Werk & Studie alle pijlers

Met losse modules een diploma halen

16-09-2019 22:52 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Google lijkt deze avond niet mijn vriend te zijn, vandaar dat ik mijn vraag hier even stel. Een vraag overigens waarvan ik vermoed dat hij niet de slimste is, maar waarop ik het antwoord toch graag zou willen hebben, dus soit! :mrgreen:

Wanneer je een specifieke HBO-opleiding succesvol afrondt, heb je 240 ECTS behaald. Wat ik mij afvraag: wanneer je via een onderwijsinstelling losse modules volgt en uiteindelijk eveneens aan die 240 ECTS's komt, resulteert dit dan ook in een diploma met bijbehorende titel? Dat je in plaats van Bachelor of Arts, of Bachelor of Social Work, jezelf Bachelor of Een Bij Elkaar Geraapt Zooitje mag noemen?

Context: Ik ben ZZP'er en tevreden met mijn werkzaamheden/inkomen, maar wil ondertussen ook investeren in nieuwe kennis. Een voltijd/deeltijdstudie geniet nu niet mijn voorkeur, vandaar dat ik mij aan het oriënteren ben op het volgen van losse vakken.
Alle reacties Link kopieren
Die vakken moeten wel een bepaalde samenhang hebben, omdat die titel Een Bij Elkaar Geraapt Zooitje (nog) niet bestaat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Windesheim Zwolle heeft deze constructie hoorde ik laatst. 15 of 30 ec’s per module dacht ik. Alleen ik heb het vermoeden dat je alleen modules van dezelfde opleiding mag volgen omdat je anders geen 240 ec’s hebt behaald van 1 studie.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.
Ik probeer uit te zoeken wat het je eventueel, naast nieuw opgedane kennis, zou kunnen opleveren als je losse modules van verschillende vakgebieden volgt. Hier lijkt niet echt veel informatie over te vinden zijn.

Kan ik na het behalen van 240 ECT's op HBO-niveau, bijvoorbeeld aantonen dat ik over dit niveau beschik, of moet ik het echt hebben van een specifiek afgeronde opleiding?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je pas als je 240 ec’s van dezelfde opleiding een volwaardig hbo diploma krijgt. Wellicht krijg je met modules een certificaat? Zou je eens moeten informeren. Heb even gegoogled en Windesheim biedt inderdaad losse modules dus wellicht iets om daar te informeren.
Alle reacties Link kopieren
Saudade schreef:
16-09-2019 23:04
Bedankt voor de reacties.
Ik probeer uit te zoeken wat het je eventueel, naast nieuw opgedane kennis, zou kunnen opleveren als je losse modules van verschillende vakgebieden volgt. Hier lijkt niet echt veel informatie over te vinden zijn.

Kan ik na het behalen van 240 ECT's op HBO-niveau, bijvoorbeeld aantonen dat ik over dit niveau beschik, of moet ik het echt hebben van een specifiek afgeronde opleiding?
Je zou dan in theorie van 4 opleidingen bijv het eerste jaar kunnen doen. Dan beschik je uiteindelijk toch niet over hbo-niveau denk ik, omdat je dan de verdieping mist.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Een studie moet aan eisen voldoen om diploma's en bachelor/mastertitels te kunnen geven. Dus 20 modules volgen van 18 verschillende studies gaat je geen titel of diploma geven. Je kan dan wel hbo werk/denkniveau aantonen en dat kan voldoende zijn, maar je hebt geen diploma-niveau.
Alle reacties Link kopieren
Als je dat wil kan je misschien beter via de Loi (oid) dat doen en dan kan je deelcertificaten halen van een opleiding. Dat is waarschijnlijk ook goedkoper dan bij een hogeschool.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ja dit bestaat. Je haalt dan een bachelor of arts / science in liberal arts. Echter kun je dit niet in Nederland volgen maar wel online in het buitenland. Je kunt dan ook eventuele Nederlandse punten laten omzetten. Nederland loopt helaas een beetje achter op dit gebied. Windesheim heeft wel iets maar alleen in economische richtingen.
Niet nieuw wel anders
Alle reacties Link kopieren
Dropsnoepje schreef:
17-09-2019 00:08
Ja dit bestaat. Je haalt dan een bachelor of arts / science in liberal arts. Echter kun je dit niet in Nederland volgen maar wel online in het buitenland. Je kunt dan ook eventuele Nederlandse punten laten omzetten. Nederland loopt helaas een beetje achter op dit gebied. Windesheim heeft wel iets maar alleen in economische richtingen.
Ik wist niet dat het in het buitenland al wel kan.

To ik heb hier zelf ook naar lopen zoeken want ik had twee aan elkaar verwante masters waarbij ik eigenlijk van beide helft wou doen. Ik heb daar in mei navraag naar gedaan en dat kon niet. Dat had te maken dat ze opleiding zoals hij is beoordeelt is en daarna goed bevonden is op dat niveau. Daar kunnen niet zo een verandering in maken.
Bij de Britse Open Universiteit kan dat wel. Alleen zal die misschien helemaal onbetaalbaar worden met Brexit.
Alle reacties Link kopieren
Bij een Bachelor hoort altijd een stage en een scriptie. Vandaar dat je het met losse modules niet redt.
Alle reacties Link kopieren
Universiteiten kennen een brede bachelor : university college.
Weet niet of dat is dat je zoek en of je daar uberhaupt losse modules van man doen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties!

Universiteiten bieden inderdaad meer mogelijkheden, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zeker weet of ik universitair niveau (cognitief gezien) aankan. Anders loste dat inderdaad het stageprobleem op en er zijn een aantal studies die me erg interessant lijken.

Suzyqfive, in het behalen van deelcertificaten ga ik me verder verdiepen.

Ik reageer later even op de andere reacties.
Je zult uiteindelijk toch een afsluitende scriptie moeten schrijven en daar moet je wel voldoende voorkennis voor hebben. Stel nu dat jij vakken over onderzoek doen uit je samengeraapte zooitje hebt gelaten omdat je dat niet boeiend vind, hoe verwacht je dan een scriptie te schrijven?
Alle reacties Link kopieren
De Universiteit Utrecht biedt de Bachelor Liberal Arts en Sciences, misschien interessant om eens naar te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die zelf ook bekeken. In het buitenland is het veel flexibeler. En collegegeld voor university college is super hoog.
Niet nieuw wel anders
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet heel veel via de Open Universiteit doen? Ik weet dat die ook behoorlijk brede opleidingen aanbieden, waar je uiteindelijk zowel
Hbo als wo mee kunt halen. Al zal de scriptie over van alles en nog wat dan wel aan een specifieke richting gehangen worden, kan ik me voorstellen dat je tijdens de studie meer idee krijgt van welke richting dat dan moet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
17-09-2019 05:04
Bij de Britse Open Universiteit kan dat wel. Alleen zal die misschien helemaal onbetaalbaar worden met Brexit.
.
Met een beetje pech worden de diploma's straks ook niet meer erkent hier.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Erkenning zal wel loslopen. Een bachelor is gelukkig een bachelor. Reken bij de ou op minimaal zes jaar voor je kunt afstuderen. Ik zelf heb dus voor de losse module variant in het buitenland gekozen en mij bevalt het tot nog toe heel goed. Ja er zijn een paar verplichte vakken maar verder kun je heel veel zelf kiezen. Uiteraard eindig je met een scriptie. Er is geen stage.
Niet nieuw wel anders
Alle reacties Link kopieren
Dropsnoepje schreef:
17-09-2019 13:17
Erkenning zal wel loslopen. Een bachelor is gelukkig een bachelor. Reken bij de ou op minimaal zes jaar voor je kunt afstuderen. Ik zelf heb dus voor de losse module variant in het buitenland gekozen en mij bevalt het tot nog toe heel goed. Ja er zijn een paar verplichte vakken maar verder kun je heel veel zelf kiezen. Uiteraard eindig je met een scriptie. Er is geen stage.
Ik mag toch hopen dat het niet gewoon totaal losse modules zijn, die niks met elkaar te maken hebben. Want dan is het echt niet ‘gewoon een bachelor’. Zoals iemand al zei, je kunt niet van drie studies het eerste jaar doen, of van zes studies het eerste half jaar, en dan denken dat dat hetzelfde is als een volledige bachelor. Er zit een opbouw in een opleiding, waarbij latere vakken op zich moeilijker/verdiepender zijn (maar evenveel ects omdat je verder bouwt op een basis die je al hebt).

En dat sommige vakken je dan niet/minder interesseren oid, tja. Ik vind het mede getuigen van doorzettingsvermogen en werk mentaliteit als je je daar ook af en toe doorheen werkt.

Uiteraard gaat dit over een echt bij elkaar geraapt zooitje. Een opleiding bij bv de open universiteit is wat anders. Daar heb je gewoon een opleiding, die je in gedeeltes ‘inkoopt’. Maar het is wel een samenhangende opleiding waar een planning achter zit. Daar is niks mis mee. Ik doel meer op de ‘ik heb een introductie Franse letterkunde, een vak kunstgeschiedenis en iets bij rechten gedaan’.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat kan dus wel. Dan heet het liberal arts. En kun je dus vakken in de arts doen. Zoals literatuur, drama etc. Maar wel een basisdeel die voor iedereen gelijk ism
Niet nieuw wel anders

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven