Werk & Studie alle pijlers

Leuk en minder leuke kanten van werken in een kinderopvang

04-12-2021 10:56 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal.

Ik heb al sinds een paar jaar interresse om te werken in een kinderopvang.
Het lijkt met leuk om de volwassenopleiding pedagigsch medewerker niveau 4 hiervoor te doen. Alleen twijfel ik of het werk echt bij me past.

Ik vroeg me af wat de leuke en minder leuke kanten zijn van het werken in een kinderopvang.
Zijn er mensen die al in bij een kinderopvang werken en me wat kunnen vertellen hierover?

Wat zijn je werkzaamheden en taken precies en wat vind je leuk en minder leuk aan het werken in een kinderopvang? Hoeveel dagen werk je er? Zie je jezelf hier nog lang werken? Zijn er ook lastige taken/situaties?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. :-)
Alle reacties Link kopieren
Minder leuk:

Snot slijm kots
Alle reacties Link kopieren
Minder leuk
Kinderen ;-)
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
Minder leuk: de onder waardering van ouders. Dank je wel voor het oppassen!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik in mijn omgeving zie (wel België):

Chronisch personeelstekort, belabberde arbeidsvoorwaarden, kleine contracten maar wel ervan uitgaan dat je wel "springt" bij ziekte of tekorten (lees: door de chronische onderbemanning zowat continu).
Stagiaires binnenkrijgen maar geen tijd hebben om hen fatsoenlijk op te leiden / te begeleiden.

Niet echt het hoogste loon van de wereld.

Ouders die ervan uitgaan dat alles personeels-technisch wel perfect loopt.
Want daar betalen ze tenslotte de organisatie voor.


Veel staat of valt natuurlijk ook met welk type management je boven je hebt. En met je collega's. En hoe groot de organisatie is, wat er uitbesteed kan worden (moet je ook nog poetsen tussendoor of 's avonds? moet je ook nog eten klaarmaken 's middags met 3 peuters rond je benen?), ...


Ga dit vooral niet doen als je niet houdt van kinderen :-D.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik heb het als tussen jaar gedaan. Vond dat toen wel leuk, maar zou er geen jaren willen werken.

Leuk:
- de kinderen

Minder leuk:
- zeurende ouders
- de hele dag staan en tillen
- te weinig PM’ers in verhouding met kinderen. De kind-leidster ratio klopte nooit door personeelstekort. Gevolg was stress voor de eventuele onaangekondigde inspectie
- lange werkdagen (7.30-18.30 bijv.)
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
04-12-2021 16:21
Minder leuk:

Snot slijm kots
Je vergeet explosieve diarree..
Alle reacties Link kopieren
Zonnetje_van_de_dag schreef:
04-12-2021 16:29
Minder leuk: de onder waardering van ouders. Dank je wel voor het oppassen!
Ik kocht taart voor ze en mijn favo leidster kreeg 50 euro.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw25 schreef:
04-12-2021 10:56
Hoi allemaal.

Ik heb al sinds een paar jaar interresse om te werken in een kinderopvang.
Het lijkt met leuk om de volwassenopleiding pedagigsch medewerker niveau 4 hiervoor te doen. Alleen twijfel ik of het werk echt bij me past.

Ik vroeg me af wat de leuke en minder leuke kanten zijn van het werken in een kinderopvang.
Zijn er mensen die al in bij een kinderopvang werken en me wat kunnen vertellen hierover?

Wat zijn je werkzaamheden en taken precies en wat vind je leuk en minder leuk aan het werken in een kinderopvang? Hoeveel dagen werk je er? Zie je jezelf hier nog lang werken? Zijn er ook lastige taken/situaties?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. :-)
We verwelkomen je met open armen, want dat stuk personeelstekort klopt als een bus.
Je moet kinderen te gek vinden en er echt voldoening uit kunnen halen.
Ik voel me trots als een kind zich op zijn/haar gemak voelt en daardoor stappen maakt.
Je moet flexibel, energiek zijn en goed samen kunnen werken
Alle reacties Link kopieren
Zonnetje_van_de_dag schreef:
04-12-2021 16:29
Minder leuk: de onder waardering van ouders. Dank je wel voor het oppassen!
Dat is het toch ook!!!
En superfijn dat jullie dat met zoveel passie en toewijding doen met veel liefde voor mijn kind. Dat maakt dat ik me onbezorgd en volledig op mijn werk kan focussen als mijn kind bij jullie is. Ik waardeer jullie werk enorm maar hoe je het ook wendt of keert, het is oppassen.
Alle reacties Link kopieren
biekoe schreef:
04-12-2021 17:36
Dat is het toch ook!!!
En superfijn dat jullie dat met zoveel passie en toewijding doen met veel liefde voor mijn kind. Dat maakt dat ik me onbezorgd en volledig op mijn werk kan focussen als mijn kind bij jullie is. Ik waardeer jullie werk enorm maar hoe je het ook wendt of keert, het is oppassen.
Heb je wel eens een dagdeel meegedraaid?
Alle reacties Link kopieren
Je moet wel weten of je dit vak echt leuk vind, anders houdt je het geen 2 weken vol! Taken op pedagogisch gebied zoals de ontwikkeling stimuleren, kringmomenten, oudergesprekken voeren, observaties, activiteiten uitvoeren en thema's bedenken maar ook veel praktisch in de zin van lunch maken voor alle kinderen, schoonmaken, was vouwen, verschonen, opruimen.

Werkdagen zijn vaak ongeveer 9 uur + 30 minuten pauze. Verder ben je de hele dag alert en actief, je zit niet stil. Het is zeker leuk en altijd weer een nieuwe uitdaging!
Alle reacties Link kopieren
O ja, in topic:
Ouders die enorm kritisch kunnen zijn zodat jouw werk onuitvoerbaar wordt.
En, het feit dat je je vaak niet gewaardeerd voelt, door het management maar ook financieel is het natuurlijk niet heel goed beloond werk.
Alle reacties Link kopieren
koelbox schreef:
04-12-2021 17:37
Heb je wel eens een dagdeel meegedraaid?
Jazeker, ik weet heel goed wat het werk omvat!
Alle reacties Link kopieren
biekoe schreef:
04-12-2021 17:39
Jazeker, ik weet heel goed wat het werk omvat!
Oh wat goed!
Maar vind je het dan echt te vergelijken met het buurmeisje dat een avondje in je huis doorbrengt en in de gaten houdt dat alles goed gaat?
Alle reacties Link kopieren
koelbox schreef:
04-12-2021 17:42
Oh wat goed!
Maar vind je het dan echt te vergelijken met het buurmeisje dat een avondje in je huis doorbrengt en in de gaten houdt dat alles goed gaat?
Nee, bij lange na niet. Zij komt met een zak chips op de bank zitten en verschoond een luier of geeft een flesje en mogelijk een troostknuffel.
Dat is ook voor een paar uurtjes en als de kinderen slapen. Kinderopvangwerk is veel breder. Vandaar dat ik het ook echt waardeer en niet wil ruilen met de pm’ers op de groepen.
Alle reacties Link kopieren
Er zit idd een enorm verschil in, wat mij betreft is dat meisje met chips op de bank oppassen en doen wij iets heel anders.
Fijn dat je dat zo ziet.

Het is echt leuk en afwisselend werk, geen dag is hetzelfde.
Idd de door de Biekoe genoemde kritische ouder kun je lastig vinden, ik vind dat ook wel weer een uitdaging
Alle reacties Link kopieren
biekoe schreef:
04-12-2021 17:36
Dat is het toch ook!!!
En superfijn dat jullie dat met zoveel passie en toewijding doen met veel liefde voor mijn kind. Dat maakt dat ik me onbezorgd en volledig op mijn werk kan focussen als mijn kind bij jullie is. Ik waardeer jullie werk enorm maar hoe je het ook wendt of keert, het is oppassen.
Hoe kom je daar nou bij. Een oppas is ervoor zorgen dat kind veilig is, mijn kind van 13 past op met mij als volwassen achterwacht.
Een kdv leidster heeft kennis van voeding, groepsdynamiek, moet rapporteren, ontwikkeling in de gaten houden en daarop actie ondernemen, etc etc.
Stuitend dat jij je niet verdiept in de mensen die de hele dag voor jouw kind zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
04-12-2021 17:55
Hoe kom je daar nou bij. Een oppas is ervoor zorgen dat kind veilig is, mijn kind van 13 past op met mij als volwassen achterwacht.
Een kdv leidster heeft kennis van voeding, groepsdynamiek, moet rapporteren, ontwikkeling in de gaten houden en daarop actie ondernemen, etc etc.
Stuitend dat jij je niet verdiept in de mensen die de hele dag voor jouw kind zorgen.
Geestige aanname, die laatste zin!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb enkele jaren in de kinderopvang gewerkt en vond het superleuk werk. Ik kom uit de zorg waar ik weg ben gegaan vanwege de werkdruk en dat was echt een goede keus. In principe vond ik alles leuk, het verzorgen, het spelen met de kinderen, het volgen van hun ontwikkeling, het schrijven van verslagen, het bedenken en uitvoeren van nieuwe thema's, enz.
Minder leuk vond ik het als ik tot 18.30 moest werken, het laatste kind om 18.40 werd opgehaald en deze ouder dan ook nog een uitgebreid verslag wilde van hoe de dag was verlopen.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de kinderopvang en vind zelf alles geweldig.

Maar hou rekening met hoge werkdruk, chronisch personeelstekort en daardoor een boel stress, daar moet je tegen kunnen.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
biekoe schreef:
04-12-2021 17:36
Dat is het toch ook!!!
En superfijn dat jullie dat met zoveel passie en toewijding doen met veel liefde voor mijn kind. Dat maakt dat ik me onbezorgd en volledig op mijn werk kan focussen als mijn kind bij jullie is. Ik waardeer jullie werk enorm maar hoe je het ook wendt of keert, het is oppassen.
Nou TO, je weet nu ook hoe sommige ouders tegen jouw vak aankijken. Waarom nog diploma halen als je gewoon een oppas bent, een baan die ieder 13 jarige zou kunnen doen? Pfffff
Alle reacties Link kopieren
LoveDobby schreef:
04-12-2021 19:33
Ik werk in de kinderopvang en vind zelf alles geweldig.

Maar hou rekening met hoge werkdruk, chronisch personeelstekort en daardoor een boel stress, daar moet je tegen kunnen.

Ik vraag me dan wel af waarom er chronisch personeelstekort is.
Henk-and-Roelie schreef:
04-12-2021 21:50
Ik vraag me dan wel af waarom er chronisch personeelstekort is.
Hier wordt daar door de organisatie zelf gecreerd, geen vast contract aanbieden aan goede krachten en na een half jaar eruit ze weer aannemen....
Alle reacties Link kopieren
Henk-and-Roelie schreef:
04-12-2021 21:50
Ik vraag me dan wel af waarom er chronisch personeelstekort is.
Er is een te kort van 7000 gediplomeerde pm’ers hoorde ik laatst in het nieuws.
Such a beautiful place to be with Friends.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven