Werk & Studie alle pijlers

Moreel dilemma / werk

19-07-2019 21:12 139 berichten
Ik zou graag input willen over de volgende situatie:

Bij een vorige werkgever heb ik samengewerkt met collega A. Deze collega heeft een misstap begaan, maar hij is niet veroordeeld.

Mijn werkgever heeft hem met wederzijds goedvinden ontslagen. Ik heb hem na het ontslag, als directe collega nog een keer gezien bij zijn informele afscheid. Hij zag niet in dat hij echt fout was geweest, was blij met de afloop en wilde voorlopig rust en daarom ging hij werken in een totaal ander werkveld.

Nu is mijn werkgever een tijdje geleden een innige samenwerking aangegaan met een organisatie. Na wat rondkijken op Linkedin, zag ik tot mijn grote verbazing dat ex-collega A daar werkt. Weer terug in de beroepsgroep waarin hij eerder een delict heeft gepleegd. (een zedendelict i.c.m (kwetsbare) jongeren).

Om de samenwerking een boost te geven, heb ik over een paar weken een verplichte scholingsdag. Grote kans dat ik hem daar tegen zal komen.

Hoe zorg ik ervoor dat ik niet uit mijn panty spring als het gaat om bijvoorbeeld integriteit, rolmodel of grensoverschrijdend gedrag. Of zouden jullie het aangeven bij je leidinggevende?
anoniem_368834 wijzigde dit bericht op 23-07-2019 17:08
5.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Foodisgood schreef:
19-07-2019 23:19
Zoals al aangegeven wordt; ga met de vertrouwenspersoon in gesprek.
Eventueel je leidinggevende inlichten.
Die kunnen daar ook niets mee. Ze gaan echt de samenwerking met de andere organisatie niet op het spel zetten.

Als to echt wat wil doen voor de kwetsbare jongeren die de dupe kunnen worden van deze man dan zou ze juist wel nauw moeten samen werken met deze man.

Op die manier kan ze de boodschap afgeven ga niet over de schreef want ik hou je in de gaten.

Hiewel ik het heel goed snap dat to daar geen zin in heeft.
Niet goed gelezen
Alle reacties Link kopieren
Vaag verhaal hoor. Vertel dan gewoon wat er is gebeurd of waar hij van werd verdacht. Lang leve het anonieme internet.
fireme wijzigde dit bericht op 20-07-2019 08:41
16.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
JuriaanB schreef:
19-07-2019 22:43
Raar verhaal. "Hij is opgepakt, heeft in beperking gezeten en de aangifte is uiteindelijk ingetrokken. Politie/justitie heeft verder gezocht of er nog andere zaken naar boven kwamen, maar die zaak geseponeerd."

Wat is er gebeurd na het "oppakken"? Is hij in zekering gesteld? Of in voorlopige hechtenis? Het gaat in elk geval om een iemand die is gearresteerd op verdenking van een zedendelict, tegen wie beperkende maatregelen zijn genomen, maar die feitelijk niet is aangeklaagd en niet is veroordeeld. Zijn zaak is gesponeerd. Dat wijst erop dat er geen of onvoldoende bewijs was voor het vermeende delict.

Zo iemand is wettelijk gezien niet verdacht en niet schuldig en dus is het niet aan jou om die persoon alsnog verdacht te maken, over hem te praten als ex-verdachte, of anderszins schade te berokkenen. Je kunt dus ook niet hier doodleuk schrijven dat hij een zedendelict heeft begaan. Dat is smaad.

Als je hem niet vertrouwt kun je hooguit een oogje in het zeil houden en bedacht zijn op signalen die wijzen op laakbaar gedrag.
Jij schrijft het helder. Hij is wettelijk gezien niet verdacht en niet schuldig. Ik ga geen oogje in het zeil houden. Het gaat mij puur om die dag.
suzyqfive schreef:
19-07-2019 23:35
Gaat het het hier om iemand die destijds een relatie had met een van de jongeren?
Ja.
S-Meds schreef:
19-07-2019 23:17
ik zie verschillende dingen in de op en informatie
aangifte: van ouders van het meisje
onderzoek: Hij is opgepakt, heeft meerdere keren 3 dagen vastgezeten. 1x 14 dagen met beperking. Zijn huis en bezittingen zijn onderzocht

zelfs getuigen die hem een bekentenis hebben horen afleggen: En hier gaat je conclusie mis. Ik ben als getuige gehoord. Ik was persoonlijke mentor van het meisje. In de periode dat ik ben gehoord, wist ik niet wat er speelde. Ik had signalen gehad. Ik heb hem gewaarschuwd. Maar ik heb van beide partijen niet gehoord dat ze een (sexuele) relatie hadden. Hij heeft later gezegd dat ze een relatie hadden gehad.


maar niet eens een rechtzaak
er klopt gewoon heel veel niet in dit verhaal
anoniem_368834 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 10:04
16.42% gewijzigd
Ik merk dat het goed is om het hier neer te zetten. Wat ik echt niet kan doen is het bespreekbaar maken binnen de organisatie. Niet die van mij, niet die van hem. Dan zit je op het gebied van smaad/laster en kan ik mezelf in moeilijkheden brengen. Dus als het ik al met iemand deel, dan is het de vertrouwenspersoon. Maar ook daar denk ik nog even over na.
Er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om meer bij hem in de buurt te willen werken. Zou ik met hem meer moeten samenwerken, dan weet ik niet wat ik doe. Ik denk dat ik het dan gooi bij de leidinggevende op dat we elkaar kennen van een vorige werkgever en dat we zodanig gebrouileerd zijn dat ze beter kunnen kijken naar andere oplossingen.
*Judy* schreef:
20-07-2019 09:29
Er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om meer bij hem in de buurt te willen werken. Zou ik met hem meer moeten samenwerken, dan weet ik niet wat ik doe. Ik denk dat ik het dan gooi bij de leidinggevende op dat we elkaar kennen van een vorige werkgever en dat we zodanig gebrouileerd zijn dat ze beter kunnen kijken naar andere oplossingen.
Pas daar ook mee op als je niet het hele verhaal bij je leidinggevende neer wilt leggen. Want die kan daar zeker op doorvragen. Waarschijnlijk heeft je oude collega (zgn.) geen idee waar dit over gaat en ben jij de lastige / moeilijke collega in dit verhaal. Als je dit overweegt, dan zou ik zeker met een vertrouwenspersoon gaan praten zodat tenminste iemand in de organisatie jouw verhaal kent.

Wel een hele vervelende situatie en naar dat je er zo mee zit. Het verhaal anoniem delen met collega's vind ik wel een goede tip. Geeft jou misschien de kans om het een plekje te geven en áls hij er bij zit, dan hoort hij ook hoe andere collega's erover denken en krabbelt hij zich misschien nog een keer achter zijn oren (whishfull thinking wellicht).
De kans dat we nauw samen moeten werken is heel klein.
anoniem_368834 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 10:04
70.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-07-2019 21:20
hij is niet veroordeeld
+10.000

Je kunt hem niet zwart maken of aanwijzen als schuldige wanneer e.a. niet is bewezen. In NL geldt rechtspraak.
Wat je wil gaan doen is een vorm van smaad en/of laster.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
20-07-2019 10:23
+10.000

Je kunt hem niet zwart maken of aanwijzen als schuldige wanneer e.a. niet is bewezen. In NL geldt rechtspraak.
Wat je wil gaan doen is een vorm van smaad en/of laster.
Waar staat wat ik wil gaan doen?
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
19-07-2019 21:58
Jij kent die ex-collega blijkbaar. Als je bewijzen hebt over wat hij gedaan heeft, waarom is hij dan niet veroordeeld?
Ik ken het type. Hulpverleners die cliënten seksueel misbruiken doen dan zelden maar een keer.
En nogmaals, ik heb het al eerder gezegd, maar dat lees je blijkbaar niet.
Er worden veel zaken geseponeerd wegens gebrek aan bewijs (seksueel misbruik is nu eenmaal lastig te bewijzen als je niet meteen fysiek sporen hebt laten veilig stellen). Dit wil niet zeggen dat het niet gebeurd is. Hij heeft het zelf toegegeven!!!!
Hakuna matata!
Zelfs als je 100% zeker weet dat iemand een zedendelinquent is en je er achter komt dat de persoon weer in de positie is om kinderen te misbruiken, is het onmogelijk om waar dan ook een signaal af te geven. Je mag het zelfs niet melden bij de kinder- en zedenpolitie. Je staat volledig met lege handen en kan alleen afwachten totdat het weer misgaat.
Alle reacties Link kopieren
*Judy* schreef:
20-07-2019 09:23
Ik merk dat het goed is om het hier neer te zetten. Wat ik echt niet kan doen is het bespreekbaar maken binnen de organisatie. Niet die van mij, niet die van hem. Dan zit je op het gebied van smaad/laster en kan ik mezelf in moeilijkheden brengen. Dus als het ik al met iemand deel, dan is het de vertrouwenspersoon. Maar ook daar denk ik nog even over na.
De vertrouwenspersoon mag niet handelen zonder jouw toestemming, dus ik zie niet zo goed waarom je dat niet zou doen. Het lijkt me goed voor je als dit ergens kunt bespreken.
Hoe oud waren het meisje en de man in kwestie toentertijd?
Alle reacties Link kopieren
Mijn advies: met niemand delen op het werk, echt met niemand en dan een anonieme melding doen bij zijn werkgever.
Een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken. En mensen die wegkijken zijn net zo schuldig. Jouw reactie is niet voor niks zo heftig. Je wil er iets aan doen en dat is alleen maar prijzenswaardig.
cinneluv schreef:
20-07-2019 22:01
Mijn advies: met niemand delen op het werk, echt met niemand en dan een anonieme melding doen bij zijn werkgever.
Een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken. En mensen die wegkijken zijn net zo schuldig. Jouw reactie is niet voor niks zo heftig. Je wil er iets aan doen en dat is alleen maar prijzenswaardig.
dat is niet waar hoor, stel deze man heeft een zedendelict gepleegd dan ligt het enorm aan het type zedendelict en het type dader of er kans is op recidive.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-07-2019 22:06
dat is niet waar hoor, stel deze man heeft een zedendelict gepleegd dan ligt het enorm aan het type zedendelict en het type dader of er kans is op recidive.
Als de man in kwestie nog jong was (zeg begin 20) en het meisje in haar late tienerjaren en ze hadden beide het idee dat het om een verliefdheid ging.
Bijvoorbeeld.
swannie12 schreef:
20-07-2019 22:40
Als de man in kwestie nog jong was (zeg begin 20) en het meisje in haar late tienerjaren en ze hadden beide het idee dat het om een verliefdheid ging.
Bijvoorbeeld.
ja
Alle reacties Link kopieren
In mijn simpelheid blijft eens een viespeuk altijd een viespeuk. Zulke mensen vertrouw ik nooit meer. En onderzoeken zullen iets anders aantonen. Maar ik heb er een hard hoofd in.
Alle reacties Link kopieren
cinneluv schreef:
20-07-2019 23:09
In mijn simpelheid blijft eens een viespeuk altijd een viespeuk. Zulke mensen vertrouw ik nooit meer. En onderzoeken zullen iets anders aantonen. Maar ik heb er een hard hoofd in.
Je hebt een goed beeld van jezelf: simpel.
cinneluv schreef:
20-07-2019 23:09
In mijn simpelheid blijft eens een viespeuk altijd een viespeuk. Zulke mensen vertrouw ik nooit meer. En onderzoeken zullen iets anders aantonen. Maar ik heb er een hard hoofd in.
wanneer ben je een viespeuk dan? Als je op je 22e verliefd wordt op een 17 jarige en het is wederzijds?

in een werksituatie ben je zondermeer fout, maar een viespeuk?
Alle reacties Link kopieren
Mijn beste vriendin had in de jaren '70 verkering met een jonge leraar Nederlands.
Een meisje trouwde, na de middelbare school, met een leraar biologie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven