Werk & Studie alle pijlers

Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen

16-06-2019 11:25 1088 berichten
Alle reacties Link kopieren
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.

Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.

Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
16-06-2019 11:42
en hoeveel van die beroepen worden nog uitgevoerd door Nederlandse mannen?

een groot deel van dit werk wordt gedaan door Polen, Roemenen, en de laatste tijd zie ik ook Serviers.
Ik heb als puber wel een bijbaantje gehad in zo’n typische baan die nu door Polen en Roemenen gedaan wordt, en daar heersten behoorlijk klassieke stereotypen over vrouwen. Ik vond het best lachen hoor, maar a) was ik inderdaad te slim om dit mijn hele leven te doen en b) vond ik het ook wel een beetje gek dat ik bepaalde werkzaamheden niet mocht doen omdat ik een meisje was en dat er als ik sneller werkte dan de mannen dat daar inderdaad nogal discriminatoire opmerkingen over gemaakt moesten worden.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
16-06-2019 11:30
een vrouw kan geen vuilnisman worden.
:-D
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Ik denk dat het onbewust met beeldvorming te maken heeft, al sinds kindertijd. Via boekjes, televisie-programma’s, voorbeelden in de praktijk. Zelfs op het Blue Band ontbijtbordje dat we gratis ontvingen staan zes plaatjes (paardrijdster, verpleegster, danseres, kok, piloot, brandweerman) die het kind moeten stimuleren groot te worden. Dus nog voor een kind überhaupt zelf ooit nagedacht heeft over waar zijn/haar interesses en talenten liggen heeft het al miljoen keer zulke beelden gezien.

Bovendien schijnt een kleutermeisje in haar jonge jaren al tig keer heft woord “mooi” of “lief” gehoord te hebben (wat een mooie jurk, mooi zo dat haar van je, wat een lieve pop (!) heb je gekregen) waar een jongen het woord stoer of gaaf krijgt te horen: “stoer kapsel, stoere trui, gaaf speelgoed”. Zélfs mensen die hier zelf bewust op letten (en dan nog heb je dus familieleden, leerkracht, klasgenoten, met bepaalde onbewuste woordkeuzes)

Onbewust is dat toch van invloed op het zelfbeeld. En dan heeft het meisje dat voor “stoer/ruig” wil kiezen het in deze maatschappij denk ik nog makkelijker dan een jongen die voor “lief en zorgzaam” kiest.

We willen een meisje dat liever voor een piratenpak dan ballerinajurk kiest nog wel graag “stoere meid” noemen maar zullen het jongetje dat dat andersom doet niet “snoezig” noemen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
16-06-2019 11:30
Kan, maar een antwoord niet gekregen blijkbaar. Het viel me in de afgelopen maanden gewoon op. Tegenover ons bedrijf werd een bedrijfspand van de grond af nieuw opgebouwd, maar ik zag geen enkele vrouw bij de constructiewerkzaamheden. Momenteel wordt ons eigen bedrijfspand grond gerenoveerd, maar de busjes die aankomen met werklieden spuwen alleen mannen uit, geen enkele vrouw die kozijnen schildert of drempels vervangt. Viel me gewoon op. Zijn die vrouwen er niet?
Die zijn er echt wel. Wij hebben een klusjesvrouw.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
16-06-2019 12:08
Ik denk dat het onbewust met beeldvorming te maken heeft, al sinds kindertijd. Via boekjes, televisie-programma’s, voorbeelden in de praktijk. Zelfs op het Blue Band ontbijtbordje dat we gratis ontvingen staan zes plaatjes (paardrijdster, verpleegster, danseres, kok, piloot, brandweerman) die het kind moeten stimuleren groot te worden. Dus nog voor een kind überhaupt zelf ooit nagedacht heeft over waar zijn/haar interesses en talenten liggen heeft het al miljoen keer zulke beelden gezien.

Bovendien schijnt een kleutermeisje in haar jonge jaren al tig keer heft woord “mooi” of “lief” gehoord te hebben (wat een mooie jurk, mooi zo dat haar van je, wat een lieve pop (!) heb je gekregen) waar een jongen het woord stoer of gaaf krijgt te horen: “stoer kapsel, stoere trui, gaaf speelgoed”. Zélfs mensen die hier zelf bewust op letten (en dan nog heb je dus familieleden, leerkracht, klasgenoten, met bepaalde onbewuste woordkeuzes)

Onbewust is dat toch van invloed op het zelfbeeld. En dan heeft het meisje dat voor “stoer/ruig” wil kiezen het in deze maatschappij denk ik nog makkelijker dan een jongen die voor “lief en zorgzaam” kiest.

We willen een meisje dat liever voor een piratenpak dan ballerinajurk kiest nog wel graag “stoere meid” noemen maar zullen het jongetje dat dat andersom doet niet “snoezig” noemen.
Waarmee duidelijk is dat de eerste zin uit de OP niet klopt.

De emancipatie is helemaal geen feit, sterker nog: volgens mij loopt de emancipatie al jaren achteruit.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Vrouwelijke monteurs en vrouwelijke bouwvakkers zie ik weleens. Maar fysiek zware beroepen zijn voor vrouwen ook zwaarder, we zijn gewoon minder sterk. Dus het is toch gewoon een logisch gevolg?
Alle reacties Link kopieren
Tja als je mij vraagt hoe een straat aan te leggen dan staar ik je glazig aan. Maar ik kan wel helpen met wiskundehuiswerk hoor.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Dus vrouwen moeten beroepen doen die ze misschien geen klap aan vinden, maar "we zijn vrouwen en moeten onze plek opeisen tussen de mannen". Wat een gezeur. Net als het vrouwenvoetbal. Het is niet om aan te zien. En dan staat er op nu.nl een artikel dat één van de spelers van NL "heel lief bedoeld" een flesje water aan een tegenspeler wilde geven en deze het weigerde en weggooide. Man man man, wat een geneuzel. Met dit soort gemiep zet je jezelf ook wel weg als karikatuur. Maar hey, het zijn vrouwen dús we moeten echt positief zijn want gelijkheid enzo.

Nou, schiet mij maar lek.
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
16-06-2019 12:13
Dus vrouwen moeten beroepen doen die ze misschien geen klap aan vinden, maar "we zijn vrouwen en moeten onze plek opeisen tussen de mannen". Wat een gezeur. Net als het vrouwenvoetbal. Het is niet om aan te zien. En dan staat er op nu.nl een artikel dat één van de spelers van NL "heel lief bedoeld" een flesje water aan een tegenspeler wilde geven en deze het weigerde en weggooide. Man man man, wat een geneuzel. Met dit soort gemiep zet je jezelf ook wel weg als karikatuur. Maar hey, het zijn vrouwen dús we moeten echt positief zijn want gelijkheid enzo.

Nou, schiet mij maar lek.
Geklets over voetbal is altijd geneuzel.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
16-06-2019 11:25
[...]
Opmerkelijke uitspraak: Ik heb vrouwen gezien die werken als vuilnisman, en zelfs als leidinggevende dus het besturen van de vrachtwagen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-06-2019 13:30
Reden: quoten OP
58.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@NYC, wat jij zegt klopt. Afgelopen winter heeft, volgens mij de EO, een programma uitgezonden over het leven van 7 jarigen. Eerst zijn er opnamens gemaakt in de klas en daar zag je inderdaad dat de leraar tegen een jongen echt anders deed dat tegen een meisje. Zowel in gedrag als in woorden.

Daarna werd geprobeerd om een maand ofzo genderneutraal te zijn in alles. En je zag dus het gedrag van zowel de jongens als meiden veranderen. Ik vond het een heel interessant programma.

Er werd ook een test gedaan met een baby en een oppas. Eerst kreeg ze een baby met een jongensachtig pakje aan. Die liet ze inderdaad spelen met "jongens"speelgoed, terwijl het "meisjesspeelgoed"er ook gewoon lag. Daarna andersom en gebeurde hetzelfde. De kleur van het pakje bepaalde dus dat zij dacht dat het een jonge of meisje was en het speelgoed waarmee werd gespeeld. In werkelijkheid had het meisje een "jongens"pakje aan en de jongen een "meisjes"pakje. Genderneutraal opvoeden is heel moeilijk, daar gaan wel wat generaties overeen.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
16-06-2019 12:06
Ik heb als puber wel een bijbaantje gehad in zo’n typische baan die nu door Polen en Roemenen gedaan wordt, en daar heersten behoorlijk klassieke stereotypen over vrouwen. Ik vond het best lachen hoor, maar a) was ik inderdaad te slim om dit mijn hele leven te doen en b) vond ik het ook wel een beetje gek dat ik bepaalde werkzaamheden niet mocht doen omdat ik een meisje was en dat er als ik sneller werkte dan de mannen dat daar inderdaad nogal discriminatoire opmerkingen over gemaakt moesten worden.
Ik herken dat. Als tiener verl in de agrarische sector gewerkt.
Waar ik bv aangenomen werd omdat ik grote tieten had ( hoorde ik achteraf).
Veel seksistische grappen en opmerkingen gehoord.
Een vrouwelijke stagiaire werd genadeloos weggepest door de mannen.

Kortom, waarom zou je als vrouw daar willen werken?

Nu ben ik werkzaam als leidinggevende in de zorg maar heb ook op de werkvloer gestaan.
Mannen en jongens heb ik nooit zo bejegend gezien hier.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
Het bedrijf waar ik werk, zoekt technische medewerkers. Die zijn moeilijk te krijgen dus hebben ze onderzocht hoe het kan dat vrouwen niet komen. Plus: als ze wel komen, blijven ze niet.

We hebben een heuse ‘diversiteit/inclusie’ medewerker. De bevindingen zijn zeer interessant. Emancipatie gaat niet vanzelf. Wegens: onbewuste vooroordelen. Je moet dus als bedrijf bewust voor LGBTIQ enz. kiezen.

Daarbij komt dat de vrouwen onder de mannelijke technici in het team geen aansluiting vinden. Ze worden betutteld, (“zwaar”) werk uit handen genomen en ook horen ze veel vrouw-onvriendelijke grappen. Je moet er maar mee kunnen omgaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook handig, doe van alles in en om het huis. Hoevaak ik daar niet een opmerking over krijg van kan jij dat allemaal? Ik vind het normaal. Wellicht dat mijn opvoeding ook wel helpt, er werd minder dan gemiddeld onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwenwerk.
Alle reacties Link kopieren
Als ik al iets qua emancipatie vreemd vind, is dat ik in de zorg voor zeker 80% met vrouwen werk, tot er een bestuurders overleg is. Dan zit ik opeens voornamelijk tussen de mannen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Vrouwen kunnen een hoop alhoewel sommige beroepen misschien fysiek te zwaar zijn.

Je ziet ook weinig tot geen mannelijke tandartsassistente maar dat snap ik wel ik vindt het al een uber saai beroep laat staan een man. Sommige beroepen zullen een beetje meer voor mannen zijn en sommige meer voor vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
16-06-2019 12:11
Vrouwelijke monteurs en vrouwelijke bouwvakkers zie ik weleens. Maar fysiek zware beroepen zijn voor vrouwen ook zwaarder, we zijn gewoon minder sterk. Dus het is toch gewoon een logisch gevolg?
Verpleging is ook best zwaar, fysiek dus ik vraag me af of dit het helemaal verklaart.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Lavendel2 schreef:
16-06-2019 12:20
Vrouwen kunnen een hoop alhoewel sommige beroepen misschien fysiek te zwaar zijn.

Je ziet ook weinig tot geen mannelijke tandartsassistente maar dat snap ik wel ik vindt het al een uber saai beroep laat staan een man. Sommige beroepen zullen een beetje meer voor mannen zijn en sommige meer voor vrouwen.
Dit snap ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
16-06-2019 12:18
Ik ben ook handig, doe van alles in en om het huis. Hoevaak ik daar niet een opmerking over krijg van kan jij dat allemaal? Ik vind het normaal. Wellicht dat mijn opvoeding ook wel helpt, er werd minder dan gemiddeld onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwenwerk.
Denk het niet. Mijn zusje en ik hebben dezelfde opvoeding gehad en zij is een handige klusser en ik ben goed in het huishouden en plannen/organiseren. Ieder zo z’n talent.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
16-06-2019 12:21
Verpleging is ook best zwaar, fysiek dus ik vraag me af of dit het helemaal verklaart.
Mijn schoonvader is bouwvakker geweest. Loopt nu totaal krom, zijn vader had hetzelfde. Ik zie een vrouw dit niet zo lang volhouden als een man. Het maakt je lijf sowieso kapot, man of vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
16-06-2019 12:22
Dit snap ik niet.
Waarom niet? Ik denk dat een man graag dit wil doen je moet echt volgzaam zijn ze zijn er erg weinig tot niet die dit doen, eerder verpleeging broeder dan en meer hbo functies in de zorg maar dit is een eigen ervaring. En dat ik het geen reet aan vindt ja had ik misschien weg kunnen laten dat doet er idd niet toe..
Alle reacties Link kopieren
De enige plek waar ik veel vrouwen in de wegenbouw zag was toen ik door Alaska reisde. Waar dat mee te maken had weet ik niet, want daar is juist voor elke vrouw drie mannen beschikbaar. Stratenmaker/onderhoud van de oliepijplijn daar betaalde daar trouwens wel erg goed, veel jongelui uit verschillende delen van de VS doen dat voor een aantal jaar om te cashen.

Ik las wel een keer een stuk dat toen vrouwen mijnwerkers wílden worden enkele decennia geleden ze juist geweerd werden, maar weet niet meer of dat in Nederland of Engeland was. Het lijkt me stug dat vrouwen niet wíllen wegens een of andere biologische reden, maar dat dingen als opvoeding, cultuur en cultuur op de werkvloer dit vooral bepalen.

De OP is ook een rare. Er zijn zoveel dingen voor de wet gelijk, dat betekent helemaal niet dat er geen discriminatie in de samenleving plaatsvind. Een gekke kronkel om te denken dat als er iets voor de wet gelijk is alles dan vanzelf gelijk trekt en mensen zich ernaar gaan gedragen. Het is alsof je je afvraagt waarom er nog verkeersdoden vallen door alcohol gebruik omdat we toch helemaal niet dronken achter het stuur mogen zitten? (Nog los van dat een wet zou moeten zorgen voor gelijke toegang tot beroepen, niet dat daarom mensen ook per se die beroepen zouden moeten doen in een gelijke ratio).

Ik snap dan ook niet de vraag van TO of het punt dat er mee gemaakt zou moeten worden.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Solomio schreef:
16-06-2019 11:26
Vrouwen zijn veel te slim voor zulke beroepen.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
16-06-2019 12:27
Denk het niet. Mijn zusje en ik hebben dezelfde opvoeding gehad en zij is een handige klusser en ik ben goed in het huishouden en plannen/organiseren. Ieder zo z’n talent.
Ik bedoel niet de vaardigheid an sich, maar wel dat ik het normaal vind ik dat "mannen"werk doe. Iets wat anderen bijzonder vinden. Bij ons thuis werd er nauwelijks onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwenwerk. En er was veel mannenwerk, mijn ouders hadden een agrarisch bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
Lavendel2 schreef:
16-06-2019 12:31
Waarom niet? Ik denk dat een man graag dit wil doen je moet echt volgzaam zijn ze zijn er erg weinig tot niet die dit doen, eerder verpleeging broeder dan en meer hbo functies in de zorg maar dit is een eigen ervaring. En dat ik het geen reet aan vindt ja had ik misschien weg kunnen laten dat doet er idd niet toe..
je wordt er niet duidelijk op, sorry
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven