Werk & Studie alle pijlers

Niet (kunnen) helpen met huiswerk

22-08-2019 16:53 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Recentelijk zag ik een oud beoordelingsformulier van m'n werkstuk op de basisschool (groep 5, 9 jaar). Op het formulier waren opmerkingen geplaatst. De eesrte luidde: "Ik kan duidelijk zien dat je geen hulp hebt gehad, maar dan mag je wel dubbel trots zijn want bijna iedereen heeft hulp gehad."

De opmerking maakte me weemoedig en ik bedacht me dat ik zelden ben geholpen bij het maken van huiswerk op de basisschool.
Op de middelbare school heb ik ook alles zelf gedaan (daar heb je dan immers de leeftijd voor). Wat ik weleens jammer vond, was dat er nooit iemand was die m'n huiswerk op juistheid en/of inhoud kon controleren. Of taalfouten kon halen uit schrijfproducten.

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ook weinig tot geen hulp hebben gekregen bij het maken van huiswerk (zowel op de basis- als middelbare school). En hoe je dat hebt ervaren.
granny71 schreef:
22-08-2019 19:15
Gezellig, samen Turks fruit bespreken :proud:
Mijn moeder las echt heel graag en ja ook Turks fruit ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelden geholpen en help mijn eigen kinderen ook enkel sporadisch (als ze om overhoren vragen).
Eigenlijk ben ik van mening dat kinderen die veel hulp nodig hebben het ‘dus’ niet kunnen, maar ik weet ook wel dat dat niet 100% klopt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
appeltjeitje schreef:
22-08-2019 21:27
Ik heb nooit hulp gehad. Ik heb dat altijd als normaal ervaren. Dit is voor het eerst dat ik lees dat dat bijzonder is? Dit zet mijn hele jeugd in een ander daglicht.
Nee hoor als je even leest, zie je dat de meesten weinig tot geen hulp hebben gehad.
feow schreef:
22-08-2019 22:16
Ik ben zelden geholpen en help mijn eigen kinderen ook enkel sporadisch (als ze om overhoren vragen).
Eigenlijk ben ik van mening dat kinderen die veel hulp nodig hebben het ‘dus’ niet kunnen, maar ik weet ook wel dat dat niet 100% klopt.
Mijn dochter zit op het laagste niveau en dat is soms al lastig qua verwerking van de stof. Afstromen zit er niet in..... helpen wel.
Alle reacties Link kopieren
Geen hulp behalve mijn breiwerkje wat ik ooit moest maken

De jongens mochten solderen en wij moesten een knikkerzak breien,ik was er zo boos over dat ik weigerde en toen moest ik het als straf verplicht thuis maken

Nou mijn moeder vond het ook stom (maar zou niet in discussie gaan met school) maar heeft toen wel een hele avond voor me zitten breien dat ik het meteen mee kon nemen weer
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder (ook midden jaren 40 geboren) hielp wel. Topografie en tafels op de basisschool, Frans en Duits overhoren in de brugklas. En de spreekbeurt een keertje oefenen. In de 2e of 3e ging ik stevig puberen en wilde ik geen hulp meer. Dingen voor me schrijven of maken heeft ze nooit gedaan.
Ik doe het met onze kinderen net zo. Werkstukken en lesjes enzo maken ze zelf, maar Engels, tafels en topo overhoren we wel. Zoon gaat nu naar de brugklas, dus ben benieuwd hoe het dan verder gaat.

Overigens had mijn moeder wel (uiteindelijk) 3 hbo opleidingen en werkte ze zelf parttime in het onderwijs.

Mijn man kreeg thuis weinig hulp, maar zijn ouders waren wel betrokken (en lager geschoold). Vroegen wel regelmatig of het huiswerk af was.

Als ik een lezing moet geven oefen ik ook graag even met mijn man. Ik doe de lezing dan een keer en hij geeft feedback. Heel prettig vind ik dat. Ik vind dan ook dat er niks mis is met het vragen en geven van ondersteuning (wat uiteraard niet hetzelfde is als iets uit handen nemen).
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
22-08-2019 22:59
Geen hulp behalve mijn breiwerkje wat ik ooit moest maken

De jongens mochten solderen en wij moesten een knikkerzak breien,ik was er zo boos over dat ik weigerde en toen moest ik het als straf verplicht thuis maken

Nou mijn moeder vond het ook stom (maar zou niet in discussie gaan met school) maar heeft toen wel een hele avond voor me zitten breien dat ik het meteen mee kon nemen weer
Dat is ook wel heel oneerlijk! Die oplossing had mijn moeder ook kunnen bedenken, want tegen school ingaan, dat deed je gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik werd flink achter de broek gezeten door mijn ouders, anders begon ik er niet aan. Bijna elk weekend ruzie over huiswerk. Stelde alles steeds uit, had concentratieproblemen en een traag werktempo. Daardoor hield ik nauwelijks tijd over. School en huiswerk op de middelbare en het MBO was voor mij echt overleven. Toen wist ik nog niet dat ik ASS heb, kreeg de diagnose op mijn 20e.

Ik werd geholpen met Wiskunde en Economie. Rekenvakken kon ik niet goed. Ruimtelijk inzicht was een ramp. Talen gingen beter. Kreeg wel hulp met brieven schrijven en werkstukken maken. Stampwerk als woordjes ging goed, maar iets zelf verzinnen niet. Dan kwam ik niet aan de gewenste hoeveel tekst. Bij Biologie en Aardrijkskunde het minste hulp nodig.
Mijn moeder heeft me alleen geholpen tijdens de lagere school. Een van mijn oudste broers is vaak met me bezig geweest om mij Natuurkunde bij te brengen.
Ik ben nooit geholpen met mijn huiswerk of planning of wat dan ook en ik merkte dat andere kinderen wel af en toe werden geholpen. Ik had wel hulp nodig soms, al was het maar overhoren. Dit was in de jaren 90.
anoniem_385505 wijzigde dit bericht op 23-08-2019 11:21
76.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik heb wel veel hulp gehad vroeger. idd in de zin van overhoren van bepaalde leerstof, luisteren naar een presentatie die ik inoefende en eventueel tips geven wat ik anders zou kunnen aanpakken, indien ik vragen had bij een taak even samen bekijken wat het probleem is.
Zo doe ik het nu ook bij mijn kids. Zoon start zelf met zijn huiswerk, indien hij een vraag heeft of iets niet begrijpt mag hij steeds even roepen zodat ik met hem meekijk en eventueel samen het handboek doorneem om de juiste berekeningsmethode te bekijken; meestal na 1 oefening nog eens samen uitgewerkt te hebben gaat de rest van de taak vanzelf. liever zo dan dat hij maar iets begint te doen en alle 25 oefeningen verkeerd werden opgelost. Lessen leert hij eerst zelf en vraag ik nadien even kort op.
Ik ben ook nooit geholpen met mijn huiswerk. Mijn ouders wisten niet eens dat mensen dat deden en ze konden het bovendien ook niet. Ik vond het volstrekt normaal, merkte het alleen bij werkstukken (dan hadden de kinderen van hoogopgeleide ouders veel hogere cijfers).
Ik help mijn kinderen overigens wel gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, van zowel vader als moeder maar alleen op vraag van mij.
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
22-08-2019 22:59
Geen hulp behalve mijn breiwerkje wat ik ooit moest maken

De jongens mochten solderen en wij moesten een knikkerzak breien,ik was er zo boos over dat ik weigerde en toen moest ik het als straf verplicht thuis maken

Nou mijn moeder vond het ook stom (maar zou niet in discussie gaan met school) maar heeft toen wel een hele avond voor me zitten breien dat ik het meteen mee kon nemen weer

Herkenbaar :-D

Wij hadden handwerken, de jongens mochten dingen in elkaar zetten. Dat wilde ik ook veel liever, maar dat mocht niet. Ik zat dus de hele vrijdagmiddag expres te niksen, zodat ik het niet af had en mee naar huis moest nemen. Daar maakte mijn moeder het af :yes:

Vraag me nu ineens af hoe de juf van destijds er echt tegenover stond. Ik was meestal als één van de eersten klaar met alle andere opdrachten, kon snel werken. En dan ineens als enige dit élke week niet in een middag af kunnen krijgen... Ze zal veel meer in de gaten hebben gehad dan ik destijds heb beseft ;-D

Voor de rest ben ik nooit geholpen met huiswerk. Ook niet nodig gehad, ik kon vrij makkelijk leren.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben me weleens geholpen, maar alleen op vraag van mij en dan heel sporadisch. Ik denk dat het veel is als het 5 keer gebeurd is.
Ik had geen hulp nodig en mijn ouders wisten dat. Ik zou niet weten wat ik ze kwalijk zou moeten nemen daarom.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hielpen me niet met huiswerk, maar daar heb ik toen nooit bij stilgestaan. Het ook niet gemist dus en ik kon het zelf goed aan. Je moet er zelf van leren en als het goed is kun je met vragen terecht bij de leraar of een klasgenoot. Mijn ouders vroegen me wel af en toe of ik mijn huiswerk al had gedaan. Het is denk ik ook helemaal niet verkeerd om hier en daar advies geven. Of je nu leert van je ouders of van een klasgenoot, dat maakt dan ook niet uit. Als het maar niet te ver gaat.
emblema wijzigde dit bericht op 23-08-2019 09:17
2.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Aanvulling: mijn moeder heeft toch meer geholpen, maar dan op een andere manier.

Op de middelbare school moest ik boekverslagen schrijven voor Nederlands, Duits en Engels. Ik las veel liever andere boeken en vond het maar onzin, maar het moest nu eenmaal.

Op een dag vond ik op zolder oude boekverslagen van mijn moeder. Ik wist dat docenten de weinige boekverslagen kenden die toen online stonden, dus daar kon je niets mee. Ook wist ik dat ze nog weleens checkten met boekverslagen die waren ingeleverd door oudere broers en zussen. Maar de boekverslagen van mijn moeder kenden ze uiteraard niet :-D
Daar heb ik dus veelvuldig gebruik van gemaakt. Sommige boeken heb ik niet eens gelezen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Ghè, door dit topic herinner ik mij weer dat mijn moeder naar de moedermavo is gegaan om ons te kunnen helpen met huiswerk. Ongelofelijk lief streven natuurlijk maar het zette verder niet veel zoden aan de dijk. Dus nee, geen hulp bij het huiswerk gehad. Hier zijn ouders beiden laagopgeleid en zeer jong al gaan werken.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
23-08-2019 09:16
Maar de boekverslagen van mijn moeder kenden ze uiteraard niet :-D
Daar heb ik dus veelvuldig gebruik van gemaakt. Sommige boeken heb ik niet eens gelezen.
:HA:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
De inhoud* moet je als kind zelf kunnen doen, maar ouders moeten wel uitleggen hoe plannen werkt, hoe je iets aanpakt, samenvat of structureert. Vind ik -- al heeft mijn zoon nu speciale mentoruren waar hij dat op school leert, dus blijkbaar vindt niet iedere ouder dat.

Ook moeten ouders zorgen voor een plek waar ongestoord huiswerk gemaakt kan worden en tijd om dat huiswerk te doen (dus niet het hele weekend verplicht ergens op bezoek of een slaapkamer delen met drie jongere siblings).

*mocht het moeilijk zijn, dan moet een ouder ook wel beschikbaar zijn voor hulp, of om te kijken waar je hulp kunt vinden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders waren zelfstandigen en hadden geen tijd om zich daarmee bezig te houden. Heb het nooit als een gemis ervaren. Mijn moeder heeft wel ooit een macramé plantenhanger voor me afgeknoopt, want daar had ik een hekel aan en die kwam maar niet af.

Op de basisschool vond ik het wel jammer dat mijn moeder ook nooit tijd had voor een leuk verkleedpakje te naaien ofzo voor carnaval. Ik had als enige een gekocht standaard winkel ding. Of andere moeders bakten zelf wafels/cake en mijn moeder kocht ze in de winkel lol.

Zelf zit ik er nu tussenin. Ben niet beroerd om eens wat af te vragen, maar het initiatief moet wel vanuit mijn dochter komen. En toevallig ben ik goed in talen, dus we oefenen regelmatig met gesprekjes en uitspraak. Voor exacte vakken weet dochter dat ze me beter niks vraagt, want dat ik haar alleen verder in de war kan brengen :)
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
belgali schreef:
23-08-2019 11:28

Op de basisschool vond ik het wel jammer dat mijn moeder ook nooit tijd had voor een leuk verkleedpakje te naaien ofzo voor carnaval. Ik had als enige een gekocht standaard winkel ding. Of andere moeders bakten zelf wafels/cake en mijn moeder kocht ze in de winkel lol.
Maar kón je moeder het wel?
ik heb bijvoorbeeld best tijd om een pakje te naaien, maar dan loop je wel voor gek. En de cake is waarschijnlijk niet te eten. Soms moet je gewoon blij zijn dat er winkels zijn ;-)
Alle reacties Link kopieren
Geen hulp gehad met leren. Dat kon ik zelf altijd wel goed (plannen ook). Maar echt veel huiswerk hadden we op de basisschool niet en op de middelbare was er genoeg tijd in de les om het af te krijgen. Na schooltijd was ik een hangjongere.

M'n moeder hielp wel met surprises en bij elke spreekbeurt die ik had maakte ze zelf een kleurplaat (ze kan heel mooi tekenen) voor de klas om in te kleuren.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
23-08-2019 11:33
Maar kón je moeder het wel?
ik heb bijvoorbeeld best tijd om een pakje te naaien, maar dan loop je wel voor gek. En de cake is waarschijnlijk niet te eten. Soms moet je gewoon blij zijn dat er winkels zijn ;-)
Mijn kinderen zijn het met jou eens! :proud:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
23-08-2019 11:33
Maar kón je moeder het wel?
ik heb bijvoorbeeld best tijd om een pakje te naaien, maar dan loop je wel voor gek. En de cake is waarschijnlijk niet te eten. Soms moet je gewoon blij zijn dat er winkels zijn ;-)
That's me! bedoeling vaak goed, maar uitvoering.... is naadje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven