Werk & Studie alle pijlers

Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen

16-06-2019 11:25 1088 berichten
Alle reacties Link kopieren
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.

Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.

Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
16-06-2019 11:39
Ben ik benieuwd hoeveel procent vrouwen er zijn in beroepen als stucadoor, timmerman, stratenmaker, enz.
Vraag het aan het cbs.
Maar ik weet wel hoe dat komt. Je zit op het verkeerde forum hier voor.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/10 ... nge-mannen
Renee_XX schreef:
16-06-2019 11:37
Ik denk dat er geen werkgevers te vinden zijn die parttime stratenmakers of chauffeurs in dienst nemen. Dat zijn altijd fulltime banen want veel te veel gedoe voor de werkgever.
dit is het antwoord
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
16-06-2019 11:25
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Als vrouwen die beroepen niet willen uitoefenen, moeten ze dan door emancipatie dat wel willen?
In 2015 is 1.3% van de verpleegkundigen man (https://www.nivel.nl/sites/default/file ... n-2015.pdf). Moet dat aangepast worden door emancipatie? Zo ja, wat moet daarvoor gebeuren?
Odense schreef:
16-06-2019 11:42
Pejeka, waarom word jij geen stewardess eigenlijk?

Dan komt jouw functie vrij voor een vrouw.
:idee:
een man kan geen stewardess worden.
Maar to waarom zie je steeds meer MINDER mannen als leerkracht op de basisschool?
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 11:46
8.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vixxen schreef:
16-06-2019 11:42
Ik ben totaal niet technisch aangelegd en heb ook geen ruimtelijk inzicht, dus bepaalde beroepen vallen dan al af. Hoe erg er ook tijdens mijn middelbareschoolperiode op aangedrongen werd dat meisjes technische vakken moesten kiezen.
Ja ik kom ook uit die lichting.
Dus er werd enorm gepusht dat je dan wiskunde in je pakket moest nemen. Stom genoeg nog gedaan ook.
Ik heb er spijt van want ik was er zo slecht in, het heeft me nog bijna mijn eindexamen gekost. Ik had liever een extra taal genomen.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
2019 schreef:
16-06-2019 11:45
Maar to waarom zie je steeds meer mannen als leerkracht op de basisschool?

Meer?
Star² schreef:
16-06-2019 11:45
Meer?
Ow minder moet het zijn
:facepalm:
2019 schreef:
16-06-2019 11:46
Ow minder moet het zijn
:facepalm:

Ik dacht al, goed nieuws, maar helaas.
pejeka schreef:
16-06-2019 11:25
De emancipatie is een feit.
Misschien klopt dit niet.
Reken maar dat het niet aan de werkgever ligt. Wij zitten in de technische sector en nemen iedere goede kracht aan, man of vrouw. Maar de vrouwen solliciteren niet en we komen ze nauwelijks tegen tijdens het recruiten.

Ik zit daar op een administratieve functie trouwens. ;-) Niet dat ik zo slecht zou zijn, maar machinebouw of machineonderhoud is niet aan mij besteed. Geen interesse.
SPQR schreef:
16-06-2019 11:45
Ja ik kom ook uit die lichting.
Dus er werd enorm gepusht dat je dan wiskunde in je pakket moest nemen. Stom genoeg nog gedaan ook.
Ik heb er spijt van want ik was er zo slecht in, het heeft me nog bijna mijn eindexamen gekost. Ik had liever een extra taal genomen.

Belachelijk eigenlijk hè? Als ik natuurkunde, wiskunde of scheikunde had gekozen dan zat ik nu nog op de middelbare school. Heb voor talen gekozen, want daar was ik goed in. Na de middelbare school trouwens wel een studie gekozen waarbij 60% man is. Toch een beetje rechtgetrokken dus ;)
S-Meds schreef:
16-06-2019 11:37
ik dan weer heel weinig mannen in de schoonmaak, thuiszorg en verpleging
Ik was laatst op een afdeling in het ziekenhuis waar er maar twee vrouwen werkten. Voorderest alleen maar mannelijke verpleegkundigen. En dan ook echt mannelijk. Ik was daar zo verbaasd over dat ik ze heb gevraagd hoe dat komt. En het ligt in dat ziekenhuis dus aan de soort afdeling.
Het heeft echt te maken met of het werk fysiek zwaar is. Dat geldt dan ook voor de beroepsgroepen waar dit topic over gaat.
Overigens zie ik in de bouw wel steeds meer vrouwen. Maar dan in hoge functies. Steeds meer vrouwen doen de studie bouwkunde. In Delft, waar er voorheen voornamelijk mannen studeerden, komen steeds meer vrouwen studeren.
Alle reacties Link kopieren
Vrouwelijke schilders zijn er zeker wel. En een viva forumster heeft zich laten omscholen van badjuf tot tegelzetster.

Vuilnisvrouwen zijn er ook.

Maar een beroep als stratenmaker is gewoon zwaar werk. Hie je het ook wend of keert mannen zijn vaak fysiek sterker.

Man en en vrouwen zijn gelijkwaardig Mar zeker niet het zelfde.

Sommige beroepen passen beter bij mannelijke kwaliteiten dan bij vrouwelijke kwaliteiten. Bij andere beroepen is het weer net andersom.

Je hebt ook beroepen waar mannen en vrouwen even goed in zijn.

En dan nog zie je dat mannen en vrouwen de dingen vaak net wat anders aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Hatchi schreef:
16-06-2019 11:49
Ik was laatst op een afdeling in het ziekenhuis waar er maar twee vrouwen werkten. Voorderest alleen maar mannelijke verpleegkundigen. En dan ook echt mannelijk. Ik was daar zo verbaasd over dat ik ze heb gevraagd hoe dat komt. En het ligt in dat ziekenhuis dus aan de soort afdeling.
Het heeft echt te maken met of het werk fysiek zwaar is. Dat geldt dan ook voor de beroepsgroepen waar dit topic over gaat.
Overigens zie ik in de bouw wel steeds meer vrouwen. Maar dan in hoge functies. Steeds meer vrouwen doen de studie bouwkunde. In Delft, waar er voorheen voornamelijk mannen studeerden, komen steeds meer vrouwen studeren.
Dus vrouwen zijn inderdaad te slim voor bouwvakker :hihi:
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
S-Meds schreef:
16-06-2019 11:42
dit is het antwoord

Dit was mijn antwoord op de opmerking deels chauffeur deel stratenmaker he 😀😀

Want veel vrouwen willen niet fulltime werken. En het zou natuurlijk ook veel eerlijker zijn en veel beter voor de emancipatie en gelijke behandeling als meer vrouwen fulltime zouden gaan werken en meer mannen parttime
Alle reacties Link kopieren
In Scandinavië is de emancipatie verder dan in Nederland en daar is een grotere verdeling naar geslacht.

Emancipatie geeft gelijke rechten. Gelijke rechten betekent niet dat vrouwen opeens wel stratenmaker willen of kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die lasser wilde worden. (Ik wilde eerst de vrouwelijke variant laster opschrijven, dat leek me toch niet zo’n goed idee).

Tijdens de opleiding was er, goedbedoelde, extra aandacht voor de vijf meiden die die opleiding gingen volgen. Dagje teambuilding op de hei enzo. Zeer ongemakkelijk.
De jongens van de opleiding waren zo vervelend tegen die ‘potten’ die hun klasgenoten werden dat drie van de vijf in het eerste jaar stopten en de andere twee in het tweede jaar.

Bovenstaande was zo’n 25 jaar geleden. Hopelijk is het nu iets anders.

Mijn dochter zit op een technische universiteit. Daar is nu ongeveer 30% van de studenten vrouwelijk. Van ‘potten’ langs ‘neukvlees’ is het nu redelijk normaal geworden om als meisje daar rond te lopen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
SPQR schreef:
16-06-2019 11:51
Dus vrouwen zijn inderdaad te slim voor bouwvakker :hihi:
Dat zeg ik.

Het ligt natuurlijk ingewikkelder, maar ik denk dat juist onder lager opgeleiden de man-vrouw-verschillen nog meer spelen en meisjes dan kapster/kinderverzorgster/ziekenverzorgster worden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Mijn zusje heeft een opleiding gevolgd tot timmerman (vrouw?). Ze werd nergens aangenomen omdat bedrijven er vanuit gaan dat timmermannen tot een bepaald gewicht zelfstandig materiaal kunnen tillen. Mijn zusje kan dat niet en mag dat ook niet van de arbodienst.

Ze werkt overigens nog steeds in een beroep waarbij ze ook aan houtbewerking doet maar niet zo veel hoeft te tillen. Ook een typisch mannenberoep trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ja, bij wiskunde en IT komen meer vrouwen, zag groepen daar met 40% vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
16-06-2019 11:56
Dat zeg ik.

Het ligt natuurlijk ingewikkelder, maar ik denk dat juist onder lager opgeleiden de man-vrouw-verschillen nog meer spelen en meisjes dan kapster/kinderverzorgster/ziekenverzorgster worden.
Absoluut
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat PJK allang zijn antwoord gereed heeft.

Dus PJK verlos ons en vertel, waarom?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dus zo'n beroep waar men mannen verwacht. Ik heb een eigen bedrijf in een mannenwereld, samen met mijn man. Ik vind het erg leuk, maar merk nog steeds dat mannen daar moeite mee hebben. Ik krijg vaak een, goedbedoeld, compliment over mijn kennis, mijn man krijgt dat zelden. Het is mijn werk, dus logisch dat ik kennis heb. Ik word toch vaak als de secretaresse gezien. En juist dat vak is helemaal niet aan mij besteed. Talen op school vond ik niets, liever natuurkunde en wiskunde.

Zolang mannen niet accepteren dat vrouwen weten waarover ze praten bij een technisch beroep, gaat het ook niet veranderen. En dat zal andersom net zo zijn waarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
in Denemarken is 50% van alle schilders vrouw.

en in Thailand heb ik bouwprojecten gezien met meer vrouwelijke bouwvakkers dan mannelijke.

maar ja, de Thaise economie wordt geregeerd door vrouwen.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven