Werk & Studie alle pijlers

Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen

16-06-2019 11:25 1088 berichten
Alle reacties Link kopieren
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.

Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.

Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
16-06-2019 12:08
Ik denk dat het onbewust met beeldvorming te maken heeft, al sinds kindertijd. Via boekjes, televisie-programma’s, voorbeelden in de praktijk. Zelfs op het Blue Band ontbijtbordje dat we gratis ontvingen staan zes plaatjes (paardrijdster, verpleegster, danseres, kok, piloot, brandweerman) die het kind moeten stimuleren groot te worden. Dus nog voor een kind überhaupt zelf ooit nagedacht heeft over waar zijn/haar interesses en talenten liggen heeft het al miljoen keer zulke beelden gezien.

Bovendien schijnt een kleutermeisje in haar jonge jaren al tig keer heft woord “mooi” of “lief” gehoord te hebben (wat een mooie jurk, mooi zo dat haar van je, wat een lieve pop (!) heb je gekregen) waar een jongen het woord stoer of gaaf krijgt te horen: “stoer kapsel, stoere trui, gaaf speelgoed”. Zélfs mensen die hier zelf bewust op letten (en dan nog heb je dus familieleden, leerkracht, klasgenoten, met bepaalde onbewuste woordkeuzes)

Onbewust is dat toch van invloed op het zelfbeeld. En dan heeft het meisje dat voor “stoer/ruig” wil kiezen het in deze maatschappij denk ik nog makkelijker dan een jongen die voor “lief en zorgzaam” kiest.

We willen een meisje dat liever voor een piratenpak dan ballerinajurk kiest nog wel graag “stoere meid” noemen maar zullen het jongetje dat dat andersom doet niet “snoezig” noemen.
Heel erg eens. Het kinderkledingmerk 'Lief' is daar een voortvloeisel van. Daar werd (ik geloof dat het nu minder is, maar ik ben uit de kleine kinderen) het ook nog op gedrukt: op alle meisjeskleding stond Lief en op de jongenskleding Stoer. Vreselijk stom.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
16-06-2019 12:21
Verpleging is ook best zwaar, fysiek dus ik vraag me af of dit het helemaal verklaart.
Ik wou het net zeggen. Mij valt in de zorg op dat vrouwen meer bij dementerende ouderen werken of meervoudig gehandicapten en de mannen in de psychiatrie en gedragsproblemen.
Het eerste is veel fysieker dan het tweede.
Het eerste is trouwens niet makkelijker dan het tweede.

Toch wordt het tweede hoger beloond en heeft het meer aanzien.

Ik vind dat opmerkelijk eigenlijk heel raar. Werken met dementerenden wordt vaak gezien als 'lekker tutten met die oudjes', maar er komt ook veel agressie voor en het is mentaal soms best heftig.
Maar dat is dus vrouwenwerk en niet zo boeiend.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
SPQR schreef:
16-06-2019 13:00
Ik wou het net zeggen. Mij valt in de zorg op dat vrouwen meer bij dementerende ouderen werken of meervoudig gehandicapten en de mannen in de psychiatrie en gedragsproblemen.
Het eerste is veel fysieker dan het tweede.
Het eerste is trouwens niet makkelijker dan het tweede.

Toch wordt het tweede hoger beloond en heeft het meer aanzien.

Ik vind dat opmerkelijk eigenlijk heel raar. Werken met dementerenden wordt vaak gezien als 'lekker tutten met die oudjes', maar er komt ook veel agressie voor en het is mentaal soms best heftig.
Maar dat is dus vrouwenwerk en niet zo boeiend.
Dat is vaker zo: zodra een beroep vervrouwelijkt gaat het salaris naar beneden.

Dus misschien wel beter voor al die vuilnismannen en stratenmakers.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 13:03
4.46% gewijzigd
Naast dat het fysiek zwaar is en mannen nou eenmaal meer spierkracht hebben, meestal dan, is het antwoord denk ik vrij eenvoudig.

Het is gewoon 'aanleg', waarom is een meisje als kind meestal al geïnteresseerd in poppen, tasjes en glitter plaatjes o.i.d en een jongen bv in autos, bouwsets en treinen.
Uiteraard uitzonderingen of kinderen die dit niet hebben daargelaten.
Instinct, inzicht en interesse zorgen dan voor een bepaalde levensstijl en ook beroep.
Is niks raadselachtigs aan.

Waarom zou je in de bouw gaan werken als je geen technisch inzicht hebt, het je niet aantrekt, het fysiek zwaar is en er gewoon niks mee hebt.
Dat je vrouw bent, is dan maar zo.

Verschillen zijn er nou eenmaal en dat is niet erg.

Heb zowel een dochter als zoon, beide hetzelfde opgevoed.
Dat mijn dochter als uk zelf koos voor barbies en princessenprullen en mijn zoon dagenlang zoet was met bouwproject heeft niemand ze aangeleerd.
Zat er gewoon in.

Mijn dochter heeft een beroep waarin zowel mannen als vrouwen werken maar mijn zoon heeft een typisch 'mannenberoep'.
Het kon niet anders dan dat hij aan de tu ging studeren.
Waarom hij wel en mijn dochter niet is gewoon kennelijk aanleg van jongs af aan.
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 13:03
0.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is dit serieus? Ik ben ooit op een mbo geweest met alleen zorgopleidingen en de kappersopleiding. Nauwelijks jongens gezien daar. Moeten we nou ook op de bres staan om daar meer jongens te krijgen...?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
16-06-2019 13:01
Dat is vaker zo: zodra een beroep vervrouwelijkt gaat het salaris naar beneden.
In dit geval andersom. Er komen meer mannen bij dus hun stukje gaat beter betalen.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
SPQR schreef:
16-06-2019 13:03
In dit geval andersom. Er komen meer mannen bij dus hun stukje gaat beter betalen.
Nou ja, andersom dus ook. Het punt is hetzelfde natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
16-06-2019 13:05
Nou ja, andersom dus ook. Het punt is hetzelfde natuurlijk.
Uiteraard
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
16-06-2019 13:02
Naast dat het fysiek zwaar is en mannen nou eenmaal meer spierkracht hebben, meestal dan, is het antwoord denk ik vrij eenvoudig.

Het is gewoon 'aanleg', waarom is een meisje als kind meestal al geïnteresseerd in poppen, tasjes en glitter plaatjes o.i.d en een jongen bv in autos, bouwsets en treinen.
Uiteraard uitzonderingen of kinderen die dit niet hebben daargelaten.
Instinct, inzicht en interesse zorgen dan voor een bepaalde levensstijl en ook beroep.
Is niks raadselachtigs aan.

Waarom zou je in de bouw gaan werken als je geen technisch inzicht hebt, het je niet aantrekt, het fysiek zwaar is en er gewoon niks mee hebt.
Dat je vrouw bent, is dan maar zo.

Verschillen zijn er nou eenmaal en dat is niet erg.

Heb zowel een dochter als zoon, beide hetzelfde opgevoed.
Dat mijn dochter als uk zelf koos voor barbies en princessenprullen en mijn zoon dagenlang zoet was met bouwproject heeft niemand ze aangeleerd.
Zat er gewoon in.

Mijn dochter heeft een beroep waarin zowel mannen als vrouwen werken maar mijn zoon heeft een typisch 'mannenberoep'.
Het kon niet anders dan dat hij aan de tu ging studeren.
Waarom hij wel en mijn dochter niet is gewoon kennelijk aanleg van jongs af aan.
Ik snap dat je het niet met me eens bent, maar meestal is diezelfde opvoeding helemaal niet dezelfde opvoeding.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad. Mijn man hoefde bv thuis nooit te helpen met huishouden. Zijn zus wel.
Zelfde opvoeding mijn reet
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
Gezellig trouwens dat de vraagsteller lekker meepraat.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
16-06-2019 13:02


Het is gewoon 'aanleg', waarom is een meisje als kind meestal al geïnteresseerd in poppen, tasjes en glitter plaatjes o.i.d en een jongen bv in autos, bouwsets en treinen.
Uiteraard uitzonderingen of kinderen die dit niet hebben daargelaten.
Instinct, inzicht en interesse zorgen dan voor een bepaalde levensstijl en ook beroep.
Is niks raadselachtigs aan.
Dit is slechts ten dele waar, dat toonde het programma aan waar ik eerder over schreef. Weet alleen de titel van het programma niet meer. Van jongs af aan worden jongens en meisjes verschillend behandeld, dat werkt de rest van het leven door. Het begint al bij de geboorte, veel babykamers hebben een jongens of meiden kleur. Het geboortekaartje is blauw of roze, de muisjes zijn blauw of roze. De cadeaus tussen jongens en meisjes zijn (gedeeltelijk) verschillend enz. enz..
Het klinkt misschien heel raar, maar ik denk dat ik voor bijna alle vrouwen spreek als ik zeg dat mijn ambities, levenskeuzes en carrièrewensen en - keuzes helemaal niets te maken hebben met de wens om gelijkelijk te verdeeld te zijn over alle beroepen.

En dan niet voor alle vrouwen, maar voor mij persoonlijk:
Ik kies werk dat bij mij past en waarbij ik met zo min mogelijk inspanning (lees: het gevoel dat ik aan het werk ben) zoveel mogelijk kan verdienen (om zo goed voor mijn gezin te kunnen zorgen).

Mijn beroep wordt denk ik ongeveer 50-50 door mannen en vrouwen uitgevoerd.

En jij, pejeka, heb jij keurig een beroep gekozen dat volgens de boekjes hoort bij jouw soort?
Dahlia74 schreef:
16-06-2019 13:13
Dit is slechts ten dele waar, dat toonde het programma aan waar ik eerder over schreef. Weet alleen de titel van het programma niet meer. Van jongs af aan worden jongens en meisjes verschillend behandeld, dat werkt de rest van het leven door. Het begint al bij de geboorte, veel babykamers hebben een jongens of meiden kleur. Het geboortekaartje is blauw of roze, de muisjes zijn blauw of roze. De cadeaus tussen jongens en meisjes zijn (gedeeltelijk) verschillend enz. enz..
Zelfs hun gehuil wordt anders geïnterpreteerd. Het geluid van een huilende baby is aan verschillende groepen mensen laten horen en zij moesten hier een emotie aan verbinden. Werd de baby David genoemd dan was hij boos, werd de baby Donna genoemd dan was ze verdrietig. Het ging over precies hetzelfde geluid en hetzelfde kind. Maar heeft dus invloed op de manier waarop we kijken naar kinderen op basis van hun geslacht en dus ook op de manier waarop we op hen reageren, zelfs dus als ze nog heel jong zijn. Een meisje wordt veel sneller behandeld alsof ze aanhankelijker is, gericht op menselijk contact wil zijn (nog zonder dat ze dat zelf kan zeggen) waar een jongen benaderd zal worden op een manier die erop gericht is dat hij zelfstandig en onafhankelijk wil zijn. Zelfs als hij nog niet eens kan zeggen dat hij op dat moment behoefte heeft aan aanhankelijk willen zijn en sociaal contact.
Het antwoord op deze vraag is nogal simpel hoor:
Door de emancipatie heeft de vrouw de mogelijkheid gekregen om voor een beroep te kiezen waarin ze willen werken. En blijkbaar willen veel vrouwen dit werk niet doen.

En dan laat ik nog achterwege dat de bouwsector nog redelijk vrouwonvriendelijk is en dat het ook nog eens per regio verschilt.

Daarnaast kun je de vraag omgekeerd stellen: wat maakt dat mannen amper te vinden zijn in bepaalde beroepen? Wat maakt het dat mannen niet eens opstaan en ervoor zorgen dat zij het mogelijk maken om tot een betere verdeling te komen? En met dat laatste bedoel ik bijvoorbeeld dat ik weinig mannen op de barricade zie gaan om hun recht op deeltijd werken af te dwingen zodat zij ook meer bij hun gezin kunnen zijn.

Waar het mis gaat is dat de emancipatie wel is ingezet, maar dat dat nog steeds deels gesaboteerd wordt door o.a. overheid, werkgevers, mannen en natuurlijk ook vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
SPQR schreef:
16-06-2019 13:10
Inderdaad. Mijn man hoefde bv thuis nooit te helpen met huishouden. Zijn zus wel.
Zelfde opvoeding mijn reet
Bij mijn man net zo. Hij en zijn broers hoefden in het huishouden niets te doen. Immer ze zouden later trouwen en dus een vrouw hebben die dat zou doen. Mijn man heeft het wat dat betreft slecht getroffen ;-).
Sjulia schreef:
16-06-2019 12:27
Mijn schoonvader is bouwvakker geweest. Loopt nu totaal krom, zijn vader had hetzelfde. Ik zie een vrouw dit niet zo lang volhouden als een man. Het maakt je lijf sowieso kapot, man of vrouw.
De verpleging is fysiek ook heel zwaar. Genoeg vrouwen die dit fysiek niet volhouden en pittige klachten krijgen.
En in veel gevallen gaat het ook om juiste technieken. Alleen duren die vaak langer, zijn ze duurder etc. En dan kiest of de werkgever ervoor ze niet te faciliteren, of werknemers doen het maar even op de andere manier, want dat gaat sneller.
NYC schreef:
16-06-2019 12:08
Ik denk dat het onbewust met beeldvorming te maken heeft, al sinds kindertijd. Via boekjes, televisie-programma’s, voorbeelden in de praktijk. Zelfs op het Blue Band ontbijtbordje dat we gratis ontvingen staan zes plaatjes (paardrijdster, verpleegster, danseres, kok, piloot, brandweerman) die het kind moeten stimuleren groot te worden. Dus nog voor een kind überhaupt zelf ooit nagedacht heeft over waar zijn/haar interesses en talenten liggen heeft het al miljoen keer zulke beelden gezien.

Bovendien schijnt een kleutermeisje in haar jonge jaren al tig keer heft woord “mooi” of “lief” gehoord te hebben (wat een mooie jurk, mooi zo dat haar van je, wat een lieve pop (!) heb je gekregen) waar een jongen het woord stoer of gaaf krijgt te horen: “stoer kapsel, stoere trui, gaaf speelgoed”. Zélfs mensen die hier zelf bewust op letten (en dan nog heb je dus familieleden, leerkracht, klasgenoten, met bepaalde onbewuste woordkeuzes)

Onbewust is dat toch van invloed op het zelfbeeld. En dan heeft het meisje dat voor “stoer/ruig” wil kiezen het in deze maatschappij denk ik nog makkelijker dan een jongen die voor “lief en zorgzaam” kiest.

We willen een meisje dat liever voor een piratenpak dan ballerinajurk kiest nog wel graag “stoere meid” noemen maar zullen het jongetje dat dat andersom doet niet “snoezig” noemen.

Dit!
Ik viel in op een school waar de kleuters bezig waren met een project over beroepen. De jongens gingen een dokter knutselen, de meisjes en verpleegster. De jongens maakten een kleurplaat van een piloot, de meisjes van een stewardess. Ook de (prenten)boeken die over het thema werden voorgelezen hadden nogal stereotype voorbeelden van beroepen. Dat dat nog bestaat in deze tijd.
Mevrouw75 schreef:
16-06-2019 13:07
Ik snap dat je het niet met me eens bent, maar meestal is diezelfde opvoeding helemaal niet dezelfde opvoeding.
Begrijp dat het ene meisje niet het andere is.
Dat er stoere, sterke enz meiden zijn ontken ik niet natuurlijk.
Toch gebeurt het vaak dat deze stoere meiden later alsnog geen monteur worden o.i.d.
Was zelf een kind wat zowel met poppen speelde maar ook buiten ruwe spelletjes deed en altijd smerig thuis kwam net als mijn broers.
Toch geenszinds interesse in een carrière de bouw.
Ben niet de enige vrouw daarin ...
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat Pejeka stiekem denkt jullie moesten zo nodig gelijkwaardig zijn aan mannen, dan doe je ook maar het werk wat mannen doen. Dat emancipatie alleen bedoeld zou zijn om gelijke beloning enzo, maar dat vrouwen weglopen zodra ze er iets voor moeten doen zoals wegenbouw etc
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
16-06-2019 13:20
Het antwoord op deze vraag is nogal simpel hoor:
Door de emancipatie heeft de vrouw de mogelijkheid gekregen om voor een beroep te kiezen waarin ze willen werken. En blijkbaar willen veel vrouwen dit werk niet doen.

En dan laat ik nog achterwege dat de bouwsector nog redelijk vrouwonvriendelijk is en dat het ook nog eens per regio verschilt.

Daarnaast kun je de vraag omgekeerd stellen: wat maakt dat mannen amper te vinden zijn in bepaalde beroepen? Wat maakt het dat mannen niet eens opstaan en ervoor zorgen dat zij het mogelijk maken om tot een betere verdeling te komen? En met dat laatste bedoel ik bijvoorbeeld dat ik weinig mannen op de barricade zie gaan om hun recht op deeltijd werken af te dwingen zodat zij ook meer bij hun gezin kunnen zijn.

Waar het mis gaat is dat de emancipatie wel is ingezet, maar dat dat nog steeds deels gesaboteerd wordt door o.a. overheid, werkgevers, mannen en natuurlijk ook vrouwen.
Wat ik ook wel denk, mannen zijn heel bang ofzo dat ze voor homo uitgemaakt worden en niet meer meetellen.
Ik denk dat er heel veel mannen zijn die graag kapper wilde worden, of verpleging maar misschien daar niet voor hebben gekozen omdat ze bang waren er niet meer bij te horen.
Bij mijn werkgever voornamelijk mannen in de fabrieken, vrouwen solliciteren bijna niet. Die zouden overigens ook gewoon aangenomen worden, bedrijf is heel erg gericht op gelijkheid
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
16-06-2019 13:30
Begrijp dat het ene meisje niet het andere is.
Dat er stoere, sterke enz meiden zijn ontken ik niet natuurlijk.
Toch gebeurt het vaak dat deze stoere meiden later alsnog geen monteur worden o.i.d.
Was zelf een kind wat zowel met poppen speelde maar ook buiten ruwe spelletjes deed en altijd smerig thuis kwam net als mijn broers.
Toch geenszinds interesse in een carrière de bouw.
Ben niet de enige vrouw daarin ...
Alles ligt natuurlijk vrij complex, zie bijvoorbeeld ook alle voorbeelden uit de literatuur die hierboven gegeven worden.

Mijn dochter is ook zo’n poppen+ruwe spelletjes kind, mét korte haren en jongenskleren en is gewoon de enige in de klas daarmee. Ze hoort opmerkingen dat groen en blauw ‘jongenskleuren’ zijn en wordt aangesproken als jongen door haar korte haren. Ze heeft ook geen interesse in de bouw, wél wil ze op de ambulance, brandweer of politie worden. Ze heeft zelfs een tijd gedacht dat ze een jongen was, omdat ze echt heel duidelijk verschil zag tussen jongens- en meisjesdingen (de meisjes kregen prinsessenkleurplaten en de jongens paw patrol ofzo) en zij zich echt identificeerde met die jongensdingen.

Ik ken trouwens ook geen enkele kleuterjongen die graag in de bouw wil werken.
Alle reacties Link kopieren
Ook in de niet-fysieke beroepen in de bouw zijn vrouwen zwaar ondervertegenwoordigd. Ik werk zelf in de gww sector en zie regelmatig (tender)teams voorbij komen met alleen kerels. Deze mensen zijn allemaal minimaal HBO maar eigenlijk bijna altijd WO opgeleid en het gaat dan niet alleen om TU studies.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
16-06-2019 13:37
Alles ligt natuurlijk vrij complex, zie bijvoorbeeld ook alle voorbeelden uit de literatuur die hierboven gegeven worden.

Mijn dochter is ook zo’n poppen+ruwe spelletjes kind, mét korte haren en jongenskleren en is gewoon de enige in de klas daarmee. Ze hoort opmerkingen dat groen en blauw ‘jongenskleuren’ zijn en wordt aangesproken als jongen door haar korte haren. Ze heeft ook geen interesse in de bouw, wél wil ze op de ambulance, brandweer of politie worden. Ze heeft zelfs een tijd gedacht dat ze een jongen was, omdat ze echt heel duidelijk verschil zag tussen jongens- en meisjesdingen (de meisjes kregen prinsessenkleurplaten en de jongens paw patrol ofzo) en zij zich echt identificeerde met die jongensdingen.

Ik ken trouwens ook geen enkele kleuterjongen die graag in de bouw wil werken.
Precies. Al vrij jong gaan kinderen zich ook gedragen naar opgelegde verwachtingen. Mijn zoons lievelingskleuren waren rood en roze, totdat door andere kinderen op school gezegd werd dat roze voor meisjes was. Er wordt continu al dan niet expliciet gezegd dat jongens stoer moeten zijn en meisjes lief. Al van baby af aan krijgen kinderen verschillend speelgoed toegestopt, als het niet door hun ouders is dan is het wel door anderen. Als ze wat groter zijn worden huilende meisjes getroost en jongens moeten zich vermannen. Als meisjes voor zichzelf opkomen zijn ze kattig, en afwachtende jongens zijn watjes.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
tatlitatli schreef:
16-06-2019 13:43
Ook in de niet-fysieke beroepen in de bouw zijn vrouwen zwaar ondervertegenwoordigd. Ik werk zelf in de gww sector en zie regelmatig (tender)teams voorbij komen met alleen kerels. Deze mensen zijn allemaal minimaal HBO maar eigenlijk bijna altijd WO opgeleid en het gaat dan niet alleen om TU studies.
Ik geef ook gewoon ruiterlijk toe dat ik de bouw een erg onaantrekkelijke sector vind. De zorg ook trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven