijn ermee behandeld, maar ja, er is nu wel nog steeds kleurverschil, want die stift heeft weer een andere tint. Het is natuurlijk ondoenlijk om de volledige ruimte met die stiften te behandelen. Op den duur zal het kleurverschil wellicht minder worden, omdat voegen hoe dan ook wat vuil worden, maar ja... Dit is echter het hoogst haalbare, vrees ik. Erg jammer.

Verder werd ik gisteren gewezen op een concurrente. Een vrouw in mijn woonplaats die blijkbaar (ook veelal vega) maaltijden gaat koken en cateren. Ik heb haar gecontact en gevraagd eens af te spreken, daar stond ze niet heel erg voor open, al antwoordde ze dat we 'wel een keer zouden afspreken'. We zullen toch wel in elkaars vaarwater gaan komen. Ben benieuwd. Had er best even buikpijn van, misschien ben ik gewoon te laat. Aan de andere kant, er is volgens mij markt genoeg. Hoe ik die het beste kan gaan aanboren, daar ga ik me de komende tijd over buigen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien tijd voor actie in de taxi? Terwijl jij je druk maakt over de kleur van de voegen, is iemand anders gewoon keihard bezig met hetzelfde idee als jij hebt. Soms is een idee niet zo uniek als je denkt, of het hangt gewoon in de lucht, en dan is het tijd om te DOEN.

Ik vind het heel erg leuk om je verhaal te lezen en je ervaringen te volgen. Ik denk wel dat je erg lang bezig bent met het creëren van het mooie plaatje - de juiste lampen, de tafels op die plek of toch daar - en mis je nu de feedback vanuit de praktijk en de kennis die voortkomt uit... tja, gewoon maar doen.

En als ik nu lees dat je nu gaat bedenken hoe je een doelgroep gaat aanspreken en de markt gaat verkennen, terwijl de verbouwing al bijna af is... Yella, ik maak me zorgen!
Wat eten we vanavond?
Ik ben het eens met Makreel. Ik snap dat je een doel voor ogen hebt hoe je je bedrijf op wil zetten en dat voor jou een perfecte ruimte bij een goede start hoort. Maar toen je schreef over de vrijgekomen ruimte naast je en dat je die (in de toekomst) erbij zou willen huren, dacht ik: eerst maar eens beginnen!

Heb je al uitzicht op wanneer je zou kunnen beginnen? Zo nee, dan zou ik daar toch langzaam naar toe gaan werken.
Want zeker met concurrentie in de omgeving is het hoe eerder hoe beter.
Al begrijp ik dat jij meer voor de workshops gaat (vandaar de mooie ruimte) en de concurrent meer voor afhaalmaaltijden/catering?
Daar valt dus winst op te behalen.

Overigens snap ik best dat die vrouw niet zo happig was om af te spreken. Misschien ook voor jou een les. Want uiteindelijk wil je graag dat het jou ook geld gaat opleveren toch?

Succes!!
Eens met mijn voorgangers.

Uit eerder berichten las ik dat je graag samen iets met anderen wilt doen, graag wil afspreken, samen koken etc. Is dit niet pure onzekerheid?

Wordt het idd niet eens tijd om flink door te pakken en zelf aan de bak gaat zonder steeds dingen met anderen willen doen?

Laat iedereen een poepie ruiken en laat zien dat je het op eigen kracht kan! :muziek:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, jullie hebben natuurlijk gelijk, ik weet dat zelf ook. Ik kan voor mijn gevoel nu pas echt beginnen, de ruimte is naar mijn zin, de bestemmingsplanonzekerheden zijn weg. En ja, zelf ik ben onzeker, kan ik het wel? Het is natuurlijk wel zo dat ik aanvankelijk pas over een jaar of drie echt wilde starten. Daar zijn dan nu nog anderhalf van over. Het is dat de ruimte op mijn pad kwam en ik eerder in het diepe gesprongen ben dan gepland, Ik moet nu doorpakken en dat is best eng. Om alles te kunnen bekostigen werk ik bovendien hard in mijn andere werk en de agenda is voorlopig nog vol. Er zit niets anders op dan rustig aan te starten. Eerst proefworkshops en de kinderkookclub opzetten, van daaruit verder. Een geruststelling is ook dat ik altijd nog mijn andere werk heb, maar het vinden van een balans is echt een uitdaging.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken dat wel, heb ook een tijd twee banen gecombineerd. Maar soms moet je een zetje in je rug hebben om gewoon te starten - en misschien is die nieuwe concurrent wel het zetje.
Wat eten we vanavond?
Misschien heb ik het gemist maar waar komt het idee om over 3 (nu anderhalf) jaar pas te starten vandaan?
Want je moet nu elke maand huur betalen, waar je weer voor moet werken. Is het wel te combineren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dan heb je denk ik wel een erg goed inkomen met je andere werkzaamheden. Je kunt er blijkbaar dus én jezelf van onderhouden én de investeringen en huur van pand van betalen. Of je hebt een partner die meebetaalt, kan ook.
Maar let erop dat je daardoor misschien te grote financiele risico's neemt. Zit je straks vast aan een hoge huur zonder winst te maken.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Onzekerheid is normaal, denk dat iedere startende ondernemer dat heeft.
Maar het lijkt wel of wil je graag op anderen leunen en durf je niet echt.

Bedoel je dat je pas over anderhalf jaar echt start?
Alle reacties Link kopieren Quote
Daar ben ik weer even met een update. De wereld ziet er opeens radicaal anders uit! Voor mij, maar voor iedereen natuurlijk.
Om jullie vragen te beantwoorden; die drie jaar zit zo. Toen ik nu zo'n twee jaar geleden mijn idee voor een kookstudio, duurzame afhaal/bezorgservice en evt klein restaurantje kreeg, dacht ik: daar ga ik naartoe werken en over een jaar of drie starten. In de tussentijd kan ik de ideeën verder uitwerken en, belangrijk, sparen. Intussen alvast op een gehuurde locatie (in buurtcentrum etc) af en toe een cursus geven en mezelf ook verder scholen/ervaring opdoen m.b.t. horeca-koken. Super blij dat ik een concreet doel voor ogen had. De allereerste keer dat ik zomaar eens googelde op horeca-ruimte, kwam ik mijn huidige plek tegen. Die stond al een poosje te huur. Maar ja, voor mij veel te vroeg natuurlijk, mijn idee was pril. Ik kon het uiteindelijk niet laten en ging toch kijken. De ruimte was een oude zooi, maar had enorme potentie. Ik zag helemaal voor me hoe ik die zou willen hebben. Maar ja, veel te vroeg dus, geen tijd en geen groot kapitaal op de bank om een complete verbouwing snel te kunnen financieren. Met pijn in het hart geconcludeerd dat het veel te vroeg kwam. In de maanden daarna keek ik natuurlijk regelmatig op internet naar ruimte, om daar voeling mee te hebben, en werd het mij duidelijk dat er heel weinig voor mijn plannen geschikte ruimtes voorhanden zijn. Het moet niet te duur zijn (want ik wil dus geen type zaak waarin ik me elke dag tot laat kapot moet werken), wel in de bewoonde wereld liggen (dus niet op een industrieterrein), voldoende groot zijn en dicht bij mijn huis (vanwege gezin), er moet ook een kantoorruimte bij zijn enzovoort. Ik wandelde en fietste vaak langs het pandje en toen het zich een keer liet aanzien dat het misschien niet meer te huur was (bord van de gevel af), deed me dat meer dan ik dacht. Mijn reguliere werkzaamheden liepen goed, ik had inmiddels toch een aardig bedrag opgebouwd. Bovendien werd het thuis lastig om daar mijn kantoor te hebben. We kwamen eigenlijk een kamer te kort en wilden bovendien een nieuwe badkamer maken, iets groter dan de huidige en daarvoor hadden we mijn werkkamer nodig. Ik overwoog dus toch al om uit te kijken naar kantoorruimte buitenshuis. In de betreffende bedrijfsruimte kon ik met gemak ook een kantoor realiseren. Ik heb toen de verhuurder een voorstel gedaan om ruim een jaar voor de helft van het bedrag te huren en daar stemde hij mee in.
We hebben toen in sneltempo twee kamers aan de voorzijde opgeknapt en daar heb ik nu dus al dik een jaar mijn kantoor. Het is dus niet zo dat ik de ruimte tot nu voor jan doedel heb gehad. De verbouwing van de keukenruimte duurde wel veel langer dan gedacht. Ik had er geen precieze datum aan gehangen, maar had eigenlijk wel gehoopt dat het sneller zou gaan. Wat daarbij meespeelt is dat ik per se geen geld wil lenen en dat de verdiensten dus mede het tempo bepaalden. Voor mijn eigen rust had ik ook het volledige huurbedrag voor dit jaar al apart gezet. Wat ben ik daar nu blij om! Vrijwel alle opdrachten van mijn reguliere werk zijn voor de komende tijd geannuleerd, dat is een grote financiële strop. Maar ik ga gelukkig dus niet gelijk failliet.

Het plan om rustig aan te gaan starten met cursussen staat nog overeind, maar ja, voorlopig kan dat sowieso niet.
Door de coronacrisis is er opeens wel een veel grotere behoefte aan afhaal- en bezorgmaaltijden. Dat komt dan eigenlijk dus ook weer nét te vroeg, de ruimte is nu ingericht voor het geven van cursussen en workshops. Maar deze kans moet ik wel grijpen. Het andere werk ligt stil en er is vraag. Dus straks komt de vrouw met wie ik samen wil gaan werken om een en ander te bespreken. Al starten we maar met twee of drie maaltijden, drie dagen in de week.
Opeens is er een stroomversnelling en het is super spannend.
Ik hou jullie op de hoogte.
yella78 wijzigde dit bericht op 20-03-2020 12:55
0.28% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
kopjekoffie70 schreef:
01-03-2020 13:38
Dan heb je denk ik wel een erg goed inkomen met je andere werkzaamheden. Je kunt er blijkbaar dus én jezelf van onderhouden én de investeringen en huur van pand van betalen. Of je hebt een partner die meebetaalt, kan ook.
Maar let erop dat je daardoor misschien te grote financiele risico's neemt. Zit je straks vast aan een hoge huur zonder winst te maken.
Dat is nou juist wat ik onder geen beding wil. Met mijn reguliere werk kan ik de huur opbrengen (normaal gesproken, het moet geen coronacrisis blijven, maar dat geldt natuurlijk voor bijna iedereen) en er ook nog wat aan over houden. Anders had ik het nooit gedaan. Een ander had wellicht financiering aangetrokken om snel open te kunnen, maar dat wil ik niet. Ik wil aan niemand verantwoording hoeven afleggen en niemand iets schuldig zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Leuk je gedachtengang en plannen te lezen Yella.
Bizar he, hoe alles ineens in korte tijd veranderd is? Het is inderdaad hét moment voor koken voor afhaal en bezorgen.
Ik hoop echter dat je beseft dat nu afspreken (en misschien samenwerken) met iemand die je normaal niet ziet, niet zo´n goed idee is. Kunnen jullie niet videobellen? En weet je zeker dat je niet niet alleen wil/kan doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Is dat zo Yella, dat er een veel grotere behoefte is aan afhaal/bezorg nu? Ik zie alle reguliere restaurants omdat gat springen, en het lijkt me juist dat er niet heel veel meer vraag is doordat veel mensen meer tijd hebben dan normaal en dus zelf koken waar ze anders zouden bestellen, en dat gepaard met angst voor een recessie, én het feit dat je besmet kunt raken via voedsel.. Kan me niet voorstellen dat er genoeg vraag is om aan het grotere aanbod te voldoen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moosey schreef:
20-03-2020 13:06
Is dat zo Yella, dat er een veel grotere behoefte is aan afhaal/bezorg nu? Ik zie alle reguliere restaurants omdat gat springen, en het lijkt me juist dat er niet heel veel meer vraag is doordat veel mensen meer tijd hebben dan normaal en dus zelf koken waar ze anders zouden bestellen, en dat gepaard met angst voor een recessie, én het feit dat je besmet kunt raken via voedsel.. Kan me niet voorstellen dat er genoeg vraag is om aan het grotere aanbod te voldoen.
Dat zou ik inderdaad heeeeeeel voorzichtig uitproberen als ik jou was.

Ik hoor van restaurants die er net mee zijn begonnen, dat het vies tegenvalt. Mensen vinden het leuk op Facebook enzo, maar bestellen niet. En ze komen erachter dat het een hele andere business is dan een restaurant draaien (of kookworkshops geven). Ik heb nu al van een paar horeca-ondernemers gehoord: als onze voorraad op is, stoppen we er weer mee. Kost teveel tijd en moeite voor wat het oplevert.
Wat eten we vanavond?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven