Werk & Studie alle pijlers

Mijn werk zo beu

18-08-2018 23:01 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
De topictitel zegt het al: ik ben mijn werk beu. Teminste, bepaalde aspecten ervan.

Ik werk in de zorg met een doelgroep waar ook agressie bij voorkomt. Ik werk daar al een jaar of 6 mee en vervul daarnaast binnen de organisatie een andere functie voor 2 dagen per week. Maar ik merk de laatste maanden dat het werken op de groep me steeds zwaarder valt. Ik heb steeds minder trek in de agressie en de risico's die er bij horen. Nu heb ik nog nooit echt letsel opgelopen, maar de kans is er wel. Eerst dacht ik daar nooit echt heel erg over na, maar de laatste maanden steeds meer. En ik heb er gewoon geen zin meer in. Ook als ik thuis ben denk ik er steeds meer over na, terwijl ik dat voorheen helemaal niet zo had.

Ik wil een andere groep gaan zoeken met minder/geen agressie. Maar toch durf ik het niet goed. Ik ben dan ook weer bang dat ik elders minder uitdaging ga vinden. Ook ga ik de goede werksfeer missen. Maar het ergste: ik durf het niet tegen mijn leidinggevende te zeggen. Er zijn al zoveel tekorten en de halve afdeling draait al met uitzendkrachten. Eigenlijk is dat natuurlijk niet mijn probleem. Maar ik ben toch wel bang voor de reactie als ik evt weg zou gaan.

hoe zouden jullie dit aanpakken? Gewoon zeggen dat ik weg wil en om welke reden? Of gewoon elders solliciteren en als ik aangenomen word ontslag nemen???
Alle reacties Link kopieren
Dit gevoel gaat niet weg gaan tot je het ten minste geprobeerd hebt!
Als ze zo om volk zitten te vragen, kan je mogelijk altijd terugkomen?
zonder jou draait die groep ook wel, niemand is onmisbaar. Ga dus voor een leukere groep/andere baan. Als je leidinggevende dat niet fijn vindt kan hij/zij natuurlijk ook zelf op zoek naar leuker werk
Nooit oude schoenen wegsmijten voor je nieuwe hebt.
Eerst solliciteren dus.

Zijn er andere jobs binnen de organisatie waar je werkt?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb één keer tegen een burn out aangezeten, en dat doe ik nooit meer. Bevalt mijn werk ne structureel niet ben ik weg
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
18-08-2018 23:06
Nooit oude schoenen wegsmijten voor je nieuwe hebt.
Eerst solliciteren dus.

Zijn er andere jobs binnen de organisatie waar je werkt?
Het barst van de banen in de organisatie. Ik weet vrij zeker als ik elders solliciteer ik zo ergens aangenomen word. Er is een zeer groot tekort aan mensen in de zorg. Zelfs met een uitzendbaan zou ik rond kunnen komen.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Ik heb denk ik op een soortgelijke groep gewerkt en was het na een aantal jaren ook zat om altijd 'met ogen in mijn achterhoofd' te moeten werken. Volgens mij is dat voor veel mensen niet decennia te doen (ik bedoel het altijd alert moeten zijn, de dreiging enz.) Een mens heeft nou eenmaal maar een bepaalde draagkracht. Ik snap je iig volkomen.

Ik weet niet hoe groot de organisatie waarbij je nu werkt is, wellicht is het mogelijk intern naar een andere groep te gaan? Zo ja, bespreken met je leidinggevende. Als je extern een andere baan moet zoeken, zou ik wachten tot je iets anders gevonden hebt. Ik heb ervaren dat een leidinggevende er niet vriendelijker op werd toen ik aangaf een andere werkplek te zoeken (extern)

Blijf aan jezelf denken hoor. Blijven en opgebrand raken heeft ook niemand wat aan! Jij bent degene die met jezelf moet leven, de groep draait hoe dan ook wel door (ook al weet ik hoe het voelt je daar verantwoordelijk over/ voor te voelen!) Succes en zorg goed voor jezelf.
bloem_m wijzigde dit bericht op 18-08-2018 23:42
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nou dan ga je toch elders solliciteren?
Bevalt het niet, kan je altijd weer terug solliciteren op je oude werkplek.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kies je voor jezelf.
Voor jezelf kiezen. Als je deze beslissing voor je uit blijft schuiven kan dat ook gezondheids problemen geven...en ik spreek helaas uit ervaring. Ik denk dat je dit heel goed kunt uitspreken richting je leidinggevende. Wellicht zijn er mooie kansen in je huidige organisatie.

Waardering voor je zoals je over de huidige bezetting denkt maar wellicht ligt daar ook het probleem. Te weinig personeel, te hoge werkdruk met een doelgroep waar agressie heerst...dat gaat nu eenmaal niet samen.
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren, werk genoeg in de zorg! Succes.
Alle reacties Link kopieren
Die uitdaging kan ook zitten in juist een andere doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan de ambulante zorg, waar je meer 1 op 1 werkt en met/voor cliënten dingen moet gaan regelen, of gesprekken voert over hun dagbesteding, wensen, dromen en angsten. Of ze helpt om overzicht te houden over hun administratie of huishouden. Of een doelgroep met een veel complexere/zwaardere vorm van de beperking, en die dus veel zwaardere zorg nodig hebben. Of ouderen, dat is vaak ook een doelgroep met geheel eigen vragen en uitdagingen.

Ik zou eerst binnen de organisatie gaan kijken, daarna pas erbuiten. En ik zou het bespreken met je leidinggevende.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
18-08-2018 23:12
Het barst van de banen in de organisatie. Ik weet vrij zeker als ik elders solliciteer ik zo ergens aangenomen word. Er is een zeer groot tekort aan mensen in de zorg. Zelfs met een uitzendbaan zou ik rond kunnen komen.
Nou, dan weet je zelf het antwoord al! ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal jaren voor dezelfde keus gestaan.
Wikken en wegen, als ik wegga mis ik dan geen uitdaging enz?
De dag voordat ik een overstap wilde aangeven bij mijn toenmalige baas werd ik neergestoken door mijn client. De keuze om de overstap te maken heb ik dus nooit meer kunnen maken want ik heb levenslang letsel opgelopen.

Volg je gevoel en kies voor je veiligheid! Uitdagingen kan je binnen de zorg op veel verschillende manieren vinden. De uitdaging om altijd veilig te blijven binnen je huidige werk ga je missen als kiespijn :-D
Succes !
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog niet zo lang geleden hetzelfde gehad. Werkte op een complexe groep met agressie. Vond het zo vermoeiend: Continu alert zijn,ogen in je achterhoofd hebben. Ook bij ons toen veel personeelstekorten. Gek hè! Stond 1 op 6. Ondertussen nog even eten koken,de telefoon opnemen, oh de pieper bij de buren gaat dus nog even daarheen rennen. Die 6 moest ik dan alleen laten....dan weet je wel wat je aantreft als je terug komt. Was ik drie dagen vrij, had ik altijd wel ieys: een zere knie,afgeschaafde elleboog enz. Geen doen! Ik heb binnen de organisatie gesolliciteerd en het verteld toen ik aangenomen was. Grote tekorten in de zorg,dus je hebt zo een nieuwe baan. En geen moment spijt van gehad. En jouw leidinggevende gaat echt niet raar opkijken...... binnen zulke groepen is het een komen en gaan van mensen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel voor wat anders kiezen, jouw gevoel ligt niet meer bij deze doelgroep. Lijkt met beter voor jou en voor hen om dan wat anders te zoeken. Ik zou dit zeker doen als ik jou was.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
mick87 schreef:
18-08-2018 23:12
Het barst van de banen in de organisatie. Ik weet vrij zeker als ik elders solliciteer ik zo ergens aangenomen word. Er is een zeer groot tekort aan mensen in de zorg. Zelfs met een uitzendbaan zou ik rond kunnen komen.
Dan zou ik de gok wagen.
Kun je die baan van 2 dagen niet uitbreiden anders?

Niet alle reacties gelezen dus ben wellicht mosterd
Ik las wel 'ns de uitspraak: "zelfs de meest onmisbare werknemer is al vervangen voor hij goed en wel gecremeerd/begraven is" en dat is natuurlijk ook gewoon zo.

Het feit dat je zegt dat ze veel met uitzendkrachten werken zegt genoeg. Ze willen dus gewoon kunnen beschikken over wegwerppersoneel ipv te investeren in vaste krachten. Mensen zitten niet voor hun lol bij 'n uitzendbureau tenslotte.

Als je geen trek meer hebt in de doelgroep dan ga je ergens anders naartoe.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-08-2018 08:12
Ik las wel 'ns de uitspraak: "zelfs de meest onmisbare werknemer is al vervangen voor hij goed en wel gecremeerd/begraven is" en dat is natuurlijk ook gewoon zo.

Het feit dat je zegt dat ze veel met uitzendkrachten werken zegt genoeg. Ze willen dus gewoon kunnen beschikken over wegwerppersoneel ipv te investeren in vaste krachten. Mensen zitten niet voor hun lol bij 'n uitzendbureau tenslotte.

Als je geen trek meer hebt in de doelgroep dan ga je ergens anders naartoe.
Zat mensen die in de zorg werken die voor hun lol bij een uitzendbureau zitten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
18-08-2018 23:12
Het barst van de banen in de organisatie. Ik weet vrij zeker als ik elders solliciteer ik zo ergens aangenomen word. Er is een zeer groot tekort aan mensen in de zorg. Zelfs met een uitzendbaan zou ik rond kunnen komen.
Jij had toch eerder een topic over dit onderwerp en zou gaan flexen toch?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Phoolan schreef:
18-08-2018 23:22
Solliciteren, werk genoeg in de zorg! Succes.
En ook buiten de zorg!
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
19-08-2018 10:18
Jij had toch eerder een topic over dit onderwerp en zou gaan flexen toch?
klopt. Maar met flexen zal ik vooral gedetacheerd worden naar groep waar ik nu zit. Maar ik wil er helemaal uit.
Alle reacties Link kopieren
Heb je binnen je organisatie geen loopbaanadviseur met wie je dit kan bespreken?
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
19-08-2018 10:22
klopt. Maar met flexen zal ik vooral gedetacheerd worden naar groep waar ik nu zit. Maar ik wil er helemaal uit.
Je kunt toch zelf aangeven op welke groepen je dan wel/ niet wilt staan?


Als je je thuis druk gaat lopen maken over de agressie is het echt tijd om weg te gaan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
19-08-2018 10:22
klopt. Maar met flexen zal ik vooral gedetacheerd worden naar groep waar ik nu zit. Maar ik wil er helemaal uit.
Als flexer kun je juist zelf bepalen waar je werkt en deze groep dus uitsluiten.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven