Werk & Studie alle pijlers

Niet (kunnen) helpen met huiswerk

22-08-2019 16:53 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Recentelijk zag ik een oud beoordelingsformulier van m'n werkstuk op de basisschool (groep 5, 9 jaar). Op het formulier waren opmerkingen geplaatst. De eesrte luidde: "Ik kan duidelijk zien dat je geen hulp hebt gehad, maar dan mag je wel dubbel trots zijn want bijna iedereen heeft hulp gehad."

De opmerking maakte me weemoedig en ik bedacht me dat ik zelden ben geholpen bij het maken van huiswerk op de basisschool.
Op de middelbare school heb ik ook alles zelf gedaan (daar heb je dan immers de leeftijd voor). Wat ik weleens jammer vond, was dat er nooit iemand was die m'n huiswerk op juistheid en/of inhoud kon controleren. Of taalfouten kon halen uit schrijfproducten.

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ook weinig tot geen hulp hebben gekregen bij het maken van huiswerk (zowel op de basis- als middelbare school). En hoe je dat hebt ervaren.
Mijn oudste broer hielp wel eens bij wiskunde verder geen hulp of controle .
Mijn moeder las wel alle boeken die op mijn Nederlandse boekenlijst stonden en daar hadden we het dan wel over , ik las ze zelf ook uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
Yildizlar schreef:
22-08-2019 19:13
Mijn oudste broer hielp wel eens bij wiskunde verder geen hulp of controle .
Mijn moeder las wel alle boeken die op mijn Nederlandse boekenlijst stonden en daar hadden we het dan wel over , ik las ze zelf ook uiteraard.
Gezellig, samen Turks fruit bespreken :proud:
Nee nooit hulp gehad. Ouders die gebrekkig Nederlands kunnen hadden niet veel te bieden. Op veel gebieden niet. Als allochtoon kind op een witte rijke school vond ik dat toen niet leuk. Ik werd er onzeker van. Is nu wel goed gekomen gelukkig!
Alle reacties Link kopieren
Op de basisschool waren ouders nog erg betrokken bij spreekbeurten en repetities. Toen viel het ook nog binnen hun belevingswereld/referentiekader.

Op de middelbare school heb ik niet veel hulp meer gehad. De avonden waren spitsuur, broertjes moesten naar bed en hadden eerst altijd zo'n stoeiperiode. Volgens mij was ik zelf ook veel avonden weg. Vader deed een opleiding, moeder werkte soms s avonds en mijn huiswerk 'rommelde wel'.
Ik heb veel zelf gedaan, vakkenpakket kiezen maar ook op een gegeven moment de beslissing om mijn zaterdagbaan een half jaar stop te zetten ivm school.

Een tijdje geleden was een bekende van mij allemaal werkstukken aan het maken namens haar dochter. Ik merkte dat ik daar een beetje bozig van werd. Ik weet nog dat mijn ouders aan het begin van de brugklas mijn boeken gekaft hebben maar dat was ook de laatste keer dat ik ze samen iets heb zien doen voor MIJN school. Ouders die namens hun kinderen van alles inleveren op school daar ben ik een beetje allergisch voor. Maar ook omdat ik zelf die hulp niet kreeg. Mijn ouders hadden echt geen tijd om mijn werkstukken te gaan maken.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook nooit hulp gehad. Mijn moeder wist zelfs nauwelijks wanneer ik welk examen had. Kan me dat echt niet voorstellen bij mijn eigen kinderen. Ze zegt altijd dat ik me prima zelf redde, maar vind het toch ook wel een stukje betrokkenheid eerlijk gezegd. M’n moeder was wel alleenstaand en heeft zelf huishoudschool gedaan, dus ws had ze me ook niet echt kunnen helpen (havo). Wiskunde heb ik dan ook laten vallen zodra het kon. Geslaagd met een pretpakket zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Ik help mijn kinderen zelden. Geen zin in (mijn tijd is geweest zeg maar) en vaak ook geen tijd voor (ik werk 4 dagen in de week)
Nu heeft een van mijn kinderen wel wat hulp nodig gehad vorig jaar en omdat wij in de strijd kwamen heb ik daar iemand (een student) voor ingehuurd a 10 euro per uur.
Die kwam op de dinsdag 2 uurtjes wiskundesommen maken. Ideaal.
Als het volgend jaar nodig is mag hij weer komen.. Ik begin er niet (meer) aan.

Op de basisschool deed ik al helemaal geen ruk. Ik was die moeder die 's morgens overspannen een voordeelverpakking chipszakjes naar binnen gooide omdat kind moest trakteren en weg was ik weer :-)
Ik vergat soms in welke klas ze zaten.
Echt totaal langs me heen gegaan allemaal....
Alle reacties Link kopieren
Yildizlar schreef:
22-08-2019 19:13
Mijn oudste broer hielp wel eens bij wiskunde verder geen hulp of controle .
Mijn moeder las wel alle boeken die op mijn Nederlandse boekenlijst stonden en daar hadden we het dan wel over , ik las ze zelf ook uiteraard.
Hierdoor herinner ik me dat ik de boekbesprekingen maakte voor mijn zus die 4 jaar ouder is. :lol: Ik was dol op taal en lezen en zij bakte daar niets van. Zelfs in haar laatste jaar humaniora (BE) heeft zij een onderzoek gedaan maar liet mij (14-jarige) dat uitschrijven. En we waren geslaagd :yes:
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Star² schreef:
22-08-2019 18:14
Betekent beide ondersteuning. Ben benieuwd waar bij jou het verschil zit.

Hulp als in inhoudelijk helpen met het huiswerk.

Support als in interesse, stimulans. En verder een kopje thee komen brengen op drukke momenten of vrijstelling voor de afwas oid.

Die tien minuten van de afwas maken natuurlijk niet echt zoveel uit, maar het idee dat dat dan niet hoefde was al fijn.
granny71 schreef:
22-08-2019 16:57
Het enige waar ik hulp bij nodig had was wiskunde.
Daar was mijn vader de aangewezen persoon voor.
Het eindigde alleen altijd in ruzie omdat we voor school de berekeningen op een bepaalde manier moesten doen (berekening moest bij de oplossing staan) en mijn vader dat steevast onzin vond en mij maar zijn manier (hts) op bleef dringen.
Echt dit. Precies zo. Inclusief de ruzies.
Alle reacties Link kopieren
Op de lagere school ooit geholpen om me wat rekendingen uit te leggen. Op de middelbare school vroeg ik wel eens hulp van mijn vader voor natuurkunde. Die haalde dan zijn oude boeken van de TH uit de kast. Soms hielp dat, vaak ook niet.
Uit zichzelf waren mijn ouders niet met mijn school bezig. Ik haalde verder ook goede cijfers dus niet echt aandacht nodig.

Mijn stiefkinderen hadden wel heel veel hulp nodig. Ik vond dat enorm zwaar want het was altijd strijd en ze probeerden vaak mij de antwoorden te laten geven in plaats van zelf te leren. Blij dat die tijd voorbij is.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me vaag herinneren dat ik een paar keer overhoord ben toen ik in de eerste klas zat, omdat ik er om vroeg. Voor de rest bemoeiden mijn ouders zich er niet mee, is ook allemaal goed gekomen. Tegenwoordig hebben ouders vaak veel meer zicht op wat er op stapel staat qua proefwerken en cijfers. In mijn tijd was het gewoon mijn verantwoordelijkheid.
lilalinda schreef:
22-08-2019 18:02
Nacontrole? nee hoor, die ik niet aan. Daar leren ze niet van.
En dat is geen desinteresse of gebrek aan tijd.

Nacontrole ook bijna nooit gedaan. Wel eens toen zoon zijn werkstuk moest verbeten (spelfouten) in groep zeven/acht.

Dochter haar stageverslag wel, op haar verzoek, nagekeken op spelfouten ivm dyslexie.
We hebben overigens wel iemand betaald om onze kinderen te helpen. Dochter heeft beter leren omgaan met haar dyslexie en zoon heeft vooral leren leren.
Alle reacties Link kopieren
liza schreef:
22-08-2019 20:04


Mijn stiefkinderen hadden wel heel veel hulp nodig. Ik vond dat enorm zwaar want het was altijd strijd en ze probeerden vaak mij de antwoorden te laten geven in plaats van zelf te leren. Blij dat die tijd voorbij is.
Ik heb toch altijd het idee dat als dit nodig is, het kind echt een niveau te hoog zit.
Mijn moeder hielp op de basisschool wel ieder jaar mee met de sinterklaas surprise. Heb verder niet echt veel hulp gehad bij huiswerk behalve als de typemachine het niet deed er iets was met onze eerste computer/printer. Soms las men even een werkstuk door en ik vroeg wel eens om een overhoring.

Mijn vader klaagde wel eens dat ik hele avonden op m'n kamer zat en niet om hulp kwam vragen. Maar soms waren het gewoon vakken waar hij niet veel van wist dus tja dan moest hij eerst m'n boeken lezen voordat hij m'n vraag kon beantwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Altijd wel ondersteuning gehad en hulp, ja, maar niet in de zin van mij iets uit handen nemen. Wel overhoren, nog een laatste blik werpen op werkstukken (ik had een typemachine dus gelukkig niet met de hand geschreven). In de vijfde klas op typeles erg handig en in de zesde klas moest ik op steno. Veel aan gehad met aantekeningen maken en uitwerken later op de middelbare school. En ik had al volwassen diploma's. (Had ook lessen met jong volwassenen).
Op de lagere school kreeg ik hulp met tafels leren etc. En handwerken, maar dat was vond ik toen stom, ik zat op een kleine school met drie klassen in een lokaal. Handwerken leren was een moeder voor, jawel mijn moeder, en een steekje laten vallen was alles uithalen en opnieuw beginnen. Stom... ik kan wel alles breien en haken en natuurlijk borduren maar naaien heb ik jaren later van mijn schoonmoeder geleerd.
In onze buurt was het best een dingetje maar mijn ouders hadden altijd de krant en moesten we het nieuws volgen en lid van de bibliotheek (de biebbus). Op de middelbare vond mijn docent maatschappijleer en Nederlands dat maar raar. Ik was toch een kind van een bouwvakker, die zaten toch alleen maar op een bouwplaats met een krat bier? (Heb toen geleerd hoe ik een klacht kon indienen )
Ghost79 schreef:
22-08-2019 19:31
Hier ook nooit hulp gehad. Mijn moeder wist zelfs nauwelijks wanneer ik welk examen had.
Mijn ouders hadden daar ook geen idee van hoor.
ik heb ook in mijn eentje thuis de examenuitslag afgewacht, mijn ouders waren aan het werk en gingen ervan uit dat ze het s avonds wel zouden horen. Dat vond ik wel wat karig hoor.
Mijn moeder haatte school en is op haar 14de gaan werken na de huishoudschool.
Ik weet nog goed op de middelbare: Ik wist echt niet wat ik wilde en welke richting etc. Maar i.p.v. dingen uitzoeken was het altijd "je kunt ook gaan werken". Mijn ouders gingen wel altijd mee naar open dagen als ik toch wat meer info wilde over iets maar wederom "als je het toch niks vind, kun je ook gaan werken."
Mijn moeder was dus van het werken en m'n vader boeide het weinig. Achteraf gezien denk ik wel eens dat ik er meer uit had kunnen halen als mijn ouders wat mer gesteund hadden qua opleiding enzo.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hielpen op verzoek. Op de basisschool overhoorden ze topografie en Engels. Op de middelbare kan ik me herinneren dat mijn vader ooit wiskunde heeft uitgelegd. Zijn uitleg begreep ik, maar van de docent snapte ik van dat onderwerp die keer niets, dus toch een onvoldoende (net als 80% van de klas). Verder deed ik het zelf en als ik ergens niet uitkwam, dan vroeg ik om hulp en kreeg ik uitleg (kan ik me niet veel herinneren).

Mijn kinderen help ik ook indien nodig. De oudste heb ik in de brugklas geholpen. In het begin hielp ik iets meer (op verzoek), helpen overzicht te krijgen en te plannen. Aan het einde hielp ik alleen nog met woordjes Engels (grens dyslexie). Op de basisschool hielp ik ook met topo overhoren (niet leren) en heb ik wel wat dingen doorgelezen op spelfouten en die samen met kind doorgenomen (spellingsproblemen en op grens van dyslexie). Op het vo niet meer gedaan.

Bij de middelste help ik met lezen (samen lezen, voorlezen, koorlezen, etc) en oefenen we met spelling. Er is een vermoeden van dyslexie, daarom heeft hij extra oefeningen. Verder doe ik niets. Waarschijnlijk zal ik straks weer moeten helpen met plannen zodra het vo zich over een paar jaar aandient. Maar op zich vind ik het niet gek om een kind op weg te helpen en het te begeleiden, zodat ze het in de loop van het jaar zelf leren doen. De overgang van basisschool naar vo is best groot.
Alle reacties Link kopieren
Met beta-vakken kon ik bij mijn vader terecht als ik iets niet snapte. Met talen en economie bij mijn moeder. Dat was wel goed verdeeld.
Maar moest wel om hulp vragen, ze bemoeiden zich verder niet met mijn huiswerk.
Ik liet me met woordjes stampen in vreemde talen wel vaak overhoren, zodat ze tenminste wist dat ik geleerd had.

Een vriendin van mij moest altijd van haar vader samen met hem huiswerk maken. Zo is ze ook maar net door haar eindexamen heen gekomen. Opleiding later had ze een groot probleem, want daar had haar vader geen verstand van.
Alle reacties Link kopieren
Woordjes stampen gaat nu met laptop
En dat gaat veel beter, smokkelen is niet mogelijk
Ik heb nooit hulp gehad. Ik heb dat altijd als normaal ervaren. Dit is voor het eerst dat ik lees dat dat bijzonder is? Dit zet mijn hele jeugd in een ander daglicht.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben me nooit geholpen, maar waren wel altijd liefdevol bij mijn schoolperiode betrokken. Als late leerling liep ik met zoveel gemak en zelfvertrouwen de basisschool door, dat het ook bij de middelbare school niet eens in hun op kwam om te helpen. Problemen met de lesstof werd op school opgelost en samen met vriendinnen overhoorden we elkaar voor toetsen e.d. Mijn ouders vroegen wel iedere avond, tot mijn grote irritatie “heb je je huiswerk al gedaan”

Bij mijn kinderen heb ik me ook zo min mogelijk bemoeit met hun lesstof, wel altijd aangegeven dat ze altijd konden vragen om hulp, wat sporadisch gebeurde. Ja, de boeken die mocht ik kaften. En de appel valt niet ver van de boom, want ook ik vroeg eigenlijk veel te vaak of ze hun huiswerk al hadden gemaakt.
Ik kreeg alleen hulp bij het overhoren van topografie op de basisschool, maar niet langer dan 5 minuten. Misschien een keer met woordjes.

Ik ben ook altijd compleet verbaasd (nog steeds) wanneer ik ouders/leerlingen spreek (en dat doe ik vaak) bij wie er complete dagdelen besteed worden aan de begeleiding van het kind. Niet omdat ik het stom vind, maar omdat ik stiekem met terugwerkende kracht jaloers ben.
Aan de andere kant heb ik er veel van geleerd: ik kan veel dingen alleen oplossen, ik kan in het diepe gegooid worden. Maar als ik wat minder vlot in het leren was geweest, dan was het natuurlijk veel minder goed gegaan.

Voor mijn eigen kinderen zoek ik een middenweg. Ik doe mijn best.
Wel geholpen met wiskunde door mijn vader en woordjes wilde ik eigenlijk ook altijd wel laten overhoren (was voor mij ook een soort manier om te laten zien, kijk eens hoe goed ik hier in ben)
En dan had je nog het vak tekenen met een wekelijkse opdracht. Daar heb ik er ook wel een aantal van door mijn vader laten doen (of anders onder het kopieerapparaat gelegd...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven