Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan: hoe flexibel moet ik zijn?

01-02-2023 07:25 72 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds kort heb ik een nieuwe baan. Ik ben hier tot nu toe erg blij mee.
Ik werk 32 uur op vaste dagen: van maandag tot en met donderdag. Tijdens het sollicitatiegesprek werd aangegeven dat deze vaste vrije dag misschien verplaatst moet worden. Ik heb aangegeven dat dit geen probleem voor mij is. Dit zou in overleg gebeuren met mijn collega’s.
Deze week werd aan mij gevraagd of mijn vrije dag naar de woensdag verplaatst kon worden. Ik heb aangegeven dat dit geen probleem is. Later die dag kreeg ik een berichtje dat het eigenlijk om de dinsdag gaat. Woensdag is niet mogelijk vanwege geplande afspraken. Ze had zich vergist. Ze vroeg mij of ik dit wilde of om dit later deze week te bespreken. Nu wil ik echt niet de beroerdste zijn, maar dinsdag vind ik echt heel vervelend, omdat ik dan net één dag heb gewerkt en er dan meteen al één vrij ben en dat ik er dan ook nog drie te gaan heb. Ik heb dan niet bepaald een vrij of relaxed gevoel die dag. Ik heb haar terug geappt dat ik dit liever met haar wil bespreken. Ik begreep tevens dat mijn collega’s allemaal op vrijdag vrij zijn als ik op het verzoek in ga. Mijn collega’s hebben - in tegenstelling tot mij - allemaal kleine kinderen en in mijn vorige werk was dat een vrijbrief voor een fijn(er) rooster (veel collega’s waren maandag en vrijdag vrij en ik kon de gaten opvullen). Ik heb zelf geen kinderen dus ik voel een bepaalde druk om hiermee akkoord te gaan, terwijl ik daar eigenlijk niet happy mee ben.

Wat vinden jullie? Ben ik te stug als ik aangeef dat ik dit (liever) niet wil, want ik heb geen gegronde reden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je zei dat het je niet uitmaakt maar eigenlijk maakt het je wel uit.

Ik zou bij het bij een gesprek zo aangeven zoals je hierboven schrijft, en kijken wat er in overleg mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het ook niet erg handig van je dat je eerder hebt aangegeven dat het verplaatsen van de dag niet uit maakt. Misschien hebben ze jou juist daarom wel aangenomen. Natuurlijk kan je aangeven liever niet naar dinsdag, maar ja in principe hoeven ze daar niks mee, na jouw eerdere akkoord op verplaatsen. Je had beter gelijk duidelijk kunnen zijn dat verplaatsen alleen naar maandag, woensdag of vrijdag akkoord was
Alle reacties Link kopieren Quote
Dan zeg je: Woensdag is prima, dinsdag komt me echt niet uit

en verder niet knarrig doen, naar mensen met kinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar ik werk is de vrijdag altijd een probleem want niemand wil dan werken. Als er iemand nieuw aangenomen wordt moet diegene dus standaard op vrijdag willen werken anders wordt je niet aangenomen. Ik vind de afspraak,dat je vrije dag mogelijk nog verplaatst wordt dan ook best vaag,alsof ze het bewust zo gedaan hebben want was van te voren natuurlijk allang duidelijk dat de woensdag en vrijdag niet mogelijk zijn. Als je accoord gaat let op,want mocht je ooit een keer een lang weekend weg willen is het praktisch onmogelijk vrij te nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je eerst aangeeft dat het je niet uit maakt, vind ik het wel vrij bijzonder dat je er dan nu moeilijk over zou doen. Had dan meteen aangegeven dat het je wel uitmaakt als het de dinsdag zou betreffen.
Maar goed, ga het gesprek aan en kijk wat er mogelijk is. Ik zou er alleen zelf niet al te moeilijk over gaan doen, gezien je eerste antwoord tijdens je sollicitatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind de dinsdag juist heerlijk. De meeste mensen zijn op woensdag en vrijdag vrij, dus afspraken (bij de kapper bijvoorbeeld) zijn veel makkelijker op dinsdag. In winkels is het ook veel rustiger. Maandag vind ik geen fijne dag omdat dan veel dicht is. En ik vind het juist fijn dat ik na 1 dag werken meteen weer vrij ben. Een lekker rustig begin van de week.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze heeft gezegd dat het geen probleem was als het niet de vrijdag werd, niet dat het om het even welke dag mocht zijn. Ik vind dat ze prima aan kan geven dat dinsdag niet uitkomt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan zeggen dat je er over na hebt gedacht en dinsdag toch niet zo fijn vindt. Al denk ik dat het best lekker kan zijn om meteen weer vrij te zijn.

De voorrang voor collega’s met kinderen op een fijner rooster vind ik niet logisch. Wel is het natuurlijk zo dat collega’s met kinderen minder kunnen schuiven ivm opvang.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou ik zou de dinsdag ook niks vinden om precies de reden die To ook noemt, 1 dag werken en dan vrij en dan 3 werken maar ik heb ook 2 collega's die dat al jaar en dag hebben en dat prima vinden.
Dan liever elke maandag vrij en pas op dinsdag beginnen met werken. Dat heb ik jaren gehad maar sinds kort op vrijdag vrij, dat is het fijnste of je nu wel of geen kinderen hebt vind ik.

Maar alle collega's altijd op vrijdag vrij en To nooit zou ik ook niet helemaal eerlijk vinden.
Bij mij is een deel van het rooster op de woensdagmiddag en vrijdagmiddag roulerend, dus iedereen werkt 1 van die diensten in de maand.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat je hebt aangegeven in je sollicitatie is niet in steen gegoten hè. Gewoon aangeven dat dinsdag niet kan. Dat hoef je ook verder niet uit te leggen en daar hoef je ook geen reden voor te geven. Of vrijdag of woensdag lijkt mij flexibel genoeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je mag toch wel iets vervelend vinden. Dan geef je dat aan.

Flexibel zijn is leuk maar moet niet ten koste gaan van jezelf.

Persoonlijk vind ik vrijdag een heerlijke dag om te werken. Je staat met 1 been in het weekend, iedereen is relaxed en je kunt veel afronden omdat het zo rustig is. En als je dan een uurtje eerder weg kan is het een cadeautje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het geschuif wel een beetje merkwaardig. Je hebt eerst op vrijdag vrij - dat is zoals het nu is.
Dan komt het voorstel van woensdag en ineens dinsdag.

Ik vraag me af wat ze willen. Ik begrijp zeker dat mensen met kinderen niet zomaar een dag kunnen omgooien (been there, done that) met opvang, maar het moet niet zo zijn dat jij een soort schuifpoppetje wordt, zeker omdat jij als kinderloze dat wat makkelijker kan.

Ik zou inderdaad aangeven dat je woensdag geen probleem vindt, dinsdag wel omdat je het gevoel hebt dat je net bent opgestart en dan eigenlijk weer op woensdag opnieuw moet opstarten. Vaak is dat de reden dat mensen dus op maandag of vrijdag vrij willen met als tweede optie de woensdag.

Hou er wel rekening mee dat als je dus nu 'moeilijk' doet (wat ik dus wel begrijp) dat ze over een verzoek aan jou kant voor ooit een andere dag dan ook moeilijk kunnen doen. Dat je bijv. op enig moment zelf naar de maandag of donderdag of dinsdag als vrije dag wil.

Ik zou dus aangeven dat je woensdag geen probleem vindt, dinsdag wel. Als ze vragen waarom, kun je toelichten waarom je dat vindt.

Eventueel kun je vragen of de wissel van dagen tijdelijk of permanent is. Het kan ook zijn dat het verzoek op de dinsdag vrij te nemen een tijdelijke oplossing kan zijn. Ik heb dat indertijd ooit gedaan toen een collega een opleiding van een half jaar deed op een vrijdag. Men vroeg mij toen voor dat half jaar mijn maandag te ruilen met vrijdag. Dat vond ik toen geen probleem.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
01-02-2023 07:54
Ze heeft gezegd dat het geen probleem was als het niet de vrijdag werd, niet dat het om het even welke dag mocht zijn. Ik vind dat ze prima aan kan geven dat dinsdag niet uitkomt.
Maar het een volgt toch uit het ander? Dan had ze explicieter moeten zijn. Neemt niet weg dat ze het nog steeds kan aangeven.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren Quote
juliet64 schreef:
01-02-2023 08:13
Maar het een volgt toch uit het ander? Dan had ze explicieter moeten zijn. Neemt niet weg dat ze het nog steeds kan aangeven.
Nee, vind ik niet. "Niet per se de vrijdag" vind ik niet hetzelfde als "maakt helemaal niet uit welke dag".

Ik snap wel dat je dan niet alvast gaat opnoemen welke dag wel en niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
EefjeEverzwijn schreef:
01-02-2023 08:00
Wat je hebt aangegeven in je sollicitatie is niet in steen gegoten hè. Gewoon aangeven dat dinsdag niet kan. Dat hoef je ook verder niet uit te leggen en daar hoef je ook geen reden voor te geven. Of vrijdag of woensdag lijkt mij flexibel genoeg.
Precies dit. Niet van alles gaan uitleggen. 'Dinsdag kan ik niet' is voldoende. 'Maandag, woensdag of vrijdag gaat prima lukken.'
Alle reacties Link kopieren Quote
Hmm lastig. Ik zou in het gesprek aangeven dat je inderdaad hebt aangegeven dat de vrijdag niet heilig was, maar dat je daarmee niet bedoelde dat elke dag mogelijk is. En dan aangeven dat verplaatsen naar woensdag (en maandag?) geen probleem voor je is, maar dat dinsdag (en donderdag?) helaas geen opties zijn. Ik ben het ook eens met andere reacties, dat je niet je vorige werk en het 'voortrekken' van ouders erbij moet halen. "Sorry, maar dat lukt me niet. Het spijt me als het overgekomen is dat ik elke dag kan, want dat is niet zo. Ik kan maandag, woensdag of vrijdag mijn vrije dag hebben."
amaryllis wijzigde dit bericht op 01-02-2023 08:35
Reden: Dat was de vraag niet
34.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
urim schreef:
01-02-2023 08:18
Precies dit. Niet van alles gaan uitleggen. 'Dinsdag kan ik niet' is voldoende. 'Maandag, woensdag of vrijdag gaat prima lukken.'
Precies, zo zou ik het ook doen. Je hoeft geen hele verklaring te geven. Maar geef wel de opties aan die voor jou wel werken.
Ik zou vragen of het niet maandag kan zijn, dan heb je even lang weekend als met vrijdag vrij en wordt maandag de nieuwe zondag.
Alle reacties Link kopieren Quote
urim schreef:
01-02-2023 08:18
Precies dit. Niet van alles gaan uitleggen. 'Dinsdag kan ik niet' is voldoende. 'Maandag, woensdag of vrijdag gaat prima lukken.'
Dit. Niet gaan uitleggen. Op uitleg komt misschien weerleg. Ja maar dinsdag vrij kan ook heel fijn zijn hoor, want...
Maakt niet uit, jij wil het liever niet.
Dus gewoon dit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou even voor jezelf bedenken met welke vrije dag je wel akkoord zou gaan. Misschien vind je bijvoorbeeld de maandag of donderdag evt wel oke? Dan kun je dat evt nog aanbieden. Ik kan me goed voorstellen dat je de dinsdag net echt niet fijn vindt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou zeggen dat dinsdag echt niet uitkomt, maar maandag wel. Dan werk je op vrijdag, dus kunnen jouw collega’s vrij nemen, zo kom jij lekker flexibel over en als je de maandag vrij hebt dan heb je evengoed een lang weekend.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren Quote
Dan had je eerder moeten aangeven dat wisselen geen probleem is behalve de dinsdag. Nu hebben ze je aangenomen mede omdat je hebt aangegeven flexibel te zijn. Maar dat blijkt dan toch niet zo te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien toch duidelijker zijn in wat je wil. Niet dat je flexibel bent en toch eigenlijk wel je voorkeuren hebt. Begrijp me goed hoor, die mag je best hebben, maar zeg het dan wel gewoon. Vaak mensen meegemaakt die tijdens sollicitatiegesprekken aangaven zeer flexibel te zijn maar eenmaal aangenomen toch wel zo hun eisen en wensen hebben. Maar ook de andere kant meegemaakt bij een sollicitatie: jij moet elke vrijdag werken want dan hebben de andere collega's hun vaste vrije dag. Nou lekker dan.
Alle reacties Link kopieren Quote
urim schreef:
01-02-2023 08:18
Precies dit. Niet van alles gaan uitleggen. 'Dinsdag kan ik niet' is voldoende. 'Maandag, woensdag of vrijdag gaat prima lukken.'

Nee hoor, dat ligt helemaal aan wat er in het contract staat. Als je niet uitkijkt ga je richting werkweigering, dat moet je niet willen. Gewoon in overleg gaan is het beste, contract nakijken is wel verstandig, dan weet je tenminste waar je officieel aan toe bent.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven