Werk & Studie alle pijlers

Lerarenopleding Frans na je 40ste

23-09-2019 16:25 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik begreep dat er in het basisonderwijs veel leraren tekort komen maar geldt dat ook voor middelbare scholen?

Ik spreek/lees zelf vloeiend Frans en ik ben momenteel 'bewust' thuis bij mijn kinderen maar ik zou zo graag iets met mijn Frans willen doen.

Ik hoor graag ervaringen mag ook van andere vakken. IK zou zelf voor de deeltijd HBO opleiding gaan dus 1 middag/avond in de week.
Alle reacties Link kopieren
Is er geen vacaturesite voor docenten, zodat je kunt zien welke vacatures er zijn?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Frans is een tekortvak, dus ik denk dat je absoluut iets bijdraagt én relatief makkelijk een baan kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb ook gekeken en zag er wel een paar vacatures

@koffiehagedis: ok dank je wel
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst eens rondvragen of je een paar keer mee kan kijken op een school. Dan weet je of het onderwijs wel de juiste richting is.
Docenten frans zijn meer dan welkom, maar je motivatie om voor de klas te staan moet er wel zijn.
Als je het nu gewend bent om thuis te zijn dan kan de hoeveelheid werk ( vooral in combi met studie) best wel eens tegenvallen.
Maar als de motivatie er is zou ik er zeker voor gaan. Leeftijd zou ik me niet door laten tegenhouden.
Alle reacties Link kopieren
Je bedoelt huiswerk/stage/opleiding. Ik begreep eerste jaar is maar 10 lessen en daarna is max 8 uren per week voor 4/6 maanden lang.

Voordeel is dan weer dat mijn jongste dan al zelf weer 12 jaar en dan kan ze zelf wel naar school/huis fietsen.

Bedankt voor de tip ga eens contact opnemen met mijn leraar Frans van de middelbare school :-)
Je wil wat met je Frans doen, maar wil je ook lerares worden? Dat is een belangrijkere vraag dan precies in welk vak je les gaat geven. Het is iets wat je echt moet willen en waar je geschikt voor moet zijn, anders kan het heel zwaar zijn om voor de klas te staan.
Alle reacties Link kopieren
ja lijkt me wel leuk. Maar misschien inderdaad eerst langs scholen gaan.

Maar mijn man zegt gewoon doen kan denk ik ook bijv. bij Alliance Française of volksuni les gaan geven toch? En opleiding is altijd wel goed om te doen.

Geld is hier geen issue en ik heb ook gekeken naar vertaler maar dat lijkt me eigenlijk niks. Ik vind juist leuk om iemand iets te leren.
Alle reacties Link kopieren
Waar woon je? Iig Boven de rivieren is Frans echt geen tekortvak want vaak is het uit het curriculum gegooid en op de meeste vmbo’s wordt geen Frans meer gegeven maar alleen nog Duits als tweede vreemde taal.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Bibiche79 schreef:
23-09-2019 17:07
ja lijkt me wel leuk. Maar misschien inderdaad eerst langs scholen gaan.

Maar mijn man zegt gewoon doen kan denk ik ook bijv. bij Alliance Française of volksuni les gaan geven toch? En opleiding is altijd wel goed om te doen.

Geld is hier geen issue en ik heb ook gekeken naar vertaler maar dat lijkt me eigenlijk niks. Ik vind juist leuk om iemand iets te leren.

Bij de volksuniversiteit kun je ook wel lesgeven zonder lerarenopleiding te doen lijkt me.
Verdiep je eerst goed in het vak van leraar voor je de keuze maakt.
Alle reacties Link kopieren
Ja kan maar lijkt me wel handig als je les kan geven :-)
Ik ga zeker de tip gebruiken om langs scholen te gaan.

Ik woon in R'dam :-)
Gewoon een algemene vraag ivm met leraren Frans in Nederland. ( Ik woon in Belgie)
Niet specifiek aan TO gericht dus.
Zijn de leraren Frans in NL natieve sprekers?
Ik vraag dit gewoon uit interesse want ik werk ook in een school.
Hier zijn leraren Frans echt Franstalige of perfect tweetalige Belgen.
Die spreken dus accentloos Frans, ik bedoel dus Frans zonder NL/ Vlaams accent.
En nogmaals; ik vraag dit gewoon uit interesse.
Alle reacties Link kopieren
inspirerend dat je op uw 40ste nog een nieuwe studie wilt aangaan en nieuwe job, wat was uw job daarvoor?
Moemoe64 schreef:
23-09-2019 18:21
Gewoon een algemene vraag ivm met leraren Frans in Nederland. ( Ik woon in Belgie)
Niet specifiek aan TO gericht dus.
Zijn de leraren Frans in NL natieve sprekers?
Ik vraag dit gewoon uit interesse want ik werk ook in een school.
Hier zijn leraren Frans echt Franstalige of perfect tweetalige Belgen.
Die spreken dus accentloos Frans, ik bedoel dus Frans zonder NL/ Vlaams accent.
En nogmaals; ik vraag dit gewoon uit interesse.
Nee, meestal zijn dat hier geen native speakers, maar Nederlanders die de lerarenopleiding Frans gedaan hebben.
Tinkerbell1988 schreef:
23-09-2019 18:36
inspirerend dat je op uw 40ste nog een nieuwe studie wilt aangaan en nieuwe job, wat was uw job daarvoor?
Ik vind het een prima leeftijd om 'nog' aan een nieuwe studie te beginnen. Je kinderen zijn inmiddels ook wat groter en zelfstandiger. En je mag nog meer dan 25 jaar werken tot je de pensioengerechtigde/AOWleeftijd bereikt.
Alle reacties Link kopieren
CommonSense schreef:
23-09-2019 18:50
Ik vind het een prima leeftijd om 'nog' aan een nieuwe studie te beginnen. Je kinderen zijn inmiddels ook wat groter en zelfstandiger. En je mag nog meer dan 25 jaar werken tot je de pensioengerechtigde/AOWleeftijd bereikt.
ik ben nu 31, altijd administratie gedaan en vond het ook tijd voor iets anders maar voor een of andere reden vond ik 31 te oud om nog een bachelor te doen laat staan master
maar als ik hoor dat zelfs andere rond de 40 met gezin die stap nog wagen vind ik het enorm bewonderenswaardig. En mss moet ik mezelf ook eens over die drempel van angstvrees te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Bibiche79 schreef:
23-09-2019 16:54
Je bedoelt huiswerk/stage/opleiding. Ik begreep eerste jaar is maar 10 lessen en daarna is max 8 uren per week voor 4/6 maanden lang.

Voordeel is dan weer dat mijn jongste dan al zelf weer 12 jaar en dan kan ze zelf wel naar school/huis fietsen.

Bedankt voor de tip ga eens contact opnemen met mijn leraar Frans van de middelbare school :-)
Het eerste jaar zal ook niet het zwaarste zijn. Daarna begint het pas. Starten als docent is gewoon zwaar. Niet alleen de belasting wat betreft taken, maar ook het mentale deel. Daar moet je wel op voorbereid zijn.

Als je het alleen doet om op de volksuniversiteit e.d. les te geven lijkt het mij in ieder geval niet de juiste keuze. Ik denk ook niet dat ze daar staan te springen om docenten Frans.

Het onderwijs kan fantastisch zijn om in te werken, maar je hart moet er wel liggen. Ik zie teveel (nieuwe) collega’s waar dit niet het geval is. En dan wordt het zwaar.

En voor iedereen die zich te oud voelt om nog te studeren. Je bent nooit te oud!! Ga er gewoon voor.
Alle reacties Link kopieren
Goed idee om op scholen te gaan kijken. Bekijk lessen, proef de sfeer, kijk of je contact en affiniteit hebt met de doelgroep.

Heb je een opleiding of studie gedaan of ben je 'alleen' native speaker?

Moemoe, bij mij op school zijn de meeste docenten Frans Nederlanders, maar we hebben ook een native speaker. Of de Nederlanders een accent hebben kan ik niet beoordelen. Bij de docenten Engels hoor ik echt geen verschil met native speakers.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf geboren in Frankrijk. Frans is mijn moedertaal maar spreek ook vloeiend Nederlands. Ik heb geen accent of zo ik was rond 11 jaar toen ik hier kwam wonen.

Ik ben juist nu op het punt gekomen dat ik alles wil doen wat ik vroeger nooit durfde. Ik wil nu helemaal voorbeeld zijn voor mijn kinderen.

Lesgeven lijkt me zeker leuk. Ik heb zelf spw en directie secretaresse als diploma.

Maar bedankt voor jullie tips
Bibiche79 schreef:
23-09-2019 22:02
Ik ben zelf geboren in Frankrijk. Frans is mijn moedertaal maar spreek ook vloeiend Nederlands. Ik heb geen accent of zo ik was rond 11 jaar toen ik hier kwam wonen.

Ik ben juist nu op het punt gekomen dat ik alles wil doen wat ik vroeger nooit durfde. Ik wil nu helemaal voorbeeld zijn voor mijn kinderen.

Lesgeven lijkt me zeker leuk. Ik heb zelf spw en directie secretaresse als diploma.

Maar bedankt voor jullie tips
Ik ben ook tweetalig opgevoed: ik heb tot en met groep 5 Franstalig onderwijs gevolgd.
Je suis bilingue, juste comme toi; chouette!!
Alle reacties Link kopieren
Moemoe moi je viens du sud donc si je veux je peux parler avec l'accent comme les Marseillais haha. J'avais 11 ans et donc au CM2.

Maar ik moet wel echt mijn grammatica opkrikken want ik weet heel veel niet meer. Ik schrijf het niet vaak.
Bibiche79 schreef:
24-09-2019 10:47
Moemoe moi je viens du sud donc si je veux je peux parler avec l'accent comme les Marseillais haha. J'avais 11 ans et donc au CM2.

Maar ik moet wel echt mijn grammatica opkrikken want ik weet heel veel niet meer. Ik schrijf het niet vaak.
Hier hetzelfde!
Ik spreek nog heel zelden Frans. Als kind sprak ik dat vloeiend maar ik merk dat ik nu af en toe naar mijn woorden moet zoeken.
Vorige week sprak ik mijn Roemeense buurman in't Frans uiteraard.
Ik wilde hem vragen waarom er een steiger tegen zijn gevel geplaatst was maar ik kon op dat ogenblik ècht niet meer op het Franse woord
voor steiger komen. Eindelijk na 2-3 minuten wist ik het weer haha. Ik stond daar wel met mijn mond vol tanden door die échafaudage pff
Om lerares Frans te worden moet je toch wel wat meer kunnen dan het goed spreken en grammatica? Je moet toch ook literatuurkennis hebben en literatuur kunnen analyseren. En het moeilijkste is natuurlijk, hoe breng je het over? Zeker als het je moedertaal is en je hebt het zelf nooit actief moeten leren. Maar goed, dat zul je dan op de opleiding wel krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ja daarom duurt opleiding 4 jaar 😁 alles kan je leren
Alle reacties Link kopieren
Hartstikke leuk om te doen als het je trekt! Ik ben na mijn 40e begonnen aan docentenopleiding Engels.
Het is wel zo wat iemand zei: heb je een passie voor die taal of ook voor lesgeven?
Ik geef ook graag kennis enz. door maar voor mij bleek lesgeven aan tieners het niet te zijn. Erg zwaar. Moet je toch een beetje in het bloed zitten, want je moet er bij stilstaan dat scholieren daar zitten omdat ze moeten, niet omdat ze willen.
Ik hou nog altijd van lesgeven, doorgeven, kennis overdracht. Maar alleen aan een gewillig publiek.
M.a.w., docentschap op de middelbare school past niet bij mij. Maar eerlijk is eerlijk, ik wist dat tevoren eigenlijk al. Ik had liever vertaler geworden maar door omstandigheden destijds ging dat niet.
Dat stukje moet je dus goed overdenken, dat is belangrijker even dan je passie voor Frans.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven