Werk & Studie alle pijlers

ineens anders sfeer bij opdrachtgever

03-08-2026 21:06 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe af en toe nog iets als ZZP'er. We hebben een nieuwe directeur, en de hele sfeer is omgeslagen binnen het bedrijf. Waar het eerst heel informeel was - borrel met collega's, korte lijntjes, collega's die elkaar een knuffel geven - is het nu ineens heel zakelijk. Even een appje sturen om te overleggen is er niet bij: dat moet per mail.

Een collega wilde spontaan even langskomen, maar kreeg te horen dat dat niet mogelijk was. Er werd letterlijk gezegd: "We zijn geen familie. We gaan zakelijk met elkaar om."

Ik vind het zelf wel lachwekkend, iedereen lijkt in een soort kramp te schieten. Dat was vooral duidelijk toen we laatst een keer een event hadden. Er werd met schema's en roosters gewerkt, mensen deden heel ongemakkelijk tegen elkaar. Een collega en ik dachten nog even dat het aan ons lag, maar later spraken we ook anderen die hetzelfde hadden ervaren.

Wat is jullie ervaring, zal zo'n cultuuromslag tot betere prestaties leiden?
Wel herkenbaar en ik weet ook niet of het verkeerd is. Met nieuw leiderschap komt ook een nieuwe dynamiek. Iedereen is tenslotte anders. Het is aan de werknemer om te bepalen of het nog past bij wie je bent.

Bij ons heeft een hele wisseling plaatsgevonden, maar ik zit prima op mijn plek.
Wij mogen geen Whatsapp gebruiken voor bedrijfscommunicatie.
Wel de Teams/Outlook van de werkgever.
Durf te antwoorden: één van de leukste topics op het forum!
Het was daar een behoorlijk zooitje toch, dus het kon wel wat professioneler allemaal vermoed ik. Lijkt me dan helemaal geen slechte ontwikkeling.
Mijn ervaring is dat 1/3e prima gedeid bij de nieuwe cultuur en zich er helemaal jn thuis voelt, dat 1/3e binnen een half jaar een andere baan zoekt en vertrekt en 1/3e mopperend blijft zitten (al dan niet gedwongen door hypotheek en andere verplichtingen wat ze daar houd).
Aan jou de keuze bij welke groep je wilt horen.
Ik heb bij een organisatie waar ik regelmatig zzp-werk voor deed meegemaakt dat er een nieuwe voorzitster kwam van de raad van commissarissen. Dat gaf echt een omslag, omdat zij heel dominant was en de nog niet zo lang geleden aangestelde directeur in de wielen reed. De sfeer was zo totaal anders dat ik besloot niet meer voor die organisatie te werken. Af en toe googelde ik de organisatie nog, zo zag ik na een aantal maanden dat de directeur op non-actief gesteld was, later werd ze ontslagen. De voorzitster van de RvC is uiteindelijk ook niet haar hele periode gebleven en werd een jaar of twee later bij haar andere baan (wegens bekendheid noem ik de functie maar niet) gedwongen om op te stappen, vanwege slechte werkverhoudingen. Tsja, dat verbaasde mij niet. Ongelooflijk eigenlijk hoe één persoon zo'n stempel kan drukken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
S-Groot schreef:
03-08-2026 21:41
Het was daar een behoorlijk zooitje toch, dus het kon wel wat professioneler allemaal vermoed ik. Lijkt me dan helemaal geen slechte ontwikkeling.
Precies. Ik stoorde me daar soms wel aan, dat veel dingen langs elkaar heen gingen en dat het te informeel was, hoewel het ook wel weer gezellig was.
Babylon schreef:
03-08-2026 21:56
Mijn ervaring is dat 1/3e prima gedeid bij de nieuwe cultuur en zich er helemaal jn thuis voelt, dat 1/3e binnen een half jaar een andere baan zoekt en vertrekt en 1/3e mopperend blijft zitten (al dan niet gedwongen door hypotheek en andere verplichtingen wat ze daar houd).
Aan jou de keuze bij welke groep je wilt horen.
Ik vind het wel prima zo
Explorista schreef:
03-08-2026 21:40
Wij mogen geen Whatsapp gebruiken voor bedrijfscommunicatie.
Wel de Teams/Outlook van de werkgever.
Wij ook niet. Verdiep je anders eens in whatsapp en bedrijfsrisico’s.
Ik vinder vrij logisch.
Heeft het ook niet te maken misschien met het feit dat je zzp'er bent?

Sommige opdrachtgevers zijn huiverig om zzp'ers hetzelfde als werknemers te behandelen en zijn bang dat er dan schijnzelfstandigheid op de loer ligt.
Ik werk ook als zzp'er en heb het nooit over 'we hebben een nieuwe directeur' of over collega's (en ik knuffel ze ook niet). Ik denk dat je positie als zzp'er een andere is dan een collega. Het klinkt alsof jij je meer betrokken voelt dan (zakelijk) van je verwacht kan worden.

En de werksfeer bij een opdrachtgever, tja, als ik die vervelend vind ga ik een andere opdracht doen. Een zakelijke werksfeer vind ik wel prettig.
Wat eten we vanavond?
Of het tot betere prestaties zal leiden hangt van meer factoren af. Mijn ervaring is dat in een te gezellige werksfeer mensen niet goed meer aan te spreken zijn op hun achterblijvende prestaties maar bovenal dat de grote gezelligheid kan leiden tot een onveilige werksfeer.

Voor collega’s die helemaal meedoen aan het geknuffel zal dat laatste klinken kunnen als tegenstrijdig, maar hoe informeler de werksfeer, hoe ongelijker mensen elkaar behandelen en hoe onduidelijker de grenzen zijn.
Er is meer ruimte voor ‘vertrouwelijke gesprekken’ en daarmee geroddel
Het is een voedingsbodem voor ‘me too’ situaties want dat knuffelen is niet bedoel voor alle collega’s en met alle collega’s maar wie bepaalt het onderscheid en de grenzen?
Mensen zullen zich sneller buitengesloten voelen en nieuwe mensen komen minder makkelijk binnen

Doe mij maar een formelere werksfeer. Als er dan collega’s zijn waar ik minder formeel contact mee wil, dan doen we dat wel buiten de werksfeer.
makreel schreef:
04-08-2026 09:46
Ik werk ook als zzp'er en heb het nooit over 'we hebben een nieuwe directeur' of over collega's (en ik knuffel ze ook niet). Ik denk dat je positie als zzp'er een andere is dan een collega. Het klinkt alsof jij je meer betrokken voelt dan (zakelijk) van je verwacht kan worden.

En de werksfeer bij een opdrachtgever, tja, als ik die vervelend vind ga ik een andere opdracht doen. Een zakelijke werksfeer vind ik wel prettig.
Ja, dit dus.
patchouli_ schreef:
04-08-2026 09:54
Of het tot betere prestaties zal leiden hangt van meer factoren af. Mijn ervaring is dat in een te gezellige werksfeer mensen niet goed meer aan te spreken zijn op hun achterblijvende prestaties maar bovenal dat de grote gezelligheid kan leiden tot een onveilige werksfeer.

Voor collega’s die helemaal meedoen aan het geknuffel zal dat laatste klinken kunnen als tegenstrijdig, maar hoe informeler de werksfeer, hoe ongelijker mensen elkaar behandelen en hoe onduidelijker de grenzen zijn.
Er is meer ruimte voor ‘vertrouwelijke gesprekken’ en daarmee geroddel
Het is een voedingsbodem voor ‘me too’ situaties want dat knuffelen is niet bedoel voor alle collega’s en met alle collega’s maar wie bepaalt het onderscheid en de grenzen?
Mensen zullen zich sneller buitengesloten voelen en nieuwe mensen komen minder makkelijk binnen

Doe mij maar een formelere werksfeer. Als er dan collega’s zijn waar ik minder formeel contact mee wil, dan doen we dat wel buiten de werksfeer.
Zeer herkenbaar. Mijn afdeling had de informele cultuur, maar dit had slechts betrekking op 40% van de afdeling. Samen eten, vriendschappen etc. Leidinggevenden hoorden bij de 40%. Toen deze verdwenen kwam de vervelende kant van deze cultuur pas naar boven. Veel collega's voelden zich destijds buitengesloten. Met de nieuwe Leidinggevende kwam er cultuuromslag. Voor mij prima, maar voor dat andere groepje even wennen.

Persoonlijk houd ik collega's ook op afstand. Leuk voor op het werk, maar ik hoef ze niet op mijn verjaardag.
makreel schreef:

Dit.

En waarom open je er een topic over met dat "we" en alles, en zeg je vervolgens dat het voor jou prima is zo?
a.k.a. canis-dinges
Op wat voor plekken wil men spontaan langskomen waarbij dat niet zakelijk is dan? Is dat dan iemand die naar een bedrijfslocatie/kantoor wil komen om alleen maar slap te ouwehoeren of zo?
Ja, ik denk dat een zakelijke mindset tot andere prestaties leidt dan een knuffel cultuur. Je komt daar, ter zake, immers om een prestatie te leveren voor een bepaald bedrag (ipv om de borrels, kerstfeest en zomer-bbq hoe gezellig die ook kunnen zijn). De prestatie is hoofdzaak, de rest bijzaak. Fijn dat er nu iemand de leiding heeft die prioriteiten kan stellen, want dat komt de kwaliteit van de geleverde organisatie prestatie ten goede, lijkt me.
Prei schreef:
04-08-2026 11:55
Op wat voor plekken wil men spontaan langskomen waarbij dat niet zakelijk is dan? Is dat dan iemand die naar een bedrijfslocatie/kantoor wil komen om alleen maar slap te ouwehoeren of zo?
Misschien een baby showen of zo.
a.k.a. canis-dinges
Sfeer en omgang zijn nog wel verschillende zaken, met de nadruk op zaken. Ik hoef ook geen dikke vriendengroep in zakelijke relaties. Werk moet gewoon goed gedaan worden.

Ik ben een tijd geleden voor het eerst ever op staande voet zelf ter plekke en per meteen opgestapt. Met een nieuwe 'manager' die dacht zzp'ers als een soort slaafje te kunnen aanspreken. Dan heb je sowieso niet helemaal begrepen wat personeel is en wat freelance is en hoe dat zit qua verhoudingen en autoriteit. Mij huur je in en als je niet tevreden bent mag dat, maar commanderen en afzeiken mag dus niet. Vooral omdat er nog nooit klachten waren, sterker nog, meerdere managers altijd zeer tevreden.

Je hebt werkelijk niks over mij te zeggen, ik ben namelijk eigen baas, al jarenlang. Ik laat me niet afbekken door een nieuweling, die niks weet, niks kan en een grote waffel heeft tegen iedereen, ongeacht of ze dertig jaar ouder dan zijzelf en meer ervaren, altijd keihard werken en niet te beroerd zijn om extra lange dagen te maken, inclusief weekend en feestdagen, avondwerk etc.

Type likken naar boven en trappen naar beneden, je ziet ze wel vaker en deze vaak onzekere types verdwijnen meestal met net zoveel bombarie als ze binnenkomen. Was heerlijk om zo op te kunnen stappen, en ik was ook niet de enige. Heb oprecht medelijden met het vaste personeel. Juist als je zzp'er bent kun je kiezen.
Xantileppe schreef:
04-08-2026 10:24
Zeer herkenbaar. Mijn afdeling had de informele cultuur, maar dit had slechts betrekking op 40% van de afdeling. Samen eten, vriendschappen etc. Leidinggevenden hoorden bij de 40%. Toen deze verdwenen kwam de vervelende kant van deze cultuur pas naar boven. Veel collega's voelden zich destijds buitengesloten. Met de nieuwe Leidinggevende kwam er cultuuromslag. Voor mij prima, maar voor dat andere groepje even wennen.

Persoonlijk houd ik collega's ook op afstand. Leuk voor op het werk, maar ik hoef ze niet op mijn verjaardag.
Goeie ja. Ik merk inderdaad dat er veel geroddel wordt, dat is echt een keerzijde. Dus hopelijk gaat dat nu veranderen.

Bijna iedereen werkt als ZZP'er. We vormden een hecht team met elkaar, maar dat is nu aan het verwateren.

Ook wel weer prima.
makreel schreef:

Ik heb dit nog niet eerder zo meegemaakt bij opdrachtgevers.
Dit lijkt op schijnzelfstandigheid, in meerdere opzichten. Ik denk dat dat mede de reden is waarom er een andere wind gaat waaien.
Xantileppe schreef:
04-08-2026 10:24

Ik vraag me af of je met een cultuuromslag kunt voorkomen dat mensen samen eten en vriendschappen sluiten. Mensen hebben ook pauze en ontmoeten elkaar toch wel.

Wel eens dat een leidinggevende terughoudend moet zijn.

En ik vind ook dat je terughoudend moet zijn met het vormen van groepen. Dus met zijn allen uit eten of niet, is beter. Maar tegenhouden lijkt me lastig.
Ravena schreef:
04-08-2026 13:29
Ik heb dit nog niet eerder zo meegemaakt bij opdrachtgevers.
Dit lijkt op schijnzelfstandigheid, in meerdere opzichten. Ik denk dat dat mede de reden is waarom er een andere wind gaat waaien.
Inderdaad. En die schijnzelfstandigheid werkt twee kanten op. Zo'n manager is dus uitdrukkelijk niet je 'baas'. (schijnen ze wel eens te denken)
mienbillekesjeuken schreef:
04-08-2026 14:07
Inderdaad. En die schijnzelfstandigheid werkt twee kanten op. Zo'n manager is dus uitdrukkelijk niet je 'baas'. (schijnen ze wel eens te denken)
Dat is wel weer positief, want zo gedragen ze zich vaak wel.
Ravena schreef:
03-08-2026 22:16
Ik vind het wel prima zo

Waarom doe je er dan zo laatdunkend over?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven