Werk & Studie alle pijlers

Leraar - leerling op social media

18-09-2019 08:56 128 berichten
Ik hoor de laatste tijd steeds vaker van mensen dat docenten en leerlingen elkaar op sociale media toevoegen. Veel mentoren op de middelbare school hebben een WhatsAppgroep met hun mentorklas (denk even terug aan die docent uit Limburg die per ongeluk zijn hele klas een foto van zijn piemel stuurde). Maar ook hoor ik steeds meer van leerlingen en leraren die elkaar volgen op Instagram, Facebook en dergelijke.

Zelf had ik in mijn studietijd mijn scriptiebegeleider op Facebook, hij had mij toegevoegd, maar verder niet. Op de middelbare school speelde social media nog niet echt. Ik vind het zelf een beetje gek, maar misschien ben ik gewoon ouderwets.

Ik ben benieuwd wat mensen hiervan vinden. Hoe normaal is het en waarom zijn jullie hier voor of tegen? En zijn hier docenten of leerlingen die er zelf ervaring mee hebben?
Ik maak een poll aan, maar ben vooral ook erg benieuwd naar de toelichting!

edit: ik zie een foutje in mijn pollvraag, maar die kan ik niet meer aanpassen: sorry!

Vind jij het normaal als een docent en leerling elkaar op social media te hebben?

Totaal aantal stemmen: 127

Ja (17%)
Nee (83%)
Lady*Voldemort schreef:
20-09-2019 19:02
Vroegah (jaren 80) stonden alle telefoonnummers van de docenten gewoon in de schoolgids.
Weet ik. Kolder. De verpleegkundige, bakker of politieagent bel je toch ook niet thuis?
Suðri schreef:
20-09-2019 19:04
Weet ik. Kolder. De verpleegkundige, bakker of politieagent bel je toch ook niet thuis?
Ik zie de mentoren bij mij op school ook hun eigen telefoon gebruiken om afspraken voor oudergesprekken te maken.
Maud*de*Braose schreef:
20-09-2019 19:28
Ik zie de mentoren bij mij op school ook hun eigen telefoon gebruiken om afspraken voor oudergesprekken te maken.
Echt nooit van mijn leven.
Suðri schreef:
20-09-2019 19:33
Echt nooit van mijn leven.
Ik ook niet. Prive is prive.
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
20-09-2019 19:02
Ik snap je. Ik probeer aan de ene kant ze hierin zeker te begeleiden. Aan de andere kant vind ik het ook een kwestie van zelf goed blijven opletten en je schoolwerk serieus nemen; ik merk dat hoe meer ik op hun deadlines ga letten, hoe luier zij worden. Ik wil juist dat zij hoofdverantwoordelijke blijven voor hun schoolwerk en dat ze zelf bij medeleerlingen of de vakdocent gaan checken hoe het zit met huiswerk/deadlines (sterker nog; ik vind dat bij bovenbouwklassen ook niet echt bij het takenpakket van de mentor horen, ik vroeg dat soort dingen vroeger zelf ook nooit aan mijn mentor). En heel eerlijk? Ze weten mij altijd te vinden via de e-mail of gewoon in persoon natuurlijk.
Ik geef les op het mbo en de manier van opdrachten/deadlines verstrekken is voor een hoop toch even wennen. De ene docent werkt met een periodeplanning, de ander geeft gewoon huiswerk op. Dan is het voor een hoop 15/16-jarige toch lastig om het overzicht te houden en alles goed op te schrijven. Als ik dus had gewacht tot de eerste cijfers kwamen dan had ik pas over minimaal 2-3 weken actie kunnen ondernemen, nu kan ik hopelijk contact met ouders vermijden omdat ze gewoon redelijke cijfers halen.
v1k1ng wijzigde dit bericht op 20-09-2019 19:56
22.59% gewijzigd
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
20-09-2019 19:28
Ik zie de mentoren bij mij op school ook hun eigen telefoon gebruiken om afspraken voor oudergesprekken te maken.
Alleen met afgeschermd nummer. Wij hebben geen ruimtes met telefoon waar je rustig kunt bellen zonder collega’s of leerlingen op de achtergrond te horen. Bij sommige gesprekken is dat wel handig als je de noodzaak van een afspraak wil duiden. En dan bel ik dus vanaf de toiletruimte :-?
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
20-09-2019 19:53
Alleen met afgeschermd nummer. Wij hebben geen ruimtes met telefoon waar je rustig kunt bellen zonder collega’s of leerlingen op de achtergrond te horen. Bij sommige gesprekken is dat wel handig als je de noodzaak van een afspraak wil duiden. En dan bel ik dus vanaf de toiletruimte :-?
Zet je een OOP of directeur uit het kantoor.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
20-09-2019 20:07
Zet je een OOP of directeur uit het kantoor.
Wij hebben geen kantoren. Ook geen vaste werkplekken. Allemaal met een laptop hartstikke zichtbaar en mobiel (als het netwerk je er niet uit knalt dan). De nieuwe directeur zit in de kantine. Wij zijn schijnbaar een transparante organisatie met schijt aan privacy. Behalve als je daadwerkelijk moet schijten, dus iedere mentor met een soort van slecht nieuws gesprek gaat daarvoor naar de toiletruimte. Sommige mensen vinden dat te gênant en lopen naar hun auto en gaan daar bellen. Ik ben daar weer te lui voor.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
20-09-2019 20:12
Wij hebben geen kantoren. Ook geen vaste werkplekken. Allemaal met een laptop hartstikke zichtbaar en mobiel (als het netwerk je er niet uit knalt dan). De nieuwe directeur zit in de kantine. Wij zijn schijnbaar een transparante organisatie met schijt aan privacy. Behalve als je daadwerkelijk moet schijten, dus iedere mentor met een soort van slecht nieuws gesprek gaat daarvoor naar de toiletruimte. Sommige mensen vinden dat te gênant en lopen naar hun auto en gaan daar bellen. Ik ben daar weer te lui voor.
Te bizar. Geen gespreksruimte? Waar voeren jullie dan live gesprekken met ouders e/o leerlingen? Ook in de auto? :proud:
lemoos2 schreef:
20-09-2019 20:12
Wij hebben geen kantoren. Ook geen vaste werkplekken. Allemaal met een laptop hartstikke zichtbaar en mobiel (als het netwerk je er niet uit knalt dan). De nieuwe directeur zit in de kantine. Wij zijn schijnbaar een transparante organisatie met schijt aan privacy. Behalve als je daadwerkelijk moet schijten, dus iedere mentor met een soort van slecht nieuws gesprek gaat daarvoor naar de toiletruimte. Sommige mensen vinden dat te gênant en lopen naar hun auto en gaan daar bellen. Ik ben daar weer te lui voor.

Wat een waanzin.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
20-09-2019 20:14
Te bizar. Geen gespreksruimte? Waar voeren jullie dan live gesprekken met ouders e/o leerlingen? Ook in de auto? :proud:
Die voer je dus in de kantine. Na schooltijd. En dan zit er een andere collega helemaal aan de overkant hetzelfde te doen (en dat is weer om de veiligheid te borgen, scheelt weer overuren schrijven voor een conciërge/uitsmijter). Zorgoverleg van het ZAT is in het scheikundelokaal. Dat heeft vanwege veiligheidseisen van de brandweer een deur. Dat is ook het lokaal voor de vertrouwenspersoon.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
20-09-2019 20:17
Die voer je dus in de kantine. Na schooltijd. En dan zit er een andere collega helemaal aan de overkant hetzelfde te doen (en dat is weer om de veiligheid te borgen, scheelt weer overuren schrijven voor een conciërge/uitsmijter). Zorgoverleg van het ZAT is in het scheikundelokaal. Dat heeft vanwege veiligheidseisen van de brandweer een deur. Dat is ook het lokaal voor de vertrouwenspersoon.
Waanzin, om dinges maar te herhalen.
lemoos2 schreef:
20-09-2019 20:17
Die voer je dus in de kantine. Na schooltijd. En dan zit er een andere collega helemaal aan de overkant hetzelfde te doen (en dat is weer om de veiligheid te borgen, scheelt weer overuren schrijven voor een conciërge/uitsmijter). Zorgoverleg van het ZAT is in het scheikundelokaal. Dat heeft vanwege veiligheidseisen van de brandweer een deur. Dat is ook het lokaal voor de vertrouwenspersoon.

Wat is de reden voor deze keuzes?
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
20-09-2019 20:20
Wat is de reden voor deze keuzes?
Men beweert dat het een multifunctioneel gebouw moest zijn, helemaal 21e eeuw proof en CO2 neutraal met het Gepersonaliseerde Leren met Individuele Leerwegen geïntegreerd in een Open en Zichtbare Scholengemeenschap voor het Wij-gevoel. Aldus de architect.

Maar stiekem mocht het geen drol kosten en is het gebouw neergeplempt voor een levensduur van 15 jaar (aldus mijn bron in de betreffende gemeenteraad). Maar hey, we hebben wel een sedumdak!
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
20-09-2019 20:24
Men beweert dat het een multifunctioneel gebouw moest zijn, helemaal 21e eeuw proof en CO2 neutraal met het Gepersonaliseerde Leren met Individuele Leerwegen geïntegreerd in een Open en Zichtbare Scholengemeenschap voor het Wij-gevoel. Aldus de architect.

Maar stiekem mocht het geen drol kosten en is het gebouw neergeplempt voor een levensduur van 15 jaar (aldus mijn bron in de betreffende gemeenteraad). Maar hey, we hebben wel een sedumdak!

En zie hier de reden dat het onderwijs naar de klote gaat. Allerlei hippe blablabla en ondertussen mag het vooral geen geld kosten. Bah.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
20-09-2019 20:26
En zie hier de reden dat het onderwijs naar de klote gaat. Allerlei hippe blablabla en ondertussen mag het vooral geen geld kosten. Bah.
Maar wel geweldig dat mijn collega ‘Nog één jaar tot mijn pensioen dus als je het hoog wil spelen moet je vooral doorgaan en mij de pis lauw maken’ economie: gewoon die-hard een krijtbord op wieltjes meesleuren :-D. En al jaar op jaar de hoogste scores op CE van heel NL met zijn examengroepen. “Jij moet niet uit je nek lullen met je pilots en eigenaarschap. Gewoon bij die lurven grijpen die larven! Ga lesgeven man!”

Wat zal ik hem missen volgend jaar.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 20-09-2019 20:47
0.29% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
20-09-2019 20:43
Maar wel geweldig dat mijn collega ‘Nog één jaar tot mijn pensioen dus als je het hoog wil spelen moet je vooral doorgaan en mij de pis lauw maken’ economie: gewoon die-hard een krijtbord op wieltjes meesleuren :-D. En al jaar op jaar de hoogste scores op CE van heel NL met zijn examengroepen. “Jij moet niet uit je nek lukken met je pilots en eigenaarschap. Gewoon bij die lurven grijpen die larven! Ga lesgeven man!”

Wat zal ik hem missen volgend jaar.
Pilots en eigenaarschap. Braak.
Toffe collega.
Alle reacties Link kopieren
mabelle schreef:
18-09-2019 09:09
Nee geen sociale media. Dan vervagen de grenzen die horen bij de rol die ze vervullen. Het gaat leerlingen toch niks aan wat docent privé allemaal doet en liked
Ik heb 2 instagram accounts. Eentje is openbaar en direct aan mij te linken, die wordt wel gevolgd door leerlingen en af en toe volg ik een leerling terug. Alles wat ik op sociale media gooi is openbaar, en dus ook voor mijn leerlingen.

ik heb wel een collega die ooit geframed is, dat was echt heel naar. Hij is toen ook meteen van alle social media gegaan, heel jammer.
Alle reacties Link kopieren
Jempo schreef:
18-09-2019 17:08
En andersom heb ik ook totaal geen interesse in de facebookberichten van laten-we-zeggen Mohammed uit klas 3A en Dilano uit 1B.

Whatsapp gebruik ik met name zakelijk. Mijn mentorleerlingen hebben mijn telefoonnummer.
Dat is vooral de reden dat ik leerlingen niet volg.
Wat ik dan wel weer grappig vind is dat mijn Facebook, die ik wel afgeschermd heb en ooit het beleid voerde dat ik leerlingen pas accepteerde als ze geslaagd waren (en dan de dag na hun diploma een uitnodiging krijgen;), is dat bepaalde kneuterige, schattige foto's (denk: peuter achter de piano ofzo) altijd, zonder uitzondering, geliked worden door een paar hele stoere, dat word niks met die jongen-jongens die nu ergens eind twintig zijn :-D Mijn instagram-foto's nog suffer dan suf, een bloem in de tuin ofzo, meteen door 2 leerlingen, altijd dezelfde. Ik denk dat die laatste twee vooral gewoon de hele dag daar rondhangen en alles liken dat ze zien, terwijl ik natuurlijk stiekem hoop dat ze mijn foto's gewoon mooie foto's vinden.
Alle reacties Link kopieren
Whatsapp voor roosterwijzigingen is kolder. Ze zien alles op Zermelo, Magister etc.
Bij mij op school hadden docenten soms wel een appgroep met hun klas, maar in het kader van de AVG schijnt dit niet meer zo verstandig te zijn. Er is ons door de directie verzocht dit niet meer te doen.
Mijn klas heeft een eigen appgroep en ik heb in die klas één leerling als contactpersoon aangewezen. Als ik dus snel de hele groep wil bereiken, doe ik dat via haar.
Instagram heb ik zelf ook, maar geen leerlingen erop. Ze hebben niet te neuzen tussen mijn vrienden en familie. Vind dat niet kunnen. Sommige oud-leerlingen heb ik wel een connectie mee, omdat ik het leuk vind om te zien hoe het met ze gaat.
...
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
20-09-2019 20:45
Pilots en eigenaarschap. Braak.
Toffe collega.
Pff hou op..vorige week vergaderd over eigenaarschap en wat dat inhoudt voor ons en onze school. Weer een verspilde middag. Had liever gewoon lesgegeven.
...
Alle reacties Link kopieren
Anárion schreef:
21-09-2019 08:35
Whatsapp voor roosterwijzigingen is kolder. Ze zien alles op Zermelo, Magister etc.
Bij mij op school hadden docenten soms wel een appgroep met hun klas, maar in het kader van de AVG schijnt dit niet meer zo verstandig te zijn. Er is ons door de directie verzocht dit niet meer te doen.
Mijn klas heeft een eigen appgroep en ik heb in die klas één leerling als contactpersoon aangewezen. Als ik dus snel de hele groep wil bereiken, doe ik dat via haar.
Instagram heb ik zelf ook, maar geen leerlingen erop. Ze hebben niet te neuzen tussen mijn vrienden en familie. Vind dat niet kunnen. Sommige oud-leerlingen heb ik wel een connectie mee, omdat ik het leuk vind om te zien hoe het met ze gaat.
Wij zijn daar als school mee aan het worstelen. Onze leerlingen organiseren nogal veel, doen veel schoolse-buitenschoolse dingen en die organisatie is eigenlijk niet meer mogelijk zonder WhatsApp, en als docent dat goed begeleiden gaat ook via de app, als je daar als docent niet in meegaat vertraagt dat het proces zodanig dat het eigenlijk onwenselijk is. Op reizen heeft zelfs die ene collega die zijn krijtbord overal mee naar toe sleept en nog dia's laat zien aan de klas een smartphone mee.

Die AVG maakt sommige dingen soms wel redelijk onhandig. Alles ligt op straat, maar juist die zaken die nog weleens nutting kunnen zijn mogen niet meer.
Anárion schreef:
21-09-2019 08:37
Pff hou op..vorige week vergaderd over eigenaarschap en wat dat inhoudt voor ons en onze school. Weer een verspilde middag. Had liever gewoon lesgegeven.

Het is ook zo jammer dat docenten die doorstromen naar directie/managers functies nu juist degenen zijn die daar zo op kicken.
Alle reacties Link kopieren
Oh hou op, het gaat over sociale media, niet over eigenaarschap.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
20-09-2019 19:02
Vroegah (jaren 80) stonden alle telefoonnummers van de docenten gewoon in de schoolgids.
Bij ons niet. Alleen van de rector en conrector voor noodgevallen. Lijkt me ook voldoende. Whats app met leerlingen kan handig zijn maar zou wel fijn zijn om dan een werktelefoon te hebben hiervoor zodat je ook duidelijk kunt maken dat deze alleen op (jouw) werktijden aan staat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven