Werk & Studie alle pijlers

Mag nieuwe werkgever oude werkgever bellen?

14-11-2019 12:46 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bezig met een sollicitatie, maar twijfel of ik die baan aanneem. Ondertussen heb ik op mijn huidige werk het idee dat mijn leidinggevende gebeld is. Mag dat? Een bedrijf dat na een sollicitatie/arbeidsvoorwaardengesprek je huidige werkgever zomaar opbelt zonder toestemming.
rodneyhe1 wijzigde dit bericht op 14-11-2019 12:59
0.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou dat niet mogen? Ik vind het wel fatsoenlijk dat ze jou daarvan op de hoogte brengen. Weten ze op je huidige werk niet dat je aan het solliciteren bent?
Nee!
Nieuwe werkgevers morgen referenties opvragen maar dat melden ze dan wel eerst aan jou.
Ze mogen het alleen opvragen indien je daar toestemming voor hebt gegeven. Daarbij mogen werkgevers alleen maar positieve/ neutrale referenties afgeven.
Alle reacties Link kopieren
Referenties opvragen vind ik meer dan logisch. Maar inderdaad met toestemming. Ik heb nog geen knoop doorgehakt. Als ze gebeld hebben betekent dat een flinke vertrouwensbreuk op mijn huidige werk als ik daar toch wil blijven.
Alle reacties Link kopieren
Nee dat mag niet. Referenties vraag je op bij de sollicitant.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nou ja, als sollicitant kun je toch niet hebben dat je huidige werk ongevraagd op de hoogte wordt gebracht?

Hoezo heb je het idee dat er gebeld is?
Alle reacties Link kopieren
Mijn leidinggevende heeft wat opmerkingen gemaakt waardoor ik daaraan twijfel. Misschien is dat gevoel niet juist, maar zit er mee.
Het is niet tegen de wet maar wel tegen de sollicitatiecode
rodneyhe1 schreef:
14-11-2019 12:58
Mijn leidinggevende heeft wat opmerkingen gemaakt waardoor ik daaraan twijfel. Misschien is dat gevoel niet juist, maar zit er mee.

En toen vroeg jij aan leidinggevende waarom hij/zij die opmerkingen maakte natuurlijk..
Alle reacties Link kopieren
VelvetVolvo schreef:
14-11-2019 13:02
Het is niet tegen de wet maar wel tegen de sollicitatiecode
Dit
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
14-11-2019 13:03
En toen vroeg jij aan leidinggevende waarom hij/zij die opmerkingen maakte natuurlijk..
Nee dat heb ik niet gedaan. Het waren wat opmerkingen die je op meerdere manieren kunt interpreteren.
Alle reacties Link kopieren
rodneyhe1 schreef:
14-11-2019 13:05
Nee dat heb ik niet gedaan. Het waren wat opmerkingen die je op meerdere manieren kunt interpreteren.
Dus ben je helemaal niet zeker.
Hoogstwaarschijnlijk hebben ze dat dan ook niet gedaan.
Zou jammer zijn dat je om een verkeerde aanname een leuke job niet aanneemt.
Alle reacties Link kopieren
https://www.judex.nl/rechtsgebied/werk- ... -inwinnen/
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
rodneyhe1 schreef:
14-11-2019 12:52
Referenties opvragen vind ik meer dan logisch. Maar inderdaad met toestemming. Ik heb nog geen knoop doorgehakt. Als ze gebeld hebben betekent dat een flinke vertrouwensbreuk op mijn huidige werk als ik daar toch wil blijven.

Want je mag niet solliciteren of kijken wat er elders te krijgen is?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
rodneyhe1 schreef:
14-11-2019 13:05
Nee dat heb ik niet gedaan. Het waren wat opmerkingen die je op meerdere manieren kunt interpreteren.

Ja en? Dan kun je toch gewoon vragen wat er mee bedoeld werd. Dan had je gelijk duidelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Kan ook zijn dat je met je 'schuldige geweten' multi-interpretabele opmerkingen in jouw nadeel uitlegt.

Je kunt bij je nieuwe baan vragen of er referenties nodig zijn en zo kijken wat ze zeggen.
Een nieuwe werkgever zal niet zo snel jouw huidige werkgever opbellen, tenzij jij diegene hebt opgegeven als referentie. Ik neem aan dat je dit niet hebt gedaan. Ik zou mij niet teveel zorgen maken, en anders kan je het bedrijf bellen of aan je huidige werkgever vragen waarom hij/zij die opmerkingen maakte. Dan weet je het maar zeker.
Nee, dat mag niet zonder jouw toestemming.
Het is waarschijnlijker dat de huidige werkgever om andere redenen vermoedt dat je aan het solliciteren bent dan dat potentiële nieuwe werkgever ze heeft gebeld. Misschien zitten ze je een beetje te testen.

Schud het van je af en hoop dat alles rond komt.
Alle reacties Link kopieren
Het kan ook nog helemaal informeel zijn gegaan. Weet jij veel, dat ze samen tennissen en dat er bij een borreltje wat gekletst is. Hoeft helemaal niet met namen te zijn gegaan, maar meer een beetje vissen of ouwehoeren. 'He, mevrouw van Hel werkt toch bij jou'. Dan is er er niks aan de hand en is er geen grens overschreden.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Nou, ik heb ook weleens mensen gesproken waarvan ik weet dat iemand uit hun team bij ons in procedure zat, geen haar op mijn hoofd die daar dan iets over zou zeggen. Zeker niet als we de kandidaat willen. Je kunt mensen in een heel lastig parket brengen.

[aanvulling: Ik weet wel van een verhaal van een kandidaat die we hadden die beweerde een nogal hoog salaris te hebben, maar die een vrij bekende traineeship had gedaan. Toen heeft mijn leidinggevende wel aan een vriend die daar werkte gevraagd wat iemand na 2 jaar traineeship bij hun zoal verdient en op basis daarvan is tegenbod gedaan. Maar de groep trainees is daar groot en bovendien is het geen geheim dat je na afloop van de traineeship moet gaan solliciteren als je geen contract wordt aangeboden.]
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 14-11-2019 17:04
56.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
14-11-2019 16:54
Nou, ik heb ook weleens mensen gesproken waarvan ik weet dat iemand uit hun team bij ons in procedure zat, geen haar op mijn hoofd die daar dan iets over zou zeggen. Zeker niet als we de kandidaat willen. Je kunt mensen in een heel lastig parket brengen.
Dat zou echt niet netjes zijn. Maar goed, 2 mensen hebben het weleens over andere mensen. Weet jij veel, Ad heeft een nieuwe pottenbakker nodig en vraagt tijdens een vazenconferentie aan Annie of Rodney nog steeds aan het pottenbakken is bij Annies' pottenbakkerij. Dan is Ad helemaal niet inlichtingen aan het inwinnen, maar toont gewoon belangstelling in Annies' bedrijf en de sterpottenbakker.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
14-11-2019 16:27
Het is waarschijnlijker dat de huidige werkgever om andere redenen vermoedt dat je aan het solliciteren bent dan dat potentiële nieuwe werkgever ze heeft gebeld. Misschien zitten ze je een beetje te testen.

Schud het van je af en hoop dat alles rond komt.
Sommige werkgevers kijken ook wat voor sites je zoal bezoekt bijvoorbeeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven