Werk & Studie alle pijlers

'Ik ben hoogopgeleid'

30-06-2020 19:14 695 berichten
Deze zin lees ik vaak in één van de topics hier op het forum, maar wat is hoogopgeleid volgens jou? De denifitie in de Nederlandse Encylopopedie geeft dit weer:

1) Gestudeerd
Gevonden op https://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwo ... opgeleid/1
hoogopgeleid

2). Hoogopgeleid
Iemand die een moeilijke opleiding heeft afgemaakt, bijvoorbeeld een studie aan de universiteit of Hogeschool.

Maar wie bepaalt er dan of een opleiding moeilijk is?

TO moet volgens mij aftrappen, ik gebruik het woord zelf (nog? haha) niet, ik denk aan iemand die bijvoorbeeld €5000 netto per maand verdiend.
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
30-06-2020 20:01
TO zegt zelf al 'het heel VIVA forum zal wel over me heen vallen' dus ik vind je een zure gleuf met jouw reactie ;-)
;-) Dankzij de verdiepende koersoes vagina tuinieren voor hoogopgeleide BEO's is de zuurtegraad van mijn vagina perfect. :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
30-06-2020 19:57

Als je nou zou vragen: wat is hoogbouw? Minstens 10 verdiepingen, 30 verdiepingen, 100 meter de lucht in? Of wat is hoogzwanger? Vanaf 35 weken? 40 weken? 41 weken? Dán hadden we hier zelf de definitie bepaald!
Wat is hoogglans, hooghartig, hoogverraad, hoogtapijt ?


:rofl:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
KamilleT schreef:
30-06-2020 19:23
Je moet in elk geval weten dat hbo met kleine letters is.
Persoonlijk vind ik het huidige hbo-niveau niet onder de noemer hoogopgeleid vallen. Dat kan ook haast niet anders als 50+ % van de jongeren hbo of hoger heeft.
Dat ligt eraan of het als iets absoluuts of iets relatief formuleert. Als je vindt dat de minderheid van de samenleving hoogopleid moet zijn, dan zul je hbo er niet bij moeten tellen wellicht.
Ik dacht uit mn hoofd dat 60% van de bevolking t/m mbo is opgeleid.
Alle reacties Link kopieren
spuka schreef:
30-06-2020 20:04
;-) Dankzij de verdiepende koersoes vagina tuinieren voor hoogopgeleide BEO's is de zuurtegraad van mijn vagina perfect. :mrgreen:
Ow ja, de BEO's... bestaan die eigenlijk nog?
Alle reacties Link kopieren
happyface97 schreef:
30-06-2020 19:51
Nou ja curcusje, ik doe momenteel HBO en het is toch wel redelijk hard werken hoor! haha
Het verschil tussen opleidingen is enorm. Zelfde geldt voor mbo. Op sommige opleidingen leer je echt wel wat, maar er zit een hoop tussen waarbij dat niet het geval is.
Je haalt van alles door elkaar.
Maar wie bepaalt er dan of een opleiding moeilijk is?

Het gaat gewoon om het niveau van de opleiding. De één vliegt zonder moeite door een opleiding heen, een ander moet er hard aan trekken. Hoe “moeilijk” iets is doet er niet toe.

Ik beschouw hbo en wo als hoogopgeleid, ook al zitten daar ook vele flutopleidingen bij waar je heus niet hoog-intelligent voor hoeft te zijn.

Mbo elektrotechniek, hoe moeilijk dat ook is, zie ik niet als hoog opgeleid.

Salaris heeft er al helemaal niets mee te maken. Er zijn mensen met een PhD in archeologie die geen drol verdienen, en mensen zonder opleiding die heel goed boeren.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 30-06-2020 20:13
13.95% gewijzigd
Wennas schreef:
30-06-2020 20:11
Het verschil tussen opleidingen is enorm. Zelfde geldt voor mbo. Op sommige opleidingen leer je echt wel wat, maar er zit een hoop tussen waarbij dat niet het geval is.
Maar toch is het wel hetzelfde opleidingsniveau.
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
30-06-2020 20:10
Ow ja, de BEO's... bestaan die eigenlijk nog?
De BEO’s gaan nooit verloren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hoogopgeleid zijn is zelfs niet hetzelfde als slim zijn.

Er zijn heel veel superslimme lagere opgeleide mensen. Maar dat zijn dan de autodidacten, adhd'ers, dyslecten etc.

En soms verbaas ik me over de domheid van hoogopgeleide mensen.
Alle reacties Link kopieren
Hoog opgeleid is voor mij HBO of hoger.

Zelf geef ik er geen shit om. Genoeg hoog opgeleide die echt niet snugger zijn. En genoeg die het hebben gemaakt zonder HBO diploma, maar gewoon niet hebben gestudeerd of die kans hebben gekregen.
Alle reacties Link kopieren
happyface97 schreef:
30-06-2020 19:51
Nou ja curcusje, ik doe momenteel HBO en het is toch wel redelijk hard werken hoor! haha

De ene opleiding is de andere ook niet. Mijn eerste hbo opleiding heb ik met 2 vingers in mijn neus gedaan. Bij de tweede moest ik er toch echt wel wat harder aan trekken.
Ghost79 schreef:
30-06-2020 20:28
De ene opleiding is de andere ook niet. Mijn eerste hbo opleiding heb ik met 2 vingers in mijn neus gedaan. Bij de tweede moest ik er toch echt wel wat harder aan trekken.
Dat zeg ik toch?
Alle reacties Link kopieren
Wennas schreef:
30-06-2020 20:11
Het verschil tussen opleidingen is enorm. Zelfde geldt voor mbo. Op sommige opleidingen leer je echt wel wat, maar er zit een hoop tussen waarbij dat niet het geval is.
Dat geldt voor universitaire opleidingen net zo. En als het niet in de letterlijke inhoud zit die wel of niet goed is, dan zit het vaak nog in de praktische invulling dat de ene opleiding gewoon echt veel meer werk is (praktijklessen) dan de andere.
Ik associeer hoogopgeleid overigens zelf vooral met wo-opleidingen.
Voor mij is hoogopgeleid universiteit. Heb zelf hbo gedaan maar voel me echt niet “hoogopgeleid”. Gewoon, gewoon.
anoniem_390828 wijzigde dit bericht op 30-06-2020 20:57
50.97% gewijzigd
captain_hindsight schreef:
30-06-2020 20:36
Ik associeer hoogopgeleid overigens zelf vooral met wo-opleidingen.
Wo is toch altijd een studie en juist geen opleiding? Misschien moet mijn opmerking weer in een nieuw topic, maar dit is ook weer iets dat ik hier wel eens lees..
happyface97 schreef:
30-06-2020 20:39
Wo is toch altijd een studie en juist geen opleiding? Misschien moet mijn opmerking weer in een nieuw topic, maar dit is ook weer iets dat ik hier wel eens lees..
Oh dat is voor mij een gevalletje potato tomato hoor...
Alle reacties Link kopieren
Als mensen zich hoogopgeleid noemen is dat vrijwel altijd hbo, heb ik gemerkt.
Vind ik een doorsneeopleiding; niet laag en niet hoog.
Hoogopgeleid zijn, betekent nog niet dat iemand intelligent is, dat blijkt hier maar weer.
Soms zijn mensen met een mbo opleiding heel erg intelligent, terwijl sommige met een hbo opleiding alleen maar weten wat ze uit het " boekje" geleerd hebben en zelf totaal geen inzicht , visie of improvisatie vermogen hebben.
happyface97 schreef:
30-06-2020 19:51
Dankjewel, jij zegt eigenlijk wel wat ik denk. Ik open dit topic omdat ik hier heel vaak lees dat iemand 'hoogopgeleid' is, ik vind dat een vage term omdat zóveel mensen tegenwoordig gestudeerd hebben, ik vraag mij af waarom zoiets hier dan genoemd moet worden..
Klopt. Het gevoel dat ik daar vaak bij krijg is dat mensen die dit zo sterk benadrukken zich willen onderscheiden. En sorry dat ik het zeg, ik krijg dat gevoel vooral bij hbo’ers die zich van mbo’ers willen onderscheiden. Als die discussie er weer eens is over ‘wanneer ben je een student en wanneer en scholier’ en dan heel trots verkondigen dat zij tot de hoogopgeleiden behoren en de mbo’er dat niet is, dat we beter over theoretisch versus praktisch opgeleid kunnen gaan spreken, dan denk ik wel ooit: hallo, jij hebt ook “gewoon” een vak gekozen. Ja, je mag jezelf hogeropgeleid noemen want zo is dat formeel afgesproken, maar naar mijn idee heeft het er vaak te maken dat men het interessanter en academischer wil laten klinken dan wat het eigenlijk is.
Alle reacties Link kopieren
HBO lijkt gemiddeld te zijn, dus is dat dan nog hoger opgeleid?
Ik vind het trouwens altijd opvallend dat zodra het over opleidingsniveau gaat, mensen altijd roepen dat er ook slimme mbo-ers zijn en domme universitaire studenten. Dat zal zo zijn, maar ik merk echt wel verschil tussen de gemiddelde mbo-er en WO-er.
tijgerprintje2 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 23:26
17.21% gewijzigd
FoxtrotAlpha schreef:
30-06-2020 19:17
Mijn definitie is als je universiteit hebt gedaan. Ook voor wat betreft studeren. Studie is uni, hbo is opleiding.

Waarschijnlijk krijg ik nu halve forum over me heen haha

Overigens is het niet denigrerend bedoeld naar hbo-ers ofzo. Ik bekijk het gewoon zoals het van oudsher was.
Zelfde.
Alle reacties Link kopieren
spuka schreef:
30-06-2020 20:01
Even lezen, daar ga ik ook vanuit. En TO ook, die gaat uit van 5k netto per maand en dat is omgerekend 8530 bruto per maand. Staat in het eerste deel van mijn reactie.
Je zegt: "Dat is €110.037,- bruto per jaar en dat verdient (stand 2018): minder dan 0,07% van de Nederlandse huishoudens.*"

En dat klopt niet want die 0,07% bij het CBS gaat over 100.000 netto en dat is bijna 200.000 bruto. Die 110.000 bruto per jaar (5000 netto per maand) zullen behoorlijk wat mensen verdienen. Maar met 2 Ton bruto per jaar (bijna 10k per maand) is het een heel ander verhaal.
fishbowl wijzigde dit bericht op 30-06-2020 20:58
15.52% gewijzigd
NYC schreef:
30-06-2020 20:46
Klopt. Het gevoel dat ik daar vaak bij krijg is dat mensen die dit zo sterk benadrukken zich willen onderscheiden. En sorry dat ik het zeg, ik krijg dat gevoel vooral bij hbo’ers die zich van mbo’ers willen onderscheiden. Als die discussie er weer eens is over ‘wanneer ben je een student en wanneer en scholier’ en dan heel trots verkondigen dat zij tot de hoogopgeleiden behoren en de mbo’er dat niet is, dat we beter over theoretisch versus praktisch opgeleid kunnen gaan spreken, dan denk ik wel ooit: hallo, jij hebt ook “gewoon” een vak gekozen. Ja, je mag jezelf hogeropgeleid noemen want zo is dat formeel afgesproken, maar naar mijn idee heeft het er vaak te maken dat men het interessanter en academischer wil laten klinken dan wat het eigenlijk is.
Dit ben ik met je eens.
Tijgerprintje2 schreef:
30-06-2020 20:51
HBO lijkt gemiddeld te zijn, dus is dat dan nog hoger opgeleid? Ik ben zelf nog bezig met mijn WO-studie, maar noem mezelf niet hoger opgeleid, dat mag pas als je bent afgestudeerd, vind ik :-D.
Ik vind het trouwens altijd opvallend dat zodra het over opleidingsniveau gaat, mensen altijd roepen dat er ook slimme mbo-ers zijn en domme universitaire studenten. Dat zal zo zijn, maar ik merk echt wel verschil tussen de gemiddelde mbo-er en WO-er.
Eens!! Wil hier nog dingen aan toevoegen maar dan zal ik toch weer een weerwoord krijgen dus laat ik het hierbij..

Edit: of ja, ik kan mijn zus en ik wel als voorbeeld noemen; mijn zus doet vwo en ik heb vmbo gedaan en ik merk wel eens dat zij een hogere woordenschat heeft en gewoon anders studeert dan ik; zij kan de stof echt toepassen terwijl ik het vaak meer gewoon uit mijn hoofd leer.
anoniem_380850 wijzigde dit bericht op 30-06-2020 20:57
Reden: toevoeging
17.80% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven