Werk & Studie alle pijlers

Leraar Nederlands of leraar basisonderwijs

18-08-2019 09:18 227 berichten
Hallo Viva lezers,
Afgelopen jaar ben ik tot de conclusie gekomen dat ik lesgeven heel erg leuk vind. Ik houd ervan om mijn kennis over te dragen aan kinderen. Daarnaast vind ik het heerlijk als mijn baan afwisselend is. Afgelopen jaar heb ik zowel op het vo als het po meegelopen en beide doelgroepen spreken mij aan. Van alle lerarenopleidingen spreken de opleiding tot leraar Nederlands en de opleiding tot leraar basisonderwijs mij het meeste aan.

Maar hoe kies ik nu tussen deze twee? Zijn er lezers die voor dezelfde keuze hebben gestaan? Zijn er leraren basisonderwijs of Nederlands die mij kunnen vertellen wat de voor- en nadelen van de opleiding en het vak zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Alle reacties Link kopieren
Klopt niet, want dat is verouderde informatie van 2017. De salarissen zijn behoorlijk opgetrokken.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
21-08-2019 22:47
Klopt niet, want dat is verouderde informatie van 2017. De salarissen zijn behoorlijk opgetrokken.
Maar het vo is ondertussen weer meer gegroeid in salaris.........
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
21-08-2019 23:23
Maar het vo is ondertussen weer meer gegroeid in salaris.........
De L11-schaal in het PO is ook een schaal die voor het VO geldt. De L11-schaal was voorheen de LB-schaal.
Dus het verschil is helemaal niet meer zo groot?
Alle reacties Link kopieren
bloemke007 schreef:
21-08-2019 23:43
Dus het verschil is helemaal niet meer zo groot?
Jawel, je groeit veel verder door en ook makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
bloemke007 schreef:
21-08-2019 23:43
Dus het verschil is helemaal niet meer zo groot?
Minder groot dan voorheen, maar ik zou zeker niet alleen naar het salaris kijken. Het vo is toch wel heel anders dan het po. Het scheelt nogal of je kinderen van 8 jaar in de klas hebt of een stel pubers van 16. Ook is er een groot verschil tussen het lesgeven aan VMBO-leerlingen of aan een VWO-klas.

Verkijk je niet op de bruto verschillen in salaris, want netto is het verschil veel kleiner en gaat het vaak maar om een paar honderd euro bij een fulltime baan.
Salaris is voor mij inderdaad niet doorslaggevend. Ik wil graag kinderen iets inhoudelijks leren en aan het eind van de dag een voldaan gevoel hebben.
Fizz schreef:
21-08-2019 23:51
Minder groot dan voorheen, maar ik zou zeker niet alleen naar het salaris kijken. Het vo is toch wel heel anders dan het po. Het scheelt nogal of je kinderen van 8 jaar in de klas hebt of een stel pubers van 16. Ook is er een groot verschil tussen het lesgeven aan VMBO-leerlingen of aan een VWO-klas.

Verkijk je niet op de bruto verschillen in salaris, want netto is het verschil veel kleiner en gaat het vaak maar om een paar honderd euro bij een fulltime baan.
Ik denk dat je op een basisschool meer waardering van je leerlingen krijgt, maar dat je op het vo meer diepgang in je vak kunt brengen. Klopt dat idee een beetje?
Alle reacties Link kopieren
Iemand Hollandse zaken gekeken?
Alle reacties Link kopieren
bloemke007 schreef:
22-08-2019 21:26
Ik denk dat je op een basisschool meer waardering van je leerlingen krijgt, maar dat je op het vo meer diepgang in je vak kunt brengen. Klopt dat idee een beetje?
Ik denk dat ik meer knuffels krijg per dag dan een docent in het vo.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
22-08-2019 21:56
Ik denk dat ik meer knuffels krijg per dag dan een docent in het vo.
Haha, vast, maar die ene knuffel is wel mega.
Ik ben eerstegraads docent Nederlands en heb erg veel nakijkwerk (ga maar eens 62 essays van 500/700 woorden nakijken), maar mijn collega’s in de onderbouw hebben óók veel nakijkwerk. Het nakijkwerk krijg je op school zelden af, dus dit doe je thuis, in je eigen tijd.
Van wel of geen waardering krijgen, heb ik weinig last. De leerlingen vinden mijn vak niet altijd leuk, maar ik heb wel leuk/goed contact met ze (en voor mijn collega’s in de onderbouw geldt ongeveer hetzelfde). Overigens werk ik op een school met vmbo-t t/m gymnasium. Als je lesgeeft aan vmbo-basis/kader is het echt wel anders (niet slechter, maar anders). Mijn moeder werkt trouwens op een praktijkschool en geniet ook van het contact met leerlingen.
Het leuke aan po lijkt me dat het afwisselend is: je geeft verschillende vakken, van taal en rekenen tot tekenen en muziek. Daarnaast zie je de leerlingen veel vaker en bouw je een betere band met ze op. Op het vo heb je, met een aanstelling van 0,6, zo’n vier/vijf klassen, dus tussen de 100 en de 150 leerlingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor exact dezelfde keuze gestaan. Ik heb eerst Nederlands gestudeerd en wilde daarna het onderwijs in. Heb uiteindelijk voor het basisonderwijs gekozen. Om redenen die al genoemd zijn. De band met de kinderen en hun ouders (ik vind ouders helemaal niet lastig, echt nooit, alleen maar prettig dat de lijnen kort zijn en dat je samen bezig bent om een kind zich op z'n gemak te laten voelen en het beste uit hem te halen).

Je hebt een enorme ontwikkelkans naar mijn idee in het basisonderwijs. Elke dag leer je weer. Dat de status en het salaris lager zijn in het basisonderwijs is naar mijn idee onterecht en kan niet anders dan gaan veranderen. Als je ziet hoe een basisschoolleerkracht moet kunnen differentiëren! Dat doen/kunnen ze in het voortgezet onderwijs volgens mij (nog) niet. De zorg is ook een stuk verder ontwikkeld.

Ook zijn er doorgroeimogelijkheden of taken die je kan vervullen binnen jouw interessegebied. Je kan rt'er worden, bouwcoördinator, ib'er, (deel)teamleider, taken of functies bekleden binnen het bestuur (dat ben ik uiteindelijk gaan doen).

Ja het is heel hard werken, en die terugkomdagen zijn behoorlijk irritant (heb je die niet in het vo?), maar het is een ontzettend leuke baan waarin je jezelf altijd blijft ontwikkelen.
In het vo wordt absoluut ook gedifferentieerd, zal wel per school verschillen in welke mate, maar ik denk wel dat veel po-scholen het al meer doen. Je hebt daar ook nog alle niveaus in een klas natuurlijk.
Terugkomdagen hebben wij ook veel, maar ook daarvoor geldt dat het per school verschilt hoe daar mee om wordt gegaan...
Groenkroontje schreef:
23-08-2019 03:19
Ik heb voor exact dezelfde keuze gestaan. Ik heb eerst Nederlands gestudeerd en wilde daarna het onderwijs in. Heb uiteindelijk voor het basisonderwijs gekozen. Om redenen die al genoemd zijn. De band met de kinderen en hun ouders (ik vind ouders helemaal niet lastig, echt nooit, alleen maar prettig dat de lijnen kort zijn en dat je samen bezig bent om een kind zich op z'n gemak te laten voelen en het beste uit hem te halen).

Je hebt een enorme ontwikkelkans naar mijn idee in het basisonderwijs. Elke dag leer je weer. Dat de status en het salaris lager zijn in het basisonderwijs is naar mijn idee onterecht en kan niet anders dan gaan veranderen. Als je ziet hoe een basisschoolleerkracht moet kunnen differentiëren! Dat doen/kunnen ze in het voortgezet onderwijs volgens mij (nog) niet. De zorg is ook een stuk verder ontwikkeld.

Ook zijn er doorgroeimogelijkheden of taken die je kan vervullen binnen jouw interessegebied. Je kan rt'er worden, bouwcoördinator, ib'er, (deel)teamleider, taken of functies bekleden binnen het bestuur (dat ben ik uiteindelijk gaan doen).

Ja het is heel hard werken, en die terugkomdagen zijn behoorlijk irritant (heb je die niet in het vo?), maar het is een ontzettend leuke baan waarin je jezelf altijd blijft ontwikkelen.
Wat een fijne post om te lezen! Ben jij met jouw diploma Nederlands in het basisonderwijs gestart? En heb jij ook nog in het vo gewerkt?

Op dit moment spreekt de afwisseling van het basisonderwijs mij heel erg aan. Ook denk ik dat ik meer een band opbouw met de kinderen van een basisschool, omdat je het hele jaar één klas draait.
Brucedehond schreef:
23-08-2019 07:40
In het vo wordt absoluut ook gedifferentieerd, zal wel per school verschillen in welke mate, maar ik denk wel dat veel po-scholen het al meer doen. Je hebt daar ook nog alle niveaus in een klas natuurlijk.
Terugkomdagen hebben wij ook veel, maar ook daarvoor geldt dat het per school verschilt hoe daar mee om wordt gegaan...
Tijdens mijn oriëntatie afgelopen jaar, merkte ik dat vmbo scholen wel willen differentiëren, maar dat het erg lastig is omdat orde houden nogal hoog op de to do lijst stond.
Alle reacties Link kopieren
bloemke007 schreef:
22-08-2019 21:26
Ik denk dat je op een basisschool meer waardering van je leerlingen krijgt, maar dat je op het vo meer diepgang in je vak kunt brengen. Klopt dat idee een beetje?
Vakinhoudelijk is de lesstof van een basisschool natuurlijk niet zo diepgaand. De diepgang in het basisonderwijs zit veel meer in de relatie die je met kinderen opbouwt, het bedenken van een goede aanpak die bij dat ene kind wel werkt, de speerpunten waar je als team aan werkt en samen overleggen hoe je dat vorm gaat geven. Dat zijn dingen die voor mij het werken in het basisonderwijs ook aantrekkelijk maken, naast het feit dat ik jonge kinderen gewoon heel leuk vind om mee te werken en ik graag mijn creativiteit gebruik.
Alle reacties Link kopieren
digijuf schreef:
23-08-2019 10:06
Vakinhoudelijk is de lesstof van een basisschool natuurlijk niet zo diepgaand. De diepgang in het basisonderwijs zit veel meer in de relatie die je met kinderen opbouwt, het bedenken van een goede aanpak die bij dat ene kind wel werkt, de speerpunten waar je als team aan werkt en samen overleggen hoe je dat vorm gaat geven. Dat zijn dingen die voor mij het werken in het basisonderwijs ook aantrekkelijk maken, naast het feit dat ik jonge kinderen gewoon heel leuk vind om mee te werken en ik graag mijn creativiteit gebruik.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Ik heb me helemaal uit kunnen leven in de zaakvakken (vanaf groep 5). Nu inmiddels een beleidsbaan, maar ik vond dat een feest hoor. Heb het ook altijd leuk (en belangrijk) gevonden om de meerbegaafde leerlingen interessant en uitdagend onderwijs te bieden. Dat was toch regelmatig op middelbareschoolniveau. Ik maakte echter wel meer uren dan waarvoor ik betaald werd.

TO, ik had Nederlands aan de universiteit gestudeerd, geen lerarenopleiding. Ik heb daarna de pabo in twee jaar gedaan.
Ik heb op het vo ook erg leuk contact met mijn leerlingen. Als je wil, mag je wel een pb sturen.
Alle reacties Link kopieren
Groenkroontje schreef:
23-08-2019 12:03
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Ik heb me helemaal uit kunnen leven in de zaakvakken (vanaf groep 5). Nu inmiddels een beleidsbaan, maar ik vond dat een feest hoor. Heb het ook altijd leuk (en belangrijk) gevonden om de meerbegaafde leerlingen interessant en uitdagend onderwijs te bieden. Dat was toch regelmatig op middelbareschoolniveau. Ik maakte echter wel meer uren dan waarvoor ik betaald werd.

TO, ik had Nederlands aan de universiteit gestudeerd, geen lerarenopleiding. Ik heb daarna de pabo in twee jaar gedaan.
Ok, het gaat hier om bo en 2e graads, maar hoe goed de leerlingen ook zijn, ik geef ze 6 jaar later les en dat gaat inhoudelijk echt veel dieper dan 2e klas middelbare school. Nu vind ik 2e klas (vwo) inhoudelijk ook niet echt een uitdaging meer en mbo was helemaal hemeltergend saai.

Dat maakt niks uit natuurlijk, ik ben blijkbaar echt gericht op de inhoud. Didactisch en pedagogisch ben ik daarentegen best slecht onderlegd en vind ik ook niet zo heel interessant zelf.

Als je 1e graads Nederlands doet komt je dus wel inhoudelijk een beetje op niveau, als dat is wat je interessant vindt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dus nooit Nederlands gegeven, maar de lerares Nederlands van mijn oudste (4 vwo) zei dat de eerste drie jaar Nederlands door veel leerlingen als oninteressant ervaren wordt. Veel grammatica, woordenschat, spelling. Ik herinner me van mijn eigen schooltijd ook dat ik vanaf de vierde klas Nederlands leuk begon te vinden. Maar ik weet natuurlijk niet of dat nou echt een algemeen beeld is.
Groenkroontje schreef:
23-08-2019 14:28
Ik heb dus nooit Nederlands gegeven, maar de lerares Nederlands van mijn oudste (4 vwo) zei dat de eerste drie jaar Nederlands door veel leerlingen als oninteressant ervaren wordt. Veel grammatica, woordenschat, spelling. Ik herinner me van mijn eigen schooltijd ook dat ik vanaf de vierde klas Nederlands leuk begon te vinden. Maar ik weet natuurlijk niet of dat nou echt een algemeen beeld is.
Hier ben ik wel nieuwsgierig naar, want ik zou met mijn diploma les kunnen geven aan het vmbo en de onderbouw van havo en vwo. Als deze kids het vak als oninteressant ervaren, dan word ik daar niet warm van. Dus ik hoor graag van meerdere docenten of dit beeld klopt.
Alle reacties Link kopieren
bloemke007 schreef:
23-08-2019 17:05
Hier ben ik wel nieuwsgierig naar, want ik zou met mijn diploma les kunnen geven aan het vmbo en de onderbouw van havo en vwo. Als deze kids het vak als oninteressant ervaren, dan word ik daar niet warm van. Dus ik hoor graag van meerdere docenten of dit beeld klopt.
Ik vond het lesgeven in Nederlands een ondankbaar vak. Naast het vele nakijkwerk, had ik vaak het idee dat er werkelijk niets bleef hangen bij de leerlingen. Zelfs de kennis die ze zouden moeten hebben opgedaan op de basisschool bleek niet (meer) aanwezig. (vmbo en onderbouw havo/vwo) Ik vind dat toch wel zorgwekkend, zeker nu ik hoor dat er voorstanders van zijn om de lat op het hbo en wo lager te leggen v.w.b. de Nederlandse taal.

Het omgaan met leerlingen op het vo vond ik wel heel erg leuk, maar ik vond de nadelen van het werk daar toch niet tegenop wegen.
Alle reacties Link kopieren
Groenkroontje schreef:
23-08-2019 12:03
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Ik heb me helemaal uit kunnen leven in de zaakvakken (vanaf groep 5). Nu inmiddels een beleidsbaan, maar ik vond dat een feest hoor. Heb het ook altijd leuk (en belangrijk) gevonden om de meerbegaafde leerlingen interessant en uitdagend onderwijs te bieden. Dat was toch regelmatig op middelbareschoolniveau. Ik maakte echter wel meer uren dan waarvoor ik betaald werd.

TO, ik had Nederlands aan de universiteit gestudeerd, geen lerarenopleiding. Ik heb daarna de pabo in twee jaar gedaan.
Ik vond de zaakvakken heel leuk om te geven, maar inhoudelijk niet zo diepgaand, hoor. Komt mss ook doordat ik geschiedenis heb gestudeerd. Nu werk ik in de onderbouw en dan zit de uitdaging ‘m echt niet in de inhoud van het aanbod, maar wel in hoe je dingen aan gaat bieden op het niveau van de verschillende kinderen, in heel veel pedagogische vaardigheden inzetten etc.
Alle reacties Link kopieren
bloemke007 schreef:
23-08-2019 17:05
Hier ben ik wel nieuwsgierig naar, want ik zou met mijn diploma les kunnen geven aan het vmbo en de onderbouw van havo en vwo. Als deze kids het vak als oninteressant ervaren, dan word ik daar niet warm van. Dus ik hoor graag van meerdere docenten of dit beeld klopt.
Op hoeveel middelbare scholen heb je meegelopen? Welke regio?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven