Werk & Studie alle pijlers

Middelbare school en formaat kanken rugzak

14-07-2019 10:28 155 berichten
Halle allemaal,

Ik kom er niet zo goed uit en heb advies nodig van ervaringsdeskundigen.

Ons oudste kind gaat naar de middelbare...... We willen nu een rugzak aanschaffen van het merk Kanken. Maar hoeveel liter zal voldoende zijn? Het is een prijzige rugzak dus we willen wel de juiste kopen!

Het wordt er in ieder geval eentje met een laptop vak omdat er een Chromebook 11,6 inch in zal moeten. Naast het werken met een Chromebook zullen ze nog flink wat werken met boeken is ons verteld.

Zijn hier mensen die ervaring met een kanken rugtas hebben? En ons kunnen adviseren?

Alvast bedankt voor de reactie!

Groeten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft zelfde soort laptop en in leerjaar 1 tm 3 nog veel boeken erbij. Hij kwam goed uit met een 27 liter tas van Eastpack met daarin een laptopvak.

Die van Fjallraven vind ik veel te dunne banden hebben. (Mijn zoon draagt de tas vaak op zn rug tijdens fietsen).

Nu gaat hij naar leerjaar 4 en de tas vertoont nog geen mankementen, heel fijn. Ik verwacht dat hij er gewoon tm de 6e mee kan doen.

Onze dochters gebruikten een cowboysbag.
Alle reacties Link kopieren
Poppemientje schreef:
14-07-2019 11:21
Dat het het liefst een type Kanken tas moet zijn is hier duidelijk voor dochter. Ik ben blij dat ze hier zo overtuigd in is. En het blijkt nog een goede tas te zijn ook, hij past iig bij onze wensen. Nu nog de vraag of hij ook groot genoeg zal zijn. We gaan vanmiddag de stad even in! Goeie tip.
Hier in de regio lopen er meer met deze tas, idd deze of de eastpack. Voorop staat dat de tas groot genoeg moet zijn maar voor onze dochter is het zo klaar als een klontje...
Haar wensen neem ik aan? Weet dat je maar 1 jaar garantie hebt op die tas. Eastpak geeft er 30. Niet dat je zo lang met de tas moet doen, maar 1 jaar voor een tas van >100 euro is kort.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
ikBedoelHetGoed schreef:
14-07-2019 11:32
Ik kan uit dure ervaring vertellen dat als er boeken mee moeten, zelfs de 33 liter tas van Eastpack niet altijd voldoende is. En wat daarbij vooral van belang is: de lengte van de lesuren. Hier is dat 40 minuten en zijn er schooldagen 8 of 9 lesuren. En dan zijn er vakken bij met een lesboek, basisboek, werkboek en schrift.

Qua fiets ook zeker kiezen voor één met een grote mand, ten behoeve van dochters rug.
Hier past het ook allemaal weleens niet in een tas, maar dan moeten kinderen een beetje creatief zijn. Samen doen met 1 tekstboek of wat foto's maken op de telefoon. Deel van de boeken staan hier ook in een online omgeving. Ik laat zoon ook vaak huiswerk na schooltijd op school maken, zodat werkboeken in de kluis kunnen blijven (en hij thuis niet meer aan de bak hoeft).
Ik vind het echt onzinnig om kinderen met zo'n zware tas te laten zeulen. Voordeel van een niet al te grote tas is, dat ze vanzelf wat creatiever moeten gaan denken.
Alle reacties Link kopieren
Onze ervaring met de brugklas is dat geen enkele tas groot genoeg is.
Hoewel die van ons nog niet met de laptop naar school ging, maar met boeken. Die tas was echt een drama.

Op school riepen de docenten dat ze de boeken in het kluisje kwijt konden. In de praktijk bleek het kwartiertje pauze meestel niet lang genoeg om én iets te eten én de boeken van de afgelopen lessen erin te leggen én de juiste boeken er weer uit te halen én ook nog in het volgende klaslokaal te zijn, aan de andere kant van de school.

Die eerste keer dat ze haar tas inpakte kreeg ze nog net alle boeken en schriften erin die ze nodig had. Het ding woog toen 14 kilo. Lon zelf haalde toen net de 50 kilo. En juist voor brugklassers proberen ze zoveel mogelijk tussenuren en uitval te voorkomen. In de tweede ging het al iets beter, toen had ze bijna dagelijks wel ergens een tussenuur dus dan ging de helft van de boeken het kluisje in.

Ik moet er niet aan denken dat er ook nog een laptop bij had gemoeten....
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alecta schreef:
14-07-2019 11:40
Hier past het ook allemaal weleens niet in een tas, maar dan moeten kinderen een beetje creatief zijn. Samen doen met 1 tekstboek of wat foto's maken op de telefoon. Deel van de boeken staan hier ook in een online omgeving. Ik laat zoon ook vaak huiswerk na schooltijd op school maken, zodat werkboeken in de kluis kunnen blijven (en hij thuis niet meer aan de bak hoeft).
Ik vind het echt onzinnig om kinderen met zo'n zware tas te laten zeulen. Voordeel van een niet al te grote tas is, dat ze vanzelf wat creatiever moeten gaan denken.
Hier ook een kleinere tas gekocht naar smaak van kind. 70 euro verder. Prima. Maar boeken pasten niet en delen van boeken bleek een min op te leveren voor beide delers. En een boel gezanik. En zo konden wij nog een keer hetzelfde bedrag spenderen aan een grote Eastpack.

De school van mijn andere kind is trouwens totaal anders. Het schoolniveau is lager, maar de kinderen worden een stuk meer volwassen behandeld. Allemaal dingen die je ontdekt als je kind er al een tijdje naar school gaat...

Maar met de kennis van TO zou ik dus gaan voor veilig: de grote, verstelbare Eastpack.

https://www.bol.com/nl/p/eastpak-provid ... oductImage
anoniem_361479 wijzigde dit bericht op 14-07-2019 11:51
4.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Kanken-tas, en vind 'm niet fijn. Ik heb 'm gekregen als kerstcadeau op een stage-adres en was er de eerste weken heel blij mee, maar al gauw wordt het ding enorm smerig (echt, alsof 'ie vuil aantrekt) en sta je 'm elke week te wassen. Daarnaast zijn de schouderbanden van de tas relatief dun, dat lijkt me al heel snel gaan snijden als je 'm volpropt met boeken. Ik denk dat ze na een aantal weken brugklas het ding helemaal beu gaat zijn.

Ga voor een Eastpak, echt.
The eyes are useless when the mind is blind.
Onze wensen...
Wij zijn ook tot nu toe erg te spreken over de tas en je kan mocht het nodig zijn schouderpads om de hengsels doen.
Qua gewicht moet het wel te doen blijven idd. Met de kwaliteit zit het wel goed ik lees ook veel goede verhalen over de tas. Maar ik lees hier verschillende verhalen over wat handig qua grootte en gewicht, lastig ding. Mijn dochter krijgt ook de laptop pas in de eerste schoolweek net als de boeken. Er gaat iig een hele nieuwe wereld voor ons open. Bedankt voor het advies en de reacties! Ik neem het allemaal mee in de keuze..

We gaan de stad even in....
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
14-07-2019 10:57
Fjalraven is leuk maar ongeschikt.

Eastpak. Eastpak en nog eens eastpak.

Drie kinderen alle drie eastpak en alle drie hele schoolcarrière meegegaan.
Alle drie incl laptop en boeken.



Had ik al gezegd eastpak ?
Hier was de Eastpak binnen een jaar kapot. De ritsen haperden en je kon zo door de dunne kwaliteit textiel heel kijken op de bodem van de tas.
ikBedoelHetGoed schreef:
14-07-2019 11:49
Hier ook een kleinere tas gekocht naar smaak van kind. 70 euro verder. Prima. Maar boeken pasten niet en delen van boeken bleek een min op te leveren voor beide delers. En een boel gezanik. En zo konden wij nog een keer hetzelfde bedrag spenderen aan een grote Eastpack.

De school van mijn andere kind is trouwens totaal anders. Het schoolniveau is lager, maar de kinderen worden een stuk meer volwassen behandeld. Allemaal dingen die je ontdekt als je kind er al een tijdje naar school gaat...

Maar met de kennis van TO zou ik dus gaan voor veilig: de grote, verstelbare Eastpack.

https://www.bol.com/nl/p/eastpak-provid ... oductImage
Ik ben gewoon gegaan voor een goedkope tas van rond de 15 euro. Juist om uit te proberen wat handig is en hoe het allemaal op de scholen werkt (mijn kinderen kwamen vanuit het buitenland op het Nederlands voortgezet onderwijs). Tassen voldeden prima en zijn nog heel, dus komend schooljaar houden ze dezelfde rugzak).

Juist als je van te voren niet helemaal in kunt schatten wat een handig formaat is, zou ik niet meteen voor een hele dure rugzak gaan. Na een tijdje kun je dan alsnog die duurdere tas aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
Hm. Iets zegt mij dat dit misschien eerder een spamtopic is dan een serieus advies-gevraagd-topic.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
14-07-2019 12:09
Hm. Iets zegt mij dat dit misschien eerder een spamtopic is dan een serieus advies-gevraagd-topic.
TO is iig erg merkvast ;-D
The time is now
Poppemientje schreef:
14-07-2019 11:56
Onze wensen...
Wij zijn ook tot nu toe erg te spreken over de tas en je kan mocht het nodig zijn schouderpads om de hengsels doen.
Bedankt voor het advies en de reacties! Ik neem het allemaal mee in de keuze..
Waarom open je een topic als je ieder advies vervolgens afdoet met... "Ja, maar we willen een Kanken..'?
Je neemt geen enkel advies aan. Er is geen enkele positieve ervaring met dat type tas, wel negatieve, maar toch blijf je volhouden dat het die tas moet worden.
Begint inderdaad op een promotieactie te lijken.

Voor de grootte van een tas is vooral het lesrooster belangrijk:
Hoeveel vakken zijn er maximaal per dag waarvoor boeken nodig zijn?
Is de pauze lang genoeg voor een boekenwissel, zodat er boeken in een kluisje gelegd kunnen worden?
Alle reacties Link kopieren
Kanken is hier ook de norm in de onderbouw. Geen idee of het de beste is maar het is wel de juiste. Precies om alle sociale normen die kennelijk belangrijk zijn.

Ik ga daar in mee. Puber moet zelf met die tas lopen, inclusief alle ongemakken. Ik had zelf de verkeerde tas in de brugklas/ onderbouw. Dat was niet cool. Ook al was hij nog zo stevig en verantwoord. Niet dat er gepest werd ofzo, maar ik had duizend keer liever ook een Kipling gehad.
Alle reacties Link kopieren
Waarom een tas kopen waarbij je allerlei aanpassingen moet doen terwijl er prima alternatieven zijn zonder dat je aanpassingen moet bijkopen?
Alle reacties Link kopieren
klavertje-vier2019 schreef:
14-07-2019 12:20
Waarom open je een topic als je ieder advies vervolgens afdoet met... "Ja, maar we willen een Kanken..'?
Je neemt geen enkel advies aan. Er is geen enkele positieve ervaring met dat type tas, wel negatieve, maar toch blijf je volhouden dat het die tas moet worden.
Begint inderdaad op een promotieactie te lijken.

Voor de grootte van een tas is vooral het lesrooster belangrijk:
Hoeveel vakken zijn er maximaal per dag waarvoor boeken nodig zijn?
Is de pauze lang genoeg voor een boekenwissel, zodat er boeken in een kluisje gelegd kunnen worden?
Ze vraagt toch ook niet OF ze een Kanken moet kopen? Ze vraagt welke maat handig is.

Dan kun je vragen waarom TO een topic opent, je kunt je ook afvragen waarom je zelf niet gewoon antwoord geeft op de vraag.
Alle reacties Link kopieren
sanjunipero schreef:
14-07-2019 11:49
Ik heb een Kanken-tas, en vind 'm niet fijn. Ik heb 'm gekregen als kerstcadeau op een stage-adres en was er de eerste weken heel blij mee, maar al gauw wordt het ding enorm smerig (echt, alsof 'ie vuil aantrekt) en sta je 'm elke week te wassen. Daarnaast zijn de schouderbanden van de tas relatief dun, dat lijkt me al heel snel gaan snijden als je 'm volpropt met boeken. Ik denk dat ze na een aantal weken brugklas het ding helemaal beu gaat zijn.

Ga voor een Eastpak, echt.
Dit. Vooral die schouderbanden lijken me niet prettig met een hele zware tas.
Het is een mode tas.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
Is Samsonite niet iets? Of is dat te degelijk?
Ik gebruik al jaren een Samsonite rugzak (met laptopvak). Deze zit prettig op de rug, de ritsen blijven goed ook al de tas propvol zit en volgens mij heb je ook garantie.
Maar ik snap wel dat dochter een hippe tas wil.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
mrs.lamaze schreef:
14-07-2019 12:26
Dit. Vooral die schouderbanden lijken me niet prettig met een hele zware tas.
Het is een mode tas.
Maar mode is nou eenmaal nogal belangrijk op de middelbare school.

Toen ik zelf eindelijk een rugzak had (nog steeds geen kipling) op de middelbare school heb ik die bijvoorbeeld nooit met twee banden over de schouders gedragen. Terwijl dat ongetwijfeld beter voor zowel mijn rug als mijn tas was. Maar dat stond enorm dom. Vond ik toen.

Ik vind het zo gek dat iedereen hier totaal lijkt te zijn vergeten hoe het is om op de middelbare school te zitten.
ldp schreef:
14-07-2019 12:31
Ik vind het zo gek dat iedereen hier totaal lijkt te zijn vergeten hoe het is om op de middelbare school te zitten.
Ik loop dagelijks op een middelbare school, dus dat argument gaat bij mij niet op. Bij ons op school zie ik echter vooral Eastpack rugzakken.
Uit een reactie van TO krijg ik ook niet de indruk dat ze deze tas kiest omdat iedereen die heeft. Integendeel, ze is juist blij dat dochter haar eigen plan trekt wat tas betreft.
Poppemientje schreef:
14-07-2019 11:21
Dat het het liefst een type Kanken tas moet zijn is hier duidelijk voor dochter. Ik ben blij dat ze hier zo overtuigd in is. En het blijkt nog een goede tas te zijn ook, hij past iig bij onze wensen. Nu nog de vraag of hij ook groot genoeg zal zijn. We gaan vanmiddag de stad even in! Goeie tip.
Hier in de regio lopen er meer met deze tas, idd deze of de eastpack. Voorop staat dat de tas groot genoeg moet zijn maar voor onze dochter is het zo klaar als een klontje...
Alle reacties Link kopieren
klavertje-vier2019 schreef:
14-07-2019 12:36
Ik loop dagelijks op een middelbare school, dus dat argument gaat bij mij niet op. Bij ons op school zie ik echter vooral Eastpack rugzakken.
Uit een reactie van TO krijg ik ook niet de indruk dat ze deze tas kiest omdat iedereen die heeft. Integendeel, ze is juist blij dat dochter haar eigen plan trekt wat tas betreft.
Maar dat is dan toch ook juist een goed argument?

Ik bedoel niet dat je de tas moet hebben die iedereen heeft, maar de tas waar jij graag mee naar school gaat. En dan zijn de echt steekhoudende argumenten van de ouders over praktisch gebruik, breedte van de banden en extra vakjes wel allemaal waar, maar voor de drager van ondergeschikt belang.
Ik snap dat jij vanuit jouw 'tassen-trauma' het argument zwaar vindt wegen dat de tas vooral diegene moet zijn die het kind graag wil.
Die steekhoudende argumenten vind ik persoonlijk echter voor een tas van die prijs wel degelijk belangrijk! Waarom zou je zoveel geld willen betalen voor een tas met minder garantie, waar niemand positieve ervaring mee heeft, die moeilijker te dragen is door de smalle banden en die snel vies wordt? Terwijl er betere, goedkopere en ook populaire alternatieven zijn.
Alleen omdat het kind graag die tas wil?
Mijn dochter wil heel graag deze tas. Waar ze anders twijfelt op deze leeftijd is ze hierin heel stellig. Na wat onderzoek lijkt het ons ook een goede keuze. Maar de vraag die alleen nog bij ons leeft is;

Welk formaat is goed?

Vandaar mijn berichtje hier :-)
Alle reacties Link kopieren
16 liter.

En daar past niet altijd alles in, maar daar vinden ze zelf wel wat op. Maar anders snijden die banden zo 🤣
Alle reacties Link kopieren
Ze gaan zo naar de stad om te passen en kijken, prima toch?

Wat ik zag was de 18L de grootste en dat leek mij vrij klein.

Trouwens, van Eastpak heb je veel verschillende typen en prijsklassen. Daar zitten modellen bij die snel stuk zijn en modellen die veel langer mee gaan.

Van belang bij een boekentas is dat ie een dikke bodem heeft.

Dakine is ook een goed merk.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Deze tas is niet groot genoeg om dagelijks boeken, etui, agenda, eten en andere mapjes mee te kunnen nemen... tenzij je kind alles netjes in de kluis laat of veel digitaal kan maken. Je hebt de mini en die is sowieso te klein. Ik zou dus voor de normale gaan. Daar past ook een Macbook in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven