Werk & Studie alle pijlers

Ik weet het even niet meer.

03-07-2018 07:38 141 berichten
Hallo allemaal,

Ik zit met wat werk/geld dilemma's en hoop op wat advies. Momenteel ben ik al bijna 3 jaar part-time werkzaam voor een uitzendbureau. Ik doe dat werk meestal met veel plezier. Ik vind de afwisseling van bedrijven fijn, en ik ben gek op de vrijheid die ik ermee heb. Dat ik zelf mag aangeven welke dagen ik wel en niet werk.
Helaas zit ik al een aantal maanden behoorlijk vast in een hardnekkige depressie waardoor ik drie dagen per week al amper trek. Ik heb letterlijk nergens energie voor en de kleinste dingen irriteren me.
Ik moet mezelf echt naar mijn werk slepen zeg maar.

Doordat ik bewust wat minder werk om mezelf toch een beetje te sparen krijg ik soms maar amper 18 uur per week bij elkaar gesprokkeld. En terwijl mijn rekeningen stijgen ( eigen risico betalen van de kaakchirurg, straks 600 euro betalen aan de paradontoloog, gemeentebelastingen etc ) blijft mijn inkomen maar hangen rond de 800-900 per maand.
Ik red het telkens maar net, maar moet helaas vaak aan mijn spaarrekening komen ( waar ook nog amper wat op staat ).
Eigenlijk moet ik gewoon fulltime gaan werken om alles te kunnen betalen maar dat zie ik gewoon in mijn huidige staat echt niet zitten, ik ben al uitgeput van drie dagen.
Ik word binnenkort trouwens ook getest op autisme en krijg dus sowieso wel hulp van een psycholoog voor mijn depressie ( ook als ik geen autisme blijk te hebben ).

Nu heb ik een vaste locatie waar ik al heel lang kom die een vacature open hebben staan voor 20 uur. Ook niet veel, maar ik vind dat wel een fijne plek. Het stressniveau ligt daar niet te hoog en het is wel een vast inkomen elke maand.
Maar daar moet ik wel 5 dagen voor werken. 5x4 uur, al is het misschien nog mogelijk om 4x5 te doen. Dat moet ik nog overleggen met de manager tijdens mijn gesprek volgende week ( ik heb gesolliciteerd en mag op gesprek komen ).

Nu ben ik toch wat huiverig om dat aan te nemen. Volgende week werk ik bijvoorbeeld drie lange dagen en kom ik zo op 24 uur. De zomervakantie begint en dan heb ik altijd veel werk. Ik zou liever drie lange dagen werken dan vijf korte.
De voordelen van die locatie zijn er zeker, maar ik zie ook de nadelen. Ik ben gewoon wat huiverig om een vaste plek te nemen omdat ik beter weet dan wie dan ook hoeveel gezeik er intern is bij bijna alle bedrijven waar ik kom. Als uitzendkracht blijf ik daar altijd fijn buiten, maar als je er permanent staat kan dat dus niet meer.

Een collega van mij zei trouwens dat ik recht heb op aanvullende bijstand, kan dat kloppen? Ik wil mijn hand absoluut niet ophouden en heb dat ook nooit gedaan maar de situatie word wel nijpend momenteel en ik krijg het echt benauwd van het weinig geld hebben.
Ik probeer echt zo zuinig mogelijk te leven, doe geen rare aankopen, ga vaak naar de Aldi en dergelijke, maar het helpt gewoon niet. Ik heb gewoon veel pech gehad dit jaar, met mijn gebit ook. Dat heeft al een godsvermogen gekost, wat ook mijn eigen schuld natuurlijk, maar ja.

Ik zit gewoon echt even vast, vol met twijfels over wat ik nou moet doen en zie het echt even niet meer zitten. Ik ben gewoon zo moe. Ik heb op zich een goed vangnet, een lieve familie maar verder ben ik altijd alleen. Ik heb geen sociale contacten of vrienden. Ik vind dat moeilijk.

Ik weet het gewoon echt even niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het doen. Als je iets ass-erigs hebt, heb je waarschijnlijk een haat-liefde verhouding met structuur en regelmaat. En veel andere mensen ook :) Hoewel je er weerstand tegen voelt, doet het je in werkelijkheid vaak juist goed.
Belangrijk is dat het een fijne plek is. En dat je nu geld tekort hebt, daar word je ook niet vrolijker van.
Probeer het gewoon. Wat heb heb je te verliezen? Een baan die je toch al niet had.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er voor gaan. Ik denk dat in overleg heel veel mogelijk is. Geld tekort en onzekerheden kunnen ook heel veel stress opleveren. Wellicht dat die baan je juist wat stabiliteit en dus rust kan bieden. Bovendien heb je waarschijnlijk een proeftijd. Gaat het echt niet, dan kun je toch altijd nog terug naar je huidige situatie?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geld tekort als je 24 uur werkt. Hoe is dat dan met 20 uur? Of ga je daar met verdienen. Als je daar 5x4 gaat werken heb je niet echt de mogelijkheid om ergens anders je uren aan te vullen lijkt me.
Een vaste werkplek met vast salaris kan je wel structuur en dus rust geven. Met een depressie is halve dagen werken misschien juist wel goed maar je zult ook wel uit die depressie komen.
Moeilijke beslissing idd maar ook financieel goed kijken of je hier voldoende aan hebt.
Ja dat is ook zo, maar financieel ga ik er amper wat op vooruit. Met 20 uur verdien ik misschien 850 euro per maand. Dat is net zoveel als nu. Op zich is het een leuke locatie ja, maar de manager van de andere locatie waar we veel mee te maken hebben en bij wie ik op gesprek moet komen mag mij niet zo. We klikken niet zo goed.

Ik ga sowieso kijken hoe het allemaal voelt tijdens het gesprek, en ik ben ook zeker geneigd het wel te doen maar ik twijfel gewoon heel erg. Zeker omdat de zomer om de hoek staat en er dus meer diensten aankomen en meer verdiend kan worden.
duizel schreef:
03-07-2018 07:54
Je hebt geld tekort als je 24 uur werkt. Hoe is dat dan met 20 uur? Of ga je daar met verdienen. Als je daar 5x4 gaat werken heb je niet echt de mogelijkheid om ergens anders je uren aan te vullen lijkt me.
Een vaste werkplek met vast salaris kan je wel structuur en dus rust geven. Met een depressie is halve dagen werken misschien juist wel goed maar je zult ook wel uit die depressie komen.
Moeilijke beslissing idd maar ook financieel goed kijken of je hier voldoende aan hebt.
Dat zeker, de structuur en rust zijn een pluspunt. Maar als ik vijf dagen moet komen voor die 4 uur doe ik het niet. Die knoop heb ik voor mezelf al doorgehakt. Dat is gewoon teveel. De manager op die locatie zei dat ze het op vrijdag wel alleen afkan en het dus van maandag tot donderdag zal zijn maar of het uiteindelijk ook zo gaat moet ik nog maar zien. Zo ja dan is het zeker het overwegen waard.
Met 24 uur verdien ik zeker meer dan met 20 uur. En in de zomer kan ik op veel meer uren komen via het uzb. Ik ervaar juist dat ik met drie langere dagen en 4 dagen vrij om bij te komen meer voordeel heb dan met 4 korte dagen.
Alle reacties Link kopieren
Ah financieel schiet je er niet mee op. Ja dat maakt het lastiger. Hoe groot schat je de kans in dat je daadwerkelijk meer uren gaat werken als je voor het uitzendbureau blijft werken? Ook gezien je depressie en alles?
.
impala schreef:
03-07-2018 08:04
Ah financieel schiet je er niet mee op. Ja dat maakt het lastiger. Hoe groot schat je de kans in dat je daadwerkelijk meer uren gaat werken als je voor het uitzendbureau blijft werken? Ook gezien je depressie en alles?
Nou ja ik doe het liever niet, maar ik zal wel moeten momenteel. Deze week doe ik vier dagen ( morgen vrij ) en kom dan op 22 uur. Volgende week zit ik op 24 ( en er kan nog een dag bijkomen, dus dan misschien op 30 ). Kijk ik moet wel voor mijn gevoel. Maar eigenlijk trek ik het gewoon niet.
Maar elke week 4 dagen en daar ook aan vastzitten benauwd me ook wel weer een beetje. Nu kan ik nog volgende week dinsdag ook vrij nemen ( bij de maandag ) en goed op krachten komen dit weekend voor ik weer moet. Als je zolang gewend bent aan zoveel vrijheid en alle keuze in eigen hand te hebben is het lastig om dat los te laten.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
03-07-2018 08:11

Maar elke week 4 dagen en daar ook aan vastzitten benauwd me ook wel weer een beetje. Nu kan ik nog volgende week dinsdag ook vrij nemen ( bij de maandag ) en goed op krachten komen dit weekend voor ik weer moet. Als je zolang gewend bent aan zoveel vrijheid en alle keuze in eigen hand te hebben is het lastig om dat los te laten.
weet je wel hoeveel vrijheid & rust financiële stabiliteit geeft??
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
03-07-2018 08:11
Nou ja ik doe het liever niet, maar ik zal wel moeten momenteel. Deze week doe ik vier dagen ( morgen vrij ) en kom dan op 22 uur. Volgende week zit ik op 24 ( en er kan nog een dag bijkomen, dus dan misschien op 30 ). Kijk ik moet wel voor mijn gevoel. Maar eigenlijk trek ik het gewoon niet.
Maar elke week 4 dagen en daar ook aan vastzitten benauwd me ook wel weer een beetje. Nu kan ik nog volgende week dinsdag ook vrij nemen ( bij de maandag ) en goed op krachten komen dit weekend voor ik weer moet. Als je zolang gewend bent aan zoveel vrijheid en alle keuze in eigen hand te hebben is het lastig om dat los te laten.
Snap ik heel goed. Maar als alleen dat je tegenhoudt, zou ik dat gevoel opzij zetten. De regelmaat zal je goed doen. En ik denk ook dat je veel minder uitgeput zult raken wanneer je 4 of 5 dagen, maar kórter werkt.
Maar financieel is het idd minder aantrekkelijk. Lastig hoor.
impala wijzigde dit bericht op 03-07-2018 08:23
0.15% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-07-2018 08:21
weet je wel hoeveel vrijheid & rust financiële stabiliteit geeft??
Dit dus! Maar geldgebrek doet daar weer afbreuk aan.
.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je parttime werkt dan ben je t.a.v. arbeidsongeschiktheid ook slechts parttime verzekerd. Kortom wanneer je arbeidsongeschikt zou raken dan krijg je nog maar 70% van wat je nu verdiend.

Voor alleenstaanden ligt de grens voor bijstand rond de 900 wanneer je meer verdient heb je geen recht.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Het mooiste zou zijn die baan, en dan nog wat uurtjes via het uzb erbij. Dan is de baan de financiele basis die je nu ook hebt, maar dan met meer rust, waardoor je het ook makkelijker trekt om meer uren te werken. Misschien dat dat juist in de zomermaanden als er meer uitzendwerk is wel gaat lukken.
impala wijzigde dit bericht op 03-07-2018 08:26
0.83% gewijzigd
.
Een vaste baan heeft ook veel voordelen hè? Betaalde vrije en ziektedagen bijvoorbeeld.
impala schreef:
03-07-2018 08:26
Het mooiste zou zijn die baan, en dan nog wat uurtjes via het uzb erbij. Dan is de baan de financiele basis die je nu ook hebt, maar dan met meer rust, waardoor je het ook makkelijker trekt om meer uren te werken. Misschien dat dat juist in de zomermaanden als er meer uitzendwerk is wel gaat lukken.
Klopt maar dat gaat dus niet. Niet alleen omdat ik dat niet trek ( om er na vier dagen nog een vijfde bij te plakken ), maar ook omdat het bedrijf me uit moet kopen bij het uzb en ik daar dus niet meer in dienst kan zijn.

En ik besef me echt wel dat er een hoop voordelen zitten aan een vaste baan, ik heb vroeger ook altijd een vaste baan gehad. Maar financieel schiet ik er zo weinig mee op. Dat is een beetje het probleem. Mijn maandelijkse vaste lasten stijgen zoveel de komende tijd dat ik gewoon meer moet verdienen.
lilalinda schreef:
03-07-2018 08:21
weet je wel hoeveel vrijheid & rust financiële stabiliteit geeft??
Ja dat weet ik, maar dat zit er met die 20 uur ook niet in vrees ik. Ja het is een vast inkomen per maand, dat is het voordeel, maar of ik het ermee ga redden dat betwijfel ik.
Tja dan denk ik dat je toch echt meer moeten werken. Volgens mij zijn er gewoon niet meer smaken in dit geval dan weinig werken en te weinig verdienen of veel werken en meer verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
03-07-2018 08:30
Klopt maar dat gaat dus niet. Niet alleen omdat ik dat niet trek ( om er na vier dagen nog een vijfde bij te plakken ), maar ook omdat het bedrijf me uit moet kopen bij het uzb en ik daar dus niet meer in dienst kan zijn.

En ik besef me echt wel dat er een hoop voordelen zitten aan een vaste baan, ik heb vroeger ook altijd een vaste baan gehad. Maar financieel schiet ik er zo weinig mee op. Dat is een beetje het probleem. Mijn maandelijkse vaste lasten stijgen zoveel de komende tijd dat ik gewoon meer moet verdienen.
Ja dat is idd een groot nadeel. Je hebt dus wel degelijk iets te verliezen. Ik neig hierdoor naar nee.
impala wijzigde dit bericht op 03-07-2018 08:39
5.27% gewijzigd
.
Madrid87 schreef:
03-07-2018 08:31
Ja dat weet ik, maar dat zit er met die 20 uur ook niet in vrees ik. Ja het is een vast inkomen per maand, dat is het voordeel, maar of ik het ermee ga redden dat betwijfel ik.
Wat zouden je redenen zijn om het wel te doen?
Want ik zie alleen zoveel twijfels dat ik me afvraag waarom je het overweegt.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
03-07-2018 08:31
Ja dat weet ik, maar dat zit er met die 20 uur ook niet in vrees ik. Ja het is een vast inkomen per maand, dat is het voordeel, maar of ik het ermee ga redden dat betwijfel ik.
als je 20 uur werkt, heb je nog tijd zat om er een baantje naast te nemen
Ja precies Impala.

Nou Sally, de voordelen zijn:

-Het is goed te bereiken ( half uur fietsen heen en terug ). Al is de busverbinding ruk dus in de winter is dat lastiger als het door het weer niet te fietsen is.
-Ik vind de sfeer leuk, het is een klein bedrijf, de werkdruk ligt laag en is goed te doen.
-Ik kan op zich goed met de collega opschieten met wie ik moet werken.
-Het is een stabiel inkomen. Uzb heeft nog wel eens de neiging om de diensten te annuleren en dan zit je dus zonder geld thuis.

Dat is het wel zo'n beetje denk ik. Ik twijfel altijd over alles heel veel, dus dat is niet per se iets nieuws. Helaas.

@ lilalinda, klopt maar dat ga ik dus niet trekken. Ik ben zo gesloopt na een dag ( lang of kort ) dat ik het niet trek om dan nog door te rijden naar een ander baantje. Ik heb het wel eens gedaan hoor voor het uzb, twee diensten op een dag. Maar ik kan dat echt niet. Ik word zo doodmoe van de hele dag onder de mensen zijn en alle geluiden en prikkels dat ik daar geen energie voor heb. Ik heb mijn rust echt nodig.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
03-07-2018 08:39


@ lilalinda, klopt maar dat ga ik dus niet trekken. Ik ben zo gesloopt na een dag ( lang of kort ) dat ik het niet trek om dan nog door te rijden naar een ander baantje. Ik heb het wel eens gedaan hoor voor het uzb, twee diensten op een dag. Maar ik kan dat echt niet. Ik word zo doodmoe van de hele dag onder de mensen zijn en alle geluiden en prikkels dat ik daar geen energie voor heb. Ik heb mijn rust echt nodig.
ten eerste went het echt. En juist omdat jij UZB-werk doet, kom je nooit aan gewenning toe. Voor jou is een vaste stabiele baan eigenlijk veel geschikter.
Je went namelijk ook aan geluiden, dus na een tijdje hoor je het minder.
Ook helpt het te investeren in je 'carriere'. Ik heb gewoon een kamer voor mezelf, heerlijk.
Gezien mijn vermoeden naar Autisme/ADD is vastigheid zeker een voordeel. Dat ben ik met je eens.
En toch red ik me prima met de wisseling van bedrijven ( vooral ook omdat ik bijna altijd op dezelfde locaties sta en dus overal de weg ken ).
Ik ben hier nu echt wel aan gewend en bijna elk bedrijf is ook echt blij als ik weer binnen kom stappen omdat ik naar hun zeggen wel een van de betere uitzendkrachten ben. Ik heb een goede pokerface ( er is nooit iemand die aan mij ziet dat ik depressief ben ) en ben erg klantvriendelijk. Maar als ik in de bus naar huis zit of op de fiets ben ik helemaal leeg.
Ik vind het gewoon lastig, ik wil geen baan erbij. Mocht er nu iets langs komen voor 24 uur in drie dagen zou ik dat wel overwegen. Helaas is cateringwerk bijna altijd voor 5 dagen.

Iets anders dat me tegenhoudt is dat een van mijn beste ''vrienden'' op werk bij een andere locatie werkt. Als ik een dag met hem gewerkt heb hou ik veel energie over en ik merk dat ik emotioneel echt opknap van een dag bij hem zijn. We kunnen goed praten en zijn vrolijkheid fleurt me altijd weer op tijdens de donkere dagen van mijn depressie. Als ik mijn uitzendwerk dus opzeg zie ik hem ook niet meer wekelijks.
Alle reacties Link kopieren
Aan aanvullende bijstand zou ik niet beginnen in jouw geval. Als je al iets krijgt is het tientjeswerk en je hebt nog wel sollicitatieplicht, verplichten bijeenkomsten/trainingen en veel papieren rompslomp.

Vergeet niet dat je als werkende een hoger percentage vakantiegeld krijgt dan iemand in de bijstand en mogelijk ook recht hebt op belastingteruggave en eventueel een dertiende maand.

Ik zou dan ee eerder kijken naar wat voor eventuele extra's je in aanmerking komt zoals bijzondere bijstand.
Bedankt voor de tips Brennwert. Ik ga straks even uitzoeken hoe dat allemaal werkt, zoals bijzondere bijstand. Moet nu naar mijn werk.

Bedankt voor het meedenken allemaal, ik reageer weer als ik thuis ben. :redrose:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven