Werk & Studie alle pijlers

In 3e jaar stoppen met hbo-verpleegkunde studie.

22-10-2019 10:21 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik zit met een probleem. Ik ben net begonnen met mijn 3e jaar van de hbo verpleegkunde studie en loop nu stage. Ik merk alleen sinds deze stage heel erg dat de twijfel toe slaat over de gehele studie. Ik dacht altijd dat de ziekenhuis sector mijn ding zou zijn maar merk toch dat dit niet zo is. Ook de verpleeghuiszorg en wijkzorg zijn zijn geen werkvelden waar ik later wil werken. Ik twijfel nu dus heel erg wat ik later wil gaan doen als ik deze studie heb afgerond. Ook ga ik met erg veel tegenzin naar de stage omdat ik iets aan het doen ben wat ik totaal niet ambieer.

Ik zit er nu dus over na te denken om te stoppen maar vind dit een hele stap. Ik heb wel een idee van wat ik dan voor nieuwe studie wil gaan doen. Maar ik schaam mij wel heel erg voor het feit dat ik dan 3 jaar een studie voor “niks” heb gedaan. Ik weet dat ik met een hele hoop ervaring verder kan maar het voelt wel als een enorme verspilling. En ook moet ik dan weer 4 jaar verder met een nieuwe studie, waarbij ik op het moment al 21 jaar ben.

Ik hoor graag jullie adviezen/mening.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het meedenken!

Fijn dat jullie ook met alternatieven komen in het verpleegkundig beroep. Alleen nu zie ik hierin wel hobbels aangezien dit allemaal alternatieven zijn waarbij je eerst een aantal jaar ervaring moet hebben in de werkvelden die ik nu juist niet zie zitten. Of zie ik dit verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
Vaak wordt van te voren een beroep heel leuk voorgesteld met leuke folders foto's etc. Als dan tijdens een studie/stage blijkt dat de werkelijkheid heel anders is dan wil je daar NIET mee doorgaan.

Ik zou zeggen STOPPEN
Alle reacties Link kopieren
Toevoeging: zoek zelf actief een stage in een werkveld die niet echt gepromoot word op de opleiding. Ik had bijv nooit aan de TBS kliniek gedacht, maar alleen door actief te solliciteren ben ik hier zo terecht gekomen.
Rivermoana schreef:
22-10-2019 10:51
Vaak wordt van te voren een beroep heel leuk voorgesteld met leuke folders foto's etc. Als dan tijdens een studie/stage blijkt dat de werkelijkheid heel anders is dan wil je daar NIET mee doorgaan.

Ik zou zeggen STOPPEN
Want een studie geeft altijd een realistische kijk op het gehele werkveld? Echt niet. Ik deed pedagogiek en heel veel medestudenten twijfelden wel eens. Sommigen stopten, en zijn uiteindelijk weer aan iets nieuws begonnen en weer gestopt. Anderen twijfelden en gingen door en hebben allemaal hele andere richtingen in het werkveld gekozen. Verpleegkunde is zo breed. Ik zou niet ruim 2 jaar weggooien terwijl ik helemaal geen alternatief heb. Kun je beter je papiertje halen en kijken wat in het werkveld je wél aanspreekt.
Alle reacties Link kopieren
Na een afgeronde HBO verpleegkunde kan je ook een verkorte universitaire studie verpleegkunde/gezondheidswetenschappen doen.

Kijk eens bij het ziekenhuis wat voor vacatures er staan, en wat voor ervaring / opleiding je daarvoor nodig hebt. Je hebt niet altijd veel werkervaring nodig.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik heb eerst HBO-V gedaan en daarna gezondheidswetenschappen. Ik kon daardoor de verkorte opleiding doe aan de Universiteit. Het scheelt je misschien dus wel studietijd door eerst je HBO-V af te ronden.
Los daarvan zou ik nu niet stoppen met je opleiding. Je kan er zoveel kanten mee op.
Alle reacties Link kopieren
Als je stufi op is is het op. Ze kan niet oneindig vaak wisselen en studies uitproberen het heeft allemaal met geld en tijd te maken.

als studeren gratis zou zijn en de tijd stil zou staan zou ik zeggen maak het lekker af maar dat is helaas niet zo
Alle reacties Link kopieren
Stoppen. Weer starten kan altijd.
Als je nu stopt kan je nog elke studie kiezen die je wil, voor het goedkope tarief. Afmaken betekent voor elke andere hbo-opleiding zo'n 7000 euro per jaar of zelfs meer betalen.

En nee het staat niet gek bij sollicitaties.

Ik heb vanalles gedaan en als je het kan uitleggen vindt niemand het raar.

Dus geen uitleg van, ik had geen zin meer in school. Maar zoals ik het lees maak je een weloverwogen beslissing dus ik zou stoppen en kijken wat je wel wil.
Alle reacties Link kopieren
Tuinbloem1234 schreef:
22-10-2019 10:50
Bedankt voor het meedenken!

Fijn dat jullie ook met alternatieven komen in het verpleegkundig beroep. Alleen nu zie ik hierin wel hobbels aangezien dit allemaal alternatieven zijn waarbij je eerst een aantal jaar ervaring moet hebben in de werkvelden die ik nu juist niet zie zitten. Of zie ik dit verkeerd?
Ja, dit zie je verkeerd. Zeker als je wil stoppen om gezondheidswetenschappen te gaan doen ben je echt ongeïnformeerd. Direct na je afstuderen kun je met de premaster Health Sciences verder, niks jaren werkervaring... Of de master (als dat financieel lukt) Evidence Based Practice aan de UvA. Nu stoppen is echt echt echt zo dom. Doe dat nou alsjeblieft niet joh.
koffiehagedis wijzigde dit bericht op 22-10-2019 11:14
1.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rivermoana schreef:
22-10-2019 11:10
Als je stufi op is is het op. Ze kan niet oneindig vaak wisselen en studies uitproberen het heeft allemaal met geld en tijd te maken.

als studeren gratis zou zijn en de tijd stil zou staan zou ik zeggen maak het lekker af maar dat is helaas niet zo
Tuurlijk kan ze wel oneindig wisselen. Er bestaat geen studiefinanciering meer.

Pas als ze iets afmaakt en dan twijfelt, dan wordt het een duur geintje.
Alle reacties Link kopieren
Stop anders en neem een jaartje rust. Ja, de tijd tikt dan door, maar je stufi niet. Ga lekker een jaartje werken en kijk eens op plekken die je interessant vindt. Vraag desnoods of je onbetaald een paar keer een dag ergens mee mag lopen dat vinden mensen helemaal niet raar. Spaar lekker je geld wat, ga nog eens op een leuke vakantie die je altijd al had willen doen en kijk dan verder...
Rivermoana schreef:
22-10-2019 11:13
Stop anders en neem een jaartje rust. Ja, de tijd tikt dan door, maar je stufi niet. Ga lekker een jaartje werken en kijk eens op plekken die je interessant vindt. Vraag desnoods of je onbetaald een paar keer een dag ergens mee mag lopen dat vinden mensen helemaal niet raar. Spaar lekker je geld wat, ga nog eens op een leuke vakantie die je altijd al had willen doen en kijk dan verder...
Na een jaar vrijheid weer aan de fulltime studie.... heftige overgang. Ik zou het niet doen.

Meelopen vind ik wel een goed idee ja.
Alle reacties Link kopieren
Erg veel wisselende reacties!
Wel fijn om dit mee te nemen in mijn beslissing.

Ik ben ook nog niet optimaal geïnformeerd over alles. Ik ga op school een gesprekje aanvragen maar was van te voren benieuwd naar andermans ervaringen/adviezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het juist wel goed is en vooral als je een spaarpotje hebt. Dan kan je met een frisse blik weer beginnen of switchen
Oh en stoppen omdat je al zo ver bent vind ik een kulargument. Je hebt 2 jaar afgerond, net begonnen met het 3e jaar en zit dus net over de helft.... nog 2 jaar is lang doorbijten als je het echt niets vind.
Maar ik krijg vooral het idee dat je nog niet zo goed je mogelijkheden na de studie en hoe het beroep is in andere stagegebieden, dus orienteer je daar meer op. Regel die gesprekken met studiebegeleiding, vraag zelf om bepaalde stages of meeloopdagen. Blijf niet hangen in dit gevoel van "bleh, dit is niet wat ik wil" maar pak het actief aam en kijk of je je studie aan kunt passen aan jouw wensen of in ieder geval heel helder krijgt hoe je na deze studie verder kunt in richtingen die je wel echt wil
Alle reacties Link kopieren
Tuinbloem1234 schreef:
22-10-2019 10:50
Bedankt voor het meedenken!

Fijn dat jullie ook met alternatieven komen in het verpleegkundig beroep. Alleen nu zie ik hierin wel hobbels aangezien dit allemaal alternatieven zijn waarbij je eerst een aantal jaar ervaring moet hebben in de werkvelden die ik nu juist niet zie zitten. Of zie ik dit verkeerd?

Er zijn best wel wat oudere topics over dit onderwerp, ik denk dat je ze met Google wel makkelijk kunt vinden.
werk-studie/wat-kun-je-met-je-hbo-v-dip ... ges/450651


Je hoeft echt niet persé gelijk een vervolgopleiding te doen om iets leuks te vinden. Ik ben na 2 jaar verpleeghuis een werkveld ingerold waarvan ik me nooit echt had gerealiseerd dat het bestond, laat staan dat ik wist dat er een post-hbo in die richting was. Die ben ik dus ook pas gaan doen toen ik al anderhalf jaar in die richting werkte.
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 22-10-2019 12:40
5.06% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Ik bleek mijn derde jaars stage ook niks te vinden. Ik heb mijn hbo afgerond en werk nu in ander vakgebied als studie. Net als de meeste studiegenoten.
Alle reacties Link kopieren
....en wat valt je nu zo tegen ten opzichte van wat je verwacht had van het vak?
Aangezien je ooit uit alles wat je kon kiezen Verpleegkunde koos?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook wel benieuwd wat er opeens zo tegenvalt. Gaat het niet goed op je stage?
Niet stoppen en kijken wat je nog meer met deze opleiding kunt. Zou toch jammer zijn nu je zo ver al bent gekomen om te stoppen? Succes met je keuze.
Alle reacties Link kopieren
Sensitivenoodle schreef:
22-10-2019 11:27
Oh en stoppen omdat je al zo ver bent vind ik een kulargument. Je hebt 2 jaar afgerond, net begonnen met het 3e jaar en zit dus net over de helft.... nog 2 jaar is lang doorbijten als je het echt niets vind.
Maar ik krijg vooral het idee dat je nog niet zo goed je mogelijkheden na de studie en hoe het beroep is in andere stagegebieden, dus orienteer je daar meer op. Regel die gesprekken met studiebegeleiding, vraag zelf om bepaalde stages of meeloopdagen. Blijf niet hangen in dit gevoel van "bleh, dit is niet wat ik wil" maar pak het actief aam en kijk of je je studie aan kunt passen aan jouw wensen of in ieder geval heel helder krijgt hoe je na deze studie verder kunt in richtingen die je wel echt wil
Precies dat laatste... ik krijg ook vooral het idee dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Je hebt je niet goed verdiept nog en bekijk het anders: buig deze studie om naar wat je wél wil bereiken. Zie het positief.. & zie het als een rugzakje extra naar een vervolg opleiding of wat.
De opleiding inhoudelijk is altijd iets wat je kan gebruiken op je vervolg. Overigens die werk ervaring... het staat er vaak bij (waar niet?) Maar als je beetje nieuws kijkt begrijp je ook wel dat ze allang blij zijn met personeel en is werk ervaring alleen mooi mee genomen. En je hoeft niet aan bed te staan nadien, wel in je stages helaas.
Alle reacties Link kopieren
Ja die werkervaring is inderdaad meestal heel bespreekbaar.
Ik moest 'officieel' een jaar als verzorgende IG werken, dan mocht ik beginnen aan Verpleegkundige niveau 4, dan weer een jaar werken zou ik dan aan HBO-V mogen beginnen.
Maar ik was gemotiveerd en gaf duidelijk aan dat ik ambitie had dus ik was in juni 2019 klaar met de Verzorgende IG opleiding en ben september 2019 begonnen met HBO-V.
Als je je diploma hebt, is dat geen wurgcontract waarin staat dat je de rest van je leven verpleegkundige moet blijven.

Onze beste secretaresse aller tijden had HBO-verpleegkunde gedaan (en geen secretaresse-opleiding).
Alle reacties Link kopieren
Hoewel twijfel niet fijn is, is het tegelijkertijd een heel normale zaak. Nu je ook kennis maakt met de praktijk komen er allemaal nieuwe dingen op je af en kan je eerste indruk erg tegenvallen. Maar geef het even en stop niet overhaast, ga in gesprek met het Studieloopbaan centrum of een decaan van je college. Zo kan je met hen samen kijken wat de mogelijkheden zijn binnen de studie (bijv. alternatieve stageplaatsen) en ook naar de opties voor na de studie. Vaak bieden scholen deze service gratis aan.

Veel succes!
Ik zeg altijd tijdens het midden van een studie of cursus krijg je vaak het gevoel doorgaan of stoppen. Ik ben altijd voor doorgaan. Maar in dit geval zal ik waarschijnlijk zeggen stoppen als het hele ziekenhuis je niet bevalt. Je kunt altijd gezondheidswetenschappen studeren. Je hebt ook maar 2 jaar studie gedaan en geen 3 jaar. En wat is nou 2 jaar. En je bent nog super jong. Dus ik zou mijn tijd beter besteden. En kijken of je in februari al kunt instromen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven