Werk & Studie alle pijlers

Iemand hier met een klein restaurant of cateringbedrijf?

17-10-2018 15:49 579 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er een forummer/ster met een klein restaurant, eethuisje of eventueel cateringbedrijf, met wie ik een beetje kan sparren? Ik heb plannen, maar ook nog heel veel vragen en bedenkingen. Het zou fijn zijn als ik wat praktische vragen kan stellen en een beetje sparren met iemand die al in het vak zit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met de website ben ik bezig, ik heb een goed hostingbedrijf dat ook assisteert en workshops geeft. Ik had in april eigenlijk al verwacht te weten wanneer ik kon starten, dus sindsdien heb ik die diensten al. Iets te vroeg mee begonnen...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yella78 schreef:
20-10-2019 17:46
Met de website ben ik bezig, ik heb een goed hostingbedrijf dat ook assisteert en workshops geeft. Ik had in april eigenlijk al verwacht te weten wanneer ik kon starten, dus sindsdien heb ik die diensten al. Iets te vroeg mee begonnen...

Ja, maar weet alles maar eens van te voren. Maar ach, wat af is, is maar weer klaar.

Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Balen dat het tegenzit!

Is het plafond iets wat de verhuurder betaald of ook weer extra kosten voor jou?
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat betaalt hij, maar ja, hij is wel iemand van het lapwerk en zo goedkoop mogelijk. Hij heeft vandaag zijn vaste mannetje gestuurd dat op zich wel verstand van zaken had, hij heeft losse delen weggetikt van het plafond in mijn gang en het ontstane gat dichtgesmeerd. En alles weer netjes opgeruimd. Hij vond eigenlijk dat mijn huurbaas er eens een heel nieuw dak op zou moeten leggen, om nieuwe lekkages zo veel mogelijk te voorkomen. Hij zou hem dat zeggen, maar mijn huurbaas moest vanmiddag naar het ziekenhuis met hartklachten. Benieuwd hoe dat afloopt...
Ik kan begin volgende maand bij een bedrijf in mijn woonplaats 50 m2 gratis systeemplafond inclusief lichtbakken gaan ophalen, heb ik vandaag geregeld. Dat is bijna genoeg voor mijn grote ruimte. Ik ga dat dus sowieso wel ophalen. Als ik het niet in de grote ruimte gebruik, heb ik wel weer een paar andere ruimtes waar het dan mooi in kan (lelijke schrootjesplafonds etc).
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gistermiddag zijn vrienden komen helpen. Ik had van tevoren goed rondgekeken en alle klussen waar mijn oog op viel, van klein (zoals oud papier afvoeren) tot groter (alle tegels schoonmaken) en ingewikkelder (stopcontacten aanbrengen) op losse blaadjes genoteerd. Zo kon iedereen komen wanneer hij of zij wilde en zelf een passende klus uitkiezen. Het was heerlijk, goed teamwerk ook en er is heel veel gebeurd. Aan het eind van de middag heb ik soep opgewarmd en is hier dus ook min of meer de eerste maaltijd genuttigd ;-) Mijlpaal! Straks komen ze weer. Dus ik moet nu hard aan de slag met mijn gewone werk. Valt niet mee, ik heb energie, wil andere dingen doen dan zitten en typen en denken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat fijn! Je klinkt ook meteen weer een stuk gemotiveerder. Succes vanmiddag!
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank je! Ook zondagmiddag is er weer veel gebeurd. Fijn ook om te brainstormen over tot waar welke kleur verf en dat soort dingen.
Een vriend heeft de kunststof plinten geplaatst die ik al een paar weken had liggen, ziet er super mooi uit! Een andere vriend ontpopte zich tot uiterst fanatieke wc-pot-schrobber, hahaha, die heeft zich echt uitgeleefd.
De tegels zijn wel erg glad nadat er goed is gedweild, dat vind ik wel wat zorgelijk. Misschien kan ik, als het eenmaal is ingericht, iets met een grote, goed reinigbare mat? Die ook mag van de NVWA. Dat soort praktische dingen komen voortdurend op, als ik maar uitgerust ben, kan ik er goed mee dealen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
En alweer een stukje verder. Vooral met schilderwerk, door mijn moeder. En de tegelzetter is er weer, dit keer voor het betegelen van de zijkanten van de nieuwe meterkast en de binnenwandjes van de wc.
Ik heb inmiddels ook een oplossing voor mijn zorgen m.b.t. de NVWA (zo is mijn vloer vrij glad, zijn er door allerlei buizen en leidingen wellicht heel wat plekjes waar ze niet blij mee zullen zijn en hebben mijn werkbanken houten werkbladen etc, etc). Ik heb meerdere ruimtes achter de ruimte die kookstudio wordt, daar staan nu vooral meubels, planken, gereedschap, verf etc opgeslagen. Voor de toekomst had ik al bedacht dat een van die ruimtes 'koude keuken' zou worden. Nu denk ik: dat hok (ongeveer 4,5 x 4,5) wordt een aparte unit waar voeding wordt bereid t.z.t. voor afhalen en bezorgen en catering. Dat is een overzichtelijke ruimte die ik veel beter kan inrichten m.b.t. de punten waar de NVWA over zou kunnen vallen. Dan houd ik de kookstudio en de overige activiteiten helemaal gescheiden qua ruimtes. Ben zelf erg tevreden met deze inval.
Verder heb ik te dealen met de welbekende oordelen van sommige mensen. Deze keer in de vorm van twee dames van een kookclubje waar ik lid van ben. Volgens mij zien ze het allemaal niet zitten, maar dat zeggen ze niet hardop. Wel steekjes onder water. Dan zeg ik bijvoorbeeld: T. van de andere kookgroep (de dame met wie ik ga samenwerken) heeft ontzettend veel kooktalent, veel meer dan ik. Zegt een van die dames: ja, dat vind ik ook. (het ís ook zo, haha, maar dat zeg je toch niet op die manier, haha) En de ander: ja, zeker, ik zie dat helemaal voor me, dat jij gewoon je eigen werk blijft doen en dat zij het dan langzamerhand daar van jou overneemt. (WTF?!) Misschien niet bedoeld zoals ik het nu, twee dagen later, opvat, maar toch. Ik probeer het maar aan te wenden als extra motivatie om ze een poepie te laten ruiken. Het is namelijk niet zo dat ik een sterrenrestaurant voorzie, dat zou ik ook absoluut niet willen. De vrouw met wie ik wil gaan samenwerken heeft echter wel het talent om eens een sterrenkok te zijn, dus op een dag zal ze mijn toko verlaten, dat weet ik ook wel en dat is helemaal niet erg, want ik heb andere ambities voor ogen voor mijn zaak.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Inmiddels reageerde een van de bovengenoemde dames op een posting van mij dat 'het zeker een succes gaat worden', dus dat klonk al een stuk beter ;-)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk dat je updates blijft geven.
En van sneren hoef je je weinig aan te trekken, die zijn niet constructief. Adviezen van andere ondernemers zijn wat dat betreft een stuk handiger. Er zijn trouwens ook vakbladen over horeca en bij de branchevereniging zal ook wel het een en ander te vinden zijn.

Voor catering hoef je inderdaad geen sterrenkok te zijn en dat bedoel ik natuurlijk niet neerbuigend naar catering. Mocht je t.z.t. een website opstarten, is het goed om je te verdiepen in SEO = search engine optimalization.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren Quote
Daar heb ik inmiddels iemand voor in de arm genomen, zij ontwerpt mijn logo en helpt me met computerzaken. Het bedrijf dat mijn site host, heeft ook workshops waar je het over zaken als SEO kunt hebben. Ik heb me ingeschreven voor volgende week.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat ben je opgeschoten yella!
Die dames klinken vooral jaloers vind ik. ik zou ze lekker in hun sop laten gaarkoken. :mrgreen:

Heel erg fijn alle hulp die je krijgt in je eigen kring.

Is je "gewone" werk ook voedingsgerelateerd?
Ben je aan een datum aan het denken om te starten met workshops of moet de NVWA eerst goedkeuring geven?
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag is een nieuwe klusman van start gegaan, heel erg fijn. Aardige man, gepensioneerd.

Ik denk eigenlijk dat de NVWA weinig van doen heeft met kookstudio's. Het is in principe een 'praktijklesruimte' van mijn voedingspraktijk. Mijn kooklerares Italiaans heeft jaren een kookstudio gehad en nooit iets gemeld, ook nooit van iets of iemand wat gehoord.
Want de keuken voor afhalen, bezorgen en catering komt apart, heb ik nu dus bedacht. Daar zullen ze, als die klaar is, wel naar kijken.

Mijn normale werk is deels voedingsgerelateerd, ik werk mee aan een groot voedingsonderzoek van het RIVM, dat beslaat ongeveer 5 uur in de week en deel ik zelf in.
Daarnaast doe ik heel wat anders, zal niet te veel over vertellen om herkenning te voorkomen. In elk geval ga ik naar opdrachtgevers door het hele land en heb er daarna in mijn eigen kantoor per opdracht meestal ook nog een dag werk mee.
Ik kan dat heel flexibel indelen, ik bepaal zelf hoeveel opdrachten ik aanneem. Daarom is dat werk ook ideaal om te blijven combineren straks met de kookstudio; mocht het goed lopen en bij tijden druk zijn met workshops en cursussen etc, dan neem ik minder ander opdrachten aan en andersom.

Omdat ik wat vlees op de botten wilde met het oog op de hogere huur vanaf januari, ben ik nu heel veel aan het werk. Heb gelukkig inmiddels een aardige spaarpot staan, dat geeft me wel rust.

Ik wil in januari in elk geval een proefworkshop geven voor kennissen, om te oefenen. En ik heb me ingeschreven voor een vervolgcursus vega/vegan koken bij een collega, waar ik dus eerder al een cursus volgde. Het is bij haar in het restaurant, heb ik veel zin in!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vind het nog steeds leuk je updates te lezen Yella. Veel succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
De nieuwe klusman en mijn moeder kunnen heel goed samenwerken en hebben de afgelopen anderhalve week heel veel gedaan. Het schilderwerk is grotendeels af, er is behangen op enkele plekken, er zijn nog wat plintjes aangebracht, verder heel veel kleine dingetjes zoals hoekjes en kiertjes afwerken. Ook is de wc-vloer nu betegeld en de wandjes geschilderd, is er een mooi klein fonteintje aangebracht, te veel om op te noemen.
Ik ben zelf vijf dagen in Spanje geweest, mijn man bezocht die daar een paar maanden zit voor zijn werk. Was leuk en natuurlijk heerlijk gegeten, vooral octopus, daar ben ik dol op. Niet echt iets voor in mijn keuken straks, maar ik heb wel een goed idee om pulpo uit Galicië te veganizen, zeg maar, met plakjes paddenstoel. Ik zou ook nog een kookworkshop doen daar, maar die werd 2 uur van tevoren helaas afgezegd.
Hoe dan ook, toch heel wat inspiratie opgedaan. En veel gewandeld, het was heerlijk weer (zonnig en 20 graden), dus ik heb even een beetje zomer kunnen tanken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat fijn dat het nu echt opschiet! En lekker weer even bijgetankt. Succes met de laatste loodjes.

Heb je al een goed beeld wat jouw keuken straks gaat zijn? (qua eten dus)
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren Quote
Net het hele topic gelezen en geen advies mbt koken en wetgeving, maar wel al 1.5 Jaar zelf een heel huis aan het verbouwen (voor 80% zelf gedaan samen met vriend), en ik herken wel het eea. Wil je gewoon even nog veel succes wensen en ik lees graag verder hoe het gaat!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank!
Thuis zijn wij ook nog bezig, eerder dit jaar eindelijk beneden een mooie toiletruimte gerealiseerd (was een heel klein, koud hokje waar je met goed fatsoen niet kon zitten, we gingen er zelf nooit op, het was ook echt voor schut ook om gasten daar naar de wc te laten gaan) en een zijkamertje opgeknapt. Het volgende project is een heel nieuwe badkamer, dat moet eigenlijk al sinds wij hier wonen (inmiddels ruim 15 jaar, haha) maar gaat nu dan eindelijk ergens volgend jaar gebeuren (zodra mijn man klaar is met zijn opleiding). Het fijne van dat project is dat we een badkamer gaan maken in mijn voormalige werkkamer, dus tijdens die klus blijft de huidige badkamer gewoon in gebruik. En misschien houden we 'm daarna ook nog wel aan, ik ben daar wel voorstander van, twee badkamers.
Vandaag is er ook een klus geklaard, er zijn zonnepanelen op het dak gelegd (thuis). Pff, wel een kink in de kabel, er zouden 16 panelen op het dak komen, maar nu bleek het eigenlijk net niet te passen. Of, eigenlijk net wél, maar iets te dicht bij de daknok en de goot, waardoor er risico op breuk van pannen is bij storm. Omdat ons dak vrij oud is, vond de leverancier het beter niet te dicht bij die randen te komen. Na overleg besloten er tien op het dak en zes op de schuur te leggen. Qua rendement zou het niet uit moeten maken.
En zo is er altijd wel iets, als je verbouwt.

Firedraakje, de visie mbt mijn kokerij wordt 80-20, dus voeding van 80% plantaardige en 20% dierlijke oorsprong en dan zo veel als mogelijk biologisch.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom hier nu pas in, maar jeetje wat een geweldige vaart, wat goed dat je lekker je ding hebt gedaan en door bent gegaan. Je hebt heel veel uitgezocht, en je bent ervoor gegaan! Complimenten en heel veel succes! Ik heb niet alles totaal kunnen lezen, maar ik las de eerste pagina's en toen de rest, de vooruitgang, echt zo'n heerlijk verhaal. Geniet ervan!
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een korte update weer.
Er is weer veel werk verzet. De keukenkasten en het fornuis zijn vorige week in de grote ruimte gezet en ik ben gaan schuiven, om te kijken hoe het zou moeten staan. Ik heb drie hoge kasten, maar die blijken helemaal geen goede plek te kunnen krijgen in de kookstudio-ruimte. Ik kan geen positie voor ze vinden. Dus besloot ik dat de hoge kasten daar ook niet zullen komen staan. Die gaan naar een van de andere ruimten, of ik verkoop ze. Het bleek ook dat ik meer lage kasten moest hebben. (ik verzamel een bepaald type kasten, die alleen nog tweedehands verkrijgbaar zijn) Dus gisteren met een bus en mijn zoons naar België gereden om daar bij iemand een aantal van die kasten over te nemen.
Ook daar bleek weer dat je echt alles moet checken, altijd en overal. Ik had nota bene nog contact gehad met het verhuurbedrijf van de bus, over de grootte van de laadruimte. Er zou 137 cm tussen de ingeklapte stoelen (het was een rolstoelbus met laadklep) zitten. Dat stond ook in de boekingsbevestiging en werd aan de telefoon nog eens aangegeven. Dat was prima, want ik moest minimaal 130 cm hebben. Wat denk je? Blijkt ter plekke dat het maar 127 cm was. Met veel gepas en gemeet heb ik drie grote keukenelementen mee kunnen nemen (en nog wat losse planken en bovenkastjes), maar ik had ook nog een vierde willen overnemen. Ik heb gemaild dat ik verwacht dat zij met een voorstel komen. Maar echt, het is al zo vaak gebleken dat ik niet moet vertrouwen op informatie of inschattingen van anderen en moet checken, maar ik vergeet het telkens weer.
Enfin, er is toch weer een hele verzameling kasten bij en vanochtend hebben drie sterke vrienden en mijn oudste zoon de bus mee uitgeladen. Ook een keukenwerkbank die in een opslagruimte stond en er 'gewoon' niet meer uit kon (door plaatsing vetscheider in de ruimte waar hij doorheen zou moeten), hebben ze met vereende krachten op zijn kant gezet en voor mij in de grote kookruimte gedragen. Zo fijn om altijd op hen te kunnen rekenen. (mijn man is weer naar het buitenland en pas over drie weken weer thuis)

Verder is de wc nu echt prachtig. Het oude vieze hokje dat het was, is niet terug te kennen. De grote schuifdeur van de lange gang naar de kookruimte is heel mooi gerestaureerd, geschilderd, voorzien van een raam en een metalen afdekplaat aan de onderkant.
Een ruimte waar van alles was opgeslagen, heb ik ontruimd en alle oude planken en hun dragers van de muur verwijderd. Daar gaan we nu komende week weer mee verder, lekker opfrissen en dan een hele wand vol maken met wandplanken uit dezelfde serie als de keukenelementen.
Ook komt de loodgieter om samen met de klusman de verkeerd opgehangen grote afzuigkap te verhangen. Dat is de grootste uitdaging voor komende week.

Verder zijn alle deuren nu beplakt met schitterend fotobehang van groene kruiden. Ik ben er super content mee.

Afgelopen donderdag hier met de kookclub gegeten. In dat groepje koken we thuis allemaal een gang en warmen dat op bij de gastvrouw. In dit geval was ik dat dus, hoewel het nog niet klaar is, wilde ik het per se in de nieuwe ruimte doen en niet bij mij thuis. Het was wel een beetje kamperen met losse kookplaatjes en het zoeken naar spullen (behalve het servies zijn andere spullen nog niet opgeborgen natuurlijk, omdat de kasten nog geen definitieve plek hebben), maar de dames waren zeer enthousiast.
Daarstraks ben ik hierheen gewandeld en heb de boel verder opgeruimd. Er moesten nog veel glazen en mokken afgewassen worden en dat heb ik staan doen met een lekker muziekje op, de akoestiek is heel goed dus ik kan heerlijk mee-galmen. Zo fijn stressloos, rustig afwassen en daarna weer wat planken op de juiste plek voor morgen neergezet en zo, prima middagje was dit. (moet denken aan Skik: ik zou haast zeggen, ja, het mag wel zo!)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klinkt als mooie vooruitgang! Wat jammer dat je niet alles kon meenemen uit België... kunnen ze het nog voor je opzij houden zodat je het later kan ophalen of is dat geen optie?
Heb je iets van een planning wanneer je open zou gaan / klaar zou zijn?
Leuk, weer een update! (Ik ben al tijden lang stille meelezer)
Alle reacties Link kopieren Quote
Vier dagen verder is er alweer veel gebeurd. Die (letterlijk en figuurlijk) verdraaide afzuigkap is eindelijk door de klusman en de loodgieter een kwart slag gedraaid en wat hoger gehangen, het had heel wat voeten in de aarde maar het is gelukt. Er lopen nu wel twee railsjes over het plafond, maar dat kan in mijn enigszins industrieel ogende ruimte prima.
Vandaag wandrekken opgehangen in een kleine zijruimte. Er zouden vier dezelfde rekjes met planken tegen elkaar aan komen. Ook dit is allemaal tweedehands gekocht, niet allemaal bij dezelfde mensen, dus de rekken zijn blootgesteld aan verschillende omgevingen. Heeft invloed op het hout, waardoor de plankjes niet naadloos op elkaar aan bleken te sluiten. Niet aan gedacht... Uiteindelijk toch de rekjes maar weer van de wand laten schroeven en opnieuw bevestigd, nu niet vier maar drie aan één wand, met tussenruimten. Ziet er een stuk netter uit.
Ik heb een hoge kast verkocht en ga morgen weer op pad om twee andere kasten op te halen. De indeling van de kookruimte is echt een lastig verhaal, ik ben er nog steeds niet helemaal uit. De kasten zijn loeizwaar, zeker de langere modellen. Ik kan ze niet allemaal in mijn eentje verschuiven, dat maakt het nog lastiger. Maar... ik zal op enig moment toch de juiste opstelling wel vinden.
Bladiebla.
Verder heb ik voor mezelf nog een kookcursus van een week in Italië geboekt, in mei. Daarbij zal ook veel vega en vegan gekookt worden. Zin in!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk dat je steeds updates blijft geven. Het heeft toch heel wat voeten in aarde, daar had ik nooit zo bij stil gestaan.

Als je wilt kun je hier ook een plattegrond plaatsen dan wil ik (en anderen vast ook wel) wel meedenken over de indeling.

En leuk zo'n kookworkshop in het vooruitzicht!
every journey starts with a single step
Fijn dat het zo lekker gaat. Het einde is in zicht als ik je zo lees. Super!

Je wilt misschien anoniem blijven, anders zou ik zeggen: post wat foto's. Ben best wel benieuwd.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven