Werk & Studie alle pijlers

Kostgeld?

15-11-2018 18:17 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
Betalen jullie thuis kostgeld en zo ja, hoe veel?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-11-2018 17:00
Reden: OP (grotendeels) verwijderd. Passende maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva
87.98% gewijzigd
In deze situatie vind ik dat jij geen kostgeld hoeft te betalen.
Je eet niets?
Je doucht niet? Hoe oud ben je?

Als je op jezelf woont ben je meer geld kwijt. Heel normaal om bij te dragen dus.
rosiethelab schreef:
15-11-2018 18:21
In deze situatie vind ik dat jij geen kostgeld hoeft te betalen.
Maar haar moeder dus wel....
Ik betaalde pas kostgeld toen ik met mijn goedbetaalde fulltime baan een paar maanden weer thuis ging wonen. In jouw geval vind ik kostgeld een beetje absurd.
Dan moet je met je moeder gaan praten.

Ik moest kostgeld betalen vanaf het moment dat ik afgestudeerd was en ging werken.
Dat geld hadden mijn ouders niet nodig dus hebben ze op een rekening gezet en dat geld heb ik gekregen toen ik het huis uit ging.
Zo willen we dat later ook bij onze kinderen doen.

Mijn studie hebben mijn ouders overigens betaald, maar de rest betaalde ik ook zelf van mijn bijbaan.
Alle reacties Link kopieren
rosiethelab schreef:
15-11-2018 18:21
In deze situatie vind ik dat jij geen kostgeld hoeft te betalen.
Heb je woonruimte voor TO?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
rosiethelab schreef:
15-11-2018 18:21
In deze situatie vind ik dat jij geen kostgeld hoeft te betalen.
Jij kent de financiële situatie van haar én van haar moeder?
Word je moeder gekort op een bijstanduitkering omdat je 18 bent?
Ligt ook aan wat het bedrag is dat je moet betalen. Ik persoonlijk vind dat je veel zelf betaald, maar....ik kan niet in de portemonnee van je moeder kijken, misschien spaar je niet en smijt je veel over de balk....
TanteBedelia schreef:
15-11-2018 18:24
Word je moeder gekort op een bijstanduitkering omdat je 18 bent?
Niet zolang ze studeert
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je kostgeld moet betalen zodra je een baan hebt.
In jouw geval vind ik niet dat je kostgeld zou moeten betalen.
Alle reacties Link kopieren
Maak een overzicht voor je moeder van de uren die je besteedt aan studie en werk (inclusief reistijd) en één van je inkomsten en uitgaven, zodat je moeder kan zien hoeveel uur per week je bezig bent en hoeveel geld je onder de streep overhoudt. Het is natuurlijk lullig als je je spaargeld moet opmaken om kostgeld te kunnen betalen.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
15-11-2018 18:24
Word je moeder gekort op een bijstanduitkering omdat je 18 bent?
Dat sowieso niet, dat is pas met 21 jaar, en moeder wordt niet gekort zolang dochter studeert.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik studeerde werkte ik 16 uur om mijn kamer, boeken en levensonderhoud te betalen. In de vakanties werkte ik fulltime zodat ik het collegegeld kon betalen. Ik vond ook altijd dat ik vrij veel zelf betaalde in vergelijking met andere studenten, dat was ook wel zo, denk ik. Maar kostgeld. Als je je woonomgeving het waard vindt zou ik het betalen. Anders zou ik op kamers gaan. Dat kost meer, maar je vrijheid is groter.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt een beetje aan hoeveel geld je moeder wil, hoe oud je bent en of je moeder verder een beetje redelijk inkomen heeft. Want je kunt wel vinden dat je al veel zelf betaalt, huur, gas, water, licht, verzekeringen en abonnementen zijn ook niet gratis.

Dat mijn dochter dat allemaal niet hoeft te betalen, daar schiet jij niks mee op. WIj hebben een goed inkomen en kunnen veel voor haar doen, maar als we het hier van alleen bijstand moesten doen zou de situatie gewoon heel anders zijn.

Bij ons thuis vroeger gold; 20% van je loon is kostgeld. Ik moest dat betalen vanaf het moment dat ik werkte, dat was met 16. Mijn moeder had dat geld hard nodig. Mijn man moest de helft afdragen van zijn salaris, maar mijn schoonouders hadden niks nodig, die hebben het op een spaarrekening gezet en toen Man op zichzelf ging kreeg hij dat geld terug.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Wij vragen van de kinderen geen kostgeld, wel een serieuze bijdrage aan het huishouden. En zodra ik merk dat ze hun spaargeld of vakantie zo belangrijk vinden dat ze nooit eens de portemonnee trekken voor boodschappen oid, dan ga ik er vrij snel anders over denken.

Maar hier is wel de basisregel: ergens in de eerste jaren na de middelbare school ga je het huis uit of ga je kostgeld betalen. Na 20 jaar alles betalen per kind, hoef ik geen zielig verhaal over vakantiewensen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Vanaf een jaar of 23 is het helemaal niet gek. Het houdt ook een keertje op om op de zak van je ouders te blijven teren.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe je moeder er financieel voorstaat.

Ik ben in overleg met mijn ouders na mijn studie (kamer) weer een paar jaar thuis gaan wonen. Ik kreeg een full time baan en kon goed sparen. Ik heb dit spaargeld nu kunnen benutten bij het kopen van een huis. Ik heb ze nooit een cent hoeven betalen. Ze hebben het goed, maar ik heb het nooit voor lief genomen.

Kan je iets anders voorstellen, zoals eens de boodschappen betalen? Huishoudelijke taken overnemen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf overigens nooit kostgeld betaald. Direct na middelbare school op kamers, geen bijdrage van ouders, dus alles zelf betaald. Meubels van de kringloop en vakantie met een rugzak en liften. Ik ben er niet slechter (ook niet beter) van geworden. Principieel vind ik dat volwassenheid slecht combineert met je hand ophouden
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Kostgeld is helemaal geen schande als ouder aan je kind of kinderen te vragen.
Alle reacties Link kopieren
vakantie is geen levensbehoefte. Ik heb geen idee hoe veel geld je moeder heeft te besteden. Maar een bijdragen leveren lijkt me wel reëel.

Heb je geen geld, ga dan in gesprek met je moeder hoe je wel een bijdragen kan leveren. Meer in het huishouden helpen (boodschappen doen, koken, in de tuin, etc), of tijdens je vakanties meer werken en van dat bedrag een deel als kostgeld betalen.

Wanneer je op kamer woont, ben je nog veel meer geld kwijt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Mijn kind hoeft niks te betalen thuis maar ik kan niet in jouw moeders portemonnee kijken. Je kan ook op kamers gaan.
Niemand in mijn omgeving betaalde kostgeld tijdens zijn of haar studie. De discussies gingen meer over hoeveel je ouders bijdroegen aan je studiekosten en boeken.

Wel was dat met ouders die zelf geen uitkering hadden. Toen we zelf rond de 16/22 jaar waren en het niet al de zoveelste studie was.

Kun je niet doorgeven dat je ouders niet willen bijdragen aan je studie zodat je meer studiefinanciering krijgt. Of klink ik nu heel oud en bestaat dat niet meer?
Hoe kom je aan dat spaargeld dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven