Werk & Studie alle pijlers

Mogelijke discriminatie op werk?

04-02-2023 20:54 319 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste lezers,

Sindskort ben ik uit Rotterdam verhuisd naar een klein stadje net onder Utrecht. Mijn gezin en ik zijn super tevreden met het huis en hebben het hier echt naar onze zin.

Helaas is het voor mij zo dat ik geen baan kan vinden/behouden sinds ik ben verhuisd. Bij de eerste heb ik een WFT-toets niet behaald waardoor ik uiteindelijk niet toegelaten ben tot de functie. Bij de tweede heb ik 1,5 dag uit een 4 weekse training periode gemist ivm een overlijden van een dierbare. De werkgever vond dat ik teveel zou hebben gemist hierdoor waardoor zij ook niet meer met mij verder gingen.

Vervolgens zag ik een vacature openstaan van een winkel dat letterlijk bij mij om de hoek staat. Ik heb hierop gereageerd en kreeg al vrij snel een verzoek om op sollicitatiegesprek te komen. Ik werd aangenomen en kon op 16 januari van start in het filiaal waar ik zou worden “ingewerkt”. De woorden waren letterlijk “ je wordt in een andere stad ingewerkt ( weet niet voor hoelang) en intussen tijd word er met alle inzet gekeken of ik zsm naar het filiaal waarop ik heb gesolliciteerd, overgeplaatst kan worden.

Ik ben van ter voren duidelijk geweest over mijn beschikbaarheid en dat ik wel zou moeten overleggen met mijn partner om eventueel ook op vrijdagen en in het weekend te kunnen werken. Daarbij heb ik ook nog eens vervoer geregeld voor een korte periode van 2/3 maanden om op de locatie te komen. Het is namelijk half uur rijden v.a mijn huis.

Over het algemeen ben ik eigenlijk niet te spreken over de manier van communiceren en houding van de filiaalmanager. Oké ik snap dat ze een belangrijke functie heeft waarbij je te maken heb met veel druk, deadlines en verantwoordelijkheid maar dan vind ik wel dat ALS er een moment is dat je antwoord moet geven op een doodgewone vraag, dat er wel een beetje sympathiek en menselijk kan worden gereageerd.

Vanaf dag 1 zag ik al dat het als een “pittige” dame overkwam maar ik dit had ik niet verwacht. ‘S ochtends zegt ze amper goedemorgen terug, ze heeft NOOIT gevraagd hoe mijn eerste werkweek ging of hoe ik het vind gaan en of er dingen zijn waarbij ik uitleg nodig heb. Ze heeft mij nooit gevraagd hoe het met de online training ging, echt helemaal niks! Wat is dit dan voor filiaalmanager?

De eerste week werden er producten uitgepakt waarbij er heel veel plastic tasjes werden weggegooid. Ik heb netjes aan de assistent manager gevraagd of ik er een paar mocht meenemen en dat mocht. Vervolgens bij de tassencontrole gaf ze mij een waarschuwing waar alle collega’s bijstonden met een paar brieven die ik thuis zou moeten lezen en ondertekenen en dat ik nooit meer iets zou mogen meenemen uit de winkel. Mevrouw de assistent manager zag dit gebeuren en heeft ook nooit gezegd dat zij degene was die goedkeuring was maar oké. Zo heb ik nog een aantal scenarios waarbij ik mij best wel gekleineerd voelde. Ze doet tegen iedereen vrolijk en aardig behalve mij. Als enigste buitenlandse vrouw met een bruine tint ga je dan toch echt wel nadenken of dit niet gewoonweg een racist is. Ik zou het heel jammer vinden maar helaas kan ik dit met mijn ervaring niet uitsluiten.

Ik vraag me af waarom ik in hemelsnaam ben aangenomen. Wat zou ik nu kunnen doen? Ik wil hier geen hele ophef over maken maar vind wel dat dit gezien mag worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn bericht werd zo lang dat ik de kern van mijn verhaal ben vergeten te benoemen.

Afgelopen woensdag ging ze met mij in gesprek om door te geven dat ze mij niet in dienst gaat nemen na mijn proefperiode. Ik zou volgens haar niet een actieve werkhouding hebben, geen vragen stellen en ik kom elke dag te laat. Ik heb haar al eerder aangegeven dat ik mijn zoontje v.a 7:15 kan brengen naar de kvd en dat ik rond 7:25 op weg ben naar werk en dat ik altijd uiterlijk om 8:00 bij het centraal station ben. Waarbij ik ook nog ongeveer 12 minuten moet lopen naar de werklocatie. Planning technisch red ik dat gewoon niet en vroeg ik daarom meerdere keren of er gekeken kan worden om zsm overgeplaatst kan worden in de buurt van mijn woonplaats. Over mijn werkhouding heb ik eigenlijk vrij weinig te vertellen. Ik vind het leuk en help klanten zo goed mogelijk. Ik doe niks anders dan kassa draaien en producten bijvullen of spiegelen. That’s it. Ik begrijp echt niet wat hier nou mis is gegaan
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat is de discriminatie dan?

Ze vinden je gewoon niet geschikt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is een moeilijk persoon en/of jij bent niet zo geschikt voor die functie.

In beiden gevallen zie ik de discriminatie niet? Misschien is ze een racist en misschien ook niet, denk eerder dat een bedrijf is dat gewoon kut met al hun personeel om gaan en denken ze te kunnen dwingen nadat ze al beginnen zijn tot dingen als trainen op een andere plek zonder dat dat vooraf duidelijk is besproken.

Zoek gewoon verder.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees vooral heel veel eisen/verwachtingen van jouw kant.
Je haalt een toets niet en mist bijna de helft van een trainingsweek en toch klink je verbaasd over het feit dat je de baan niet krijgt.
Zwart, wit, paars of geel, je klinkt als een heel vermoeiend persoon en zo iemand zou ik ook niet aannemen.
granny71 wijzigde dit bericht op 04-02-2023 22:29
0.00% gewijzigd
Ik begrijp wel wat er mis is gegaan. Precies wat ze zeggen, niet echt actief. Zoals bij alle vorige banen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, mbt de eerst baan, dat ligt dan echt geheel bij jou.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij mist er een stuk in je verhaal. Welke "doodgewone" vraag heb je dan gesteld? En waar komt opeens het centraal station vandaan als de winkel een half uur rijden is en je vervoer hebt geregeld?
Ik ben heel benieuwd naar de andere kant van het verhaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom zeg jij niet dat je goedkeuring voor het meenemen van die tasjes had?

Raar om over discriminatie te beginnen. Misschien doe jij je werk niet zoals zij verwachten. Dat heeft niks met je huidskleur te maken. Of zijn er redenen waarom jij denkt dat het met je huidskleur te maken heeft?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je echt iedere dag te laat komt is dat al reden genoeg om je contract niet te verlengen. Daar hoef je echt geen discriminatie bij te halen hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan op basis van je verhaal niet aangeven of er sprake is van discriminatie. Wat ik zelf wel lees is dat er een aantal verwachtingen zijn waaraan je niet voldoet, of je dat nu expres doet of niet.

Blijkbaar zit je in een werkgebied waar er in het algemeen niet bijster vriendelijk wordt omgegaan met elkaar? Maar als je een baan aanneemt (accepteert) waarbij de werktijden van x tot y zijn, maakt het niet uit of je 's ochtends vroeg eerst nog een elftal op school moet zien te krijgen of je nagels moet lakken, het werk begint dán. Als je dat niet lukt, moet je ook niet die baan aannemen. Dat heeft met verwachtingen te maken.

En verder zou ik zelf niet mijn mond gehouden hebben over de goedkeuring vd tassen.

Zijn er andere redenen waarom je denkt dat het met je huidskleur te maken heeft? Of kan het ook zijn dat je niet duidelijk genoeg communiceert, waardoor er dus dit soort irritaties ontstaan? Dat lijkt me (gebaseerd op je uitleg van te laat komen) meer de reden.
mya-mya schreef:
04-02-2023 22:00
Mijn bericht werd zo lang dat ik de kern van mijn verhaal ben vergeten te benoemen.

Afgelopen woensdag ging ze met mij in gesprek om door te geven dat ze mij niet in dienst gaat nemen na mijn proefperiode. Ik zou volgens haar niet een actieve werkhouding hebben, geen vragen stellen en ik kom elke dag te laat. Ik heb haar al eerder aangegeven dat ik mijn zoontje v.a 7:15 kan brengen naar de kvd en dat ik rond 7:25 op weg ben naar werk en dat ik altijd uiterlijk om 8:00 bij het centraal station ben. Waarbij ik ook nog ongeveer 12 minuten moet lopen naar de werklocatie. Planning technisch red ik dat gewoon niet en vroeg ik daarom meerdere keren of er gekeken kan worden om zsm overgeplaatst kan worden in de buurt van mijn woonplaats. Over mijn werkhouding heb ik eigenlijk vrij weinig te vertellen. Ik vind het leuk en help klanten zo goed mogelijk. Ik doe niks anders dan kassa draaien en producten bijvullen of spiegelen. That’s it. Ik begrijp echt niet wat hier nou mis is gegaan

Dat is natuurlijk niet haar probleem. Jij bent nieuw, jij moet laten zien dat je deze job aan kunt. Het is niet aan het bedrijf om daarin iets op te lossen voor jou. Je hebt nog weinig goodwill opgebouwd natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
04-02-2023 22:56
Dat is natuurlijk niet haar probleem. Jij bent nieuw, jij moet laten zien dat je deze job aan kunt. Het is niet aan het bedrijf om daarin iets op te lossen voor jou. Je hebt nog weinig goodwill opgebouwd natuurlijk.
Ik vraag me dan af hoe dat gegaan is.
Als je begint dan spreek je iets af over begintijden, zeker in een winkel.
TO zegt 'ik kan niet om 8 uur beginnen'. Werkgever zegt 'niet mijn probleem' en besluit TO dan zelfstandig dat ze om 08.15 of 08.30 of whatever begint? Dat is toch raar. Lijkt me toch dat daar iets concreets over afgesproken is, TO?
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
04-02-2023 22:56
Dat is natuurlijk niet haar probleem. Jij bent nieuw, jij moet laten zien dat je deze job aan kunt. Het is niet aan het bedrijf om daarin iets op te lossen voor jou. Je hebt nog weinig goodwill opgebouwd natuurlijk.
Ja dag, als je duidelijk aangeeft pas om zo en zo laat te kunnen beginnen, netjes voor het aannemen, kan je niet als werkgever niet daarna doen alsof dat haar probleem is en eerder laten beginnen.

Wtf is dat voor onzin.
Jaja.
minnimouse schreef:
04-02-2023 22:58
Ik vraag me dan af hoe dat gegaan is.
Als je begint dan spreek je iets af over begintijden, zeker in een winkel.
TO zegt 'ik kan niet om 8 uur beginnen'. Werkgever zegt 'niet mijn probleem' en besluit TO dan zelfstandig dat ze om 08.15 of 08.30 of whatever begint? Dat is toch raar. Lijkt me toch dat daar iets concreets over afgesproken is, TO?

Of ze heeft gezegd dat het goed was, dat ze er zou zijn en bleek in de eerste week dat het niet lukte.

Ik heb ook wel eens een collega gehad die elke dag te laat kwam en de schuld buiten zichzelf legde. Bij de sollicitatie was 08:00 uur geen probleem, in de praktijk wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees hier geen discriminatie in.
Eerder het gebrek aan actieve houding van TO.

Wist je leidinggevende dat je de begintijd niet zou redden in dit filiaal?
Alle reacties Link kopieren Quote
Alleen al uit de woorden "Mevrouw de assistent manager" klinkt zoveel minachting.
Het is gewoon je leidinggevende. Punt
granny71 wijzigde dit bericht op 05-02-2023 10:45
2.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2023 schreef:
04-02-2023 23:04
Ja dag, als je duidelijk aangeeft pas om zo en zo laat te kunnen beginnen, netjes voor het aannemen, kan je niet als werkgever niet daarna doen alsof dat haar probleem is en eerder laten beginnen.

Wtf is dat voor onzin.
Ligt eraan wat erover is afgesproken.
minnimouse wijzigde dit bericht op 04-02-2023 23:10
1.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
04-02-2023 23:07
Of ze heeft gezegd dat het goed was, dat ze er zou zijn en bleek in de eerste week dat het niet lukte.

Ik heb ook wel eens een collega gehad die elke dag te laat kwam en de schuld buiten zichzelf legde. Bij de sollicitatie was 08:00 uur geen probleem, in de praktijk wel.
Ja het kan dat je je erop verkijkt maar dan ga je meteen in gesprek lijkt me.
LuciFee2023 schreef:
04-02-2023 23:04
Ja dag, als je duidelijk aangeeft pas om zo en zo laat te kunnen beginnen, netjes voor het aannemen, kan je niet als werkgever niet daarna doen alsof dat haar probleem is en eerder laten beginnen.

Wtf is dat voor onzin.

Was je erbij dan tien ze het aangaf?Heeft ze dat tijdens de sollicitatieprocedure aangegeven of later? Staat niet letterlijk in het bericht namelijk.

mya-mya schreef:
04-02-2023 22:00

Ik heb haar al eerder aangegeven dat ik mijn zoontje v.a 7:15 kan brengen naar de kvd en dat ik rond 7:25 op weg ben naar werk en dat ik altijd uiterlijk om 8:00 bij het centraal station ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
minnimouse schreef:
04-02-2023 22:58
Ik vraag me dan af hoe dat gegaan is.
Als je begint dan spreek je iets af over begintijden, zeker in een winkel.
TO zegt 'ik kan niet om 8 uur beginnen'. Werkgever zegt 'niet mijn probleem' en besluit TO dan zelfstandig dat ze om 08.15 of 08.30 of whatever begint? Dat is toch raar. Lijkt me toch dat daar iets concreets over afgesproken is, TO?
Dat neem ik aan van wel. Arbeidstijden, mogelijkheden en onmogelijkheden bespreek je toch? Als je weet dat de baan van x to x is en je redt dat niet en hoopt op een aanpassing van die tijden, dan bespreek je dat aan de voorkant. Als het antwoord dan is dat het niet aangepast kan worden, dan weet je dat je die baan niet kunt aannemen.

Aan de andere kant, als is besproken dat daar zeker een mouw aan te passen valt, dan bespreek je met elkaar hoe en wanneer. Als de werkgever dan achteraf gaat mauwen op iets wat iets toegezegd, begrijp ik meer waarom to vraagtekens zet bij dit gedrag.
Maar goed, alles valt en staat met het bespreken van verwachtingen en afspraken duidelijk krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoerabanaan schreef:
04-02-2023 23:51
Dat neem ik aan van wel. Arbeidstijden, mogelijkheden en onmogelijkheden bespreek je toch? Als je weet dat de baan van x to x is en je redt dat niet en hoopt op een aanpassing van die tijden, dan bespreek je dat aan de voorkant. Als het antwoord dan is dat het niet aangepast kan worden, dan weet je dat je die baan niet kunt aannemen.

Aan de andere kant, als is besproken dat daar zeker een mouw aan te passen valt, dan bespreek je met elkaar hoe en wanneer. Als de werkgever dan achteraf gaat mauwen op iets wat iets toegezegd, begrijp ik meer waarom to vraagtekens zet bij dit gedrag.
Maar goed, alles valt en staat met het bespreken van verwachtingen en afspraken duidelijk krijgen.
Precies.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb best veel vragen na t lezen van dit verhaal. Of t discriminatie is, is lastig te zeggen. De andere kant van t verhaal zou ik dan idd sws ook willen lezen. Maargoed, de vragen:
* Ik begrijp dit goed zo: een bedrijf gaat je dus een 4 weken lange cursus laten volgen en je vervolgens ontslaan omdat je 1.5 dag mist door overlijden van een dierbare? Dat is heel raar imo.
* Heb je van tevoren geen werktijden afgesproken? Want dan is t kind naar kdv toch gwn van tevoren besproken?
* Waarom komt er opeens een trein in t verhaal als je eigen vervoer had?

Als dat met die tasjes mij zou overkomen had ik daar per direct mijn contract opgezegd btw. Dat slaat echt nergens op...
Het is wellicht een ongelukkige samenloop van omstandigheden, maar het zijn wel een hoop “dingetjes” bij elkaar. Ik ben zelf bruin en weet dat dat soms mee kan spelen, maar hier lees ik al meteen veel punten die negatief op kunnen vallen.

Alleen al zo’n kwestie met die tasjes, kijk eerst even hoe de hazen lopen voor je om dat soort dingen vraagt. Het lijkt misschien iets kleins, maar blijkbaar toch ongebruikelijk. Je bent nog niet in een positie om dingen te vragen, je komt in eerste instantie brengen. Als je jezelf eerst even tijd gunt om rond te kijken wat de gewoonten zijn, dan kun je dit soort misverstanden voorkomen.

En sommige leidinggevenden vragen gewoon niet zo specifiek hoe het gaat. Vervelend, maar niet heel ongebruikelijk.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven