Werk & Studie alle pijlers

Niet (kunnen) helpen met huiswerk

22-08-2019 16:53 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Recentelijk zag ik een oud beoordelingsformulier van m'n werkstuk op de basisschool (groep 5, 9 jaar). Op het formulier waren opmerkingen geplaatst. De eesrte luidde: "Ik kan duidelijk zien dat je geen hulp hebt gehad, maar dan mag je wel dubbel trots zijn want bijna iedereen heeft hulp gehad."

De opmerking maakte me weemoedig en ik bedacht me dat ik zelden ben geholpen bij het maken van huiswerk op de basisschool.
Op de middelbare school heb ik ook alles zelf gedaan (daar heb je dan immers de leeftijd voor). Wat ik weleens jammer vond, was dat er nooit iemand was die m'n huiswerk op juistheid en/of inhoud kon controleren. Of taalfouten kon halen uit schrijfproducten.

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ook weinig tot geen hulp hebben gekregen bij het maken van huiswerk (zowel op de basis- als middelbare school). En hoe je dat hebt ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hadden wel kunnen helpen maar ik heb daar nooit om gevraagd. Had het ook niet nodig. Alleen soms woordjes opnoemen om mijzelf te overhoren. (Zou ik nu wtrs voor gebruiken)
Ik kreeg pas huiswerk in groep 8.

Mijn zoon help ik in beginsel alleen met de planning, krijgt huiswerk vanaf groep 5.
Ik verwacht dat ik dat dit jaar in groep 7 nauwelijks meer hoeft te doen.
Alleen als hij ergens echt niet uitkomt, help ik hem met zijn vraag maar ik ga echt niet zijn huiswerk zitten doen.
delicious35 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 17:30
1.72% gewijzigd
Mijn moeder hielp mij wel, niet dat ze het werkstuk ging zitten maken, maar ze leerde me trucjes, hoe je een tekst uit een boek zo kunt herschrijven dat het niet meer op een kopie lijkt bijvoorbeeld, hoe je dingen indeeld en samenvattingen maakt, en ze heeft me op m'n twaalfde op typeles gedaan, dus rond mijn dertiende kon ik helemaal zelf in een uurtje of twee een goed ogend werkstuk produceren.
En dat was maar goed ook, want ik ben net zo'n uitsteller als mijn moeder ;)

Wiskunde had ik later wel hulp bij nodig, maar de enige in het gezin die daar iets van begreep was mijn jongere broertje, die toevallig een soort wiskundig genie is, maar dat boterde niet zo.
Ik wilde niks van zo'n blaag aannemen, hij snapte niet dat ik op mijn leeftijd de in zijn ogen supermakkelijke middelbare school wiskunde niet begreep, dus dat werd altijd herrie.
Wat een hoop ouders zonder opleiding. Daar had ik geen idee van eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
22-08-2019 17:24
Hebben wij dezelfde vader? :rofl:
Er komt een hele lading nieuwe zussen tevoorschijn :rofl:
Die pa toch .......
Serengeti schreef:
22-08-2019 17:25
Oh ik herinner me toch nog iets.

Op de middelbare school moest ik bij het vak Textiele Werkvormen een tas maken. Ik had hele creatieve ideeën voor die tas, in mijn hoofd, maar met mijn twee linkerhanden bracht ik er niets van terecht. Mijn moeder heeft me toen uit de brand geholpen en de tas keurig op de naaimachine in elkaar genaaid en gestikt met zakken en rits en applicaties enzo. Ik kreeg toen een 8 voor de tas. (En een 5 voor mijn gedrag tijdens de les...)
Textiele werkvormen heb ik ook gehad. Heb best leuke dingen gemaakt, maar toen was het nog redelijk normaal dat je thuis een naaimachine had staan. Moeder heeft mij toen wel geholpen....dure machine dus moest wel voorzichtig zijn🤣. Denk niet dat veel vrouwen nog een machine hebben thuis.
granny71 schreef:
22-08-2019 17:27
He zus :hello:

We hebben nog een zus :rofl:
3thee schreef:
22-08-2019 17:29
Wat een hoop ouders zonder opleiding. Daar had ik geen idee van eigenlijk.
Ouders komen veelal uit de jaren 40 denk ik. Toen was er nog sprake van traditionele rollen...niet te vergelijken met nu.
En mijn vader kafte altijd mijn boeken, zes jaar lang elk jaar hetzelfde verhaal:
Ik vond het niet nodig en stelde het uit, mijn vader bleef over die boeken drammen want belangrijk, dan zei ik dat ik het best lastig vond, hij zou het nog één keertje voordoen, en vervolgens kafte hij al mopperend al mijn boeken :proud:
Star² schreef:
22-08-2019 17:33
We hebben nog een zus :rofl:
:-D :couple:
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder overhoorde ons als we dat graag wilden en mijn vader hielp op verzoek met de exacte vakken. Werkstukken en dergelijke deed je gewoon allemaal zelf.
Overigens had ik op de basisschool nog niet echt werkstukken of spreekbeurten zoals ze nu al in groep 1 hebben.
Overigens help ik nu mijn basisschoolkinderen wel.l met extra lezen en tafels ed oefenen. (Groep 3 en 4)
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
22-08-2019 17:29
Wat een hoop ouders zonder opleiding. Daar had ik geen idee van eigenlijk.

Mijn moeder heeft de huishoudschool moeten doen van haar ouders. Dat was logisch. Haar broers hebben wel een universitaire studie gedaan, maar die werden toch geen huisvrouw.

Mijn vader 's vader was agrariër, mijn vaders moeder huisvrouw, de zoons gingen na de lagere school een agrarische opleiding doen en/of zo snel mogelijk werken.

Mijn ouders zijn geboren rond 1934.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
In mijn tijd waren de groepen nog klassen. En buiten dingen overhoren kan ik me ook niet herinneren dat ik hulp heb gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik werd wel eens overhoord, en nu met kinderen op VO, doe ik dat ook.
Mijn man heeft wel eens geprobeerd wiskunde uit te leggen, nog net geen slaande ruzie met jongste (van alle tijden...)
Man heeft tot op WO-niveau wiskunde gehad, maar we kopen bijles in, want huiswerkhulp thuis, werkt niet
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
22-08-2019 17:31
Textiele werkvormen heb ik ook gehad. Heb best leuke dingen gemaakt, maar toen was het nog redelijk normaal dat je thuis een naaimachine had staan. Moeder heeft mij toen wel geholpen....dure machine dus moest wel voorzichtig zijn🤣. Denk niet dat veel vrouwen nog een machine hebben thuis.

Wij hadden nog een hele oude Singer. Waar je aan moest draaien (ofzo? Ik heb er écht weinig geen verstand van ;-D )
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Ik heb mijn dochter wel eens geprobeerd te helpen met wiskunde, maar dat eindigde ook altijd met slaande ruzie. Dus dat is niet typisch iets van mannen :D
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
22-08-2019 17:42
Ik heb mijn dochter wel eens geprobeerd te helpen met wiskunde, maar dat eindigde ook altijd met slaande ruzie. Dus dat is niet typisch iets van mannen :D
Typisch wiskunde blijkbaar
Alle reacties Link kopieren
Nooit geholpen. En heel eerlijk, soms neem ik het mijn ouders het wel kwalijk. Maar dit was 1 van de dingen die ze niet deden...
Alle reacties Link kopieren
Is je huiswerk af? Dat was het wel.

Mijn ouders spreken miserabel Engels en Duits. Net genoeg om niet te verhongeren op vakantie. Alles buiten die 9 zinnen moet met een woordenboek.

Je kunt je voorstellen wat een hulp ik van ze had bij Frans, Grieks, Latijn. Hun Nederlands is goed, maar daar had ik geen hulp nodig.
Al met al in 14 jaar thuiswonen/schoolgaan hebben ze samen hooguit 20 minuten aan mij en mijn huiswerk besteedt. Prima,het was mijn huiswerk.
Vwo diploma gehaald dus het lijkt me prima.
Ook mijn broer en zusje hebben ze niet geholpen. Ook beide havo gehaald, dus kwaad in dat niet.

Mijn schoonouders zitten al vanaf groep 5 dagelijks allebei anderhalf uur met hun jongste. Van dingen voor haar doen tot haar elke drie minuten zeggen wat ze moet doen tot 90 keer 5 woordje overhoren.. kind nummer 5 moet en zal een vwo diploma halen. Zelf beide krap de mavo gehaald een eeuwigheid geleden. En heel eerlijk schoonzusje heeft vmbo vermogen. Mogelijk havo erachteraan of mbo 4 en dan in vakgebied door naar HBO.

Helpen leren leren, helpen met leren plannen, overhoren, een keer nalezen op spelling allemaal prima wat mij betreft. Mar schoonzusje heeft laatste een presentatie gegeven die ze braaf uit haar hoofd heeft geleerd. Schoonvader is er uren zoet mee geweest..
Serengeti schreef:
22-08-2019 17:41
Wij hadden nog een hele oude Singer. Waar je aan moest draaien (ofzo? Ik heb er écht weinig geen verstand van ;-D )
Zo'n zwarte? Hebben wij ook gehad maar daarna toch 1 met een pedaal....was wel iets minder ingewikkeld.
Alle reacties Link kopieren
yourlocalhero schreef:
22-08-2019 17:48
Nooit geholpen. En heel eerlijk, soms neem ik het mijn ouders het wel kwalijk. Maar dit was 1 van de dingen die ze niet deden...
Maar welke hulp kan iemand geven bij huiswerk? Behalve overhoren?
Je moet het toch zelf doen?
Nooit hulp gehad, wel support. En dat doe ik nu met mijn kinderen ook ongeveer zo.

Hulp als ze er om vragen, advies etc. Maar ik ga er niet naast zitten.

Met dochter (dyslexie) heb ik wel haar hele lijst meegelezen, voor Nederlands zodat ik haar kon helpen waar ze haar antwoorden kon vinden voor haar verslag.
Polsjef schreef:
22-08-2019 17:52
Zo'n zwarte? Hebben wij ook gehad maar daarna toch 1 met een pedaal....was wel iets minder ingewikkeld.
Ik heb nog zo'n ouderwetse staan, waar je aan moet draaien, maar hij is nu meer voor de sier, ik weet hoe hij werkt, maar de enkele keer dat ik echt iets genaaid wil hebben ga ik naar mijn moeder, die gewoon een moderne electrische naaimachine heeft.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-08-2019 17:54
Maar welke hulp kan iemand geven bij huiswerk? Behalve overhoren?
Je moet het toch zelf doen?
Overhoren was geen tijd voor, want mijn zusjes waren belangrijker. (en ik had dus achteraf gezien dat momentje gewoon nodig blijkbaar).
Ik had bv graag een nacontrole gehad als ik iets had gemaakt..(en dat hadden ze echt wel kunnen doen)

Maar ik steek er bij mijn kinderen wel de energie in. Het is een stukje interesse tonen vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Dankzij meester klas 6, nu groep 8, mocht ik toelatings- examen doen voor het lyceum. Familie (biblebelt) vond het belachelijk, meisjes gingen naar de hh.school. Dus echt op eigen kunnen naar de HBS, vader geen tijd, moeder geen idee.


En zie het als evolutie: mijn moeder zeker capaciteiten, alleen lagere school, zelf wel HBS, zonder kans op WO (lang genoeg geleerd, dus werken). Mijn kinderen WO en masters + PHD. Wat onze ouders niet konden, mochten, kunnen hun kleinkinderen nu wel. Ik ben daarin de schakel, doorzetten en opleidingen volgen naast werk.
Dus geen weemoed, maar trots!
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
yourlocalhero schreef:
22-08-2019 17:58
Overhoren was geen tijd voor, want mijn zusjes waren belangrijker. (en ik had dus achteraf gezien dat momentje gewoon nodig blijkbaar).
Ik had bv graag een nacontrole gehad als ik iets had gemaakt..(en dat hadden ze echt wel kunnen doen)

Maar ik steek er bij mijn kinderen wel de energie in. Het is een stukje interesse tonen vind ik.
Nacontrole? nee hoor, die ik niet aan. Daar leren ze niet van.
En dat is geen desinteresse of gebrek aan tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven