Werk & Studie alle pijlers

Misbruik bij re-integratie

27-02-2021 19:20 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil het bewust een beetje vaag houden. Het gaat niet om mij.

In mijn omgeving is iemand ziek en niet stabiel op het mentale vlak. Op de wachtlijst voor behandeling. Deze persoon kan niet bij zijn eigen werkgever re-integreren. Hij werkt tijdelijk in het bedrijf van een kennis in de luwte en bouwt op in uren in ondersteunend werk.

Hij werkt daar gratis voor het bedrijfje, want de oorspronkelijk werkgeverg betaalt nog door tot hij terug kan keren of beter wordt. Bedrijfje heeft dus gratis hulp en geen risico van een werknemer in dienst.
Dit bedrijfje wil een grotere bedrijfsruimte huren. De persoon in kwestie is inmiddels zo ver dat hij zich mede verantwoordelijk voelt voor het bedrijf. Hij wil geaccepteerd worden en blijven. Het bedrijf wil nu maandelijks geld aan de persoon die daar 'gratis' werkt vragen voor het gebruik van de werkplek, het gaat om een paar honderd euro per maand. Nu is ook het voorstel gekomen om de huur van het bedrijfspand mede op naam van deze persoon te zetten.

Dit bedrijfje heeft dus gratis hulp en schuiven deze persoon allerlei verantwoordelijkheden en kosten in de schoenen. Voor mij voelt dit nogal als misbruik en ik kan hier mijn mond niet over houden. Wat kan ik doen?

De persoon zelf is zo onstabiel dat er niet mee te praten valt, de hoorn wordt op de haak gegooid wanneer ik aangeef dat dit geen handige constructie is. Ik heb het idee dat er allerlei vage dingen voor de toekomst zijn beloofd waardoor de persoon denkt dat dit een soort kans is van 1 op 1000 zolang hij mede investeert. Ze hebben geen geld om hem in dienst te nemen en knijpen de boel uit. Het voelt voor mij alsof dit bedrijfje zich heel gehaaid gedraagt naar iemand die gratis voor ze werkt.

Wat zouden jullie doen?
viva-amber wijzigde dit bericht op 27-02-2021 19:37
4.03% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
SiMaNo schreef:
27-02-2021 21:38
Heb jij niet eerder een topic geopend over deze persoon? Die wilde ontslag nemen en voor zichzelf beginnen ondanks mentale gesteldheid. Uitkomst van die topic was dat die persoon niet geholpen wílde worden en het (hoe moeilijk ook) loslaten het beste was want persoon is volwassen.
Zie je, dat dacht ik ook.

TO, heel rot dat dit gebeurt. Vind het lief dat je voor hem/haar opkomt. Succes.
Alle reacties Link kopieren
SiMaNo schreef:
27-02-2021 21:38
Heb jij niet eerder een topic geopend over deze persoon? Die wilde ontslag nemen en voor zichzelf beginnen ondanks mentale gesteldheid. Uitkomst van die topic was dat die persoon niet geholpen wílde worden en het (hoe moeilijk ook) loslaten het beste was want persoon is volwassen.
Ja, dat klopt wel. De bedrijfsarts heeft ingegrepen en de boel rustig gekregen. Met deze persoon gaat het beter wanneer hij bepaalde medicatie slikt die niet de eerste voorkeur heeft of die als eerste vergoed wordt. De apotheek kan deze medicijnen nu al weken niet leveren, waardoor na een aanvankelijk periode van redelijke stabiliteit de boel weer is ontregeld.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
SiMaNo schreef:
27-02-2021 21:38
Heb jij niet eerder een topic geopend over deze persoon? Die wilde ontslag nemen en voor zichzelf beginnen ondanks mentale gesteldheid. Uitkomst van die topic was dat die persoon niet geholpen wílde worden en het (hoe moeilijk ook) loslaten het beste was want persoon is volwassen.

Precies en dat loslaten staat dus nog steeds.



Voor mij voelt dit nogal als misbruik en ik kan hier mijn mond niet over houden. Wat kan ik doen?

De persoon zelf is zo onstabiel dat er niet mee te praten valt, de hoorn wordt op de haak gegooid wanneer ik aangeef dat dit geen handige constructie is.

Wat te doen is dus loslaten. Accepteren dat jij dit niet op kunt lossen en dat je hulp niet gewenst is. En als je naar de pers gaat kun je er volgens mij donder op zeggen dat ze alle contact met je verbreekt en je dan ook de kinderen niet meer zult zien. Die keuze kun je dan alsnog maken natuurlijk, maar het gaat consequenties hebben (en met welk resultaat?).
Alle reacties Link kopieren
Pers gaat ook wel ver natuurlijk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
ze willen het huurcontract (gedeeltelijk) op zijn naam zetten? grotere rode vlaggen kan ik me niet voorstellen......
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
28-02-2021 05:09
Ja, dat klopt wel. De bedrijfsarts heeft ingegrepen en de boel rustig gekregen. Met deze persoon gaat het beter wanneer hij bepaalde medicatie slikt die niet de eerste voorkeur heeft of die als eerste vergoed wordt. De apotheek kan deze medicijnen nu al weken niet leveren, waardoor na een aanvankelijk periode van redelijke stabiliteit de boel weer is ontregeld.
Tsjee wat klote dat dit medicijnbeleid zulke verstrekkende gevolgen heeft.

Wat ik eerder las, dit is een katvanger constructie en ik zou als ik jou was alles doen om te zorgen dat een dergelijk huurcontract niet tot stand kan komen.

Desnoods ook met de verhuurder contact opemen, dat er malafide wordt gehandeld. (is nl ook niet in hun belang)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat lastig, omdat ik eigenlijk maar in 2-3 min telefoon 1 kant van het verhaal heb gehoord. De ruimte kost ongeveer 500 per maand in totaal plus 80 schoonmaakkosten per maand, contracten gaan per jaar met 3 maanden opzegtermijn. Een ondernemer die en beetje aardig draait kan dat toch zo opbrengen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zijn mentale toestand is dus sterk afhankelijk van zijn medicatie begrijp ik. Hij wil nu beslissingen nemen die vergaande consequenties kunnen hebben voor zijn gezin. Misschien toch onder curatele zetten onderzoeken? Hoewel ik dat ook erg ver vind gaan. Zijn er al eerder akkefietjes geweest? Misschien kun je dat ook gebruiken.
Ik zou zijn betalende werkgever contacten, dat ging je al doen begrijp ik.
Ook de partner. Misschien kan zij nog iets regelen om zichzelf en de kinderen veilig te stellen.
Als je het durft ook het bedrijf wat hem wil gebruiken.

ik vraag me wel af wat je relatie is tot deze persoon. Hij wil je inmenging niet, zijn partner ziet het gevaar niet. Ik kan niemand bedenken voor wie ik dan me heel druk ging maken in een dergelijke situatie. Volwassenen moeten de consequenties dragen van hun daden. Hoe triest ook. Sommigen worden pas wakker als ze aan de grond zitten.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
28-02-2021 14:26
Ik vind dat lastig, omdat ik eigenlijk maar in 2-3 min telefoon 1 kant van het verhaal heb gehoord. De ruimte kost ongeveer 500 per maand in totaal plus 80 schoonmaakkosten per maand, contracten gaan per jaar met 3 maanden opzegtermijn. Een ondernemer die en beetje aardig draait kan dat toch zo opbrengen?
Maar jouw bekende is geen ondernemer. Heeft geen KvK nr, helemaal niks. Is werknemer. In loondienst.
Alle reacties Link kopieren
Vaker, zeker. Dit is zeker niet de eerste keer.

Het probleem is dat er steeds minder steun en juridische hulp overblijft.

De rechtsbijstand heeft een gedoe of 2-3 geleden aangekondigt dat hij zoveel wijsheid in pacht heeft, dat hij het best zonder een jurist kan oplossen. Weg verzekering.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
28-02-2021 15:00
Maar jouw bekende is geen ondernemer. Heeft geen KvK nr, helemaal niks. Is werknemer. In loondienst.
Klopt ja. Ik heb nu een aantal stappen gezet. Ik laat even in het midden wat, want ik heb sterk de indruk dat er wordt meegelezen. De verhuurder contacten vind ik nu wat ver gaan. Ik wacht even af wat die stappen opleveren.

Een kvk nummer is een kwest van niets dat is zo geregeld, met 4 tientjes en een formuliertje.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
28-02-2021 15:05
Klopt ja. Ik heb nu een aantal stappen gezet. Ik laat even in het midden wat, want ik heb sterk de indruk dat er wordt meegelezen. De verhuurder contacten vind ik nu wat ver gaan. Ik wacht even af wat die stappen opleveren.
Doe wat je kunt en laat daarna lossssss. Dit soort gedrag kan energie vreten.
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
28-02-2021 15:06
Doe wat je kunt en laat daarna lossssss. Dit soort gedrag kan energie vreten.
Zeker. Ik ga mijn best doen, maar maak wel zorgen ook over hoe dit op mij terug slaat straks.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg al stress als ik de OP lees. Verschrikkelijk dit soort misbruik.

Is er een soort werk dat hij leuker vindt dat hij nu doet? Misschien zo weg"lokken" van de huidige baan?
Als normale gesprekken niet werken, zou ik beïnvloeden proberen zoals je dat bij kinderen doet, zoals afleiden. Klinkt superlullig. Maar de andere kant is hem daar laten zitten denk ik erger.

Nu even rest topic lezen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
28-02-2021 15:12
Zeker. Ik ga mijn best doen, maar maak wel zorgen ook over hoe dit op mij terug slaat straks.
Wat is je meer waard, het welzijn van de ander of het contact?

Voor het welzijn van de ander moet je soms keuzes maken die het contact (tijdelijk) kunnen schaden.

Als hij echt zichzelf in de shit brengt door zijn mentale gezondheid, is het dan geen optie om het traject voor een (voorwaardelijke) RM in te gaan zetten? Of iets anders (mentorschap, bewind, curatele) waardoor hij bij stomme beslissingen niet meer verantwoordelijk is voor zijn acties?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
28-02-2021 10:17
Pers gaat ook wel ver natuurlijk.
Vind ik niet. Staat in verhouding met wat er nu geprobeerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
En kijk even online hoe lang het medicijn nog uit voorraad is naar verwachting of neem contact op met de huisarts (weet niet of dat laatste kan), als medicijnen soelaas kunnen bieden in dit verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Ander werk/richting heb ik maanden terug geprobeerd, omdat waar nu op is ingezet ook al eens eerder niet gelukt is en er recent een nieuw diploma was gehaald. Thuisstudies, dus leren zonder samenwerken of in de praktijk brengen gaat heel goed, hoge cijfers. Er was zelfs een docent die wilde bemiddelen naar werk in de richting van de studie.

Ik probeer echter zelf weg te blijven van inhoudelijk advies en het te houden bij zorgen om, omdat ik zelf een bepaalde beroep heb en ik het gevoel heb dat ik te weinig objectieve afstand heb. Ik heb in het begin wel geholpen bij communicatie met de bedrijfsarts en vriendelijk communiceren met de werkgever (ipv blazen en de deur dicht gooien), maar ik wil er niet meer tussen zitten want het eindigt nooit.

Diep in mijn hart denk ik, slim zat, genoeg diploma's, vaardigheden en goede ideeën maar zet een jobcoach in voor het stroomlijnen van die plannen en het onderhouden van de contacten met partijen en het op papier zetten van de re-intgeratie. Elke week een gesprek met alle partijen: hoe gaat het, wat zijn de afspraken, wat gaat er goed, wat er beter, wat doen we richting de toekomst in kleine stappen. En bij rare fratsen of conflicten ingrijpen. Een coach die ook een werkgever kan uitleggen wat de rechten en plichten zijn tav iemand die bij je re-integreert.

Maar goed ik ben niet de adviseur in deze en ik wil het ook niet worden. Daarbij moet iemand ook wel coachbaar zijn. Onder curatele vind ik veel te zwaar.
viva-amber wijzigde dit bericht op 28-02-2021 15:40
8.84% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
28-02-2021 15:12
Zeker. Ik ga mijn best doen, maar maak wel zorgen ook over hoe dit op mij terug slaat straks.
De ervaring leert dat er altijd wel weer een keer drama komt vanuit die hoek.

Aan jou hoe diep je dat op je in laat werken.
Alle reacties Link kopieren
menta schreef:
28-02-2021 15:27
En kijk even online hoe lang het medicijn nog uit voorraad is naar verwachting of neem contact op met de huisarts (weet niet of dat laatste kan), als medicijnen soelaas kunnen bieden in dit verhaal.
Pillen helpen, maar zijn helaas niet de enige oplossing. Er moeten gesprekken komen voor het hanteerbaar maken van stevige problematiek.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Lukt dat niet, het van je af schudden, misschien toch wat online meetings van CoDA gaan volgen.

Deze relatie (en aanverwante relatie) zit al een poos onder je huid. Kennelijk spelen er patronen die iig voor jou niet gezond zijn.

(Bedoel het niet rot, heb geen oordeel over je. Kan zijn dat je hier wat aan hebt, dus vandaar de tip)
hanke321 wijzigde dit bericht op 28-02-2021 15:49
18.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat is CoDA? ja daar heb je gelijk in. Ik speel al lang met de gedachte om het 100% los te laten, maar dan krijg ik weer een raar telefoontje of een telefoontje waarbij ze helemaal overstuur en in paniek is. Het is lastig, er zit een gezin achter. Maar misschien kan het ook een leerpunt zijn om niet te reageren of om aan te geven dat zij goed in staat is om het zelf op te lossen (dezelfde manier waarop haar jurist haar in de steek gelaten heeft).

Ik vind het op zich interessant, maar ik ben niet gelovig en ook niet van plan om dat te worden.
viva-amber wijzigde dit bericht op 28-02-2021 15:50
37.86% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Codependents Anonymous.

Voor als (bepaalde) relaties je leven en je gedachten beheersen. En je geen gezonde grenzen weet te vinden in contact. Het je bovenmatig raakt.

Is gratis.
Geen verplichtingen.

Heb er zelf geen aandelen :D
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel. Ik denk er over na of iets soortgelijks.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
28-02-2021 15:12
Zeker. Ik ga mijn best doen, maar maak wel zorgen ook over hoe dit op mij terug slaat straks.
Als je het los laat slaat dit niet op je terug. Als je je er te veel bemoeit, hoe aardig bedoeld ook, wel. Hij zal het niet waarderen, zich afzetten tegen je. Als ik zo lees hoe hij in elkaar zit, kan je hem niet blijven beschermen, hij heeft geen probleem en zijn directe omgeving ook niet.....denken ze. Je kan niet iedereen redden helaas. Is dit eigenlijk altijd al een beetje zo geweest bij hem?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven