Werk & Studie alle pijlers

Iva uitkering en gedeeltelijk bijstand; gemeente verplichtin

15-01-2026 11:34 61 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Weet iemand misschien hoe dit zit?

Ik ben nu bijna 2 jaar 100% afgekeurd. Ik heb iva. En dacht eindelijk rust en het gaat best goed, zolang ik geen stress en spanning heb of druk voel.

Maar omdat ik niet met wia op het sociaal minimum zit, krijg ik ook toeslagenwet. Maar daarmee kom ik nog net niet tot het sociaal minimum en krijg ik nog een kleine bijstand vanuit de gemeente. Niet extreem veel.

Alleen kreeg ik van de week een bericht van de gemeente, voor een uitnodiging van gesprek, over werk. Om te kijken hoe het gaat, wat ik zelf heb gedaan en welke stappen ik heb ondernomen.
Ik heb de contactpersoon gemaild die in die brief stond, dat ik ben afgekeurd en iva heb

Ik kreeg als reactie dit;

Als gemeente hebben wij ook een beoordeling hierin te maken. Uit het systeem maak ik op dat jij een volledige arbeidsverplichting hebt. We kunnen het volgende week donderdag over jouw situatie hebben. Afhankelijk daarvan kunnen we bespreken wat de vervolgstap is.

Ik voel nu een klein beetje de nodige spanning en stress.

Ik heb gisteren ook contact gehad met de arbeidsdeskundige van het uwv en die vond het vreemd. Hij adviseerde om mijn iva beschikking te laten zien.

Ik ga uiteraard wel naar dat gesprek en neem iemand mee.

Iemand dit dit ook heeft meegemaakt?
Wat zijn mijn rechten en plichten?
Kunnen ze mij gewoon verplichten om weer aan het werk te gaan?
Nee. Je hebt je iva toekenning.
Wat ik me al een tijdje afvraag: Heb je bij een gedeeltelijke bijstand, naast de WIA, dezelfde regels als iedereen met een volledige bijstand, met betrekking tot eisen vermogen?
Mag je bijvoorbeeld spaargeld hebben, wordt je bestedingspatroon met een vergrootglas bekeken, en mag je wel 3 keer per jaar op vakantie (van je vermogen), zonder dat je gekort wordt?
Heel goed dat je naar het gesprek gaat en iemand meeneemt. Zo te lezen heeft deze medewerker van de gemeente niet goed jouw informatie bekeken, want je hebt geen arbeidsverplichting omdat je 100% afgekeurd bent. Dit kun je in het gesprek uitleggen en dan komt het vast goed!
Dutchess schreef:
15-01-2026 12:03
Wat ik me al een tijdje afvraag: Heb je bij een gedeeltelijke bijstand, naast de WIA, dezelfde regels als iedereen met een volledige bijstand, met betrekking tot eisen vermogen?
Mag je bijvoorbeeld spaargeld hebben, wordt je bestedingspatroon met een vergrootglas bekeken, en mag je wel 3 keer per jaar op vakantie (van je vermogen), zonder dat je gekort wordt?
Daar ging ik wel vanuit, maar dat weet ik niet echt zeker. Ik heb wel 3 jaar geleden een gesprek gehad over mijn inkomen waarbij ik alles moest inleveren en er werd er gekeken naar mijn spaargeld etc maar toen had ik nog geen iva. Maar toen ik dat kreeg wel doorgegeven aan de gemeente sociale zaken maar daarna geen gesprek met gehad over het inkomen.
Vervelend. Maar als jij 100% bent afgekeurd, kunnen zij jou uiteraard niks verplichten. Waarschijnlijk staat er een vinkje verkeerd in hun systeem en kijkt de medewerker niet verder dan zijn/haar neus lang is.
Vakbonden hebben ook een afdeling voor uitkeringsgerechtigden. Ben je lid of kan/wil je dat worden? Dan kun je door ook terecht voor informatie. Het gaat nu om informatie, (nog) niet om juridische bijstand, dus je kan ze gewoon bellen voor uitleg over de precieze regels. Mocht je wel bijstand nodig hebben, ook dan nog geen man over boord: als je 2 jaar contributie vooruit betaalt, krijg je die bijstand, ook als je net pas lid wordt.

Maar mijn antwoord: het UWV is niet scheutig met de verklaring duurzaam niet in staat tot arbeid, dus als je die status daar verdiend hebt kan ook de gemeente je niet verplichten tot arbeid. Neem inderdaad je IVA beschikking mee naar het gesprek.
Dutchess schreef:
Ook bij gedeeltelijke bijstand (al krijg je maar 50,- euro) gelden dezelfde regels. Ik heb er daarom zelf ooit voor gekozen (WAO, burn-out) om geen beroep te doen op aanvullende bijstand. Al die stress en regeltjes om een paar rot centen was het me niet waard.
Dutchess schreef:
Bijstand is bijstand. Onafhankelijk of dat volledig of gedeeltelijk is. Bijstand is een laatste vangnet, als echt niets anders meer mogelikk is. Dus voor iedereen in de bijstand gelden dezelfde verplichtingen.

Voor wat betreft IVA, bijstand en arbeidsverplichting:

Zo te horen moet de vrijstelling nog geregeld worden. De verplichting in de bijstand reikt echter verder. Het kan dat er gekeken wordt of eventueel vrijwilligerswerk voor jou passend zou kunnen zijn, of dat ze het gesprek met je aan willen gaan of er eenzaamheid speelt, of activering mogelik een rol speelt.

Als je echter 80-100% bent afgekeurd, is de kans groot dat de gemeente ook vrijstelt.

Wat je nog uit zou kunnrn zoeken, is dat volgens mij de reintegratieverplichting bij het uwv ligt, en niet bij de gemeente.

Mocht de gemeente wel vinden dat je kunt werken, dan in bezwaar gaan. Maar ik kan het me niet voorstellen. Denk echt dat het een orienterend gesprek is.
lucy wijzigde dit bericht op 15-01-2026 14:47
0.91% gewijzigd
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
Carola_456 schreef:
15-01-2026 13:55
Ook bij gedeeltelijke bijstand (al krijg je maar 50,- euro) gelden dezelfde regels. Ik heb er daarom zelf ooit voor gekozen (WAO, burn-out) om geen beroep te doen op aanvullende bijstand. Al die stress en regeltjes om een paar rot centen was het me niet waard.
Maar een burn-out wordt niet beoordeeld als ‘duurzaam’ itt een iva-uitkering.
Live Life to the fullest
Carola_456 schreef:
15-01-2026 13:55
Ja het bij mij is dat 100 euro maar nu achteraf zit ik te denken dan maar uit de bijstand. En met 100 euro minder doen maar ik wacht eerst het gesprek af
Lucy schreef:
15-01-2026 14:43
Bijstand is bijstand. Onafhankelijk of dat volledig of gedeeltelijk is. Bijstand is een laatste vangnet, als echt niets anders meer mogelikk is. Dus voor iedereen in de bijstand gelden dezelfde verplichtingen.

Voor wat betreft IVA, bijstand en arbeidsverplichting:

Zo te horen moet de vrijstelling nog geregeld worden. De verplichting in de bijstand reikt echter verder. Het kan dat er gekeken wordt of eventueel vrijwilligerswerk voor jou passend zou kunnen zijn, of dat ze het gesprek met je aan willen gaan of er eenzaamheid speelt, of activering mogelik een rol speelt.

Als je echter 80-100% bent afgekeurd, is de kans groot dat de gemeente ook vrijstelt.

Wat je nog uit zou kunnrn zoeken, is dat volgens mij de reintegratieverplichting bij het uwv ligt, en niet bij de gemeente.

Mocht de gemeente wel vinden dat je kunt werken, dan in bezwaar gaan. Maar ik kan het me niet voorstellen. Denk echt dat het een orienterend gesprek is.
Ik wacht gewoon het gesprek af, misschien valt het mee en wellicht hebben hun een oplossing. Anders kan ik altijd in bezwaar gaan
Taccowoman schreef:
15-01-2026 16:26
Ja het bij mij is dat 100 euro maar nu achteraf zit ik te denken dan maar uit de bijstand. En met 100 euro minder doen maar ik wacht eerst het gesprek af
Wacht eerst het gesprek even af! Het zal erg van de gemeente waarin je woont afhangen. Maar de huidige tendens binnen de sociale voorzieningen is juist om weer meer met de inwoner mee te denken, en minder vanuit de regeltjes te handelen.

Vaak word er dan zo’n geautomatiseerd proces in gang gebracht, waar ook een uitnodiging tot gesprek bij hoort; waar je op voorhand dan de standaard uitleg krijgt waar het voor is, maar als dan daadwerkelijk blijkt dat het bij jou “niet standaard” is, dan word daar vaak naar gehandeld. (Niet standaard tussen aanhalingstekens want uiteindelijk is niemand standaard imo).
Taccowoman schreef:
Dan zou je er niet heel veel stress van hoeven te hebben, hoop ik. Het ergste dat je kan gebeuren is dat je die 100 euro niet krijgt. En ik zou zeker bezwaar maken. Niet geschoten is altijd mis. Tenzij je er zelf stress van krijgt van dat bezwaar.
Ik denk hetzelfde als Badeendje.

Daarbij wordt vaak ook breder gekeken: naar je welzijn, dagritme, eenzaamheid, en waar de gemeente mogelijk mee zou kunnen ondersteunen.

Is dst niets, dan krijg je wrs ontheffibg voor 2 jaar (in de bijstand is onbeperkt bijna niet mogelijk) en word je weer met rust gelaten door de reibtegratiecoach. Maar de gemeente wil ook graag een goed beeld van het "lsngdurig zittend bestand" en welke mogelijkheden er wel zijn of brnut kunnen worden (in positieve zin, niet perse werk).

Je hebt ook nog een paar geneenten waar ze heel streng zijn. Maar dst worden wel de uitzonderingen.
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
GeweldigWeer schreef:
15-01-2026 14:43
Maar een burn-out wordt niet beoordeeld als ‘duurzaam’ itt een iva-uitkering.
Dat doet er toch helemaal niet toe? Het gaat om de vervelende regeltjes en bemoeizucht van de bijstand, die tellen voor iedereen.
Taccowoman schreef:
Zoiets was bij mij ook de aanvulling. Het gaf mij iig veel meer rust dan moeten opdraven bij de bijstand en je hele hebben en houden ter inzage op het bureau moeten gooien.

Ga gewoon het gesprek aan, misschien valt het mee. Valt het tegen, kan je altijd nog afstand doen van je aanvullende bijstand.
Carola_456 schreef:
15-01-2026 18:11
Valt het tegen, kan je altijd nog afstand doen van je aanvullende bijstand.
To, hou er rekening mee dat, als je van een aanvullende bijstand afziet, je bij iedere aanvraag voor ondersteuning alsnog een heleboel papierwerk in moet leveren.
Als ik, 100% afgekeurd in de bijstand, een aanvraag doe voor bijvoorbeeld een witgoed regeling, collectieve zorgverzekering of kwijtschelding van gemeente belastingen kunnen ze in één keer al mijn gegevens zien en krijg ik bijvoorbeeld de witgoed regeling sneller toegewezen en de kwijtschelding en collectieve zorgverzekering vaak zelfs automatisch.

To zal bij zulke aanvragen, zonder aanvullende bijstand, flink wat formulieren in moeten vullen om steeds te bewijzen dat ze het echt niet zelf kan kopen of betalen.
Omdat je een IVA uitkering hebt, ben je automatisch vrijgesteld van de arbeids- en reïntegratieverplichting en om maatschappelijk nuttige werkzaamheden te verrichten.

Best veel medewerkers weten dat helaas niet.

Je kan dit terugmailen:

In reactie op uw bericht licht ik mijn situatie als volgt toe.

Ik ben door het UWV volledig en duurzaam arbeidsongeschikt verklaard en ontvang een IVA-uitkering. Daarmee val ik onder de categorie als bedoeld in artikel 4 van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen.

Artikel 9, vijfde lid, van de Participatiewet bepaalt dat de verplichtingen uit het eerste lid, onderdelen a, b en c, niet van toepassing zijn op de belanghebbende die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt is in deze zin.

Het betreft daarbij:
– de verplichting om naar vermogen algemeen geaccepteerde arbeid te verkrijgen, te aanvaarden en te behouden, inclusief registratie als werkzoekende;
– de verplichting om gebruik te maken van een door het college aangeboden voorziening gericht op arbeidsinschakeling en mee te werken aan een onderzoek naar arbeidsmogelijkheden en een plan van aanpak;
– de verplichting om door het college opgedragen onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden te verrichten.

Deze vrijstelling volgt rechtstreeks uit de wet en geldt van rechtswege. Daarvoor is geen inhoudelijke beoordeling door het college vereist.

Tegen die achtergrond is een gesprek over mijn arbeidsverplichtingen of mogelijke vervolgstappen niet aan de orde en voor mij bovendien onnodig belastend, gelet op mijn medische situatie.

Ik verzoek u mij een declaratoire beschikking toe te sturen waarin wordt vastgesteld dat ik op grond van artikel 9, vijfde lid, van de Participatiewet ben vrijgesteld van de verplichtingen genoemd in het eerste lid, onderdelen a, b en c. Met een dergelijke vaststelling is voor beide partijen duidelijk hoe mijn rechtspositie luidt en kan verdere miscommunicatie worden voorkomen.
granny71 schreef:
15-01-2026 19:23
To, hou er rekening mee dat, als je van een aanvullende bijstand afziet, je bij iedere aanvraag voor ondersteuning alsnog een heleboel papierwerk in moet leveren.
Als ik, 100% afgekeurd in de bijstand, een aanvraag doe voor bijvoorbeeld een witgoed regeling, collectieve zorgverzekering of kwijtschelding van gemeente belastingen kunnen ze in één keer al mijn gegevens zien en krijg ik bijvoorbeeld de witgoed regeling sneller toegewezen en de kwijtschelding en collectieve zorgverzekering vaak zelfs automatisch.

To zal bij zulke aanvragen, zonder aanvullende bijstand, flink wat formulieren in moeten vullen om steeds te bewijzen dat ze het echt niet zelf kan kopen of betalen.
Nu je het idd zegt, ja ik krijg nu ook kwijtschelding en alles zonder dat ik veel formulieren moet toesturen, in dat opzicht is dat een voordeel.

Ik wacht gewoon eerst het gesprek af, ambulant gaat mee en die zei dat ze hem wel kende.
Mariejan schreef:
15-01-2026 19:27
Omdat je een IVA uitkering hebt, ben je automatisch vrijgesteld van de arbeids- en reïntegratieverplichting en om maatschappelijk nuttige werkzaamheden te verrichten.

Best veel medewerkers weten dat helaas niet.

Je kan dit terugmailen:

In reactie op uw bericht licht ik mijn situatie als volgt toe.

Ik ben door het UWV volledig en duurzaam arbeidsongeschikt verklaard en ontvang een IVA-uitkering. Daarmee val ik onder de categorie als bedoeld in artikel 4 van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen.

Artikel 9, vijfde lid, van de Participatiewet bepaalt dat de verplichtingen uit het eerste lid, onderdelen a, b en c, niet van toepassing zijn op de belanghebbende die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt is in deze zin.

Het betreft daarbij:
– de verplichting om naar vermogen algemeen geaccepteerde arbeid te verkrijgen, te aanvaarden en te behouden, inclusief registratie als werkzoekende;
– de verplichting om gebruik te maken van een door het college aangeboden voorziening gericht op arbeidsinschakeling en mee te werken aan een onderzoek naar arbeidsmogelijkheden en een plan van aanpak;
– de verplichting om door het college opgedragen onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden te verrichten.

Deze vrijstelling volgt rechtstreeks uit de wet en geldt van rechtswege. Daarvoor is geen inhoudelijke beoordeling door het college vereist.

Tegen die achtergrond is een gesprek over mijn arbeidsverplichtingen of mogelijke vervolgstappen niet aan de orde en voor mij bovendien onnodig belastend, gelet op mijn medische situatie.

Ik verzoek u mij een declaratoire beschikking toe te sturen waarin wordt vastgesteld dat ik op grond van artikel 9, vijfde lid, van de Participatiewet ben vrijgesteld van de verplichtingen genoemd in het eerste lid, onderdelen a, b en c. Met een dergelijke vaststelling is voor beide partijen duidelijk hoe mijn rechtspositie luidt en kan verdere miscommunicatie worden voorkomen.
Maar geldt dit ook voor de bijstand, dat ik dan vrijstelling krijg van reïntegratie en alles?
Want ook al krijg ik nog een beetje bijstand, daar zitten ook wel rechten en plichten aan, tenminste dat las ik ergens, maar als je een iva hebt valt dat dan weg?

Ik ga sws het gesprek aan maar zal het tegenstrijdig vinden als gemeente opeens zegt; sorry mevrouw u moet gewoon een paar uurtjes werken
Uwv is leidend. 100% en Iva blijft. Daar heeft de gemeente het mee te doen. Zou wat zijn anders.
Afkoelen heeft gewerkt
Ja in de bijstandswet, de Participatiewet heet die, staat dat je automatisch vrijstelling hebt van de arbeidsverplichtingen van de bijstand omdat je een IVA hebt.

De meneer of mevrouw waar je mee hebt gemaild en donderdag het gesprek mee hebt weet dat overduidelijk niet. Daarom kan ik je voorspellen dat het geen enkele zin heeft om naar het gesprek te gaan omdat die meneer of mevrouw dan met je wil gaan onderzoeken wat je nog wel kan.

En dat hoeft dus niet want je hebt al vrijstelling. Automatisch. Dus ik zou de tekst mailen die ik hier heb geplaatst. Want die meneer of mevrouw gaat donderdag echt niet tijdens het gesprek opeens bedenken dat hij/zij je voor niks heeft uitgenodigd.
Mariejan schreef:
15-01-2026 20:34
Ja in de bijstandswet, de Participatiewet heet die, staat dat je automatisch vrijstelling hebt van de arbeidsverplichtingen van de bijstand omdat je een IVA hebt.

De meneer of mevrouw waar je mee hebt gemaild en donderdag het gesprek mee hebt weet dat overduidelijk niet. Daarom kan ik je voorspellen dat het geen enkele zin heeft om naar het gesprek te gaan omdat die meneer of mevrouw dan met je wil gaan onderzoeken wat je nog wel kan.

En dat hoeft dus niet want je hebt al vrijstelling. Automatisch. Dus ik zou de tekst mailen die ik hier heb geplaatst. Want die meneer of mevrouw gaat donderdag echt niet tijdens het gesprek opeens bedenken dat hij/zij je voor niks heeft uitgenodigd.
Fijn dat ik dat weet. Hoor soms tegenstrijdige verhalen dat de 1 zegt ja je krijgt een kleine bijstand, dus je hebt verplichtingen.

Ik weet nog ongeveer 2 jaar geleden, kreeg ik ook een mail van een werkconsulent dat ze een afspraak met mij wou maken, voor werk. Ik zat toen midden in het traject van uwv en wachtte nog op een beoordeling. Dat heb ik toen gemeld aan die vrouw, en die vrouw was wel schappelijk en gaf aan dat de gewoon af wachten tot ik de uitslag heb van de wia beoordeling en dat haar zou mailen.

Toen ik de uitslag had, heb ik haat dat gemaild en moest mijn iva beschikking naar haar mailen, zij heeft het toen gemaild naar de afdeling inkomen en daarna was het klaar en niks meer iver werk gehoord.

En nu 2 jaar krijg ik weer een uitnodiging maar nu van een andere werkconsulent.
Ik ga wel naar dat gesprek en mijn ambulant gaat mee. Zij kent hem gelukkig redelijk goed
Nogmaals. Dat gesprek heeft geen zin. Wat de werkconsulent nu niet weet, weet hij dan ook niet.

Daarom zegt mijn stukje tekst dat je kan mailen ook op het einde dat je een beschikking (dat is een brief) wilt ontvangen dat je bent vrijgesteld van de verplichtingen zodat verder misverstanden niet meer kunnen voorkomen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven