Werk & Studie alle pijlers

Leraar Nederlands of leraar basisonderwijs

18-08-2019 09:18 227 berichten
Hallo Viva lezers,
Afgelopen jaar ben ik tot de conclusie gekomen dat ik lesgeven heel erg leuk vind. Ik houd ervan om mijn kennis over te dragen aan kinderen. Daarnaast vind ik het heerlijk als mijn baan afwisselend is. Afgelopen jaar heb ik zowel op het vo als het po meegelopen en beide doelgroepen spreken mij aan. Van alle lerarenopleidingen spreken de opleiding tot leraar Nederlands en de opleiding tot leraar basisonderwijs mij het meeste aan.

Maar hoe kies ik nu tussen deze twee? Zijn er lezers die voor dezelfde keuze hebben gestaan? Zijn er leraren basisonderwijs of Nederlands die mij kunnen vertellen wat de voor- en nadelen van de opleiding en het vak zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
18-08-2019 09:46
Dag krijg je nooit, tot je een jaar zelfstandig lesgeven erop heb zitten.
Lees OP nog eens en dan mijn reactie.
Dorusjedot schreef:
18-08-2019 09:43
Bij mij was het al jaren duidelijk dat ik het ouderwijs in zou gaan. Echter twijfelde ik enorm tussen docent maatschappijleer en basisleraar. Ik ben naar een open avond geweest en ben toen in gesprek gegaan met de studenten. Hier kwam voor mij persoonlijk erg naar voren dat ik voor de pabo wilde gaan. Ik ben nu dan ook pabostudente. Vergis je niet, het ligt heel erg aan de opleiding qua het krijgen van lessen. Zo heb ik een jaar op een school gezeten waar we echt alles zelf moesten knutselen, zingen, ontdekken zoals het op de basisschool gaat. Nu zit ik echter op een ondere hogeschool en gaat het er totaal anders aan toe, want nu krijgen we echt leerstof of het kind en hoe goed les te geven. Zeker de pabo draait veel om ervaring opdoen in het lesgeven, dus je maakt veel uren voor de klas.
Ik ga over een tijdje (wanneer ik afgestudeerd ben) de keuze maken om een jaar langer door te studeren voor docente geschiedenis. Want met een pabo-diploma en dat jaartje verder ben je bevoegd om voor de onderbouw op het middelbaar te staan.
Ook heb ik veel gepraat met mensen die vanuit het basisonderwijs naar het middelbaaronderwijs zijn gegaan. Deze zeggen allemaal dat het grootste verschil de werkdruk en het salaris is.
Bedoel je dat je tweedegraads docent bent als je de kopstudie van een jaar doet? Of mag je geschiedenis geven in de onderbouw van het vmbo?
bloemke007 schreef:
18-08-2019 09:48
Wat jij schrijft, vind ik ook mooi om te zien. Maar als ik dan denk dat ik les moet geven aan kleuters, dan denk ik: neuh...

Dat hoeft toch ook niet? Tijdens je opleiding misschien wel maar daarna kun je kiezen om het niet te doen. En na jaren wil je het misschien ineens wel en kun je het ook.
Fijn om al jullie reacties te lezen! Het maakt de twijfel nog niet minder, maar het beeld wat duidelijker.

Ik heb overigens echt een aantal weken meegewerkt op zowel het vo als het po. Vergelijkbaar met een propedeusestage (werd mij verteld). Mijn beeld is nu waarschijnlijk zoals iemand zal hebben na het eerste jaar van de opleiding.
Dorusjedot schreef:
18-08-2019 09:43
Bij mij was het al jaren duidelijk dat ik het ouderwijs in zou gaan. Echter twijfelde ik enorm tussen docent maatschappijleer en basisleraar. Ik ben naar een open avond geweest en ben toen in gesprek gegaan met de studenten. Hier kwam voor mij persoonlijk erg naar voren dat ik voor de pabo wilde gaan. Ik ben nu dan ook pabostudente. Vergis je niet, het ligt heel erg aan de opleiding qua het krijgen van lessen. Zo heb ik een jaar op een school gezeten waar we echt alles zelf moesten knutselen, zingen, ontdekken zoals het op de basisschool gaat. Nu zit ik echter op een ondere hogeschool en gaat het er totaal anders aan toe, want nu krijgen we echt leerstof of het kind en hoe goed les te geven. Zeker de pabo draait veel om ervaring opdoen in het lesgeven, dus je maakt veel uren voor de klas.
Ik ga over een tijdje (wanneer ik afgestudeerd ben) de keuze maken om een jaar langer door te studeren voor docente geschiedenis. Want met een pabo-diploma en dat jaartje verder ben je bevoegd om voor de onderbouw op het middelbaar te staan.
Ook heb ik veel gepraat met mensen die vanuit het basisonderwijs naar het middelbaaronderwijs zijn gegaan. Deze zeggen allemaal dat het grootste verschil de werkdruk en het salaris is.
Hoe wist jij dat het de pabo moest worden? Wat gaf de doorslag?
AngelEyes0192 schreef:
18-08-2019 09:43
Allebei niet. Lesgeven is 1/10 van je werk. De rest is administratie, ouders, begeleiding, zorg, projecten opzetten, vergaderen (eindeloos)... Meelopen is goed, maar je krijgt niet de ‘real teacher experience’. Dus als ik jou was zou ik er nog even heel goed over nadenken! Succes!
De neventaken heb ik inderdaad ook meegemaakt. Maar ook dat vind ik leuk. Het is de afwisseling die het voor mij aantrekkelijk maakt.
Andersom schreef:
18-08-2019 09:31
Kijkend naar de kinderen zou ik PO kiezen, maar ik ben dan ook bevoordeeld.

Team VO. Heb een tijdje serieus nagedacht over het PO, maar na gesprekken met bevriende leerkrachten besloten het niet te doen. Je hebt naast 30 (+) kinderen ook te maken met pak em beet 60(+) ouders en die willen tegenwoordig en allemaal aandacht en weten het allemaal beter. Niet echt allemaal natuurlijk, maar het komt wel veel voor en maakt de baan minder leuk.
Alle reacties Link kopieren
bloemke007 schreef:
18-08-2019 09:53
De neventaken heb ik inderdaad ook meegemaakt. Maar ook dat vind ik leuk. Het is de afwisseling die het voor mij aantrekkelijk maakt.
Dat klopt, maar is het nog aantrekkelijk als je te veel moet doen, in te weinig tijd?

Overuren worden niet uitbetaald. Extra avonden moeten komen omdat er te weinig begeleiders zijn want ‘voor de kinderen’ en ‘hoort bij het vak’. Geen pauzes want pauze diensten. Etc.

Ja, we hebben lange vakanties. Maar uiteindelijk betalen we gewoon onze eigen vakantie.

Zijn wel echt dingen die ik van te voren had willen weten.
Alle reacties Link kopieren
AngelEyes0192 schreef:
18-08-2019 10:05
Dat klopt, maar is het nog aantrekkelijk als je te veel moet doen, in te weinig tijd?

Overuren worden niet uitbetaald. Extra avonden moeten komen omdat er te weinig begeleiders zijn want ‘voor de kinderen’ en ‘hoort bij het vak’. Geen pauzes want pauze diensten. Etc.

Ja, we hebben lange vakanties. Maar uiteindelijk betalen we gewoon onze eigen vakantie.

Zijn wel echt dingen die ik van te voren had willen weten.
Vast ongelofelijk fout, maar naar schoolfeesten gaan vind ik leuk, meedoen met schooltoneel vind ik leuk, op skireis ook. Ik krijg daar geen uren voor, skireis is wel gratis, maar in mijn vakantie. Dat bedoelde ik met dat ik alles kan proberen: ik kan me hobbymatig uitleven. Gelukkig is het hier ook weer zo dat ik me niet schuldig voel als ik nee zeg en iemand anders maar mee moet op kamp. Dat ligt voor een groot deel ook aan de school heb ik begrepen.

Dat zijn dingen die ook meespelen. Ik zou me doodvervelen in een baan die alleen maar baan is.

Daartegenover staat dat ik afgelopen jaren niet zo leuk vond en dan is het ook echt de hel, maar van baan wisselen is dan een hele grote stap. In plaats van van baan wisselen geef ik zo ongeveer mijn hele leven op.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 18-08-2019 10:23
13.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dorusjedot schreef:
18-08-2019 09:43
Bij mij was het al jaren duidelijk dat ik het ouderwijs in zou gaan. Echter twijfelde ik enorm tussen docent maatschappijleer en basisleraar. Ik ben naar een open avond geweest en ben toen in gesprek gegaan met de studenten. Hier kwam voor mij persoonlijk erg naar voren dat ik voor de pabo wilde gaan. Ik ben nu dan ook pabostudente. Vergis je niet, het ligt heel erg aan de opleiding qua het krijgen van lessen. Zo heb ik een jaar op een school gezeten waar we echt alles zelf moesten knutselen, zingen, ontdekken zoals het op de basisschool gaat. Nu zit ik echter op een ondere hogeschool en gaat het er totaal anders aan toe, want nu krijgen we echt leerstof of het kind en hoe goed les te geven. Zeker de pabo draait veel om ervaring opdoen in het lesgeven, dus je maakt veel uren voor de klas.
Ik ga over een tijdje (wanneer ik afgestudeerd ben) de keuze maken om een jaar langer door te studeren voor docente geschiedenis. Want met een pabo-diploma en dat jaartje verder ben je bevoegd om voor de onderbouw op het middelbaar te staan.
Ook heb ik veel gepraat met mensen die vanuit het basisonderwijs naar het middelbaaronderwijs zijn gegaan. Deze zeggen allemaal dat het grootste verschil de werkdruk en het salaris is.
Geen geschiedenis gaan doen! Op elke vacature geschiedenis schrijven direct 200 mensen. De pot geschiedenis is echt overvol.
Wellicht heb je mazzel omdat je dan ook de pabo hebt gedaan. Sowieso mag je met een pabo-diploma lesgeven op b/k niveau in de onderbouw. Je moet dan wel tegenwoordig een aanvullende bevoegdheid halen maar je zou dan al tijdens het lesgeven met een lerarenbeurs een bevoegdheid VO kunnen halen. Veel vmbo-scholen vragen pabo’ers omdat ze daar in de onderbouw zo min mogelijk handen voor de klas willen hebben en er wordt dan nog veel meer op de basisschoolmanier lesgegeven.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
18-08-2019 10:18
Vast ongelofelijk fout, maar naar schoolfeesten gaan vind ik leuk, meedoen met schooltoneel vind ik leuk, op skireis ook. Ik krijg daar geen uren voor, skireis is wel gratis, maar in mijn vakantie. Dat bedoelde ik met dat ik alles kan proberen: ik kan me hobbymatig uitleven. Gelukkig is het hier ook weer zo dat ik me niet schuldig voel als ik nee zeg en iemand anders maar mee moet op kamp. Dat ligt voor een groot deel ook aan de school heb ik begrepen.

Dat zijn dingen die ook meespelen. Ik zou me doodvervelen in een baan die alleen maar baan is.

Daartegenover staat dat ik afgelopen jaren niet zo leuk vond en dan is het ook echt de hel, maar van baan wisselen is dan een hele grote stap. In plaats van van baan wisselen geef ik zo ongeveer mijn hele leven op.
Ik vind veel dingen ook erg leuk hoor, maar wel tot op een zekere hoogte.
Alle reacties Link kopieren
Het is allebei onderwijs, maar verder is het vak van leraar op het vo of basisschoolleerkracht nogal verschillend. Ik lees dat je zowel in het po als het vo hebt meegedraaid, dus je hebt daar al een beetje een beeld van. Wat spreekt je meer aan: de hele dag met dezelfde groep en een breed aanbod van vakken geven, of steeds een andere groep en met 1 vak bezig zijn? Welke leeftijdsgroep heeft je voorkeur? En binnen de basisschool: heb je meer affiniteit met onderbouw of bovenbouw? Vind je regelmatig (en soms intensief) oudercontact leuk, of vind je het juist fijner om daar wat meer afstand in te hebben? Dat lijken mij vragen die je jezelf eerst moet stellen. En ja, daarnaast spelen werkdruk en salaris mss ook mee in je keuze.
Ik zou graag meer verdienen en heb in het verleden erg last van hoge werkdruk gehad, maar zou voor geen goud mijn baan in het po ruilen voor een baan in het vo!
bloemke007 schreef:
18-08-2019 09:52
Hoe wist jij dat het de pabo moest worden? Wat gaf de doorslag?
De doorslag gaf voor mij op dat moment de opleiding zelf. Ik wilde niet constant met één vak bezig zijn. Nu vind ik het heerlijk dat ik aan de hand van richtlijnen en observaties kinderen kan bieden wat ze op dat moment nodig hebben. Natuurlijk moeten er dingen af komen en gemaakt worden, maar zeker de basisschoolperiode is een periode wat heel veel doet met een kind. Je kan zo veel betekenen voor hen voor later. Vragen durven stellen en open durven zijn. Het vraagt ook veel van jezelf. Het is enorm hard werken, maar ik krijg er zo veel energie van.
Zeker wanneer die ene jongen of dat ene meisje dat eerst alles saai en stom vond, ineens (na lang investeren) naar mij toe komt en vol enthousiasme iets verteld over zo'n onderwerp. Prachtig.
Ik kan mijn creativiteit nu kwijt in het onderwijs. Maar dat is ook wat ik nu, gedurende de studie, geleerd heb.
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je voor het onderwijs kiest! Ik ben zowel leerkracht basisonderwijs als docent Nederlands geweest, dus ik kan het goed vergelijken :)

Ik heb na de pabo 4 jaar in het basisonderwijs gewerkt, maar vond de werkdruk echt heftig. Ik werkte 4 dagen (0,8 fte), maar was op mijn vrije dag en in de avonden nog heel druk met voorbereiden, nakijken, administratie bijhouden, oudergesprekken voeren. Het werk kun je ook niet echt verdelen: ik was de enige leerkracht van groep 7 op die school, dus moest voor die jaarlaag alles alleen regelen. Dat vond ik echt een nadeel: het werk leek nooit op te houden. (Zeker als je, net als ik, nogal perfectionistisch bent).

Het grote voordeel van basisonderwijs vond ik de unieke band die je met je klas opbouwt. Omdat je een heel jaar alles met de klas doet en meemaakt, ontstaat een vanzelfsprekend (werk)sfeer. Op het VO, waar je de leerlingen minder ziet en meemaakt, is het meestal harder werken om orde te houden en de leerlingen aan het werk te krijgen. De eerste minuten van de les zijn altijd weer hard werken :)

In het VO ligt de werkdruk lager, is het salaris beter en zijn er meer doorgroeimogelijkheden. Ik vond het vooral fijn dat je zaken kunt verdelen binnen je sectie: iemand maakt de toetsen voor havo 2, jij die voor havo 3. Het is in het algemeen ook net allemaal wat zakelijker: niemand die verwacht dat je continu op je vrije dag komt opdraven. Randzaken zijn ook net wat beter geregeld: je hoeft niet zelf je lokaal schoon te maken (samen met ouders), je hoeft niet zelf je kopieën te maken.

Ik heb echter vooral uiteindelijk voor het VO gekozen omdat ik de doelgroep leuker vond. In het PO was ik een echte groep 7- en 8-juf; lagere groepen vond ik niet leuk. Pubers daarentegen vind ik geweldig. Dus ook dat is goed om mee te wegen!
Mevrouw75 schreef:
18-08-2019 10:18
In plaats van van baan wisselen geef ik zo ongeveer mijn hele leven op.
Wat bedoel je hiermee?

Interessante discussie in dit topic! Ik ben ook bezig met omscholing, uitbreiding van mijn werkveld. Ik heb al ruim 20 jaar een administratiekantoor met mijn man en begin 26 augustus met de opleiding Social Work. Mede omdat ik iets anders wil doen qua werk, meer met mensen en minder met cijfers, en omdat ik graag weer wil studeren. Over onderwijs heb ik ook even gedacht, maar dan zou ik mijn leven drastischer moeten omgooien. Het was al een hele strijd thuis en binnen ons bedrijf om dit te regelen.
Alle reacties Link kopieren
soerloo schreef:
18-08-2019 10:55
Wat bedoel je hiermee?

Interessante discussie in dit topic! Ik ben ook bezig met omscholing, uitbreiding van mijn werkveld. Ik heb al ruim 20 jaar een administratiekantoor met mijn man en begin 26 augustus met de opleiding Social Work. Mede omdat ik iets anders wil doen qua werk, meer met mensen en minder met cijfers, en omdat ik graag weer wil studeren. Over onderwijs heb ik ook even gedacht, maar dan zou ik mijn leven drastischer moeten omgooien. Het was al een hele strijd thuis en binnen ons bedrijf om dit te regelen.
Een zeer groot deel van mijn leven is aan school verbonden. Niet alleen als baan, maar ook een groot deel van mijn sociale leven.
-Nienke- schreef:
18-08-2019 10:38
Leuk dat je voor het onderwijs kiest! Ik ben zowel leerkracht basisonderwijs als docent Nederlands geweest, dus ik kan het goed vergelijken :)

Ik heb na de pabo 4 jaar in het basisonderwijs gewerkt, maar vond de werkdruk echt heftig. Ik werkte 4 dagen (0,8 fte), maar was op mijn vrije dag en in de avonden nog heel druk met voorbereiden, nakijken, administratie bijhouden, oudergesprekken voeren. Het werk kun je ook niet echt verdelen: ik was de enige leerkracht van groep 7 op die school, dus moest voor die jaarlaag alles alleen regelen. Dat vond ik echt een nadeel: het werk leek nooit op te houden. (Zeker als je, net als ik, nogal perfectionistisch bent).

Het grote voordeel van basisonderwijs vond ik de unieke band die je met je klas opbouwt. Omdat je een heel jaar alles met de klas doet en meemaakt, ontstaat een vanzelfsprekend (werk)sfeer. Op het VO, waar je de leerlingen minder ziet en meemaakt, is het meestal harder werken om orde te houden en de leerlingen aan het werk te krijgen. De eerste minuten van de les zijn altijd weer hard werken :)

In het VO ligt de werkdruk lager, is het salaris beter en zijn er meer doorgroeimogelijkheden. Ik vond het vooral fijn dat je zaken kunt verdelen binnen je sectie: iemand maakt de toetsen voor havo 2, jij die voor havo 3. Het is in het algemeen ook net allemaal wat zakelijker: niemand die verwacht dat je continu op je vrije dag komt opdraven. Randzaken zijn ook net wat beter geregeld: je hoeft niet zelf je lokaal schoon te maken (samen met ouders), je hoeft niet zelf je kopieën te maken.

Ik heb echter vooral uiteindelijk voor het VO gekozen omdat ik de doelgroep leuker vond. In het PO was ik een echte groep 7- en 8-juf; lagere groepen vond ik niet leuk. Pubers daarentegen vind ik geweldig. Dus ook dat is goed om mee te wegen!
Oh wat leuk om te lezen dat jij het beide hebt gedaan! Werk je nu als leraar Nederlands?
Het is jammer dat ik het niet beide kan doen :-).
Nederlands in de middelbare betekent stomme grammatica en veel te veel idiote boeken lezen. (Misschien kort door de bocht, maar zo denken pubers wel.)

Voor de meeste pubers ga je totaal niet populair zijn. Laat staan dat ze veel willen doen voor je vak, want alle boekbesprekingen zijn natuurlijk gewoon online te vinden.

Je gaat eens hier en daar 1 puber vinden die geïnteresseerd is in je vak, maar die wordt volledig ondergesneeuwd door de 29 anderen in zijn klas.


Dan zou ik zelf lesgeven aan lagere school-kinderen.
Die luisteren ten minste nog een klein beetje en zijn nog geïnteresseerd.
Alle reacties Link kopieren
En het mbo? Salaris ligt hoger, werkdruk is lager en minder gezeur (naar mijn mening). Op niveau 3 en 4 hoef je minder aan 'dode paarden' te trekken. Dus die leerlingen die het gewoon niet gaan/willen halen. Die kunnen gewoon afstromen of wat anders gaan zoeken.
Ik heb als docent ook niet of nauwelijks contact met ouders. Wat ik een enorm voordeel vind is dat ik zelf veel meer lesmateriaal mag maken, dus ik zit niet vast aan een methode. Dat geldt bij ons ook voor het vak Nederlands.
Daarnaast kun je ook op een heel ander niveau met je leerlingen praten, je kunt ze veel beter aanspreken op hun eigen handelen.

Ik heb ook een aantal collega's die parttime werken, daarvan wordt ook niet verwacht dat ze op hun vrije dag nog terug komen voor overleg oid.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
bloemke007 schreef:
18-08-2019 11:02
Oh wat leuk om te lezen dat jij het beide hebt gedaan! Werk je nu als leraar Nederlands?
Het is jammer dat ik het niet beide kan doen :-).
Ik werk inmiddels als teamleider in het VO, na 8 jaar docent Nederlands te zijn geweest. Ik vind het nog steeds heel leuk dat ik zowel PO als VO heb gezien.

Wat hierboven nogal denigrerend over het vak Nederlands wordt gezegd ('stomme grammatica, saaie boeken lezen') hoor ik overigens ook wel, maar ik zorg dat ik veel praktische vaardigheden in m'n les stop. Verslagen maken, presentaties houden, debatteren, sollicitatie- en klachtenbrieven schrijven, zakelijke mails opstellen. Vooral in de bovenbouw heb je veel ruimte om je PTA zelf in te richten met grotere, zelfbedachte projecten.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
18-08-2019 11:41
Nederlands in de middelbare betekent stomme grammatica en veel te veel idiote boeken lezen. (Misschien kort door de bocht, maar zo denken pubers wel.)

Voor de meeste pubers ga je totaal niet populair zijn. Laat staan dat ze veel willen doen voor je vak, want alle boekbesprekingen zijn natuurlijk gewoon online te vinden.

Je gaat eens hier en daar 1 puber vinden die geïnteresseerd is in je vak, maar die wordt volledig ondergesneeuwd door de 29 anderen in zijn klas.


Dan zou ik zelf lesgeven aan lagere school-kinderen.
Die luisteren ten minste nog een klein beetje en zijn nog geïnteresseerd.
Ben ik niet helemaal mee eens. Het ligt heel erg aan de docent die het vak geeft. Wij hebben twee jongere docenten en die geven het vak op een heel leuke manier. Een andere wat oudere docent wordt aan het eind vh jaar overladen door cadeaus van bovenbouwleerlingen. Zij is erg geliefd. Maar een andere oudere Docent vinden ze echt verschrikkelijk en daar doen ze dan ook helemaal niks. Dus het is maar net hoe jij als docent bent.

Dat maakt naar mijn mening het lesgeven op het VO ook zo lastig. Je moet echt een band met de leerlingen kunnen creëren, je inleven. Je kan namelijk niet alleen maar orde houden door streng te zijn en te straffen. Die feeling moet je een beetje in je hebben, dat is niet altijd helemaal aan te leren. Ik zie ook vaak docenten die echt niet geschikt zijn voor het lesgeven op het VO. Vaak zijn ze dan veel te lief, te soft, geven niet duidelijk genezen aan of ze zijn alleen maar aan het dreigen en straffen.
Mevrouw75 schreef:
18-08-2019 10:56
Een zeer groot deel van mijn leven is aan school verbonden. Niet alleen als baan, maar ook een groot deel van mijn sociale leven.
Op die manier. Dan is van werkgever wisselen wel een grote stap.
Alle reacties Link kopieren
Voordelen Po: gezeglijker kinderen. Meer een band. Je bent belangrijker voor de kinderen. Veel vacatures!
Nadelen PO: belachelijke werkdruk. Fulltime werken is bijna niet te doen.
Voordelen VO: uitdagendere kinderen. Enorm lachen met de leerlingen. Meer, veel meer salaris. Zeker als je naar een hogere salarisschaal doorstroomt. Ook voor docenten Ned veel vacatures. Lagere werkdruk, professionelere omgeving.
Nadelen VO: uitdagendere kinderen, waar ook collega's wel eens op stuk gaan... Red je het echter, zit je goed.
Het wordt er niet makkelijker op.

Laat ik vooropstellen dat geld voor mij geen reden is om voor bv vo te kiezen. Ik wil iets doen wat echt bij me past.
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan. Wat ik om me heen zie is dat als je geen klas onder controle kunt hebben, ben je veel beter op je plek in het basisonderwijs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven