Werk & Studie alle pijlers

Ik word niet aangenomen(Geen OP)

18-01-2020 16:41 337 berichten
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-01-2020 11:25
Reden: OP verwijderd
99.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Euhm ?
1 sollicitatie zonder aangenomen te worden is doodgewoon.
1500 ook. Zeker als je 45 bent geweest en je zit zonder.
Schijnbaar past je vriend beter in het team. Zijn loonkosten zijn lager.

Redenen waarom ik op 23 jarige leeftijd een halfjaar niet ben aangenomen. Te jong, te oud, te donker haar, wel autochtoon, te Nederlands uiterlijk, sprak geen Grieks (zet dat dan in je vacature), te veel ervaring, te weinig ervaring, te hoog opgeleid, te laag opgeleid, iemand anders beter geschikt, beter in het team lijkt te passen, vriendje van de baas, dochter van de baas, parttimer werd fulltimer, functie kwam toch niet vrij.

Ongetwijfeld dat er een Turkse, Surinaamse, Duitse, Franse, Finse, Spaanse, Marokkaanse sollicitant is afgewezen op de baan die ik nu heb. Omdat ik een keer in het team leek te passen, de juiste opleiding en ervaring had en omdat het gesprek een keer lekker liep. Of omdat mijn blouse teal was en ik gave schoenen aanhad.

Je kunt vragen waarom niet en dat aanpassen als het over houding en gedrag gaat.

Solliciteer 300 keer en dan kun je vast ergens aan de slag. En zo niet dan doe je het nog 300 keer.

Welkom in de maatschappij.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
19-01-2020 04:18
Nou. Leg eens uit. Ik lees een stuk over oude bewoners van een buurt die moeite hebben met nieuwe bewoners (Turken VS yuppen grofgezegd). En drie keer raden wie daar nu de meerderheid is, want wie betaalt (6 ton voor een huis. 6 euro voor een koffie soya latte. 15 euro voor een broodje. Etc) bepaalt.
Dus als een groep Turkse/Marokkaanse kinderen in een witte klas terechtkomen mogen de blanke ouders daar boos over zijn en mogen ze zeggen “je bent nu in een witte school en pas je je aan óns aan” zonder als racist bestempeld te worden? Cool.
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
19-01-2020 13:51
Bedoel je dat stuk over de documentaire van Felix Rottenberg over de Akbarstraat? Over de Turkse en Marokkaanse ouders die bezwaar hebben tegen de plaatsing van een stuk of wat autochtone blanke kinderen in de klas van hun kroost op een zwarte school en roepen dat hun school wordt overgenomen? Over de Turkse vader die roept dat die autochtone nieuwkomers zich maar aan de Turkse en Marokkaanse meerderheid moeten aanpassen? Over de buurt waar de allochtone bewoners het vuil op straat (van het balkon naar beneden) gooien en zij vinden dat de overheid dat maar moet opruimen?

Wie discrimineert er nu?

Om even op de OP terug te komen; ik ben heel benieuwd hoe de houding en de kleding van TO eruit zagen. Hing hij op een stoel, droeg hij een petje, sprak hij normaal Nederlands? De winkel was vooraf toch al op de hoogte van de achtergrond van TO (konden ze aan zijn naam zien)? Waarom werd hij dan wel uitgenodigd om op gesprek te komen als ze zouden discrimineren?
Hoe kun je dat nou in vredesnaam vergelijken met mensen die structureel op basis van hun uiterlijk of afkomst worden gediscrimineerd. Die niet worden uitgenodigd op een gesprek. Die wel worden uitgenodigd en vervolgens per ongeluk een een mailtje krijgen die voor collega bedoeld was 'is niet door naar de 2e ronde want *n-word *. Oh of wat te denken van mensen met een bijzondere achternaam die er door de Belastingdienst uit werden gepikt en beschuldigd werden van fraude met toeslagen. Die failliet gingen, waar huwelijken aan kapot gingen.

Echt, die witte verontwaardigdheid terwijl het echt NIKS is in vergelijking met waar gekleurde Nederlanders mee te maken hebben is echt walgelijk.
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
19-01-2020 14:06
Hoe kun je dat nou in vredesnaam vergelijken met mensen die structureel op basis van hun uiterlijk of afkomst worden gediscrimineerd. Die niet worden uitgenodigd op een gesprek. Die wel worden uitgenodigd en vervolgens per ongeluk een een mailtje krijgen die voor collega bedoeld was 'is niet door naar de 2e ronde want *n-word *. Oh of wat te denken van mensen met een bijzondere achternaam die er door de Belastingdienst uit werden gepikt en beschuldigd werden van fraude met toeslagen. Die failliet gingen, waar huwelijken aan kapot gingen.

Echt, die witte verontwaardigdheid terwijl het echt NIKS is in vergelijking met waar gekleurde Nederlanders mee te maken hebben is echt walgelijk.
Het is duidelijk dat je veel Amerikaanse YouTube filmpjes kijkt en websites leest en dat nu probeert toe te passen op Nederland.
Dat is sowieso erg trendy nu. Alleen is Nederland natuurlijk een heel ander land dan de VS.
Let’s go Brandon!
Een wedstrijdje “welke groep is het zieligst”, gaaf hoor.

Maar optreden tegen individuen die discrimineren, of zich op andere manieren misdragen en een hand uitsteken naar individuen die dat nodig hebben, maakt van de wereld minder een slagveld en meer een fijne plek.
Alle reacties Link kopieren
havermout1 schreef:
19-01-2020 14:10
Het is duidelijk dat je veel Amerikaanse YouTube filmpjes kijkt en websites leest en dat nu probeert toe te passen op Nederland.
Dat is sowieso erg trendy nu. Alleen is Nederland natuurlijk een heel ander land dan de VS.
Grappig, het enige dat ik op YouTube kijk is kattenfilmpjes en ASMR. Dus nee, da's niet waar.
Alle reacties Link kopieren
havermout1 schreef:
19-01-2020 14:10
Het is duidelijk dat je veel Amerikaanse YouTube filmpjes kijkt en websites leest en dat nu probeert toe te passen op Nederland.
Dat is sowieso erg trendy nu. Alleen is Nederland natuurlijk een heel ander land dan de VS.
Oh en letterlijk alle voorbeelden die ik hier noem zijn NEDERLANDSE voorbeelden. Dus hoe kom je hier nou weer bij?
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
19-01-2020 14:06
Hoe kun je dat nou in vredesnaam vergelijken met mensen die structureel op basis van hun uiterlijk of afkomst worden gediscrimineerd. Die niet worden uitgenodigd op een gesprek. Die wel worden uitgenodigd en vervolgens per ongeluk een een mailtje krijgen die voor collega bedoeld was 'is niet door naar de 2e ronde want *n-word *. Oh of wat te denken van mensen met een bijzondere achternaam die er door de Belastingdienst uit werden gepikt en beschuldigd werden van fraude met toeslagen. Die failliet gingen, waar huwelijken aan kapot gingen.

Echt, die witte verontwaardigdheid terwijl het echt NIKS is in vergelijking met waar gekleurde Nederlanders mee te maken hebben is echt walgelijk.
Je haalt er nu van alles bij, maar in het geval van de OP, is TO gewoon uitgenodigd voor een gesprek.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-01-2020 16:54
Reden: discriminerende opmerking
5.95% gewijzigd
Het-groepje schreef:
18-01-2020 21:54
Ja, het is natuurlijk altijd erger om van discriminatie beschuldigd te worden inplaats van gediscrimineerd te worden. Heerlijk altijd, dat white privilege, als de witte mens maar geen haartje gekrenkt wordt, en er maar vrolijk van uitgaan dat racisme aanstellerij is.
Alsof het volstrekt onmogelijk is en nooit gebeurt dat iemand niet wordt aangenomen vanwege zijn huidskleur in er detailhandel, maar droom lekker verder.
Rare reactie. Ten eerst gaat het hier om een specifiek geval niet om de hele wereld. En er zijn duidelijk aanwijzingen dat TO minder geschikt was dan zijn mede scholier. DIe is een stuk jonger, spreekt misschien beter Nederlands (als ik de manier van schrijven zie) en kwam misschien wat prettiger over dat de meteen uit de slof schietende TO.
Alle reacties Link kopieren
Weleens bij de politie gesolliciteerd als Piet of Klaas? Blanke autochtone jongens die solliciteerden werden glashard afgewezen om hun kleur en culturele achtergrond. Het werd zelfs letterlijk in een brief vermeld. Moet je eens andersom proberen!
Fizz schreef:
19-01-2020 14:18
Ik neem aan dat je een kleurtje hebt, want je toon is bepaald niet erg redelijk. Je stelt je vreselijk aan.
Kijk, dat is racisme in haar pure vorm
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
19-01-2020 14:18
Je haalt er nu van alles bij, maar in het geval van de OP, is TO gewoon uitgenodigd voor een gesprek.

Ik neem aan dat je een kleurtje hebt, want je toon is bepaald niet erg redelijk. Je stelt je vreselijk aan.
Ik had het dan ook niet over de OP.

Hilarisch dat je dat zegt trouwens, ik ben witter dan wit en Hollandser dan Hollands.
(wel een hele gemengde vriendengroep, dus ik zit niet alleen maar in een witte kring en sta dus ook open voor andere ervaringen)
anoniem_376079 wijzigde dit bericht op 19-01-2020 14:24
9.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
19-01-2020 14:20
Kijk, dat is racisme in haar pure vorm
Ja inderdaad. Ik kwam met allemaal voorbeelden van dingen die echt zijn gebeurd, waarvoor de Belastingdienst en desbetreffende bedrijf (van de mail over het n-woord) door het stof moesten.

En dan is het allemaal onzin 'want ik zal wel een kleurtje hebben'. Vreselijk, je zal daar maar dagelijks mee te maken hebben.
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
19-01-2020 14:20
Kijk, dat is racisme in haar pure vorm
Tuurlijk joh! Alles is racisme, lekker makkelijk een ander de schuld te kunnen geven als je zelf faalt.
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
19-01-2020 14:21
Ik had het dan ook niet over de OP.

Hilarisch dat je dat zegt trouwens, ik ben witter dan wit en Hollandser dan Hollands.
(wel een hele gemengde vriendengroep, dus ik zit niet alleen maar in een witte kring en sta dus ook open voor andere ervaringen)
Een soort Sunny Bergman misschien? Daar vind ik ook wel iets van.....
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
19-01-2020 14:30
Een soort Sunny Bergman misschien? Daar vind ik ook wel iets van.....
Gewoon iemand die verder kijkt dan haar witte neus lang is. Hoeveel mensen van niet-Nederlandse afkomst heb jij in je vriendenkring?

Leuk ook dat je volledig voorbij gaat aan de verkeerde aanname die je deed maar me nu in een ander hokje probeert weg te proppen. Nogmaals, de voorbeelden die ik noem zijn niet bedacht, maar echt gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
19-01-2020 14:32
Gewoon iemand die verder kijkt dan haar witte neus lang is. Hoeveel mensen van niet-Nederlandse afkomst heb jij in je vriendenkring?
Heel wat, ook in mijn naaste familie, dat kan ook bijna niet anders als je in de Randstad woont.
Wat een rare reacties zitten ertussen..

Alsof racisme niet meer is maar ondertussen wel onder allerlei andere soort termen wordt benoemd met allerlei voorbeelden van dien en het dus zogenaamd geen rasisme meer zou zijn maar ondertussen is het m.i. wel ordinair rasisme.
Het moet allemaal maar kunnen maar het is geen rasisme...
Jaja.

Zolang je geen 'roetmop' zegt is het wel oke.
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 19-01-2020 14:36
6.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
19-01-2020 14:33
Heel wat, ook in mijn familie, dat kan ook bijna niet anders als je in de Randstad woont.
Oh dat kan prima als je in de Randstad woont, en dat zijn meestal ook de mensen die het hardste schreeuwen dat racisme en wit privilege niet bestaan. Een beetje zoals een slank persoon die zegt dat dikke mensen niet worden gediscrimineerd.

Maar al die mensen in jouw familie zijn nog nooit gediscrimineerd op basis van hun afkomst? Bijzonder.
Fizz schreef:
19-01-2020 14:29
Tuurlijk joh! Alles is racisme, lekker makkelijk een ander de schuld te kunnen geven als je zelf faalt.
Het standaardargument van racisten die op hun racisme worden gewezen. Zelfs als te vaak racisme wordt geroepen was wat jij zei zuiver racisme.
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
19-01-2020 14:35
Oh dat kan prima als je in de Randstad woont, en dat zijn meestal ook de mensen die het hardste schreeuwen dat racisme en wit privilege niet bestaan. Een beetje zoals een slank persoon die zegt dat dikke mensen niet worden gediscrimineerd.

Maar al die mensen in jouw familie zijn nog nooit gediscrimineerd op basis van hun afkomst? Bijzonder.
Nee, ze hebben het allemaal prima voor elkaar en ook nooit problemen gehad met sollicitaties. Zelfs degene die slecht Nederlands sprak zat nooit zonder werk.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
19-01-2020 14:40
Nee, ze hebben het allemaal prima voor elkaar en ook nooit problemen gehad met sollicitaties. Zelfs degene die slecht Nederlands sprak zat nooit zonder werk.
Bij mij hebben ze het ook prima voor elkaar (hogeropgeleid etc), maar dat wil niet zeggen dat ze niet te maken hebben met racistische opmerkingen. Ik denk ook zeker niet dat in het geval van TO er sprake van was trouwens, zal inderdaad gevalletje leeftijd zijn geweest. Maar ik reageerde op iemand die racisme in NL ontkende en vervolgens deed alsof er wel steeds meer witte Nederlanders worden gediscrimineerd.
De verhalen die mijn vrienden vertellen, daar klapperen mijn oren echt van. En ja, dan besef ik me wel dat ik een privilege heb. Werd hier ook weer duidelijk toen mijn mening opzij werd geschoven 'omdat ik wel een migratieachtergrond zou hebben'.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
19-01-2020 11:09
Allochtoon mag niet meer, is te negatief. We hebben tegenwoordig Nederlanders en Medelanders.
wie verzint die onnozele termen?
linkse blanke zeker die denkt van te spreken in naam van de allochtonen??
niks belachelijker dan de linkse blanke die denken dat ze goed doen voor de samenleving, terwijl ze enkel meer haat verspreiden.
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
19-01-2020 14:37
Het standaardargument van racisten die op hun racisme worden gewezen. Zelfs als te vaak racisme wordt geroepen was wat jij zei zuiver racisme.
Er wordt zoveel geblaat over racisme, dat ik het allemaal met een flinke korrel zout neem. Natuurlijk bestaat er racisme, maar als ik naar Opsporing Verzocht kijk, dan zucht ik ook vaak diep als het weer een getinte of donkere dader is. Wat dat betreft is het jammer dat nu ook weer met al die messentrekkende jeugd het veel te vaak jongeren met een bepaalde achtergrond en/of huidskleur zijn. Hier ligt toch ook echt een taak voor veel ouders met een migratie-achtergrond. Als je kind met een groepje een sportwinkel een sportwinkel binnenstormt en de boel leeg rooft, dan is er heel wat mis. Het draagt ook niet bij aan het imago van bepaalde groepen jongeren en dat kan inderdaad tegen gaan werken bij het vinden van een stageplaats of werk.
Fizz schreef:
19-01-2020 14:18
Ik neem aan dat je een kleurtje hebt, want je toon is bepaald niet erg redelijk. Je stelt je vreselijk aan.
Kijk, jongens en meisjes, dit is nou racisme.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven