Werk & Studie alle pijlers

Mag je als verpleegkundige kaartje sturen naar je patient?

05-10-2019 09:35 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hbo-verpleegkundige in opleiding. Gisteren had ik op stage (in het ziekenhuis) een gesprekje met een man die volgende week een heftie operatie moet ondergaan, hij ziet hier erg tegenop. Het gesprekje was kort, maar wel mooi. Ik heb echt met hem te doen, kan hem nu ik thuis ben niet echt uit mijn hoofd zetten.

Het liefst stuur ik hem volgende week een kaartje ter bemoediging.

Maar ik vroeg me af of zoiets wel mag?

Ik zou dan namelijk wel zo 'brutaal' moeten om zijn adres op te zoeken, ik ken hem nauwelijks, waar bemoei ik me mee..
Misschien iemand uit medische wereld die hier tips voor heeft? Of iemand anders? ;)

Zou jij in deze situatie een kaartje sturem?

Totaal aantal stemmen: 165

Ja (4%)
Nee (94%)
Ik weet het niet goed (2%)
anoniem_391266 wijzigde dit bericht op 05-10-2019 10:37
2.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maak alsjeblieft geen onderscheid. Als jij iemand zielig vindt en graag wil helpen kan je er praktisch zeker van zijn dat nog veel meer personen hem aantrekkelijk vinden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Nummer*Zoveel schreef:
05-10-2019 10:39
Dan nog. Je had een professionele relatie met client en nu stuur je jaarlijks een anonieme cadeaukaart. Echt belachelijk.
Dat mag je oprecht vinden. Ik ben het er ook oprecht mee eens. Uiteraard is een professionele relatie anders dan een vriendschap, maar als je bij mensen bent in hun diepste ellende en je verplaatst in hun meest donkere pijnlijke ervaringen dan raakt je dat. Dat schept een band. Zij kennen jou óók. En je houdt het belang van de ander in het oog want dat staat voorop, het contact dient een doel. Maar je blijft ook mens en je wordt geraakt en er ontstaan verbindingen.

En ik heb ook regelmatig besloten om iets níet te doen omdat het niet het belang van de client diende. Want dáár gaat het om. Niet om mij. Maar soms is het in het belang van de client om de regels te overtreden en dan doe ik dat. Openlijk. Ik heb ook weleens een leidinggevende vertelt dat ik na ontslag van een klant contact ging houden. Tegen alle regels in. Een crimineel ook nog. Gewoon verteld, ik wil niets stiekem doen. En 6 jaar later is er nog contact. Want dat diende een doel. En dat doel is bereikt. Hij is nu een collega ipv een boef.
Geen problemen mee gehad. Als ik iets doe kan ik het onderbouwen en dat is net zo professioneel als afstand houden.
anoniem_391194 wijzigde dit bericht op 05-10-2019 10:49
2.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
05-10-2019 10:45
Maak alsjeblieft geen onderscheid. Als jij iemand zielig vindt en graag wil helpen kan je er praktisch zeker van zijn dat nog veel meer personen hem aantrekkelijk vinden.
Waarom denk jij dat het om 'aantrekkelijk' gaat?
Ik zie eigenlijk een patiënt voor me in een heel andere categorie: bejaard, lief, bezorgd om de komende operatie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
05-10-2019 10:43
Ik heb in de loop van de jaren nogal wat hulpverleners gezien en degenen die hun professionele distantie flexibel inzetten zijn wat mij betreft betere hulpverleners.
Wel zullen ze hun eigen grenzen daarbij in de gaten moeten houden, daar zou ik TO vooral op willen wijzen.
Nou dat, jij zegt het beter en korter. Als ik dit niet meer kan moet ik ander werk gaan zoeken. Mensen mogen me raken, anders doe ik een trucje.
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
05-10-2019 10:41
Net zei je nog dat je het al opgezocht hebt
Even voor de duidelijkheid: ik zei dat ik het dán (dus pas als ik het verstuurd had) logischerwijs had moeen doen. Zoiets kan vaak via telefoonboek.nl. Ik bedoelde dus niet te zeggen dat ik het nú al heb gedaan.
anoniem_391266 wijzigde dit bericht op 05-10-2019 10:50
0.30% gewijzigd
Susann schreef:
05-10-2019 10:47
Even voor de duidelijkheid: ik zei dat ik het dán (dus pas als ik het verstuurd had) logischerwijs had moeen doen. Zoiets kan vaak via telefoonboek.nl. Ik bedoelde dus niet te zeggen dat ik het nú al heb gedaan!
Je schreef eerder toch echt dat je het adres zelfs al opgezocht had.
Alle reacties Link kopieren
deenje schreef:
05-10-2019 10:07
Ik zie zelden zo veel dezelfde mening als nu :cheer2:
En daar ben je blij mee omdat het toevallig ook jouw mening is?

Ik zou ook even langs gaan ts. Adres opzoeken mag gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
05-10-2019 10:47
Waarom denk jij dat het om 'aantrekkelijk' gaat?
Ik zie eigenlijk een patiënt voor me in een heel andere categorie: bejaard, lief, bezorgd om de komende operatie.
Hahaha, dat stel je je inderdaad een stuk beter voor!
Susann schreef:
05-10-2019 10:47
Even voor de duidelijkheid: ik zei dat ik het dán (dus pas als ik het verstuurd had) logischerwijs had moeen doen. Zoiets kan vaak via telefoonboek.nl. Ik bedoelde dus niet te zeggen dat ik het nú al heb gedaan.

Dat stond toch echt in de OP hoor, dat je twijfelde omdat je zo vrij was geweest zijn adres op te zoeken.
Star² schreef:
05-10-2019 10:51
Dat stond toch echt in de OP hoor, dat je twijfelde omdat je zo vrij was geweest zijn adres op te zoeken.
Inderdaad, TO, doe niet alsof we hier gek zijn met z'n allen.
Aangepast omdat iemand zei dat het haar stage kon kosten. Snap ik. To: geen adressen opzoeken. Niet doen. Echt, het is niet erg dat je daar met stage een keer de fout mee ingaat. Maar niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Superuser2018 schreef:
05-10-2019 10:03
Nee, professionele afstand houden.

Officieel had je zijn adres helemaal niet mogen opzoeken, want dat had je niet nodig om je werk uit te voeren.

Dit idd
Star² schreef:
05-10-2019 10:51
Dat stond toch echt in de OP hoor, dat je twijfelde omdat je zo vrij was geweest zijn adres op te zoeken.
Nou inderdaad, dacht even dat ik het verkeerd had gezien. Niet dus.
To, wat sla je er raar in om. Waarom verander je het steeds?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt hem waarschijnlijk na het gesprek al sterkte gewenst, toch? Dat is toch voldoende lijkt mij. Je schrijft in je OP dat het jou niet loslaat dus het schrijven van die kaart is volgens mij iets wat vooral in jouw behoefte moet voorzien. En dat is niet perse de behoefte van deze man.
Alle reacties Link kopieren
leolux schreef:
05-10-2019 10:54
Nou inderdaad, dacht even dat ik het verkeerd had gezien. Niet dus.
To, wat sla je er raar in om. Waarom verander je het steeds?
Nou, ik kan me voorstellen dat ze nogal geschrokken is van de reacties.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
elledriver schreef:
05-10-2019 10:16
Nee, dat mag en kan niet. Hoe graag je dat ook zou willen doen. Ik zou dat ook graag willen doen hoor, maar het is niet professioneel.

Je bent zo ‘brutaal’ geweest om zijn adres op te zoeken. Formeel gezien heb je de wet overtreden (en in ieder geval de regels van het ziekenhuis) , want hebt gegevens van iemand opgezocht waar je niets had te zoeken. Je was immers ietwat brutaal. Hiermee heb je de privacywetgeving overtreden.

Nogmaals: ik snap je gevoel, dat het bij je blijft en er misschien onschuldig uitziet. Maar stel nu dat deze meneer het helemaal niet kan waarderen en het bij je werkgever neerlegt? Daar kan het ziekenhuis en jij een hoop gedoe mee krijgen. Je bent in opleiding en misschien wat naïef geweest. Niet meer doen! Wil je weten hoe je hiermee om moet gaan? Vraag je leidinggevende. Ow en vooral niet zeggen dat je zijn adres hebt opgezocht.

Enne..... je bent een mooi mens, want je ziet de mens achter de patiënt. Dus je hebt een goed beroep gekozen. Daar mag je trots op zijn.
Ze heeft het adres nog helemaal niet opgezocht.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
05-10-2019 10:42
Maar het is geen client meer. Je kan toch gewoon een band met iemand opbouwen? Iemand aardig vinden?

Dan doe je dat openlijk en niet anoniem. En voor de meeste vormen van hulpverlening gelden ethische codes waarin zo’n vriendschap of een relatie niet mag ontstaan binnen een bepaalde periode na afronding van de hulpverlening.
Susann schreef:
05-10-2019 10:47
Even voor de duidelijkheid: ik zei dat ik het dán (dus pas als ik het verstuurd had) logischerwijs had moeen doen. Zoiets kan vaak via telefoonboek.nl. Ik bedoelde dus niet te zeggen dat ik het nú al heb gedaan.
En hoe had je dat via telefoonboek.nl willen doen?
Solomio schreef:
05-10-2019 10:55
Nou, ik kan me voorstellen dat ze nogal geschrokken is van de reacties.
En dat is terecht. Ze had nooit voor dat doel zijn adres mogen opzoeken. Ik vind een kaartje lief hoor. Maar ze is al veel te ver gegaan.
Nummer*Zoveel schreef:
05-10-2019 10:56
Dan doe je dat openlijk en niet anoniem. En voor de meeste vormen van hulpverlening gelden ethische codes waarin zo’n vriendschap of een relatie niet mag ontstaan binnen een bepaalde periode na afronding van de hulpverlening.
Klopt. En ik doe dat normaal gesproken ook openlijk, ténzij die persoon daar last van zou hebben en in dit ene geval zou dat zo zijn. Dus doe ik het anoniem en verder is er geen contact.

Overigens in die zin wel openlijk dat mijn ex-collega’s dat weten. Ik doe geen dingen stiekem. En die code, ja die is er. En die is belangrijk, maar ik overtreed hem ook weleens. Openlijk en onderbouwd, nooit gezeur mee gehad
anoniem_391194 wijzigde dit bericht op 05-10-2019 10:59
18.82% gewijzigd
pipootje schreef:
05-10-2019 10:56
Ze heeft het adres nog helemaal niet opgezocht.
Eerst schreef ze in haar op 'dat ze zo vrij was geweest om zijn adres op te zoeken'.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
05-10-2019 10:56
Ze heeft het adres nog helemaal niet opgezocht.
Dat heeft ze wel, maar na onze reacties heeft ze haar tekst aangepast en doet ze of wij gek zijn.
Wij mogen niet in dossiers van mensen kijken als dat niet nodig is voor ons werk. Kijk ook uit want alles wordt geregistreerd...wie kijkt in dossier en mag dat. De patiënt heeft straks ook inzicht in wie in zijn/haar dossier heeft gekeken.


Hou je professionaliteit en als je twijfelt overleg dan met je leidinggevende. Zij kunnen heel goed aangeven waar de grens van privacy ligt.
Alle reacties Link kopieren
Malinois schreef:
05-10-2019 10:58
Klopt. En ik doe dat normaal gesproken ook openlijk, ténzij die persoon daar last van zou hebben en in dit ene geval zou dat zo zijn. Dus doe ik het anoniem en verder is er geen contact.

Overigens in die zin wel openlijk dat mijn ex-collega’s dat weten. Ik doe geen dingen stiekem. En die code, ja die is er. En die is belangrijk, maar ik overtreed hem ook weleens. Openlijk en onderbouwd, nooit gezeur mee gehad

Je doet wel stiekeme dingen, want de ex-client weet niet van wie die jaarlijks cadeaukaart komt. Ik vind dat echt over alle grenzen heen.
Nummer*Zoveel schreef:
05-10-2019 10:56
Dan doe je dat openlijk en niet anoniem. En voor de meeste vormen van hulpverlening gelden ethische codes waarin zo’n vriendschap of een relatie niet mag ontstaan binnen een bepaalde periode na afronding van de hulpverlening.

O dat zal, ik werk niet in de hulpverlening dus daar weet ik weinig van. Ben het echter wel eens met Solo aangaande dit soort regels en geboden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven