Werk & Studie alle pijlers

Middelbare school en formaat kanken rugzak

14-07-2019 10:28 155 berichten
Halle allemaal,

Ik kom er niet zo goed uit en heb advies nodig van ervaringsdeskundigen.

Ons oudste kind gaat naar de middelbare...... We willen nu een rugzak aanschaffen van het merk Kanken. Maar hoeveel liter zal voldoende zijn? Het is een prijzige rugzak dus we willen wel de juiste kopen!

Het wordt er in ieder geval eentje met een laptop vak omdat er een Chromebook 11,6 inch in zal moeten. Naast het werken met een Chromebook zullen ze nog flink wat werken met boeken is ons verteld.

Zijn hier mensen die ervaring met een kanken rugtas hebben? En ons kunnen adviseren?

Alvast bedankt voor de reactie!

Groeten
Als Kanken echt zo prijzig is, zou ik echt naar alternatieven kijken. Dochter heeft elk schooljaar een andere tas. Eerste jaar een grote Eastpak, tweede jaar een kleinere Eastpak en afgelopen jaar moest het een handbag/shopperachtige tas zijn. Zoals eerder gezegd, vooral meiden doen echt niet de hele middelbare schooltijd met 1 tas.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee Kanken-tassen, een grote en een kleintje. Ze zijn aan de prijzige kant maar gaan wel lang mee. Alleen zijn voor sommige mensen misschien de schouderbanden iets aan de smalle kant waardoor ze kunnen gaan snijden. (Ik heb daar zelf geen last van. Die tassen worden al vele decennia als schooltas in Zweden gebruikt voordat het een wereldwijde hype werd, dus met de kwaliteit zit het wel goed. Ik vind dat er veel meer in past dan wat je zou verwachten. Ik heb geen laptopversie maar gewoon een losse hoes voor mijn laptop. Ik vind de trendgevoeligheid wel meevallen. Al vier jaar lopen er veel mensen in Nederland mee.

https://www.thenorthface.nl/shop/nl/tnf ... tionId=BG2 Deze tas is ook erg populair momenteel en kwalitatief goed.
violetskies wijzigde dit bericht op 14-07-2019 14:20
27.77% gewijzigd
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Ben zelf docent in het VO, en inderdaad de Fjallraven Kanken is een populaire tas!

Er past niet zo heel veel in die tas, maar leerlingen wisselen om de 2 uur, of in de pauzes hun boeken (bijna alle leerlingen hebben een kluisje), als ze maar kunnen rondlopen met een hippe tas.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook Fjallraven Kanken tas, maar de bandjes hebben geen ondersteuning. Als mijn tas zwaar is snijdt het op mijn schouders.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu een Rains rugtas, he erg fijn en waterdicht. Is het niet handig om te kijken naar een waterdichte rugzak? Zeker met een laptop.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de fjallraven kanken die ik gebruik voor de avondopleiding die ik volg.

Er past niet heel veel in, 3 boeken, groot schrift, etui, rekenmachine en flesje water. Dan houd het wel een beetje op eigenlijk, een vestje erbij zou nog wel passen maar ik neem aan dat ze ook lunch meeneemt?

Persoonlijk vind ik hem dan zelf al niet heel fijn meer dragen door de eerder genoemde dunne schouderbanden.
Mijn dochter heeft de kanken 27173 17" na eerder verschillende te hebben versleten die ook eigenlijk steeds te klein waren. Deze gaat nu al enkele maanden mee (hele prestatie voor haar). Hij kan nooit groot genoeg zijn.
Alle reacties Link kopieren
KessAgain schreef:
14-07-2019 12:07
Hier was de Eastpak binnen een jaar kapot. De ritsen haperden en je kon zo door de dunne kwaliteit textiel heel kijken op de bodem van de tas.
Dan ga je ermee terug. Garantie is super.

Ik heb echt andere ervaring. En velen met mij.
Ik zou een Dakine kopen, die zitten het lekkerst, hebben handige vakken en ritsen en zijn sterk.
Kanken hebben van die dunne bandjes, niet fijn als je een laptop mee moet sjouwen.
Wat ik ook nog weleens doe is een schoudertas voor de laptop en de rest in de rugzag, dat sjouwt makkelijker
Ik heb een neppertje via AliExpress, een kleine kanken voor de kinderen basisschool. Die is onverwoestbaar en heel stevig. Dus dat is ook een optie om te proberen of af te wisselen.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
14-07-2019 14:43
Dan ga je ermee terug. Garantie is super.

Ik heb echt andere ervaring. En velen met mij.
Geen garantie op de ritssluitingen, helaas. En voor het overige moet je de tas opsturen en ben je hem drie weken kwijt. Dan moet ik dus alsnog een andere tas kopen om die drie weken al mijn boeken in te vervoeren.
We hebben ze gevonden hoor in de stad!
Op de laptop tas 17 inch zitten dikkere padded hengels, dus geen gesnij.....

Dit formaat is 20 liter hebben wij ons laten vertellen.

Dus... 20 liter als middelbare schooltas meer niet....

Bedankt voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
Ze nemen toch niet altijd alles mee? Dat gaat in het kluisje. Een kleine Eastpak is genoeg.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft een Fjalraven Kanken tas van 16 liter. Alleen omdat ze het zelf perse moest hebben en ze hem zelf gekocht heeft. Het is elke dag puzzelen om alles erin te krijgen. De banden zijn belachelijk dun dus snijden in de schouders. Maar ja image is everything dus....
In de brugklas kreeg ze van mij een Dakine rugtas van 27l. En dat was echt ruim zat voor haar boeken-school (geen laptop). Draagt 100x beter maar ja... Ze vindt hem niet meer mooi
Tijger32 schreef:
14-07-2019 13:54
Als Kanken echt zo prijzig is, zou ik echt naar alternatieven kijken. Dochter heeft elk schooljaar een andere tas. Eerste jaar een grote Eastpak, tweede jaar een kleinere Eastpak en afgelopen jaar moest het een handbag/shopperachtige tas zijn. Zoals eerder gezegd, vooral meiden doen echt niet de hele middelbare schooltijd met 1 tas.
Ik neem aan dat dochter die dan zelf betaalt? Of voor haar verjaardag krijgt?
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
16-07-2019 14:21
Ze nemen toch niet altijd alles mee? Dat gaat in het kluisje. Een kleine Eastpak is genoeg.
Jullie vergeten dat die boeken ook van en weer mee naar huis moeten. Bovendien is het niet op elke school gewenst dat boeken in de kluis zitten (ook niet altijd handig als er een kletsnatte jas in hebt zitten) en heb je niet altijd tijd om die boeken om te wisselen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik heb het nu helder. Wij gaan voor de 17inch en 18 liter. Deze heeft de padded banden wel. Er zijn vriendinnen die de kleinere hebben zegt dochter. Maar na alle info verkregen te hebben ben ik toch bang dat dat echt veel te klein zal zijn.... Dit formaat is helaas niet meer in alle kleuren te verkrijgen zag ik maar een blauwe gaat het worden! En wij schaffen hem aan voor haar. Ze kan hem gebruiken de komende jaren. Wil ze een andere dan zal ze daar zelf voor gaan sparen. Zo hebben wij het afgesproken. Maar daar staat iedereen weer anders in. Een goede ergonomische rugzak is voor ons een belangrijk uitgangspunt in deze.
Onze oudste dochter had voor het brugklasjaar een "degelijke" tas met vakken, zij vond hem wel mooi en ik vond hem praktisch. Maar voor het tweede jaar heeft ze een Fjallraven Kanken, de normale maat volgens mij (die ik via Alie bestelde voor "erbij" maar die heeft ze uiteindelijk het hele jaar gebruikt). Nu heb ik via Alie weer een exemplaar besteld, maar nu een maatje groter omdat zij dat graag wilde. Scheelt wel, dochter heeft maar weinig boeken en geen laptop maar een Ipad.

Jongste dochter gaat na de vakantie naar de middelbare school, maar ik verwacht wel dat zij meer boeken mee moet nemen en ook een Ipad, dus voor haar hebben we een tas van O'Neill met allemaal vakken en stevige banden. Deze vond zij heel mooi, en ik vind hem praktisch met de vakken, dus een goede keuze (hoop ik).
Alle reacties Link kopieren
Je kan beter nu al een shopper kopen. Met zo'n rugzak lopen ze voor lul.
Sugar and spice, and everything nice.
Zoveel mensen zoveel wensen 😀

We zullen ervaren of onze keuze de juiste zal zijn. In deze regio iig allemaal verschillende rugzakken. Feit blijft hier eenmalige aanschaf en dan sparen eventueel.
Ik vind het iig fijn om de verhalen van iedereen te lezen en daar haal ik ook goede tips uit. Fijn!
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand missschien een voorbeeld plakken van de 'oversized handtassen' die sommige meiden als boekentas gebruiken?
Ik kan me daar niks bij voorstellen namelijk, zo'n gewicht hang je toch niet even aan je onderarm?? :-?
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat enthousiasme over Eastpack nooit. Het zijn toch hele gewone rugzakken, niks bijzonders, niet eens een verstevigde bodem. Lijkt me ook niet echt goed voor de boeken.

TO; ik zou ze gewoon irl bekijken in een tassenwinkel en daar evt. advies inwinnen. Let ook op garantie e.d.
Alle reacties Link kopieren
Poppemientje schreef:
16-07-2019 15:00
Ik heb het nu helder. Wij gaan voor de 17inch en 18 liter. Deze heeft de padded banden wel. Er zijn vriendinnen die de kleinere hebben zegt dochter. Maar na alle info verkregen te hebben ben ik toch bang dat dat echt veel te klein zal zijn.... Dit formaat is helaas niet meer in alle kleuren te verkrijgen zag ik maar een blauwe gaat het worden! En wij schaffen hem aan voor haar. Ze kan hem gebruiken de komende jaren. Wil ze een andere dan zal ze daar zelf voor gaan sparen. Zo hebben wij het afgesproken. Maar daar staat iedereen weer anders in. Een goede ergonomische rugzak is voor ons een belangrijk uitgangspunt in deze.
Het zal best een leuke, populaire rugtas gevonden worden, maar ergonomisch is iets wat deze tas absoluut niet is.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
16-07-2019 18:29
Ik snap dat enthousiasme over Eastpack nooit. Het zijn toch hele gewone rugzakken, niks bijzonders, niet eens een verstevigde bodem. Lijkt me ook niet echt goed voor de boeken.

TO; ik zou ze gewoon irl bekijken in een tassenwinkel en daar evt. advies inwinnen. Let ook op garantie e.d.
Dochter heeft voor dagen met veel boeken een eastpack (33 liter) voor dagen met weinig boeken (en bv gym) heeft ze een guess handtas. Gymkleren zitten in een apart tasje.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Banba schreef:
16-07-2019 15:37
Kan iemand missschien een voorbeeld plakken van de 'oversized handtassen' die sommige meiden als boekentas gebruiken?
Ik kan me daar niks bij voorstellen namelijk, zo'n gewicht hang je toch niet even aan je onderarm?? :-?
wilde deze quoten.
Wij hebben trouwens vorig jaar de eastpack bekeken in de winkel om te zien welk formaat beter was.
Afbeelding

Dochter heeft deze. Voor dagen met meer boeken, gebruikt ze haar Eastpak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven