Werk & Studie alle pijlers

Manager aanspreken?

15-07-2018 21:49 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week heb ik gesprekken met collega's gehad over wat ze wel en niet goed vinden gaan in hun werk, in het team en op de afdeling.
Daar kwam (naast nog wat andere punten) uit dat vrijwel iedereen vindt dat de manager boven mij op een aantal cruciale punten niet goed functioneert. Daar ben ik het volledig mee eens.
Nu wil ik het gesprek aangaan met de manager, dat vind ik voor mezelf ook een verplichting naar de teamleden toe. Anders haal ik wel info op uit de gesprekken, maar gebeurt er alsnog niks mee.
Maar ik zie zoveel beren.... Ik als ondergeschikte moet dus zeggen dat iedereen vindt dat hij bepaalde zaken echt niet goed doet. Natuurlijk ga ik het positief omlijsten (maar niet té positief, de boodschap moet wel aankomen), maar ik ben bang voor persoonlijke consequenties (bijvoorbeeld dat mijn werkrelatie met hem ernstig verstoord wordt, en hij gaat ook over mijn salaris en bonus en ik heb ook nog geen vast contract). Ik merk dat anderen dat soort angsten ook hebben, want niemand durft het tegen hem uit te spreken. De meesten durfden zelfs niet zijn naam te noemen, maar zeiden alleen dat ze vinden dat een bepaald proces echt totaal niet loopt, en daar kunnen ze alleen maar die manager mee bedoelen.
Weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Waarom moet jij dat doen?
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
15-07-2018 21:51
Waarom moet jij dat doen?
Omdat ik die informatie dus uit de gesprekken heb opgehaald en omdat niemand anders het gaat doen. Dus het is ik of niemand. Of ik ga naar een nóg hoger management en dan mogen zij het gesprek met hem aangaan, maar dat vind ik achter zijn rug om als niemand wat tegen hem zelf heeft gezegd.
Tuurlijk kan ik denken: stik er maar in, iemand anders mag het doen. Maar dan verandert er geen zak en blijven we hier last van hebben (en ik heb hier zelf ook behoorlijk last van, dus als het goed gaat levert het mij ook veel op).
Alle reacties Link kopieren
Zou je dat nou wel doen? Blijft een lastige. ....Ik zou het zelf niet doen/durven /mijn taak vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat managers graag aangesproken willen worden....
wat is jouw functie? van wie kreeg je de opdracht deze gesprekken te voeren?
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
15-07-2018 21:54
Omdat ik die informatie dus uit de gesprekken heb opgehaald en omdat niemand anders het gaat doen. Dus het is ik of niemand. Of ik ga naar een nóg hoger management en dan mogen zij het gesprek met hem aangaan, maar dat vind ik achter zijn rug om als niemand wat tegen hem zelf heeft gezegd.
Tuurlijk kan ik denken: stik er maar in, iemand anders mag het doen. Maar dan verandert er geen zak en blijven we hier last van hebben (en ik heb hier zelf ook behoorlijk last van, dus als het goed gaat levert het mij ook veel op).
Ik snap dat er soms dingen wel gezegd moeten worden.
Hou het bij jezelf, en bij feitelijkheden. Dus niet 'en het hele team vindt dat ook'. Zeg er ook gerust bij dat je het moeilijk vindt om het bespreekbaar te maken. Begin met wat positieve dingen.
Zanahoria schreef:
15-07-2018 21:54
Omdat ik die informatie dus uit de gesprekken heb opgehaald en omdat niemand anders het gaat doen. Dus het is ik of niemand. Of ik ga naar een nóg hoger management en dan mogen zij het gesprek met hem aangaan, maar dat vind ik achter zijn rug om als niemand wat tegen hem zelf heeft gezegd.
Tuurlijk kan ik denken: stik er maar in, iemand anders mag het doen. Maar dan verandert er geen zak en blijven we hier last van hebben (en ik heb hier zelf ook behoorlijk last van, dus als het goed gaat levert het mij ook veel op).
Zou t bij t hoger management neerleggen. Ze zeggen wel don’t shoot the messenger, maar de kans bestaat dat jij wel afgeschoten wordt. Ik vind t dapper van je hoor maar ik zou mijn kop niet boven t maaiveld uitsteken.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
15-07-2018 21:56
wat is jouw functie? van wie kreeg je de opdracht deze gesprekken te voeren?
Mijn functie is teamleider, en ik heb niet de opdracht gekregen maar zelf vastgesteld dat er een totaal gebrek was aan coaching en individuele aandacht. De teamleden zijn er in ieder geval heel gelukkig mee dat ik dit heb opgepakt, dat voelt als een hart onder de riem :)
Alle reacties Link kopieren
Van wie heb je de opdracht gekregen deze gesprekken te houden?

Mosterd.. hebt al antwoord gegeven
Nou ja.. dat dus..
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
15-07-2018 21:57
Ik snap dat er soms dingen wel gezegd moeten worden.
Hou het bij jezelf, en bij feitelijkheden. Dus niet 'en het hele team vindt dat ook'. Zeg er ook gerust bij dat je het moeilijk vindt om het bespreekbaar te maken. Begin met wat positieve dingen.
Ik zat juist te denken om de resultaten uit het team te delen, en mezelf alleen als boodschapper op te stellen.
Het don't shoot de Messenger inderdaad s-meds.

Hm de meningen zijn verdeeld.
Zanahoria schreef:
15-07-2018 21:58
Mijn functie is teamleider, en ik heb niet de opdracht gekregen maar zelf vastgesteld dat er een totaal gebrek was aan coaching en individuele aandacht. De teamleden zijn er in ieder geval heel gelukkig mee dat ik dit heb opgepakt, dat voelt als een hart onder de riem :)
dus je voert gesprekken over het management zonder dat het management daarvan op de hoogte is of er bij betrokken is?
ehm niet zo handig
Zanahoria schreef:
15-07-2018 22:00
Ik zat juist te denken om de resultaten uit het team te delen, en mezelf alleen als boodschapper op te stellen.
Het don't shoot de Messenger inderdaad s-meds.

Hm de meningen zijn verdeeld.
dat kan natuurlijk niet want je bent onderdeel van het team, je bent nota bene teamleider. je bent geen boodschapper. de manager zou kunnen denken dat je aan zijn/haar stoelpoten zaagt en een spelletje speelt
Zanahoria schreef:
15-07-2018 21:58
Mijn functie is teamleider, en ik heb niet de opdracht gekregen maar zelf vastgesteld dat er een totaal gebrek was aan coaching en individuele aandacht. De teamleden zijn er in ieder geval heel gelukkig mee dat ik dit heb opgepakt, dat voelt als een hart onder de riem :)
Tuurlijk zijn ze blij. Dan hoeven ze t zelf niet te doen. En dan zegt de manager straks na t gesprek tegen de teamleden vinden jullie dat ook en dan zeggen ze nee hoor. Voor t eerst dat ik t hoor.
Alle reacties Link kopieren
Hiermee heb ik persoonlijk geen goede ervaring. Ik ben groepsleider en heb destijds ook een aantal dingetjes aangekaart namens mijn collega's en ikzelf. En toen het puntje bij paaltje kwam, wist iedereen nergens wat van. Voelde mijzelf zwaar in de steek gelaten. Nooit weer!

Gelukkig nam manager het wel goed op.

Spreek alleen voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
OMG als je iets te melden hebt spreek dan alleen voor jezelf, dat is wel zo netjes. Laat de rest lekker zelf in gesprek gaan. Maar waarschijnlijk zijn ze daar niet mans genoeg voor en spannen ze jou voor de kar.
Lijkt me een lekker team daar :facepalm:
Ja en?
Gatekeeper* schreef:
15-07-2018 22:02
Tuurlijk zijn ze blij. Dan hoeven ze t zelf niet te doen. En dan zegt de manager straks na t gesprek tegen de teamleden vinden jullie dat ook en dan zeggen ze nee hoor. Voor t eerst dat ik t hoor.
Waarschijnlijk dit. Je mag voor die teamleden de kastanjes uit het vuur halen, maar als puntje bij paaltje komt zullen ze jou laten barsten. Je zou wel gek zijn je baan op 't spel te zetten door iemand tegen je in het harnas te jagen die jou kan wippen als ie daar zin in heeft.
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt best naïef. Natuurlijk zijn je collega's blij. Zij blijven buiten schot. Ik zou hier mn vingers niet aan branden.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
15-07-2018 22:00
dus je voert gesprekken over het management zonder dat het management daarvan op de hoogte is of er bij betrokken is?
ehm niet zo handig
Nee, ik heb geen opdracht gekregen, maar manager weet dat ik de gesprekken voer. Het gaat over vanalles wat verbeterd kan worden, dus van tevoren weet je niet waar het over zal gaan. Ik heb straks ook veel resultaten als "pietje wil cursus x doen" en "klaasje en jantje vinden beide dat we meer tijd moeten stoppen in y". Allemaal hele ongevaarlijke punten, behalve dan dat iedereen ook begon over punt z, en punt z ligt alleen bij de manager.
Alle reacties Link kopieren
Ik had de teamleden er juist niet bij betrokken.. op eigen titel een gesprek aangegaan. Dit kan nog eens heel raar uitpakken.. Zoals bij Summerspring.
Nou ja.. dat dus..
Alle reacties Link kopieren
Wees hier voorzichtig mee. Ik heb al meerdere malen dit scenario voorbij zien komen en de kans is zeer aanwezig dat jij het onderspit gaat delven.
Alle reacties Link kopieren
Gezien je functie is het gewoon jouw verantwoordelijkheid. Wat ik vaak zie is dat mensen uit angst hun verantwoordelijkheid niet nemen, zich proberen als “boodschapper” van verantwoordelijkheid te ontdoen of achter iemands rug om het hoger op zoeken.

Gek genoeg houden veel leidinggevenden niet van laf gedrag, zeker niet van een andere leidinggevende zoals jij dus bent. Gedraag je taakvolwassen en als je lg dat niet kan, DAN ga je hogerop.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
15-07-2018 22:00
Ik zat juist te denken om de resultaten uit het team te delen, en mezelf alleen als boodschapper op te stellen.
Het don't shoot de Messenger inderdaad s-meds.

Hm de meningen zijn verdeeld.
Ik les nu dat je teamleider bent. Dat verandert de zaak. Je kunt het dus wel vanuit het team laten komen. Maar dan zou ik óók je eigen visie geven. Jij vindt immers ook dat de manager niet goed functioneert. Hou het zakelijk, maar verschuil je niet alleen maar achter 'het team vindt '.
Alle reacties Link kopieren
Oh en voor je idee: ik ben zo iemand bij wie mensen terecht komen als dit soort gesprekken fout lopen. Ik adviseer je vanuit ervaring vanaf die kant: gedraag je naar je functie.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Kun je het niet meer inhoudelijk aanpakken? Dus niet bijvoorbeeld "ze vinden dat je teveel de micromanager uithangt" maar "ze geven aan dat ze graag meer verantwoordelijkheid willen dragen" of "ze hebben een goed idee hoe ze dit graag zouden willen veranderen".

Dus meer als een constructief plan dan kritiek?
Tjezus, wat vals

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven