Werk & Studie alle pijlers

Iemand hier met een klein restaurant of cateringbedrijf?

17-10-2018 15:49 579 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er een forummer/ster met een klein restaurant, eethuisje of eventueel cateringbedrijf, met wie ik een beetje kan sparren? Ik heb plannen, maar ook nog heel veel vragen en bedenkingen. Het zou fijn zijn als ik wat praktische vragen kan stellen en een beetje sparren met iemand die al in het vak zit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Neem contact op met de instanties die dat deel van de wetgeving controleren waar je moeite mee hebt om de details van uit te vogelen. Vraag om info of een bezoek aan het pand met jou zodat ze je kunnen vertellen en laten zien wat je moet doen. De meeste instanties vinden het nl prima om dat soort vragen te beantwoorden als ze daarmee meer zekerheid hebben dat het goed geregeld is.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren Quote
Een afhaalrestaurant dat tussen 14:00 en 19:00 uur open is, lijkt me niet levensvatbaar. Wie haalt er om 15:00 een Indische rijsttafel op? Of je neemt ons in het ootje, óf die zaak was gewoon een witwaspraktijk.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren Quote
kopjekoffie70 schreef:
23-10-2018 10:32
Een afhaalrestaurant dat tussen 14:00 en 19:00 uur open is, lijkt me niet levensvatbaar. Wie haalt er om 15:00 een Indische rijsttafel op? Of je neemt ons in het ootje, óf die zaak was gewoon een witwaspraktijk.
in mijn woonplaats is ook zo'n zaakje. Echt precies zo, maar dan van 17.00 tot 20.00 ofzo
En die verkoopt echt elke dag zijn gemaakte gerechten van die dag uit.
Die kookt in de ochtend en de middag de gerechten voor die dag, en pakt alles in zodat het thuis weer opgewarmd kan worden
razend populair, omdat het een hele goeie authentieke indo is.
komt regelmatig voor dat ie eerder moet sluiten omdat er een stormloop is geweest
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat vind ik dan ook al wat realistischer tijden. Ik neem trouwens dan wel aan dat ie in een eigen pand zit, en de investering er allang uit heeft.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

rustig beginnen kan gewoon niet met een restaurant of catering, je moet voorinvesteren in apparatuur, voorraad, huur, inventaris en dus moet je ook zo snel mogelijk winst maken. Bereken eens hoeveel afhaalmaaltijden je moet afgeven per week om in ca. 2 jaar tijd je investering terug te verdienen zodat je winst gaat maken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Een vriendin van mijn moeder is er na jaren mee gestopt. Met pijn in het hart, koken is haar lust en leven, maar het bracht te weinig op. Als ze in uren zou rekenen had ze zelfs dik verlies.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je nog nooit in de horeca hebt gewerkt, dan zou ik het niet doen. Eerst meer ervaring opdoen. Je weet veel van recepten en van koken, maar eten maken in grote hoeveelheden, dat op een veilige manier bewaren en voldoen aan alle wettelijke regels die met het bereiden en verstrekken van eten te maken hebben, is wat anders. Denk ook aan het calculeren van inkoop naar verkoop: hoeveel kosten je maaltijden, voor welk bedrag kun je ze verkopen, wat is de vraag, wat is het aanbod, wat wordt je winstmarge?

Het lijkt nu alsof dit pand een nu-of-nooit moment voor je is, een unieke kans die je moet grijpen omdat je er anders de rest van je leven spijt van zult hebben. Ik denk dat het niet zo werkt. Als jouw businessmodel alleen werkt in dit enige unieke pand op deze bijzondere plek, dan is het geen goed businessmodel.

Je zegt het zelf al: het komt te vroeg. Je hebt nog niet genoeg informatie verzameld en je hebt nog niet genoeg ervaring opgedaan. Laat dit droompand dan de katalysator zijn om daarmee verder te gaan. Je merkt hierdoor hoe graag je dit wilt, je merkt ook wat er voor jou nog ontbreekt om hier nu met een gerust hart 'ja' tegen te zeggen.

(En voor het geval je het je afvraagt: ik heb een koksopleiding gevolgd, in restaurantkeukens gewerkt, daarna een tijd een eigen cateringbedrijf gehad, een popup restaurant gehad, collega-koks geholpen bij hun popup-avonturen en kookworkshops gegeven.)
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Winst maken op voedsel is zo moeilijk. De vriendin van mijn moeder had echt een goedlopend zaakje, geweldig eten, altijd vol, zelf geen leven. Maar toch was het niet rendabel.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren Quote
kopjekoffie70 schreef:
23-10-2018 10:32
Een afhaalrestaurant dat tussen 14:00 en 19:00 uur open is, lijkt me niet levensvatbaar. Wie haalt er om 15:00 een Indische rijsttafel op? Of je neemt ons in het ootje, óf die zaak was gewoon een witwaspraktijk.

Dat weet ik zo net nog niet.

Een vriendin van mij heeft een vergelijkbaar zaakje gevonden. Gewoon een vrouw die thuis kookt en de maaltijden verkoopt. Toen de vader van Vriendin overleed en ze (eigen zaak, twee kinderen, hoogzwanger) druk was met het regelen van de begrafenis, is ze daar een paar keer een maaltijd gaan halen.

Of het levensvatbaar is hangt, denk ik, voornamelijk af van de buurt. Als daar allemaal tweeverdieners wonen die het vaak druk hebben en/of regelmatig overwerken, zou dit best wel eens kunnen aanslaan.

En het pand heeft al een keuken (toch?) dus dan ga ik er even vanuit dat de noodzakelijke voorzieningen al aanwezig zijn.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is dat via Thuisafgehaald?
Dat is echt een superleuk initiatief voor mensen die het leuk vinden om voor anderen te koken. Het is niet de bedoeling dat je winst maakt op je maaltijden, want dan zou je aan allemaal voorwaarden moeten voldoen waar een restaurant of een cateringbedrijf ook aan moet voldoen. Voorwaarden die te maken hebben met de opslag en bereiding van voedsel. Een uitgewerkt HACCP-plan, zeg maar.

Reken even mee: je vriendin heeft er een paar keer een maaltijd gehaald toen ze het ongewoon druk had. Ze heeft daar niet een vaste gewoonte van gemaakt. Het lijkt mij een moeilijk businessplan als je je daarop wilt richten.

In Amsterdam heb je MarleenKookt, maar dat is een stuk professioneler (wat zeg ik, gewoon professioneel). En dat loopt als een tierelier, maar dat is ook niet van vandaag op morgen. Bovendien hebben zij zich van tevoren vast goed voorbereid, geld gespaard om te investeren, en ze zijn heel goed bezig met het ontwikkelen en calculeren van maaltijden en alles wat erbij komt - het zijn allebei mensen met een stevige zakelijke achtergrond.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Daarom denk ik ook dat het ligt aan de omgeving. Als je in een mini-dorpje van 300 inwoners gaat koken zal het moeilijk worden. In een middelgrote stad met voldoende bedrijven en werkgelegenheid zal het vast lukken.
Zeker gezien de plannen van TO en de toenemende aantallen mensen die toch graag wat gezonder eten.

En blijkbaar kan ze het financieren met haar huidige zaak. Dus als het niet lukt, is ze haar geld kwijt. Maar hey, op de bank levert het ook niks op en sommige mensen kunnen het gewoon missen.

Daarnaast heeft ze al een bedrijf, dus over bedrijfsvoering, balans en accountant weet ze vast al zo het één en ander.
Wat betreft milieu en vergunningen enzo; als de apparatuur in orde is, je de juiste container hebt en de zaak is schoon, zou dat volgens mij niet al te veel problemen moeten opleveren.
Als het echt ondoenlijk zou zijn, zouden er niet zoveel eettentjes en fritures zijn. Wat dat betreft zou ik zo zeggen; loop eens een friture binnen. De eigenaar kan je vast vanalles vertellen. Ik ken er twee, maar die hebben bepaald geen tijd voor een forum. Ze zouden je wel met alle plezier wat over hun zaak vertellen.

Succes.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zie deze oproep nu pas.
Ik weet nog wel een klein restaurant.
Staat in Madurodam.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het voordeel van een friture is, dat de waar niet of nauwelijks bederfelijk is. Mijn punt was ook een beetje dat je je als starter niet moet blindstaren op zaken die schijnbaar makkelijk goed lopen. Want je weet de achtergrond niet: is het eigen pand of huurpand?, komt de zaak uit een erfenis of gefinancierd van geërfd geld, hoe lang bestaat de zaak al etc.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren Quote
Dank dames.
Makreel, klinkt heel verstandig wat je schrijft, zo spreekt mijn ene typetje mijn andere ook toe, het is een beetje engeltje-duiveltje bij mij. Of liever gezegd, mijn voorzichtige ik versus mijn avontuurlijker ik.
Inderdaad heb ik ook al wel gedacht dat er vast wel andere locaties zijn waar ik t.z.t. kan starten. Maar sinds ik hierop aan het letten ben (bijna een jaar nu), heb ik alleen nog de ruimte die ik op het oog heb gezien in mijn woonplaats, die enigszins betaalbaar is en de juiste bestemming heeft. Ja, ik kan thuis gaan koken en op locatie cursussen geven, maar ik zie het helemaal voor me in juist díe ruimte... Hij is ook zo lekker dichtbij, mijn kinderen kunnen er heel gemakkelijk binnen een paar minuten komen vanaf ons huis. En er zijn heel veel mitsen en maren, I know, maar net zo veel punten de andere kant op. Als de eigenaar akkoord gaat, kan ik ruim een jaar uitproberen wat ik wil. Wordt het echt helemaal niks en verdien ik ook niets, dan ben ik zes, zevenduizend euro kwijt. Dat is dan heel jammer, maar niet het einde van de wereld. Aan de andere kant kan ik nu in mijn andere werk ook nog een jaar fors doorpakken, intussen rustig voorbereiden en beter beslagen ten ijs komen... Maar de kans is ook vrij groot dat een ander in mijn gat springt (er is in mijn woonplaats nu nog niets echt vega's en biologisch)

Waarom ben jij met dit werk gestopt, Makreel?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
valentinamaria schreef:
23-10-2018 12:21
Een vriendin van mijn moeder is er na jaren mee gestopt. Met pijn in het hart, koken is haar lust en leven, maar het bracht te weinig op. Als ze in uren zou rekenen had ze zelfs dik verlies.
je maakt de winst op de drank
Alle reacties Link kopieren Quote
Yella78 schreef:
24-10-2018 00:55
Maar de kans is ook vrij groot dat een ander in mijn gat springt (er is in mijn woonplaats nu nog niets echt vega's en biologisch)

Waarom ben jij met dit werk gestopt, Makreel?
Onderzoek eerst of er wel vraag is naar vega en biologisch. Genoeg vraag, dus.
Denk maar aan die uitzending van Ik vertrek met die mensen die een biodanza camping gingen beginnen ergens in Zweden, geloof ik, want dat was daar nog helemaal niet.

Ik ben gestopt omdat ik het niet meer leuk vond. Mijn werkdagen gingen allemaal erg op elkaar lijken en ik merkte dat ik, omdat ik elke dag zo moest buffelen, mijn lol in koken en mijn interesse voor eten kwijtraakte. Ook vond ik dat ik te weinig verdiende voor de uren en energie die ik erin stak. Alleen de workshops waren nog wel rendabel, maar daar kon ik er ook geen vijf in een week van doen - dan wordt het echt lopendebandwerk.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hm, dat is wel waar ik ook een beetje bang voor ben, 'het hebben van de zaak, is het einde van 't vermaak'. Daarom is het eigenlijk juist zo mooi om een dik jaar, tegen dan nog beperkte kosten, uit te proberen of dat is wat ik wil en of ik het koken etc ook nog leuk vind, als het 'moet'. Een grote extra drijver voor mij is het belang om duurzaamheid en dierenwelzijn in voeding te promoten, zeg maar. Dus het gaat me niet om het bezig zijn met het koken alleen. Het is wel iets extra's waar ik warm voor loop en dat ik in mijn huidige werk niet voel. Dat is geen concreet, maar wel een belangrijk aspect.
Daarnet zat ik op de bank in mijn huiskamer om me heen te kijken. Eigenlijk zou ik die huiskamer willen ombouwen tot keuken, en mijn huidige keuken tot zitkamer. Dan zou mijn keuken dermate ruim zijn, dat ik aan zo'n 10 mensen tegelijk cursus zou kunnen geven en er ook prima uit de voeten zou kunnen qua afhaalmaaltijden koken. Maar dan loop je inderdaad natuurlijk weer tegen allerlei regelgeving aan. Ik heb bijvoorbeeld twee katten. Ik las een tijdje terug dat een café in Amsterdam geen broodjes mocht serveren, omdat er een cafékat was en stel dat die af en toe eens in de keuken kwam. Ze hebben de kat weg moeten doen (gelukkig wel een goed thuis voor kunnen vinden) en toen mocht het wel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
HACCP-normen, zeker geen kat toegestaan!

Als je het wilt proberen, dan zeker doen! Zeker als je dat financieel kan dragen. Beter spijt van dingen die je hebt gedaan, dan van dingen die je niet hebt gedaan.

Ik moest mijn principes over alles zelfgemaakt en goed eten heel snel overboord zetten toen ik bezig was met catering. Ik was een beetje teleurgesteld dat het mensen eigenlijk geen klont uitmaakt of het eten bio was of niet...
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij zullen mensen gericht komen omdát ik alleen biologisch kook, lijkt me. Daar ga ik me natuurlijk ook mee profileren. Toen ik twee jaar terug een feest gaf wilde ik graag biologische hapjes, in de omgeving kon ik geen cateraar vinden die daarop was gericht (en ik had geen tijd om het zelf te doen). De vrouw bij wie ik het uiteindelijk besteld heb wilde er wel in meegaan, maar het was wel een gedoe en uiteindelijk heb ik maar gewoon uit haar normale assortiment besteld.

Ik heb al veel reacties gehad van mensen die heel graag een workshop of cursus vegetarisch koken willen volgen. Je merkt heel duidelijk dat de tendens in die richting aan het gaan is, velen willen minder vlees eten maar weten niet goed hoe ze daar lekker en gezond gestalte aan kunnen geven. Daaraan bijdragen vind ik heel waardevol. Maar dat kan ik natuurlijk ook zonder eigen ruimte. Het dubben en peinzen gaat volop door ;-)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Begrijp ik het goed dat je dit naast je huidige baan wil doen? Wanneer doe je dan je inkoop? En besef dat ook het schoonmaken van het pand na het koken ook voor je rekening komt. Heb je aan een drankvergunning gedacht? Hoe pak je je marketing aan? Mag je een rerras houden? Heb je gedacht aan je verpakkingsmateriaal? Je wil duurzaam zijn en dat soort dingen voel je ook in je bakjes, tasjes, etc. in je portemonee.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yella78 schreef:
24-10-2018 00:55
Dank dames.
Makreel, klinkt heel verstandig wat je schrijft, zo spreekt mijn ene typetje mijn andere ook toe, het is een beetje engeltje-duiveltje bij mij. Of liever gezegd, mijn voorzichtige ik versus mijn avontuurlijker ik.
Inderdaad heb ik ook al wel gedacht dat er vast wel andere locaties zijn waar ik t.z.t. kan starten. Maar sinds ik hierop aan het letten ben (bijna een jaar nu), heb ik alleen nog de ruimte die ik op het oog heb gezien in mijn woonplaats, die enigszins betaalbaar is en de juiste bestemming heeft. Ja, ik kan thuis gaan koken en op locatie cursussen geven, maar ik zie het helemaal voor me in juist díe ruimte... Hij is ook zo lekker dichtbij, mijn kinderen kunnen er heel gemakkelijk binnen een paar minuten komen vanaf ons huis. En er zijn heel veel mitsen en maren, I know, maar net zo veel punten de andere kant op. Als de eigenaar akkoord gaat, kan ik ruim een jaar uitproberen wat ik wil. Wordt het echt helemaal niks en verdien ik ook niets, dan ben ik zes, zevenduizend euro kwijt. Dat is dan heel jammer, maar niet het einde van de wereld. Aan de andere kant kan ik nu in mijn andere werk ook nog een jaar fors doorpakken, intussen rustig voorbereiden en beter beslagen ten ijs komen... Maar de kans is ook vrij groot dat een ander in mijn gat springt (er is in mijn woonplaats nu nog niets echt vega's en biologisch)

Waarom ben jij met dit werk gestopt, Makreel?
Heb je het dan alleen over de kosten van je pand of heb je daar ook je vergunningen, inkoop etc in meegerekend?
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
subon schreef:
24-10-2018 16:12
Heb je het dan alleen over de kosten van je pand of heb je daar ook je vergunningen, inkoop etc in meegerekend?
voorraad, inventaris, administratieve kosten, marketing
Alle reacties Link kopieren Quote
Met dit soort dingen denk ik toch steeds meer: bij twijfel, niet inhalen. Als je partner je ten huwelijk vraagt en je moet zo dubben, dan is het 'm dus ook niet. En dat geldt hierbij ook. Als jij al twijfelt, hoe moet je dan andere mensen (namelijk je klanten) overtuigen om bij jou hun geld uit te geven?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben horecaondernemer.
Geen idee of je het echt wil horen, maar:
- koken in je eigen keuken met kleine groepen? Vergeet het maar, krijg je geen toestemming voor. Je moet voldoen aan de inrichtingseisen, milieuwetgeving, haccp normen,... dan ben je heel veel geld en een verbouwing verder. Kans dat je dit rond krijgt is nihil.
- 25 jaar geleden veel gekookt... leuk, maar in de 'keuken' is al heel veel veranderd.
- Geen horeca-ervaring: ga eerst ervaring opdoen. Het is zoveel meer dan een lekkere maaltijd koken. Ik heb er al zoveel enthousiast zien beginnen zonder ervaring... 95% was snel klaar.
- 6.000-7.000 euro? Tenzij je ruimte al zo goed als geschikt is gemaakt (eisen) ga je daar niet ver mee komen. Alleen al een goede afzuiging kost klauwen met geld. Klein tipje van de sluier: https://www.khn.nl/website/belangenbeha ... tingseisen
En hou rekening met opstartkosten: gemeenteleges, Sociale hygiëne cursus, ...etc. Hier kruipt ongemerkt veel geld in.
- Vergunningen: drank- en horecavergunning (ja moet je ook hebben als de cursisten glaasje wijn willen drinken), exploitatievergunning, milieuvergunning (vetput, geuroverlast,...), gebruikersvergunning (brandveiligheid), ...etc. Zoek maar eens op BIBOB wet, pas als dat in orde is krijg je vergunningen van de gemeente.
- Heb je al je Sociale Hygiëne gehaald?
- Al een verdienmodel gemaakt? Wat is je break-even point? Bedrijfsplan al gemaakt?
- Wie vervangt je bij ziekte? Sluit je een arbeidsongeschiktheidsverzekering af? Kunnen daar alle vaste kosten mee betaald worden?
-... en dit is nog maar slechts een deel van de voorbereiding, dan is je zaak nog niet eens open!

Mijn mening? Niet doen. Zorg eerst dat je alles op een rij hebt, je alle info hebt, je exact weet wat je nodig hebt/moet regelen. Laat alles doorrekenen door een accountant, en als daar uit komt dat het haalbaar is, dán pas op zoek naar locatie etc.

Het lijkt allemaal leuk, maar geloof me, het is zwaar werken. En dan bedoel ik niet het koken en zo, maar alles wat er bij komt kijken om je zaak draaiende te maken/houden. Dit is niet iets wat je er ff bij kunt doen.

En nog een laatste tip: als dit is wat je écht wilt, ga er dan 200% voor en niet 'leuk voor erbij', alleen dan heb je kans van slagen. Maar dit is enkel mijn mening :whistle:
Alle reacties Link kopieren Quote
Goeie post Magicsunshine.
Yella, als je het toch hobbymatig benadert, kun je je dan niet beter aansluiten bij een kookclub? Of zelf een vegetarische/biologische kookclub oprichten? Je kunt hier bij "contacten" ook een oproepje doen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven