Werk & Studie alle pijlers

Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen

16-06-2019 11:25 1088 berichten
Alle reacties Link kopieren
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.

Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.

Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
17-06-2019 17:46
Geen pb, hoe kan dat nou Pejeka? Ook geen antwoord op mijn vraag; heb je moeite met een antwoord formuleren of ben je nu het werk van die 75-jarige mw. aan het doen. If so: je werkt maar 24 uurtjes p.w.

Wees dan ook zo beschaafd om even tussen het tennissen met je vriendinnen en het koffiedrinken in antwoord te geven in een topic dat je zelf geopend hebt. Lees anders de Libelle en de Margriet uit, dan naar huis en klagen tegen je man dat je over moest werken.
Hoef je niks meer te doen, lijkt me heerlijk!

Ik moet alles zelf doen, salaris binnenharken, het huishouden, de was terwijl jij een beetje op een yogamatje zit te navelstaren.
Slim van je om een man te regelen die voor de inkomsten en geld voor een werkster zorgt.
Pejeka kwam een half uur geleden thuis van het werk en werkt gemiddeld 45 uur per week. Dus geen tijd voor yogamatjes of mijn navel bestuderen, sorry. Misschien heb jij een navel die wat interessants in te brengen heeft?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Hey PJK is er weer.

Nu je bijgelezen bent en het een aantal keer in jip-en-janneke-taal is uitgelegd weet je inmiddels het antwoord op je simpele vraag en weet je inmiddels ook dat jouw koppeling van de vraag aan vrouwenemancipatie net zo grappig is als van homo's verlangen dat ze net zo veel vrouwen neuken als hetero mannen omdat ze ook niet gediscrimineerd willen worden.

Wilde je nog iets met het antwoord, of is je nieuwsgierigheid nu bevredigd?
Alle reacties Link kopieren
Mik* schreef:
17-06-2019 17:57
Hoi collega! (ik ben ook technisch auteur, niet bij hetzelfde bedrijf zo te lezen, ik gebruik geen SW Composer)
Ik heb wel rare opmerkingen gehad. Meestal van de mensen die mijn vader hadden kunnen zijn, de jonkies zijn over het algemeen geëmancipeerder. "Zeg wijffie, waarom denk jij dat je dit kan, zo'n handleiding schrijven, zo'n meiske als jij heeft toch zeker geen MTS gedaan?" (Eh nee, geen MTS, het is ingenieur meiske voor jou menneke...)
Ha, wat leuk om een collega tegen te komen! Vast niet via hetzelfde bedrijf, ik ben zzp-er en klus hier en daar lekker rond.
Van oudere mannelijke collega's heb ik wel eens waarschuwingen gekregen ("pas op met die rotatiearm hè, we willen niet dat je out gaat op de vloer"), maar dat vond ik eigenlijk vrij normaal, want dat zeiden ze tegen de jongens ook.
Maar jouw opmerking "het is ingenieur meiske voor jou menneke..." vind ik briljant. Hoewel, mij noemen ze al heel lang geen meiske meer... :cry: .
Ik schijn juist mijn gezichtsstructuur tegen te hebben. Een collega zei ooit: "ze zijn in de fabriek als de dood voor je, je kijkt zo vreselijk streng". En dat bedoel ik helemaal niet zo :O .
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Alle reacties Link kopieren
https://www.oneworld.nl/harlot/vrouwen- ... n-plafond/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
17-06-2019 19:04
Pejeka kwam een half uur geleden thuis van het werk en werkt gemiddeld 45 uur per week. Dus geen tijd voor yogamatjes of mijn navel bestuderen, sorry. Misschien heb jij een navel die wat interessants in te brengen heeft?
45 uur? Nou nou nou! Een echte overwerkte man, hoor. Dat je überhaupt nog de tijd hebt om te beseffen dat je een navel bezit.
Nogmaals, je hele argumentatie is lulkoek, maar het topic op zich heeft zich toch leuk ontwikkeld. Toch nog wat bereikt, dus, zonder jouw inbreng. Goed gedaan, man!
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand nou de simpele vraag uit de OP al beantwoord? :roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
17-06-2019 21:50
Heeft iemand nou de simpele vraag uit de OP al beantwoord? :roll:
Nee :'(
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
SPQR schreef:
17-06-2019 21:53
Nee :'(
Dat krijg je d’r van, met al die gestudeerde vrouwtjes. Alles maar vanuit complexiteit benaderen - waar moet een man heen met z’n simpele vragen?
Lorelai schreef:
17-06-2019 23:16
Dat krijg je d’r van, met al die gestudeerde vrouwtjes. Alles maar vanuit complexiteit benaderen - waar moet een man heen met z’n simpele vragen?


Fok of Veronica Inside
Alle reacties Link kopieren
Lorelai schreef:
17-06-2019 23:16
Dat krijg je d’r van, met al die gestudeerde vrouwtjes. Alles maar vanuit complexiteit benaderen - waar moet een man heen met z’n simpele vragen?
Ja maar....homo's zijn toch geen mannen?
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Ik ben 44 en toen ik als zestienjarige een opleiding tot lasser wilde volgen, werd ik geweerd vd opleiding omdat ze geen vrouwen aannamen. Dat voelt voor mij als nog maar zeer kort geleden. Inmiddels start ik alsnog met een opleiding binnen de metaalsector en ja, ga ik ook lassen.

Maar om even aan te geven dat veertigjarigen en ouder eigenlijk werden weggekeken bij bepaalde opleiding. Dus nee, die zie je niet.

Ik ben vaak knipmodel bij scholen en als meisjes dan vragen wat ik doe of ga doen en ze horen dat ik de metaaltechniek inga, hoor ik heel vaak: wat leuk, wat stoer, wat gaaf. Ik wilde eigenlijk ook (noem maar op: houtbewerker, programmeur, onderhoudstechniek) doen, maar daar voel ik me niet zo gemakkelijk in. Want dan ben ik het enige meisje en mijn moeder is kapster, mijn tante is kapster, dus hiervan weet ik dat ik het kan.

Er zijn waarschijnlijk genoeg vrouwen en meisjes die ook heel andere beroepen ambieren, maar dat duurt denk ik gewoon nog een tijdje. Het is niet alleen het beroep zélf, maar ook de angst hoe de buitenwereld daar naar kijkt.
Ik heb in mijn leven iig een grote verschuiving meegemaakt. Ik weet namelijk nog goed dat een vrouwelijke busschauffeur voor mij als kind opvallend was. Tegenwoordig is een vrouwelijke buschauffeur doodnormaal.
pejeka schreef:
16-06-2019 11:39
Ben ik benieuwd hoeveel procent vrouwen er zijn in beroepen als stucadoor, timmerman, stratenmaker, enz.
Ik denk dat fysiek stucadoor en stratenmaker voor een groot deel vd vrouwen erg lastig gaat worden. Dit vergt behoorlijk wat spierkracht.
laatbloeiertje schreef:
16-06-2019 11:48
Reken maar dat het niet aan de werkgever ligt. Wij zitten in de technische sector en nemen iedere goede kracht aan, man of vrouw. Maar de vrouwen solliciteren niet en we komen ze nauwelijks tegen tijdens het recruiten.

Ik zit daar op een administratieve functie trouwens. ;-) Niet dat ik zo slecht zou zijn, maar machinebouw of machineonderhoud is niet aan mij besteed. Geen interesse.
Wait, here I come! (na de opleiding wel te verstaan)
Overigens geeft de opleiding ook aan dat ze elk jaar wat meer meisjes binnen krijgen. Langzaam steigt het aantal vrouwen dat dit soort opleidingen gaat doen. Maar het heeft gewoon even tijd nodig. Hoop dat over een jaar of twintig een vrouw in de bouw of techniek niet meer heel opvallend is. Binnen de bouwsector komen er ook steeds wat meer vrouwen voor.
Alle reacties Link kopieren
SPQR schreef:
17-06-2019 23:26
Ja maar....homo's zijn toch geen mannen?
Gestudeerde vrouwtjes zijn vermoedelijk ook geen vrouwen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
16-06-2019 12:10

De emancipatie is helemaal geen feit, sterker nog: volgens mij loopt de emancipatie al jaren achteruit.
Dat idee heb ik ook. Want als kind opgroeiende in de jaren zeventig, was speelgoed nog redelijk sekse neutraal. Nu is het óf jongensspeelgoed óf meisjesspeelgoed. Je bent van allerlei dingen twee verschillende kleuren, nl. roze of blauw. En van lego heb je meidensetjes (lego friends) en zgn jongensdingen als ninjago. Ten minste, in de reclames spelen de jongens met dat speelgoed en de meisjes met de (roze) friends setjes.
Vroegah had je gewoon lego en playmobil. Maar ik kan me niet herinneren dat ze speciaal werden gemaakt voor de roze of de blauwe hoek. Heb dus juist de indruk dat er nóg meer nadruk wordt gelegd op het jongen meisje verschil.

In mijn tijd kréég ik gewoon geen lego als meisje haha. Ook al wilde ik dit graag.
Sjulia schreef:
16-06-2019 12:27
Mijn schoonvader is bouwvakker geweest. Loopt nu totaal krom, zijn vader had hetzelfde. Ik zie een vrouw dit niet zo lang volhouden als een man. Het maakt je lijf sowieso kapot, man of vrouw.
Ik denk dat praktisch elke hbo'er , ongeacht man of vrouw, er niet uit zichzelf voor kiest om bouwvakker of stratenmaker te worden, omdat ze het niet zien zitten om hun lijf om zeep te helpen. Dit soort banen blijft dan standaard liggen voor lager opgeleiden en daar is vaak nog een duidelijke tweedeling te zien in typische man/vrouw beroepen. Los van het feit dat een vrouw doorgaans fysiek wat minder kan tillen. Maar dat neemt niet weg dat het voor een man ook belachelijk is om hun ruggen om zeep te moeten helpen. Ik zou er als man zijnde ook voor bedanken. Ik wil best fysiek werk leveren (ook als ik een man zou zijn), maar niet ten koste van mijn gezondheid. Ik ben als vrouw ook weggegaan bij een zorginstelling, omdat er volgens de normen wel gewerkt werd met tilliften en de juiste tilcursussen werden gegeven. Maar puntje bij paaltje was er altijd tijd en personeelstekort en stond je toch in je eentje een patient te draaien van 100 kg. Ik kreeg rugklachten en later een hernia en heb ervoor bedankt en ben op een andere afdeling gaan werken. En dat zou mijn instelling ook zijn als ik een man was. We hoeven ons in Nl. goddank niet meer kapot te werken voor een slavenloontje anno nu.

Helaas zijn daar aspergekwekers die er dan buitenlanders voor gaan uitbuiten om dat werk tegen slavenloon te doen voor 12 uur per dag. Het zijn altijd de have not's die het vuile en zware werk doen. Maar moet je eens opletten als deze groep het voor het zeggen krijgt. Dan kun je er terecht geen idioot meer voor vinden die zich zo laat behandelen en hun lichaam daarvoor willen opofferen.
Donna1971 schreef:
16-06-2019 13:02
Heb zowel een dochter als zoon, beide hetzelfde opgevoed.
Zat er gewoon in.
Laten we om te beginnen al erkennen dat onze kinderen niet hetzelfde worden opgevoed. Jongens krijgen géén jurkjes of rokjes aan. Gewoon niet. Punt. Meisjes krijgen soms een broek en soms een rok. Afhankelijk van de (vaak) moeders die hun meisjes het liefst een rokje aantrekt en glittertjesshirtjes geeft.
Kleine jongetjes krijgen ongevraagd een knalgroene pluchen dino knuffel op hun verjaardag van oom sjors en tantje jennie. Het meisje krijgt ook een knuffel. Een mooie glitter rainbow unicorn met roze glitterogen.

Tuurlijk zit er verschil in de kinderen en zijn er hele meisjesachtige meisjes en hele jongensachtige jongens. Maar er zit ook onderling een ontzettend groot verschil. De ene jongen is de andere jongen niet en idem voor meisjes. Er zullen genoeg jongens en meisjes veel meer op elkaar lijken dan twee jongetjes van elkaar verschillen.
Maar begin met te erkennen dat deze twee geslachten al vanaf het allereerste begin verschillend benaderd en behandeld wordt.
Afbeelding

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen de OT gelezen.
Ik mag hopen dat emancipatie een feit is. want waarom zouden vrouwen minder rechten hebben dan mannen? ik mag stemmen en hoef niet ondergeschikt te zijn aan een man. dankzij de emancipatie wordt ik gezien als een volwaardig mens. maar emancipatie betekend niet dat ik als vrouw een man wil zijn.

je OT is erg kort door de bocht. emancipatie betekend toch dat vouwen gelijke rechten willen hebben? daarmee zeggen we toch niet dat mannen niet meer mee tellen en dat we alles over willen nemen. ik wil als vrouw erkent worden en niet ondergeschikt zijn. dus de zelfde rechten hebben. maar niet het zelfde zijn.
dus waarom maak je zon onderscheid in mannen en vrouwen beroepen? dat is toch net waar je interesses liggen. en heeft niets met emancipatie te maken!
pejeka schreef:
17-06-2019 19:04
Pejeka kwam een half uur geleden thuis van het werk en werkt gemiddeld 45 uur per week. Dus geen tijd voor yogamatjes of mijn navel bestuderen, sorry. Misschien heb jij een navel die wat interessants in te brengen heeft?
In de tijd waarin je -alweer- verteld dat je fulltime werkt had je ook kunnen verklappen waar de mannen zich verstoppen die volgens jouw zeggen gráág stenensjouwer worden, of dakdekker. Als baby al, als kind rapido naar de LTS, ook al zegt men dat je beter op je plaats bent op het vwo.
Ik ken ze niet hoor, backtrack maar wat ik zei over de stratenmakers die ik ken.

Waarom doe je niet aan yoga en navelstaren? Juist zo'n hardwerkend full-time mens heeft dat heel hard nodig! Voldoende flexen hoor, je zit zo aan een burn-out.
Maar nogmaals: wat hield JOU tegen Pejeka? Waarom niet het beroep gekozen waar je hart naar uitging, dan had je nu kunnen zeggen hoe jij lachend rieten daken in elkaar vlocht en van dat zwarte spul op daken smolt of het ijsjes in de zon waren en jongleerde met dakpannen.

Vertel nou, als TO had ik meer inhoudelijke bijdragen van je verwacht. Serieus.

Nu werk ik fulltime én doe alles alleen, van jou mag ik geen boodschappen bestellen want dan ben ik lui terwijl mijn gezondheid voldoende sputtert en de dokter me verboden heeft meer dan 5 kilo te tillen, of te stofzuigen enzo.
Mijn navel is inderdaad bijzonder: na een medische ingreep staat hij een beetje nét uit het midden, gek hé? Maar dat is al een jaar of 30 zo; ik staar er niet meer naar maar dat terzijde. Alles went. Behalve... nee, lamaar :)

Dus nee, ik wil op m'n ouwe dag geen zwaar mannenwerk doen. jij neemt het werk van een 75-jarige vrouw waar; je sjouwt vast niets zwaarders dan je lunchtrommeltje en een sleutelbos :P
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
17-06-2019 21:50
Heeft iemand nou de simpele vraag uit de OP al beantwoord? :roll:
Ja hoor. Ergens op de eerste pagina’s.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
18-06-2019 06:06
Ja hoor. Ergens op de eerste pagina’s.
Het was een grapje. :roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
is dat de enige inbreng Pejeka? Waarom zouden wij hier nog moeite doen om op je te reageren?
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-06-2019 00:30
Gestudeerde vrouwtjes zijn vermoedelijk ook geen vrouwen.
Ohja natuurlijk :hihi:
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je uitgebreide bijdragen Diyer, en wat gaaf dat je nu alsnog de metaalsector ingaat!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven