Werk & Studie alle pijlers

Manager aanspreken?

15-07-2018 21:49 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week heb ik gesprekken met collega's gehad over wat ze wel en niet goed vinden gaan in hun werk, in het team en op de afdeling.
Daar kwam (naast nog wat andere punten) uit dat vrijwel iedereen vindt dat de manager boven mij op een aantal cruciale punten niet goed functioneert. Daar ben ik het volledig mee eens.
Nu wil ik het gesprek aangaan met de manager, dat vind ik voor mezelf ook een verplichting naar de teamleden toe. Anders haal ik wel info op uit de gesprekken, maar gebeurt er alsnog niks mee.
Maar ik zie zoveel beren.... Ik als ondergeschikte moet dus zeggen dat iedereen vindt dat hij bepaalde zaken echt niet goed doet. Natuurlijk ga ik het positief omlijsten (maar niet té positief, de boodschap moet wel aankomen), maar ik ben bang voor persoonlijke consequenties (bijvoorbeeld dat mijn werkrelatie met hem ernstig verstoord wordt, en hij gaat ook over mijn salaris en bonus en ik heb ook nog geen vast contract). Ik merk dat anderen dat soort angsten ook hebben, want niemand durft het tegen hem uit te spreken. De meesten durfden zelfs niet zijn naam te noemen, maar zeiden alleen dat ze vinden dat een bepaald proces echt totaal niet loopt, en daar kunnen ze alleen maar die manager mee bedoelen.
Weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
15-07-2018 22:10
Ik les nu dat je teamleider bent. Dat verandert de zaak. Je kunt het dus wel vanuit het team laten komen. Maar dan zou ik óók je eigen visie geven. Jij vindt immers ook dat de manager niet goed functioneert. Hou het zakelijk, maar verschuil je niet alleen maar achter 'het team vindt '.
Exact
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er ook niet bang voor zijn. Maar breng het dan wel als dat er 'meer behoefte is aan x dan er wordt aangeboden' ofzo. Niet als: iedereen vindt dat jij x niet goed doet. Naast die andere punten die genoemd worden dus.
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
Ok de reacties worden meer eensgezind, niet doen alsof het alleen vanuit het team komt, maar in ieder geval óók op eigen titel aanspreken.

De helft vind nog steeds dat ik beter niks kan doen, maar ik vind niks doen geen optie.
Collega's willen niet mij voor hun karretje spannen, niemand heeft gezegd dat ik dit moet doen, maar er heerst gewoon teveel angst dat iemand anders het gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens, heb je in je opleiding/ervaring tot teamleider niet geleerd zakelijke constructieve gesprekken te voeren? Dat kan toch niet heel nieuw voor je zijn?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
15-07-2018 22:14
Ok de reacties worden meer eensgezind, niet doen alsof het alleen vanuit het team komt, maar in ieder geval óók op eigen titel aanspreken.

De helft vind nog steeds dat ik beter niks kan doen, maar ik vind niks doen geen optie.
Collega's willen niet mij voor hun karretje spannen, niemand heeft gezegd dat ik dit moet doen, maar er heerst gewoon teveel angst dat iemand anders het gaat doen.
Angst? Het is toch gewoon jouw taak als teamleider?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Bim schreef:
15-07-2018 22:13
Ik zou er ook niet bang voor zijn. Maar breng het dan wel als dat er 'meer behoefte is aan x dan er wordt aangeboden' ofzo. Niet als: iedereen vindt dat jij x niet goed doet. Naast die andere punten die genoemd worden dus.
Dat is inderdaad hoe ik het wil zeggen. Niet: jij doet dit niet goed. Maar: ik merk dat dit proces vaak niet goed loopt en dit kwam in de gesprekken ook terug.

En dan even aankijken hoe het landt en of ik het dan (een tijdje) laat rusten, of dat we juist meteen kijken naar oplossingen, afhankelijk van zijn reactie dus.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
15-07-2018 22:17
Dat is inderdaad hoe ik het wil zeggen. Niet: jij doet dit niet goed. Maar: ik merk dat dit proces vaak niet goed loopt en dit kwam in de gesprekken ook terug.

En dan even aankijken hoe het landt en of ik het dan (een tijdje) laat rusten, of dat we juist meteen kijken naar oplossingen, afhankelijk van zijn reactie dus.
Ben je vrouw en is hij man? Dat versterkt niet zelden op gevoelsniveau het toch al bestaande verschil in hiërarchie. Tip uit de praktijk: daadkracht, zonder pushy te zijn overigens, werkt vaak beter dan aftasten, laten rusten, later terug komen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
15-07-2018 22:19
Ben je vrouw en is hij man? Dat versterkt niet zelden op gevoelsniveau het toch al bestaande verschil in hiërarchie. Tip uit de praktijk: daadkracht, zonder pushy te zijn overigens, werkt vaak beter dan aftasten, laten rusten, later terug komen
Yup, en ik heb dat gevoel van hiërarchie ook. Dank voor de tip :)
Alle reacties Link kopieren
Misschien heel naïef gedacht, maar je geeft toch een algemene terugkoppeling als samenvatting van de gesprekken?
'Pietje wil een cursus, Jantje zit daar omhoog en Kees en Johan hebben moeite met het verloop van proces Z. En zelf merk ik dat proces Z ook moeizaam verloopt' (persoonlijke titel).
Het is aan je manager om proces Z al dan niet op zichzelf te betrekken.

Hoe meer jij je van te voren indekt of wil camoufleren dat het over de manager gaat, hoe onnatuurlijker (en daarmee niet bij je functie passend) de boodschap overkomt.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
15-07-2018 22:17
Dat is inderdaad hoe ik het wil zeggen. Niet: jij doet dit niet goed. Maar: ik merk dat dit proces vaak niet goed loopt en dit kwam in de gesprekken ook terug.

En dan even aankijken hoe het landt en of ik het dan (een tijdje) laat rusten, of dat we juist meteen kijken naar oplossingen, afhankelijk van zijn reactie dus.
Zie nu dat je het zelf al benoemt.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds kort teamleider en heb hier geen opleiding in gehad. Ha, nu ga ik vast een lading over me heen krijgen dat ik niet gekwalificeerd ben ;)
Ik werk er al een tijdje en het is zo "gegroeid", overigens is het bedrijf verder niet zo hiërarchisch en vind ik teamleider een te zware stempel, maar bij gebrek aan beter etiket noem ik het maar zo. Er wordt gewoon niet zo formeel met taken en functies omgegaan.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
15-07-2018 22:21
Yup, en ik heb dat gevoel van hiërarchie ook. Dank voor de tip :)
Graag gedaan. Zelfvertrouwen, desnoods faken :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Zanahoria schreef:
15-07-2018 22:24
Ik ben sinds kort teamleider en heb hier geen opleiding in gehad. Ha, nu ga ik vast een lading over me heen krijgen dat ik niet gekwalificeerd ben ;)
Ik werk er al een tijdje en het is zo "gegroeid", overigens is het bedrijf verder niet zo hiërarchisch en vind ik teamleider een te zware stempel, maar bij gebrek aan beter etiket noem ik het maar zo. Er wordt gewoon niet zo formeel met taken en functies omgegaan.
maar ben je nu wel of geen lg?
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
15-07-2018 22:24
Ik ben sinds kort teamleider en heb hier geen opleiding in gehad. Ha, nu ga ik vast een lading over me heen krijgen dat ik niet gekwalificeerd ben ;)
Ik werk er al een tijdje en het is zo "gegroeid", overigens is het bedrijf verder niet zo hiërarchisch en vind ik teamleider een te zware stempel, maar bij gebrek aan beter etiket noem ik het maar zo. Er wordt gewoon niet zo formeel met taken en functies omgegaan.
Je krijgt niks over je heen. Alle managementtheorie ten spijt, het is toch voornamelijk maar wat aankloten en er het beste van maken. Jij zit op die plek omdat je iets kan. Vertrouw jezelf.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Zanahoria schreef:
15-07-2018 22:17
Dat is inderdaad hoe ik het wil zeggen. Niet: jij doet dit niet goed. Maar: ik merk dat dit proces vaak niet goed loopt en dit kwam in de gesprekken ook terug.
Hoe kun jij / je team helpen dat proces te versoepelen?
Alle reacties Link kopieren
Merl0t schreef:
15-07-2018 22:21
Misschien heel naïef gedacht, maar je geeft toch een algemene terugkoppeling als samenvatting van de gesprekken?
'Pietje wil een cursus, Jantje zit daar omhoog en Kees en Johan hebben moeite met het verloop van proces Z. En zelf merk ik dat proces Z ook moeizaam verloopt' (persoonlijke titel).
Het is aan je manager om proces Z al dan niet op zichzelf te betrekken.

Hoe meer jij je van te voren indekt of wil camoufleren dat het over de manager gaat, hoe onnatuurlijker (en daarmee niet bij je functie passend) de boodschap overkomt.
Dit! Gewoon terugkoppelen wat er uit de gesprekken is gekomen, en bij elk punt ook jouw eigen mening en zo mogelijk ook oplossingen geven. Je staat boven het team omdat men er van uit gaat dat jij meer te bieden hebt, en dus mag je er vanuit gaan dat jouw analyses en verbetervoorstellen (mits respectvol gebracht) worden gewaardeerd.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
15-07-2018 22:31
Je krijgt niks over je heen. Alle managementtheorie ten spijt, het is toch voornamelijk maar wat aankloten en er het beste van maken. Jij zit op die plek omdat je iets kan. Vertrouw jezelf.
En dat is ook helemaal waar. :)
Alle reacties Link kopieren
Oh ik herken dit verantwoordelijkheidsgevoel heel goed, en ben door schade en schande wijs geworden. Blijf bij jezelf, spreek vanuit je rol als teamleider en laat manager meedenken
In de trant van: Ik wil graag iets met je bespreken, er is onrust in het team.. wat concrete voorbeelden noemen.. en hoe ga ik (we) dit aanpakken. Als er geen adequate oplossing kan worden bedacht voorstellen om dit met het hoger management te bespreken?
Voor als je het gesprek aan gaat: vermijd termen als nooit/altijd en iedereen/niemand.
Zorg dat je je CV op orde hebt en weet of je ook buiten dit bedrijf mobiel bent op de arbeidsmarkt. Ik voorzie dat je een arbeidsconflict tegemoet gaat. En als je nog maar pas teammanager bent (zonder opleiding - trouwens ik wist niet dat daar een opleiding voor was) en dan mogelijk versneld afbreekt, is het misschien lastig om ergens anders teammanager te worden.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
16-07-2018 08:02
Zorg dat je je CV op orde hebt en weet of je ook buiten dit bedrijf mobiel bent op de arbeidsmarkt. Ik voorzie dat je een arbeidsconflict tegemoet gaat. En als je nog maar pas teammanager bent (zonder opleiding - trouwens ik wist niet dat daar een opleiding voor was) en dan mogelijk versneld afbreekt, is het misschien lastig om ergens anders teammanager te worden.
:fortune: overdrijven, much?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
16-07-2018 08:07
:fortune: overdrijven, much?
Ieder zijn ervaringen ;)
De mensen om me heen die - vanwege het gevoel dat ze wel moesten, omdat niemand anders het deed - dit soort dingen hebben gedaan, zijn in een arbeidsconflict terecht gekomen en hun baan kwijtgeraakt (of hebben zelf ontslag genomen). Er is een reden waarom niemand anders het wil aanstippen.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
16-07-2018 08:32
Ieder zijn ervaringen ;)
De mensen om me heen die - vanwege het gevoel dat ze wel moesten, omdat niemand anders het deed - dit soort dingen hebben gedaan, zijn in een arbeidsconflict terecht gekomen en hun baan kwijtgeraakt (of hebben zelf ontslag genomen). Er is een reden waarom niemand anders het wil aanstippen.
Natuurlijk: niemand anders is teamleider
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Even de andere kant laten horen.

Als het management jou niet gevraagd heeft gesprekken te voeren en op verkenning uit te gaan, waarom doe je dit dan?!

Om je eigen idee te voeden dat jij zoveel beter bent dan jouw leidinggevende en eventueel diens positie in te pikken?

Zou je LG het waarderen dat zijn ondergeschikte achter zijn rug een enquête onder de collega's organiseert die erop gericht lijkt hem af te branden?

En aangezien hij wel een vaste baan heeft maar jij niet dan zou hij er eventueel nog voor kunnen zorgen dat men jou de laan uit stuurt.

Just saying...
Alle reacties Link kopieren
-Bloem- schreef:
16-07-2018 09:00
Even de andere kant laten horen.

Als het management jou niet gevraagd heeft gesprekken te voeren en op verkenning uit te gaan, waarom doe je dit dan?!

Om je eigen idee te voeden dat jij zoveel beter bent dan jouw leidinggevende en eventueel diens positie in te pikken?

Zou je LG het waarderen dat zijn ondergeschikte achter zijn rug een enquête onder de collega's organiseert die erop gericht lijkt hem af te branden?

En aangezien hij wel een vaste baan heeft maar jij niet dan zou hij er eventueel nog voor kunnen zorgen dat men jou de laan uit stuurt.

Just saying...
Misschien starten met just reading
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven