Werk & Studie alle pijlers

Nederlands leren HBO niveau

04-07-2020 13:44 17 berichten
Voorheen heb ik mbo 4 gedaan en daar ben ik zonder ook maar iets te leren voor Nederlands geslaagd met een 7.
In september ga ik starten met een hbo opleiding. Nu is mij verteld dat ik tijdens de start van de opleiding ook een Nederlands instaptoets moet maken en aan de hand daarvan krijg ik wel of geen vrijstelling voor het vak Nederlands.
Vanochtend heb ik dus even een oefentoets op hbo niveau gedaan, en de uitslag viel behoorlijk tegen. Vaak 12 van de 20 vragen goed.
Gelukkig ga ik geen communicatie of journalistiek opleiding volgen maar toch vind ik het belangrijk voor het maken van sollicitatie brieven en verslagen dat ik dit foutloos kan.
Weet iemand een goede oefenwebsite of een goed boek/werkboek waar alle regeltjes die met grammatica en dergelijke te maken hebben overzichtelijk bij elkaar staan en op een duidelijke manier uitgelegd worden.
Ik hoop dat ik dan voor september toch nog mijn niveau een beetje kan opkrikken. Alvast bedankt.
Sorry ik weet geen sites maar ik heb de instaptoets ook moeten maken en niet gehaald. Er werden daarna hele goede bijscholingslessen gegeven. Als jouw school dat ook aanbiedt, zou ik die zeker volgen! En wees ook niet bang dat je de enige bent die het niet haalt, bijna niemand had bij ons de instaptoets gehaald.
Bedankt voor je reactie! Ik wil graag goed voorbereid zijn, omdat ik denk dat hbo sowieso pittig voor mij zal gaan worden. Dan zou ik mijn energie willen steken in de belangrijke vakken en niet ook nog extra moeten blokken voor Nederlands.
Maar de hbo school waar ik heen ga staat vrij gied aangeschreven dus ik ga er dan ook wel vanuit dat ze extra ondersteuning aanbieden.
Alle reacties Link kopieren
De (Nederlands?) Taaltoets pabo haal je zo.. of iets in die bewoordingen. Dat is een boek voor de Taaltoets van de pabo waarin de grammatica wordt behandeld en je kunt ook oefeningen maken.
Alle reacties Link kopieren
Weet je ook wát je fout doet?

Ik heb deze toets, in een ver verleden, ook eens gemaakt, en ik vond 'm (toen) echt bizar moeilijk. Vooral het ontleden. Spelling ging wel goed. Maar omdat ik wist dat het 'm in het ontleden zat (basisschool-ontleden gaat wel, maar hier kwamen termen tevoorschijn waar ik echt nog nooit van gehoord had.....) kon ik me puur op het ontleden vastpinnen, en dat scheelde een hoop studie :)
Welke school ga je heen en wat voor soort opleiding ga je volgen? Maakt ook wel wat uit.
Alle reacties Link kopieren
Als je Nederlands nog wel een opfrisser kan gebruiken kun je toch gewoon het vak Nederlands gaan volgen? Zoals ik het lees is die instaptoets er puur om te voorkomen dat mensen die het echt niet nodig hebben dat vak verplicht moeten volgen.
Alle reacties Link kopieren
Mius schreef:
04-07-2020 14:01
Bedankt voor je reactie! Ik wil graag goed voorbereid zijn, omdat ik denk dat hbo sowieso pittig voor mij zal gaan worden. Dan zou ik mijn energie willen steken in de belangrijke vakken en niet ook nog extra moeten blokken voor Nederlands.
Maar de hbo school waar ik heen ga staat vrij gied aangeschreven dus ik ga er dan ook wel vanuit dat ze extra ondersteuning aanbieden.

Er is niet voor niets een instaptoets Nederlands. Je zou ook kunnen bedenken dat Nederlands juist het belangrijkste vak is, want zonder een goede basis in het Nederlands worden al die andere vakken ook een stuk lastiger. En er zit echt wel een groot verschil tussen mbo-niveau Nederlands en hbo-niveau Nederlands.
Alle reacties Link kopieren
https://moocbeterschrijven.nl/ ?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Ja ik wil graag gewoon even een soort opfrisser. Ik merk dat ik moeite heb met spelling, grammatica en zinsontleden. Eigenlijk alle onderdelen wel, heb het ooit wel geweten maar omdat de laatste keer dat ik hier echt voor geleerd heb al bijna 9jaar geleden is, is het veel weggezakt.
Alle reacties Link kopieren
je ken toch gewoon lezen?
Alle reacties Link kopieren
Maak die toets, grote kans dat je het niet haalt en volg de lessen Nederlands. Daar heb je uiteindelijk veel meer aan dan nu snel in de zomer regeltjes te stampen om die vervolgens weer te vergeten wanneer je je sollicitatiebrieven de deur uit doet.
Alle reacties Link kopieren
De meeste hbo’s bieden voor dit soort zaken opfriscursussen aan tijdens de zomervakantie. Meestal is het volgen van zo’n cursus voldoende om de instaptoets te halen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toen de basisboeken grammatica en spelling gebruikt. Fijn om uit te werken en erg overzichtelijk met voldoende oefenstof. Dit exemplaar is wel een nieuwere druk. Je hebt er ook 1 van voor spelling en taal.

https://www.bol.com/nl/p/basisboeken-ba ... 007761245/

.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg in het eerste jaar hbo het vak Nederlands. Naast de opdrachten die wij voor het vak moesten maken gaf de docente aan om op deze website te oefenen: https://www.beterspellen.nl/website/mob.php
Elke dag kun je dan verschillende oefeningen maken, bij het registreren kun je volgens mij aangeven op welk niveau je wil oefenen
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
Met je openingspost is in ieder geval (bijna) niets mis. Waar zaten je fouten? Misschien kunnen we dan gericht tips geven?

Enige dingetje in je openingsbericht: Wat heel veel mensen verkeerd doen, is het gebruik van samenstellingen. In het Nederlands schrijf je heel veel woorden aan elkaar. In andere talen, bijvoorbeeld het Engels, doe je dat niet. Het is eigenlijk communicatie- of journalistiekopleiding en sollicitatiebrieven. Het helpt trouwens niet dat apple in hun autocorrect heel veel samenstellingen fout rekent.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je dit boek hebt bestudeerd, beheers je in elk geval de basisvaardigheden grammatica, die je nodig hebt om de taaltoets voor toelating op een PABO te halen.

https://www.bol.com/nl/p/pabo-vaardighe ... oductImage

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven