Werk & Studie alle pijlers

Ik word niet aangenomen(Geen OP)

18-01-2020 16:41 337 berichten
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-01-2020 11:25
Reden: OP verwijderd
99.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je was gewoon te oud en duurder dan je vriend. En misschien was je uitstraling niet juist, het kan in zoveel dingen zitten.

Gewoon doorgaan en op andere plekken soliciteren.
Met die leeftijd maak je meer kans in de horeca.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees daarin echt niet dat autochtonen 'meer en meer gediscrimineerd' worden.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
19-01-2020 04:18
Nou. Leg eens uit. Ik lees een stuk over oude bewoners van een buurt die moeite hebben met nieuwe bewoners (Turken VS yuppen grofgezegd). En drie keer raden wie daar nu de meerderheid is, want wie betaalt (6 ton voor een huis. 6 euro voor een koffie soya latte. 15 euro voor een broodje. Etc) bepaalt.
A-men
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
19-01-2020 01:52
? Als je in NL geboren wordt ben je gewoon Nederlander hoor.
Je bent volgens je paspoort zeker Nederlander ja. Maar helaas volgens de definitie allochtoon (dat ben je volgens oa CBS namelijk als een van je ouders geboren is in het buitenland).
Vandaar dat 'allochtonen afkomst' (nog los van dat het niet bestaat en geen woord is) dus gewoon zou kunnen betekenen dat iemand in NL is geboren.
Het kan er ook nog mee te maken hebben dat je bevriend bent met iemand die ook heeft gesolliciteerd.
Ik ben zelf retailmanager geweest in een soortgelijke winkel en als je vrienden aanneemt is dat altijd een risico.

Daarnaast speelt leeftijd niet altijd een rol. Het verschil tussen iemand die 15 is of iemand die 17 is kan heel groot zijn qua verantwoordelijkheidsgevoel en assertiviteit. Ligt natuurlijk aan de persoon, maar algemeen gesproken... Met een ploeg 15 jarigen heb je doorgaans meer problemen qua bezetting en doorwerken dan met een ploeg 17 jarigen.

Met 17 jarigen heb je misschien hogere loonkosten maar het kan ervoor zorgen dat je ook minder uren gebruikt (en dus minder kosten). Het ligt dus een beetje aan de voorkeur vd manager en aan het beleid van het bedrijf, de samenstelling van de huidige bezetting...

Het kan aan zoveel dingen liggen.
justagirly schreef:
19-01-2020 01:52
? Als je in NL geboren wordt ben je gewoon Nederlander hoor.
Nooit van allochtone Nederlanders gehoord?
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
19-01-2020 10:31
Je bent volgens je paspoort zeker Nederlander ja. Maar helaas volgens de definitie allochtoon (dat ben je volgens oa CBS namelijk als een van je ouders geboren is in het buitenland).
Vandaar dat 'allochtonen afkomst' (nog los van dat het niet bestaat en geen woord is) dus gewoon zou kunnen betekenen dat iemand in NL is geboren.
Nooit geweten!
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
19-01-2020 10:46
Nooit van allochtone Nederlanders gehoord?
Ja dat dan weer wel maar had er een andere betekenis aan gekoppeld. En die klopte dus maar voor een deel.
Overigens is Nederlanderschap door geboorte niet afhankelijk van waar je geboren bent maar uit wie je geboren bent. Nederlanderschap bij geboorte is bloedgebonden, niet bodemgebonden.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat je niet bent aangenomen. Maar inderdaad, je eerste sollicitatie, gewoon verder kijken. Mijn 17 jarige heeft bij verschillende supermarkten gesolliciteerd, nergens aangenomen. Werkt nu in een horeca-baan (met collega's van verschillende afkomst), hebben het super gezellig met zijn allen.
Ikzelf heb (in de vorige eeuw ;-) ongeveer 50 afwijzingen gekregen voor ik aan een echte baan kwam na afstuderen, was net even rustig in mijn branche.
Shit happens, blijf positief, er ligt vast een leukere baan op je te wachten.
Alle reacties Link kopieren
fairy1 schreef:
19-01-2020 11:00
Vervelend dat je niet bent aangenomen. Maar inderdaad, je eerste sollicitatie, gewoon verder kijken. Mijn 17 jarige heeft bij verschillende supermarkten gesolliciteerd, nergens aangenomen. Werkt nu in een horeca-baan (met collega's van verschillende afkomst), hebben het super gezellig met zijn allen.
Ikzelf heb (in de vorige eeuw ;-) ongeveer 50 afwijzingen gekregen voor ik aan een echte baan kwam na afstuderen, was net even rustig in mijn branche.
Shit happens, blijf positief, er ligt vast een leukere baan op je te wachten.
Dit :-) het is altijd rot om ergens afgewezen te worden maar probeer positief te blijven. Horeca vond ik zelf altijd erg gezellig als bijbaan en je hebt ook nog eens kans op fooi!
Schoonmaken in een verzorgingstehuis heb ik ook een tijd gedaan vanaf m’n 15e, dat verdiende best aardig en je maakt die oudjes vaak ook blij met een praatje.
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
19-01-2020 10:56
Overigens is Nederlanderschap door geboorte niet afhankelijk van waar je geboren bent maar uit wie je geboren bent. Nederlanderschap bij geboorte is bloedgebonden, niet bodemgebonden.
Maar dat staat wel zo op je paspoort als je in NL wordt geboren toch?

Nationaliteit is dus iets anders dan "Nederlanderschap"?
justagirly schreef:
19-01-2020 11:03
Maar dat staat wel zo op je paspoort als je in NL wordt geboren toch?

Nationaliteit is dus iets anders dan "Nederlanderschap"?
Nee, geboorteland is voor het Nederlanderschap niet de basis. Je geboortegemeente staat om administratieve redenen wel op je paspoort maar is niet bepalend voor je nationaliteit. Nederlanderschap is voor mensen met een Nederlands paspoort wel hun nationaliteit.
BlaZoo schreef:
19-01-2020 10:46
Nooit van allochtone Nederlanders gehoord?
Allochtoon mag niet meer, is te negatief. We hebben tegenwoordig Nederlanders en Medelanders.
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
19-01-2020 11:06
Nee, geboorteland is voor het Nederlanderschap niet de basis. Je geboortegemeente staat om administratieve redenen wel op je paspoort maar is niet bepalend voor je nationaliteit. Nederlanderschap is voor mensen met een Nederlands paspoort wel hun nationaliteit.
Thanks!
Op zich ook wel logisch.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
19-01-2020 11:09
Allochtoon mag niet meer, is te negatief. We hebben tegenwoordig Nederlanders en Medelanders.
Of Nederlanders met migratie achtergrond. :P
Tuurlijk, meneer Kanarie.
Alle reacties Link kopieren
Heel jammer dat je niet bent aangenomen, maar dat is niks geks op zich. Een bedrijf door voor aanklagen kost veel tijd, energie en geld, zou ik zelf niet doen.
Wat ik wel zou doen: ga op een rustige dag in een knappe outfit en met je gezelligste gezicht naar het dichtstbijzijnde centrum en loop gewoon alle winkels binnen waar je zou willen werken, vraag vriendelijk of ze misschien iemand kunnen gebruiken. Dikke vette kans dat je wat vind, als je vis wil vangen moet je hengels uitgooien, hoe meer hengels, hoe meer kans. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat je niet bent aangenomen! Maar zeker winkels zoals het Kruidvat (low budget) krijgen veel druk van bovenaf om zo min mogelijk loonkosten te maken. In grote filialen zijn er soms nog wat mogelijkheden maar vooral de kleinere filialen hebben weinig speling. Iemand van 15 zou na de inwerkperiode nog wel 2 jaar meekunnen maar boven de 18 worden en (of in ieder geval werden er toen ik er 8 jaar geleden werkte) vrijwel geen contracten verlengd voor hulpkrachten. Vanaf maart ongeveer gaan vakantieparken, dierentuinen, pretparken etc ook weer op zoek naar seizoenskrachten. Hier zoeken ze wel vaak ietwat oudere mensen voor en dan zou je zeker tot de herfstvakantie weer aan de slag kunnen. Ook zou je kunnen kijken voor een bijbaan als bv postbezorger.
Ja, balen is dat hè, als je wordt afgewezen om iets waar je niks aan kan doen en wat ook nog eens niks uitmaakt.

Ik ben zelf boven de vijftig en herhaaldelijk afgewezen op leeftijd. Vrienden van dezelfde leeftijd merken het ook bij sollicitaties. Alleen: je kan het niet bewijzen en je doet er niks aan.

Ik kan alleen maar zeggen: je zult nog wel vaker worden afgewezen. Probeer daar mee om te gaan. Het is niet leuk maar het hoort erbij. Mensen die goed kunnen incasseren, schoppen het verder.
Wat idioot om uit dit stuk de conclusie te trekken dat witte mensen meer en meer gediscrimineerd worden. Dat staat er echt helmaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd op topic starter nog gaat reageren.
Gatekeeper* schreef:
19-01-2020 11:09
Allochtoon mag niet meer, is te negatief. We hebben tegenwoordig Nederlanders en Medelanders.
Mag wel, en dekt de lading prima
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
19-01-2020 04:18
Nou. Leg eens uit. Ik lees een stuk over oude bewoners van een buurt die moeite hebben met nieuwe bewoners (Turken VS yuppen grofgezegd). En drie keer raden wie daar nu de meerderheid is, want wie betaalt (6 ton voor een huis. 6 euro voor een koffie soya latte. 15 euro voor een broodje. Etc) bepaalt.
Bedoel je dat stuk over de documentaire van Felix Rottenberg over de Akbarstraat? Over de Turkse en Marokkaanse ouders die bezwaar hebben tegen de plaatsing van een stuk of wat autochtone blanke kinderen in de klas van hun kroost op een zwarte school en roepen dat hun school wordt overgenomen? Over de Turkse vader die roept dat die autochtone nieuwkomers zich maar aan de Turkse en Marokkaanse meerderheid moeten aanpassen? Over de buurt waar de allochtone bewoners het vuil op straat (van het balkon naar beneden) gooien en zij vinden dat de overheid dat maar moet opruimen?

Wie discrimineert er nu?

Om even op de OP terug te komen; ik ben heel benieuwd hoe de houding en de kleding van TO eruit zagen. Hing hij op een stoel, droeg hij een petje, sprak hij normaal Nederlands? De winkel was vooraf toch al op de hoogte van de achtergrond van TO (konden ze aan zijn naam zien)? Waarom werd hij dan wel uitgenodigd om op gesprek te komen als ze zouden discrimineren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven