Werk & Studie alle pijlers

Kennismaken voordat je solliciteert

03-04-2026 02:11 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo mensen,

Ik heb een vacature gezien waar ik meteen erg blij van werd.
Dit omdat het volledig resoneert met wie ik ben en waar ik me fijn bij voel.
Het gaat om een representatieve en dienstverlenende functie.
Ik hoor ook regelmatig dat mensen vinden dat zoiets echt bij me zou passen.
Mensen vragen me ook weleens waarom ik zo’n baan niet ga zoeken.

Maar hoe overtuigend het voor mijzelf en mijn omgeving ook is dat deze baan bij mij past, dit komt helaas niet duidelijk naar voren in mijn cv.
-Ik heb jaren geleden wel een korte opleiding en wat werkervaring opgedaan in die richting, maar dat is toch echt te lang geleden om daar nu nog naar te refereren in mijn motivatie-
En dat is toch wat ze, samen met je motivatie, als eerste zien als je solliciteert. Natuurlijk heb ik dit met vriendinnen/bekenden, en een tijd terug ook eens met een jobcoach besproken. Los van elkaar zegt iedereen hetzelfde: dat ik het van mijn voorkomen moet hebben, en ze me dus echt moeten zien.
Een mooi compliment natuurlijk, en ook een hele goeie tip.

Nu heeft de werkgever waar ik wil solliciteren in algemene zin op hun website staan dat als je vragen hebt je gerust een afspraak met ze kunt maken om ze te stellen.
Dit zou, gezien mijn situatie, natuurlijk fantastisch zijn.

Alleen nu weet ik niet hoe ik dit het best kan aanpakken.
Eerst officieel solliciteren en dan de afspraak maken?
Of eerst de afspraak maken zodat we fysiek kennis kunnen maken voordat ik officieel ga solliciteren?

Hebben jullie tips voor me om dit goed aan te pakken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je belt ze op (wat volgens de tekst ook mag) en geeft aan dat je overweegt om te solliciteren/interesse hebt en of het mogelijk is om vooraf kennis te maken/bij het bedrijf kunt kijken.

Nee heb je, ja kun je krijgen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel gebruikelijk om een kort gesprek te hebben voor je solliciteert. Maar ik zou er niet op rekenen dat je elkaar ook in persoon kunt ontmoeten. Als je dat echt wil, zou ik bellen om te vragen of je een keer langs kan komen om te zien of het een goede fit voor je is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou niet vragen of je kennis kunt komen maken maar of je een keer mee kunt lopen om een goed beeld te krijgen van de werkzaamheden o.i.d. Dat ze jou dan in den lijve van ontmoeten is dan mooi meegenomen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dit ook eens gedaan. Sterker nog, ik werd zelfs (via netwerk) uitgenodigd om kennis te komen maken én om een dagdeel mee te lopen. Dit dus voor de vacature officieel werd uitgezet en ik gesolliciteerd had. Niet kennisgemaakt met de sollicitatiecommissie trouwens. Maar ik was vervolgens toch wel in schok dat ik het niet was geworden. :-(
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
03-04-2026 08:16
Je belt ze op (wat volgens de tekst ook mag) en geeft aan dat je overweegt om te solliciteren/interesse hebt en of het mogelijk is om vooraf kennis te maken/bij het bedrijf kunt kijken.

Nee heb je, ja kun je krijgen.
dit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt ook het eerste gesprek zien als kennismaken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zeker eerst even contact leggen! Of het tot een fysieke ontmoeting komt, is de vraag, maar een belletje helpt ook al zeker. Je kan inhoudelijke vragen stellen en daarna aangeven dat je zal solliciteren. Dat ze je stem gehoord hebben en je een goed gesprek hield met nuttige vragen kan je een streepje voor geven. Geen garantie voor een uitnodiging, maar het maakt de kans wél groter omdat je zo je betrokkenheid en eventuele kennis al hebt laten zien.
Je kan vragen hoe ze je inschatten ivm je ervaring langer geleden, maar aan de andere kant: wat boeit dat? Als je gemotiveerd bent en goed uit kan leggen/inschatten waarom deze baan je past aan de lijn en in je brief, helpt dat ook. Je hebt trouwens vast in je cv wel banen waarin de kenmerken of nuttige vaardigheden voor deze baan naar voren komen. Kan niet anders als mensen zeggen dat deze baan bij je past lijkt me. Daar zou ik de nadruk op leggen en voorbeelden van geven in je brief.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vragen om een meeloopochtend of middag is een goed plan. Maar het is tegenwoordig ook heel gebruikelijk om je cv te beginnen met een foto en omschrijving van wie en hoe je bent. Daarin kan je naar voren laten komen hoe jij als persoon toch past bij de functie, ondanks dat het uit je verdere CV niet blijkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Daar is een sollicitatie/motivatiebrief toch voor?
Daarin kun je prima kwijt wat je aanspreekt in de vacature en waarom jij denkt bij het bedrijf en/of functie te passen.

Vaak kun je wel bellen als je nog vragen hebt over de vacature. Maar vooraf kennis maken, ken ik eigenlijk niet. Ja, bij bijbaantjes ofzo. Maar dan is er vaak ook een minder formele procedure.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je wilt toch niet ergens werken waar ze je alleen zouden aannemen vanwege je uiterlijk?
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
03-04-2026 14:22
Je wilt toch niet ergens werken waar ze je alleen zouden aannemen vanwege je uiterlijk?
Uiterlijk is niet hetzelfde als je voorkomen, hoe je op iemand overkomt. Dat maakt wel degelijk uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
03-04-2026 08:16
Je belt ze op (wat volgens de tekst ook mag) en geeft aan dat je overweegt om te solliciteren/interesse hebt en of het mogelijk is om vooraf kennis te maken/bij het bedrijf kunt kijken.

Nee heb je, ja kun je krijgen.
Dit.
Ik heb dit eens gedaan en dat werd juist als positief ervaren.
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
03-04-2026 14:22
Je wilt toch niet ergens werken waar ze je alleen zouden aannemen vanwege je uiterlijk?
Denk je dat TO met ‘haar voorkomen’ slechts refereert aan haar uiterlijk? Dat kan, maar ik had het geïnterpreteerd als het gehele plaatje. Ik moet het bij sollicitaties juist hebben van mijn CV. Mijn voorkomen komt niet overeen met wie je je voorstelt op basis van de feiten op papier. Voor mij juist een uitdaging daar dus, hoewel ik er esthetisch gezien prima uitzie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
03-04-2026 12:05
Je kunt ook het eerste gesprek zien als kennismaken.
Dan moet ze wel eerst door de briefselectie komen en daar zit het probleem juist als ik het goed begrijp.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
03-04-2026 08:16
Je belt ze op (wat volgens de tekst ook mag) en geeft aan dat je overweegt om te solliciteren/interesse hebt en of het mogelijk is om vooraf kennis te maken/bij het bedrijf kunt kijken.

Nee heb je, ja kun je krijgen.
Zo zou ik het ook doen. Waar ik werk is het niet ongebruikelijk om eerst even koffie te drinken met de contactpersoon.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren Quote
juliet64 schreef:
03-04-2026 16:01
Zo zou ik het ook doen. Waar ik werk is het niet ongebruikelijk om eerst even koffie te drinken met de contactpersoon.
Waar ik werk gaan ze nooit een kop koffie drinken zonder een cv te zien.
Tenzij je via het netwerk binnen komt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven